Vennbahn, poging x.

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
Joris
Contacteer:

Vennbahn, poging x.

Bericht door Joris »

Hallo,
Blijkbaar is er opnieuw een groep aan het proberen om een deeltje van de Vennbahn in stand te houden.
Het gaat hem om Stollberg-Eupen.
Meer info: http://www.eisenbahnfreunde-grenzland.de/
De vereniging heeft helaas nog geen materieel...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Vennbahn, poging x.

Bericht door Trainspotterke »

Dat zou nog tof zijn! Voor de rest van de Vennbahn zijn ze natuurlijk wel al een beetje laat...
enrico8509

Bericht door enrico8509 »

tof initiatief!
melle

Bericht door melle »

Ze zouden beter heel de lijn houden! En alles opnieuw aanleggen! :D
ronny

Bericht door ronny »

Trainspotterke schreef:Dat zou nog tof zijn! Voor de rest van de Vennbahn zijn ze natuurlijk wel al een beetje laat...
Europa's langste fiets/wandelpad wordt de Vennbahn, nu het laatste stuk daarvan binnenkort aangelegd kan worden. Europa heeft er onlangs geld voor beschikbaar gesteld.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

Precies al ver gevorderd... Al materiaal ook?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Da's de kortste url die ik ooit zag!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Bibke

Bericht door Bibke »

jan_olieslagers schreef:Da's de kortste url die ik ooit zag!
Mijn gedacht.
13'erke

Bericht door 13'erke »

In wiens opdracht wordt de lijn Raeren Stohlberg nu opgeknapt /vernieuwd? Ik kan me niet inbeelden dat een vereniging zoveel geld heeft om de hele lijn met een onderstopper te bewerken.
Wat zijn nu eigenlijk de plannen, wat en wie gaat hier nu over rijden?
giuseppe

Bericht door giuseppe »

l1.nl schreef:Euregiobahn door naar Eupen

De Euregiobahn, de treinverbinding tussen Heerlen en Aken, moet uitgebreid worden richting het Belgische Eupen. Dat wil de beheerder van de lijn. De trein zou vanuit Aken naar Eupen kunnen rijden door een bestaand tracé opnieuw in gebruik te nemen. Dat kost zo'n 14 miljoen euro.

Ook over een andere extra lijn van de Euregiobahn, van Alsdorf via Würselen naar Aachen, wordt nog nagedacht.
En nog een Duits artikel
wdr.de schreef:Region: Euregiobahn wird ausgebaut

Die Euregiobahn soll bis Ende kommenden Jahres für 14 Millionen Euro erweitert werden. Neben dem Ausbau der Strecke zwischen Alsdorf und Stolberg ist langfristig auch die Anbindung an das belgische Eisenbahnnetz vorgesehen. Das haben die Betreiber der Euregiobahn auf einer Pressekonferenz bekannt gegeben. Geplant ist die Reaktivierung der Stolberger Strecke über Breinig und Raeren nach Eupen. Auch ein Ausbau des Schienennetzes von Alsdorf über Würselen nach Aachen ist immer noch im Gespräch. Politiker hatten diesen Schienenstrang immer wieder gefordert. Er soll künftig bis zum Bushof in der Aachener Innenstadt führen. Um die Züge besser steuern zu können, wird im Stolberger Bahnhof ein neues elektronisches Stellwerk untergebracht. Insgesamt wurden in den Ausbau der Euregiobahn bislang 131 Millionen Euro investiert.
groentje

Bericht door groentje »

Hiervoor zijn die werken in Raeren dus geweest :mrgreen:
Ik ben wel voor, maar ik zie, op zijn minst tijdelijk, meer in een spoorboog ter hoogte van Herbesthal vanuit Aken naar Eupen. Een stuk goedkoper dan die hernieuwde lijn...
Steven

Bericht door Steven »

De werken zouden ook dienen om bij betere economische omstandigheden wat cargo langs daar weg te krijgen om Aachen West te ontlasten (de diesels van de verschillende privé firma's zullen daar zeker niet kwaad voor zijn als deze extra route bestaat).
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

In het artikel van de WDR is duidelijk sprake van langfristig => op lange termijn. Infrabeheerder EVS zal zeker niet in gang schieten voordat er zekerheid is dat de opdrachtgever (het Aachener Verkehrsverbund) treinen over deze lijn bestelt, en dat zal tot 2015 niet het geval zijn.

Vergeet niet dat er op het Duitse stuk een viaduct zit dat momenteel met Vmax = 0 bereden mag worden.
msts.be

Bericht door msts.be »

Even verdergaand op de reacties uit deze topic:
ConducLK schreef:Ze hadden beter de Vennbahn een toekomst gegeven met de vele miljarden die ze in Liège-Guillemins pompen! Zo'n schandalig station! Allemaal op kosten van de belastingbetaler. Het nieuwe station van Brugge is veel mooier en functioneler.
groentje schreef:Nu trap je toch ook op mijn tenen, hoor. Ik ben een hevig fan van Guillemins, het wordt een prachtstation (is het eigenlijk al) dat velen ons benijden.
De Vennbahn heeft 2 nadelen: er woont geen kat in de buurt, en je bent sneller met de bus, voor die 5 man een een paardenkop die er dan wel woont. Die lijn heeft nagenoeg alleen een toeristisch belang, maar dat verantwoordt amper een verdere investering in die lijn. Ik zou het ook graag anders zien, maar de NMBS heeft echt wel andere prioriteiten in Wallonië boven de Vennbahn, en nee, ik doel daarmee niet op het station van Luik Guillemins.
Dit is dus inderdaad appelen met peren vergelijken. Luik had dringend nood aan een nieuw station met elan en een uitstraling, terwijl de Vennbahn helemaal heraanleggen evenveel kost als het Luikse station en misschien de spreekwoordelijke 5 man en een paardenkop ermee rijden.

Als de Vennbahn ooit volledig heraangelegd zou worden (ik weet niet hoe het zit met de Ravel-paden op de verschillende delen van de lijn ?) dan zouden de meest waarschijnlijke gebruikers (Crossrail, Rurtalbahn/Trainsport) dat mee moeten bekostigen.
dentheo

Bericht door dentheo »

msts.be schreef: Als de Vennbahn ooit volledig heraangelegd zou worden , dan zouden de meest waarschijnlijke gebruikers (Crossrail, Rurtalbahn/Trainsport) dat mee moeten bekostigen.
Eigenaardig standpunt, ik heb nog nooit geweten dat routiers of transportbedrijven een stukje moesten betalen bij het aanleggen van een weg...
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie