Toekomst L12

Bartjedj

Toekomst L12

Bericht door Bartjedj »

Gepubliceerd: 19 februari 2009 23.28

ROOSENDAAL - Het Roosendaalse CDA-kamerlid Jack Bisschop wil van minister Eurlings extra geld voor aanpassingen aan het perron in zijn woonplaats.

Door het hoogteverschil is het nu niet mogelijk om daar de Interregio Trein uit België te ontvangen. Die nieuwe dubbeldekstrein is in december in gebruik genomen en komt nu niet verder dan de grensplaats Essen.

"Voor het uitstappen is het Roosendaalse perron te laag", weet Biskop, die al contact heeft gezocht met het Belgische federaal parlementslid Jef van den Bergh uit Kalmthout.

Beiden hechten in de toekomst, als de hsl tussen Breda en Antwerpen gaat rijden, aan een blijvende en goede treinverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. "Voor Belgische reizigers is die nieuwe dubbeldekker een aanzienlijke verbetering. Die rijdt één keer per uur naar Essen. Waarom zou zo'n trein dan niet vijf kilometer door kunnen rijden tot Roosendaal? Het is een prima alternatief voor de Beneluxtrein die straks niet meer in Roosendaal komt en een mooie aanvulling op de boemeltrein die dertien keer stopt tussen Roosendaal en Antwerpen", zegt Biskop.

ProRail, beheerder van het Nederlandse spoor, heeft onlangs aangekondigd voor 45 miljoen versneld te willen investeren in nieuwe projecten. "Roosendaal kan daarvan alleen profiteren als er een geschikt perron is", aldus Biskop.

Bron: BN de Stem

BDJ
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door K V B »

Bartjedj schreef: "Voor het uitstappen is het Roosendaalse perron te laag", weet Biskop, die al contact heeft gezocht met het Belgische federaal parlementslid Jef van den Bergh uit Kalmthout.
Het perron in Roosendaal is een stuk hoger dan dat in Essen (of waar dan ook in België). Hoe kan dat dan "te laag" zijn...
rail s

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door rail s »

K V B schreef:
Bartjedj schreef: "Voor het uitstappen is het Roosendaalse perron te laag", weet Biskop, die al contact heeft gezocht met het Belgische federaal parlementslid Jef van den Bergh uit Kalmthout.
Het perron in Roosendaal is een stuk hoger dan dat in Essen (of waar dan ook in België). Hoe kan dat dan "te laag" zijn...
Een M6 is breder dan het gaberit eigenlijk toestaat overal waar de M6 komt is deze voorafgegaan door een testtrein.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door AlexNL »

Zucht... wat willen ze nou? M6 mag Nederland sowieso niet in, omdat het buiten het omgrenzingsprofiel valt. Nederlandse perrons zijn al een stuk hoger dan in België, dus die M6 gaat niet eens passen (tenzij hij deuren kwijt wil raken ofzo).

In Roosendaal zou men het perron dus moeten verlagen zodat de M6 past, maar dan passen onze eigen treinen (Mat '64, ICRm, VIRM) er niet meer op omdat die juist voor een hoog perron gebouwd zijn, en het dan springen is om in een VIRM te komen.

Ofwel: Jack Bisschop moet eens goed gaan nadenken.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door stefanic »

en excuseer, maar het is nog niet omdat iemand in NL dit wil, dat de NMBS dat ook zal geven. Het is natuurlijk logisch dat een Roosendaalse politicus ijvert voor het beste voor zijn kiezers...
Ik zet even de opties op een rij, en dan laat ik het aan jullie over:

Als Benelux wegvalt (en pas dan!) is er de wens om toch 2 relaties naar Roosendaal te behouden (wens vooral van de Nederlanders). Daarnaast was er blijkbaar een belofte om, eens Benelux/Thalys weg zijn van L12 het aanbod voor de reizigers van L12 uit te breiden.
Wat zijn de mogelijkheden dan (enkel de L Antwerpen-Roosendaal en de IC-N tot essen rijden dan nog op L12)

1) IC doortrekken tot Roosendaal
voordeel:
-> geen materieel/personeelkost (dus wat dat betreft: goedkoop!)
-> snelle verbinding Roosendaal-Antwerpen-Brussel (goed voor de NS-klant, maar of NSHispeed dit goed vindt, deze concurrentie voor de Albatros)
Nadeel:
-> nut voor binnenlandse NMBS-klanten: nihil (dus toch nog extra relatie Antwerpen-Essen nodig)
-> regelmaatrisico (korte keertijd Roosendaal) zeer groot....beperkingen tot Essen....
-> perrons, bovenleiding... homologatie M6 voor NS-net.
-> M6 werkt NIET onder de 2000V, dus ook nog eens technische aanpassingen aan M6 (+ herhomologatie voor NMBS-net!)

2) bijkomende IR Antwerpen-Roosendaal (uiteraard via NZV-Antwerpen)
-> geen (of minder) concurentie voor Albatros (voor wat betreft bestemming Brussel)
-> nut voor binnelandse reizigers is beperkt: IR-stations L12 krijgen 3 treinen, L-stations blijven op 1 trein

3) bijkomende L-trein via NZV-Antwerpen
-> Alle stations L12 (behalve Antwerpen Oost en Dam) komen op 2 of 3 treinen/uur (dus grote plus voor reizigers L12: ONZE reizigers)
-> relatief snelle verbinding Antwerpen-Roosendaal (rittijdverschil met IR is beperkt!)

