De nieuwe loks reeks 18
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik denk dat ze terug zijn voor de problemen met de remmen. Of weet iemand de officiële resultaten van de testen?
Hle 18 zal in het Gentse maar te zien zijn denk ik vanaf de opleidingen van de machinisten begint...
Hle 18 zal in het Gentse maar te zien zijn denk ik vanaf de opleidingen van de machinisten begint...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Krijgen echt daadwerkelijk álle 120 locs ATB? Dat zal een duur geintje worden aangezien Alstom nog steeds als enige ATB mag leveren. Of slopen ze de apparatuur uit andere locs die ATB aan boord hebben?
Waarom doen ze niet even versneld de toelatingen voor de NS
en dan wegwezen met die ruk HLE 11'en (alhoewel ik ze verschrikkelijk mooi vind). Aangezien de Taurus an sich al is toegelaten in Duitsland kan het binnen enkele maanden geregeld zijn. En er zit al ERTMS in dus kunnen ze zo de HSL op. Ik snap sowieso niet waarom de NS niet mee investeert in dergelijke orders zodat ze ook eens wat locs hebben die de grens over kunnen en ze elkaar niet meer zo makkelijk kunnen tegenwerken omdat er dan opeens gezamelijke belangen zijn.
Ik vind het trouwens echt ongelofelijk mooie machines en hoop ze ook veel in actie te zien in Nederland <3
Waarom doen ze niet even versneld de toelatingen voor de NS

Ik vind het trouwens echt ongelofelijk mooie machines en hoop ze ook veel in actie te zien in Nederland <3
Re: De nieuwe loks reeks 18
ik denk dat zelfs geen enkele loc 18 ATB krijgt
de 13 heeft dat ook niet en rijdt toch vrolijk naar maastricht. Dat is net wat ze met de 18 gaan doen
Hoe het voor breda zit weet ik niet, ligt de etcs daar tot in het station?

de 13 heeft dat ook niet en rijdt toch vrolijk naar maastricht. Dat is net wat ze met de 18 gaan doen

Hoe het voor breda zit weet ik niet, ligt de etcs daar tot in het station?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Volgens de wikipedia pagina van de HLE 18 komt er maarliefst;Shrek schreef:ik denk dat zelfs geen enkele loc 18 ATB krijgt![]()
de 13 heeft dat ook niet en rijdt toch vrolijk naar maastricht. Dat is net wat ze met de 18 gaan doen![]()
Hoe het voor breda zit weet ik niet, ligt de etcs daar tot in het station?
- Memor
- Memor 2+
- TBL1+
- TBL2
- KVB
- ATB
- ETCS
op de lokomotieven. En wat voor nut heeft het om ze ook voor Nederlandse spanning geschikt te maken als er geen ATB op zit. Zonder ATB mogen ze niet verder dan Roosendaal en Maastricht, zelfs al zijn ze voor 1,5KV geschikt. Dus ik denk dat er wel ATB op komt, maar ik vraag me af hoeveel locs er mee uitgerust gaan worden want 120 is wel veel voor de reizigersdienst.
Re: De nieuwe loks reeks 18
En wat denk je van Breda?
De spanningsluis ligt op de HSL en daar wisselt die om naar 1500V =. Net voor de hoofdbaan krijgt hij normaal gezien ATB en dan zou hij met of zonder ATB door kunnen rijden naar Breda. (+/- 2.5km verderop.) Dus een klein stukje.
Let op. De Type 18 heeft maar 1/2 vermogen bij 1500V net zo als alle andere NMBS locomotieven.
De spanningsluis ligt op de HSL en daar wisselt die om naar 1500V =. Net voor de hoofdbaan krijgt hij normaal gezien ATB en dan zou hij met of zonder ATB door kunnen rijden naar Breda. (+/- 2.5km verderop.) Dus een klein stukje.
Let op. De Type 18 heeft maar 1/2 vermogen bij 1500V net zo als alle andere NMBS locomotieven.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: De nieuwe loks reeks 18
ATB-EG is allang vrij gegeven, en het octrooi op ATB-NG is ook sinds kort afgelopen, dus iedere fabrikant kan het in principe leverendeadlock schreef:Krijgen echt daadwerkelijk álle 120 locs ATB? Dat zal een duur geintje worden aangezien Alstom nog steeds als enige ATB mag leveren
Re: De nieuwe loks reeks 18
Misschien wel de helft van het vermogen maar nog steeds meer dan voldoende om lange treinen door het hele land te kunnen rijden op hoge snelheid.Mark7758 schreef:En wat denk je van Breda?
De spanningsluis ligt op de HSL en daar wisselt die om naar 1500V =. Net voor de hoofdbaan krijgt hij normaal gezien ATB en dan zou hij met of zonder ATB door kunnen rijden naar Breda. (+/- 2.5km verderop.) Dus een klein stukje.
Let op. De Type 18 heeft maar 1/2 vermogen bij 1500V net zo als alle andere NMBS locomotieven.
Is Breda al aangeduid als grensstation? Zo nee, dan is er inderdaad ATB verplicht om er te kunnen rijden.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ah! Weer wat geleerdgiuseppe schreef:ATB-EG is allang vrij gegeven, en het octrooi op ATB-NG is ook sinds kort afgelopen, dus iedere fabrikant kan het in principe leverendeadlock schreef:Krijgen echt daadwerkelijk álle 120 locs ATB? Dat zal een duur geintje worden aangezien Alstom nog steeds als enige ATB mag leveren

