De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door treinbruno »

hier in portugal rijden ze al goed rond
Afbeelding
timothy_Vermeulen

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door timothy_Vermeulen »

weet iemand het probleem? en zouden die ook eens in het Gentse paseren?
Presario

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Presario »

Ik denk dat ze terug zijn voor de problemen met de remmen. Of weet iemand de officiële resultaten van de testen?
Hle 18 zal in het Gentse maar te zien zijn denk ik vanaf de opleidingen van de machinisten begint...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door deadlock »

Krijgen echt daadwerkelijk álle 120 locs ATB? Dat zal een duur geintje worden aangezien Alstom nog steeds als enige ATB mag leveren. Of slopen ze de apparatuur uit andere locs die ATB aan boord hebben?

Waarom doen ze niet even versneld de toelatingen voor de NS :oops: en dan wegwezen met die ruk HLE 11'en (alhoewel ik ze verschrikkelijk mooi vind). Aangezien de Taurus an sich al is toegelaten in Duitsland kan het binnen enkele maanden geregeld zijn. En er zit al ERTMS in dus kunnen ze zo de HSL op. Ik snap sowieso niet waarom de NS niet mee investeert in dergelijke orders zodat ze ook eens wat locs hebben die de grens over kunnen en ze elkaar niet meer zo makkelijk kunnen tegenwerken omdat er dan opeens gezamelijke belangen zijn.

Ik vind het trouwens echt ongelofelijk mooie machines en hoop ze ook veel in actie te zien in Nederland <3
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

ik denk dat zelfs geen enkele loc 18 ATB krijgt :roll:
de 13 heeft dat ook niet en rijdt toch vrolijk naar maastricht. Dat is net wat ze met de 18 gaan doen :)
Hoe het voor breda zit weet ik niet, ligt de etcs daar tot in het station?
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:ik denk dat zelfs geen enkele loc 18 ATB krijgt :roll:
de 13 heeft dat ook niet en rijdt toch vrolijk naar maastricht. Dat is net wat ze met de 18 gaan doen :)
Hoe het voor breda zit weet ik niet, ligt de etcs daar tot in het station?
Volgens de wikipedia pagina van de HLE 18 komt er maarliefst;
- Memor
- Memor 2+
- TBL1+
- TBL2
- KVB
- ATB
- ETCS
op de lokomotieven. En wat voor nut heeft het om ze ook voor Nederlandse spanning geschikt te maken als er geen ATB op zit. Zonder ATB mogen ze niet verder dan Roosendaal en Maastricht, zelfs al zijn ze voor 1,5KV geschikt. Dus ik denk dat er wel ATB op komt, maar ik vraag me af hoeveel locs er mee uitgerust gaan worden want 120 is wel veel voor de reizigersdienst.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Mark7758 »

En wat denk je van Breda?
De spanningsluis ligt op de HSL en daar wisselt die om naar 1500V =. Net voor de hoofdbaan krijgt hij normaal gezien ATB en dan zou hij met of zonder ATB door kunnen rijden naar Breda. (+/- 2.5km verderop.) Dus een klein stukje.

Let op. De Type 18 heeft maar 1/2 vermogen bij 1500V net zo als alle andere NMBS locomotieven.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
giuseppe
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door giuseppe »

deadlock schreef:Krijgen echt daadwerkelijk álle 120 locs ATB? Dat zal een duur geintje worden aangezien Alstom nog steeds als enige ATB mag leveren
ATB-EG is allang vrij gegeven, en het octrooi op ATB-NG is ook sinds kort afgelopen, dus iedere fabrikant kan het in principe leveren
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door deadlock »

Mark7758 schreef:En wat denk je van Breda?
De spanningsluis ligt op de HSL en daar wisselt die om naar 1500V =. Net voor de hoofdbaan krijgt hij normaal gezien ATB en dan zou hij met of zonder ATB door kunnen rijden naar Breda. (+/- 2.5km verderop.) Dus een klein stukje.

Let op. De Type 18 heeft maar 1/2 vermogen bij 1500V net zo als alle andere NMBS locomotieven.
Misschien wel de helft van het vermogen maar nog steeds meer dan voldoende om lange treinen door het hele land te kunnen rijden op hoge snelheid.

Is Breda al aangeduid als grensstation? Zo nee, dan is er inderdaad ATB verplicht om er te kunnen rijden.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door deadlock »

giuseppe schreef:
deadlock schreef:Krijgen echt daadwerkelijk álle 120 locs ATB? Dat zal een duur geintje worden aangezien Alstom nog steeds als enige ATB mag leveren
ATB-EG is allang vrij gegeven, en het octrooi op ATB-NG is ook sinds kort afgelopen, dus iedere fabrikant kan het in principe leveren
Ah! Weer wat geleerd :)
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door wimpiespoor »

Ik vermoed dat er op serie 18 geen standalone ATB installatie komt, maar een STM die aan de ETCS installatie hangt. Het zou mij verbazen als dat voor de andere beveiligingssystemen niet ook het geval zou zijn. Weet iemand hier iets meer van?
Bombardier heeft overigens zelf al enige tijd geleden een ATB-STM gebouwd die operationeel is (zit die niet in de Traxx'en?)
Wim
AlexNL
Berichten: 2293
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Voor zover mij (als Bredanaar) bekend is, ligt er geen ERTMS tot aan het station van Breda. Tussen de spanningssluis en station Breda, lijkt het me dat er alleen ATB is. Als je op de kaart kijkt zie je ook dat er vrij snel vanaf de HSL meteen op de reeds bestaande spoorlijn Breda - Roosendaal wordt aangesloten. Er is dus ook helemaal geen noodzaak geweest om ERTMS aan te leggen, en daarom is dat ook niet gedaan, lijkt me.

Breda als grensstation verwacht ik ook niet, ten eerste omdat het niet aan de grens ligt ( :lol :), en ten tweede omdat het voorziene materieel (V250, Traxx) voorzien is van meerdere beveiligingssystemen. Het is nooit de bedoeling geweest dat 'klassiek' materieel over de HSL naar Breda zou komen tenslotte.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

wimpiespoor schreef:Ik vermoed dat er op serie 18 geen standalone ATB installatie komt, maar een STM die aan de ETCS installatie hangt. Het zou mij verbazen als dat voor de andere beveiligingssystemen niet ook het geval zou zijn. Weet iemand hier iets meer van?
Ik weet van de 18 niet veel, maar het zou mij inderdaad ook verbazen als het geen STM's zouden zijn.
wimpiespoor schreef:Bombardier heeft overigens zelf al enige tijd geleden een ATB-STM gebouwd die operationeel is (zit die niet in de Traxx'en?)
De Traxxen hebben inderdaad ETCS met STM's.

Groetjes,
Rian
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:Breda als grensstation verwacht ik ook niet, ten eerste omdat het niet aan de grens ligt
Dat zegt niet zo heel erg veel. Arnhem ligt verder van de grens en is wel een officiëel grensstation.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Mark7758 »

ATB moet voldoen aan de eisen van Prorail (en getest door Loyds of NEDTRAIN.) Zo niet geen toelating. NL net.
Het maakt niet uit van wie. (Als het maar voldoet aan die eisen.)


De Lijn Antwerpen Centraal - Breda (HSL) heeft ERTMS liggen. Vanaf de de verbindingsboog bij Breda tot het station van Breda ligt er ATB. Alle treinen die daar willen rijden moeten minimaal ERTMS hebben. (Daar zit meestal dan ook al de ATB bij ingesloten.) Maar dat zullen ze wel moeten hebben.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Plaats reactie