4) bijkomende L-trein via ringspoor tot Roosendaal (dus 2e identieke L-trein)
-> Antwerpen Oost en Dam blijven op 1 trein (terecht, of juist niet?)
-> helaas (toch voor NS-klanten) 2 'trage' verbindingen Antwerpen-Roosendaal
spoorwegrealist
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door AlexNL »

Kunnen we niet wat VIRM uitrusten met 3 KV en die op een verlengde IC-N inzetten? :lol:

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij zou een VIRM an sich wel kunnen rijden waar M6 rijdt. Zo heel veel verschillen ze niet in hoogte...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door HLE 2302 »

dikke zever, dat is gewoon niet mogelijk
M6 mag zoals al gezegt niet in nederland, echt die trein komt er nooit !
ze mogen al blij zijn dat ze een boemeltreintje hebben met 13 stops, dat is tenminste degelijk matrieel

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
sweek

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door sweek »

Er moet toch wel een uitzondering kunnen worden gemaakt voor dat kleine stukje Essen - Roosendaal? Het enige andere materieel wat er rijdt is goederen of het Belgische boemeltje. Of is het stukje Roosendaal - Essen zo anders dan Essen - Antwerpen?
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door stefanic »

Probeer even na te denken...
Je kan misschien nog een uitzondering maken voor het probleem homologatie. Maar voor de rest kan je toch niet echt een uitzondering maken. Da's zoals: m'n vrachtwagen is 3m hoog, de brug waar ik onderdoormoet is maar 2m95. Ach, voor die 5 cm zal ik wel even een uitzondering maken en ik rij door.
Er is een verschil tussen een papieren probleem (homologatie) en een fysisch probleem!
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Shrek »

stefanic schreef: 1)
2)
3)
4)
Ik zou daar als 5de aan toevoegen:
5) Een L-trein Roosendaal-Antwerpen via ringspoor die in Essen aansluiting geeft op de IC. Op die manier zijn alle reizigers beter af :)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Adler »

Het ironische is dat er jarenlang getwist is over het traject van de HSL naar Nederland.
De NMBS was voor een traject via Roosendaal maar Nederland wou het huidige traject via Breda.
Nu ja, veel verschil maakt het nu toch niet uit, er rijdt toch geen trein en dat zal nog wel een paar jaar zo blijven, dus waar maakt men zich druk over.
Terminus
Berichten: 1128
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Terminus »

Als ik dit even met een ander topic combineer...

Misschien moet men maar met gemoderniseerde 800's rijden naar Roosendaal... IR Brussel-Roosendaal met 1 of 2 gemoderniseerde 800's i.p.v. de huidige Brussel-Antwerpen Centraal met M5-rijtuigen
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door AlexNL »

Adler schreef:Het ironische is dat er jarenlang getwist is over het traject van de HSL naar Nederland.
De NMBS was voor een traject via Roosendaal maar Nederland wou het huidige traject via Breda.
Nu ja, veel verschil maakt het nu toch niet uit, er rijdt toch geen trein en dat zal nog wel een paar jaar zo blijven, dus waar maakt men zich druk over.
Het Nederlandse argument was - voor zover mij bekend - het voorkomen van landschapsvervuiling door bundeling met de A16 / E19. Een argument waar ik me op zich wel in kan vinden, een HSL is nou niet bepaald een mooi staaltje architectuur ofzo...
Fles

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door Fles »

stefanic schreef:Probeer even na te denken...
Je kan misschien nog een uitzondering maken voor het probleem homologatie. Maar voor de rest kan je toch niet echt een uitzondering maken. Da's zoals: m'n vrachtwagen is 3m hoog, de brug waar ik onderdoormoet is maar 2m95. Ach, voor die 5 cm zal ik wel even een uitzondering maken en ik rij door.
Er is een verschil tussen een papieren probleem (homologatie) en een fysisch probleem!
Probeer anders zelf even na te denken.
Overal in Nederland komen grenstreinen binnen die alleen op het stukje naar de grens mogen rijden. Talentjes tot Heerlen, tot Enschede, Halberstadt + loc tot Venlo, vanaf volgend jaar FLIRTs tot venlo, is allemaal geen probleem. En hoe verschrikkelijk boeiend is het eenmalig verlagen van 1 enkel perronnetje nou? In Waddinxveen kon het ook. Knappe jongen die me weet voor te rekenen dat dat om meer reizigers gaat dan Roosendaal.
Er is een verschil tussen niet willen en niet kunnen.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Belgische dubbeldekker past niet

Bericht door stefanic »

Inderdaad Fles! Er moet IETS fysisch gebeuren (perronetje verlagen). Het gaat dus niet alleen over 'een uitzondering maken'. Er moet dus ook weldegelijk iets fysisch aan gekoppeld worden naast enkel het papiertje 'gehomologeerd'.
En we HEBBEN er al over nagedacht, zelfs in samenspraak met de NS. Zie m'n 1234-opties-post. Ik hoop dat het uit die voorgelegde opties duidelijk wordt waarom de IC-N tot Roosendaal om meerdere redenen, buiten louter technische, NIET de ideale oplossing is behalve dan voor Nederland, maar helaas voor de Nederlanders geeft NMBS-Reizigers Nationaal (dat Roosendaal zal bedienen) toch nog steeds prioriteit aan haar eigen klanten.
spoorwegrealist
Plaats reactie