rail s schreef:overweg13 schreef:rail s schreef:(...)
Heb je er al eens bij stilgestaan dat Schaarbeek, de Luchthaven in de eerste plaats door IR's en IC's bediend zullen worden?
Idd maar ik bekijk het als volgt: ik sta ergens in een GEN station en ik wil naar de luchthaven of naar schaarbeek (om bvb een IR/IC te nemen). Dan wil je naar je bestemming, een bestemming binnen het GEN, dus je neemt een GEN/CityRail-trein.
Dan mogen er nog zoveel IR/IC stoppen in Schaarbeel of Zaventem, daar heb ik dus niets aan.
1. Het CR-net is er in de eerste plaats om de (auto)spits naar Brussel te verlichten. Als dat toevallig gecombineerd kan worden met een bediening van de luchthaven, des te beter. Maar de kern van de zaak is het niet.
2. Ongetwijfeld zijn er meer IC-reizigers en IR-reizigers die interesse hebben voor een bediening van de luchthaven, dan instappers in de kleine statiosn rond Brussel, die voor een stuk ook al van de bussen van De Lijn gebruik kunnen maken.
3. Eigen aan OV is dat je af en toe ook eens moet overstappen. Niet dat dit de ideale toestand is, maar vaak kan het niet anders.
4. Als je de Luchthaven 4 keer per uur met CR's bedient, is er geen plaats meer voor andere treinen. Dan kun je de werken aan de diabolo beter nu stopzetten.
Eigen aan OV is dat er keuzen gemaakt moeten worden: ideaal is als door die keuze zoveel mogelijk mensen gelukkig zijn. Dat sommigen uit de boot vallen is onvermijdelijk. Veertig jaar gebruik van trein, tram en bus hebben me geleerd dat het soms goed meevalt, soms serieus tegenvalt. Daar moet je leren mee leven.