-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik vermoed dat er op serie 18 geen standalone ATB installatie komt, maar een STM die aan de ETCS installatie hangt. Het zou mij verbazen als dat voor de andere beveiligingssystemen niet ook het geval zou zijn. Weet iemand hier iets meer van?
Bombardier heeft overigens zelf al enige tijd geleden een ATB-STM gebouwd die operationeel is (zit die niet in de Traxx'en?)
Wim
Bombardier heeft overigens zelf al enige tijd geleden een ATB-STM gebouwd die operationeel is (zit die niet in de Traxx'en?)
Wim
Re: De nieuwe loks reeks 18
Voor zover mij (als Bredanaar) bekend is, ligt er geen ERTMS tot aan het station van Breda. Tussen de spanningssluis en station Breda, lijkt het me dat er alleen ATB is. Als je op de kaart kijkt zie je ook dat er vrij snel vanaf de HSL meteen op de reeds bestaande spoorlijn Breda - Roosendaal wordt aangesloten. Er is dus ook helemaal geen noodzaak geweest om ERTMS aan te leggen, en daarom is dat ook niet gedaan, lijkt me.
Breda als grensstation verwacht ik ook niet, ten eerste omdat het niet aan de grens ligt ( :lol
, en ten tweede omdat het voorziene materieel (V250, Traxx) voorzien is van meerdere beveiligingssystemen. Het is nooit de bedoeling geweest dat 'klassiek' materieel over de HSL naar Breda zou komen tenslotte.
Breda als grensstation verwacht ik ook niet, ten eerste omdat het niet aan de grens ligt ( :lol

Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik weet van de 18 niet veel, maar het zou mij inderdaad ook verbazen als het geen STM's zouden zijn.wimpiespoor schreef:Ik vermoed dat er op serie 18 geen standalone ATB installatie komt, maar een STM die aan de ETCS installatie hangt. Het zou mij verbazen als dat voor de andere beveiligingssystemen niet ook het geval zou zijn. Weet iemand hier iets meer van?
De Traxxen hebben inderdaad ETCS met STM's.wimpiespoor schreef:Bombardier heeft overigens zelf al enige tijd geleden een ATB-STM gebouwd die operationeel is (zit die niet in de Traxx'en?)
Groetjes,
Rian
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat zegt niet zo heel erg veel. Arnhem ligt verder van de grens en is wel een officiëel grensstation.AlexNL schreef:Breda als grensstation verwacht ik ook niet, ten eerste omdat het niet aan de grens ligt
Re: De nieuwe loks reeks 18
ATB moet voldoen aan de eisen van Prorail (en getest door Loyds of NEDTRAIN.) Zo niet geen toelating. NL net.
Het maakt niet uit van wie. (Als het maar voldoet aan die eisen.)
De Lijn Antwerpen Centraal - Breda (HSL) heeft ERTMS liggen. Vanaf de de verbindingsboog bij Breda tot het station van Breda ligt er ATB. Alle treinen die daar willen rijden moeten minimaal ERTMS hebben. (Daar zit meestal dan ook al de ATB bij ingesloten.) Maar dat zullen ze wel moeten hebben.
Het maakt niet uit van wie. (Als het maar voldoet aan die eisen.)
De Lijn Antwerpen Centraal - Breda (HSL) heeft ERTMS liggen. Vanaf de de verbindingsboog bij Breda tot het station van Breda ligt er ATB. Alle treinen die daar willen rijden moeten minimaal ERTMS hebben. (Daar zit meestal dan ook al de ATB bij ingesloten.) Maar dat zullen ze wel moeten hebben.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.