"IJzeren Rijn moet vijf jaar uitgesteld worden"
De Ijzeren Rijn, de historische spoorlijn van Antwerpen via Nederland naar het Duitse Ruhrgebied, wordt voorlopig beter niet opnieuw in gebruik genomen. De maatschappelijke kosten zijn veel groter dan de baten, een beslissing moet vijf jaar worden uitgesteld.
Het gaat om de conclusie in het rapport van vier onafhankelijke deskundigen.
Andere bevindingen zijn dat de Ijzeren Rijn een te beperkte vervoerswaarde heeft omdat de nu gebruikte Montzenroute nog heel veel capaciteit heeft. Er blijkt ook uit dat de aanleg van de Meinwegtunnel het totale kostenplaatje doet oplopen tot 536,3 miljoen euro, waarvan 338,9 miljoen euro voor rekening van België.
Het project krijgt daarnaast een negatieve milieubalans omdat op het historische tracé enkel dieseltreinen kunnen rijden. Volgens de experts kunnen uitstel, elektrificatie en begeleidende maatregelen de kosten-batenbalans geleidelijk doen omslaan. (belga/mvl)
Dat weten we al dat er weer geruchten rondgaan dat de IJzeren Rijn waarschijnlijk 5 jaar uitstel gaat krijgen. Het gaat hier over de elektrificatie Herentals-Mol, niet over de volledige IJzeren Rijn. Daar is er een ander topic voor...
Voor Herentals-Mol zal er gene draad te bespeuren zijn voor 2012 (waar het hier eigenlijk over gaat).
Over de IJzeren Rijn kan er momenteel niemand een jaartal op plakken wanneer deze lijn weer in dienst komt. Maar daar bestaat er al een topic over. Zie 'Algemeen binnenland', 'IJzeren Rijn'.
't Isch ni moeilijk, 't isch gemakkelijk, 't isch een hobby...
We kunnen dit topic misschien even terug in de spotlights plaatsen, want vanaf volgende maandag is het zover: de L-trein Antwerpen - Mol wordt in twee aparte verbindingen opgedeeld. Weet er iemand al welk elektrisch materieel de diensten tussen Herentals en Antwerpen zal verzorgen?
De dienstregeling van de L-trein blijft (quasi) gelijk. Het enige verschil is als je die trien neemt, dat je nu altijd moet overstappen in Herentals.
Vb:
Geel-Nijlen voor 14/06: rechtstreeks
Geel-Nijlen na 14/06: overstap in Herentals
Materieel gezien: door het vervangen van dieselmotorwagens door breaks tussen Herentals en Antwerpen komt er dieselmaterieel vrij voor versterking van drukke treinen die met diesel blijven rijden (IRe bv.).
Interessant om weten is ook dat na 18u (vertrek na 18u in Antwerpen of Mol) alle L-treinen WEL integraal met dieselmotorwagens blijven rijden (was eenvoudiger voor rotatie materieel), en er dus NIET moet overgestapt worden in Herentals. Daar het treinnummer in Herentals wel veranderd zal de routeplanner natuurlijk wel een 'schijnbare' overstap geven.
stefanic schreef:Materieel gezien: door het vervangen van dieselmotorwagens door breaks tussen Herentals en Antwerpen komt er dieselmaterieel vrij voor versterking van drukke treinen die met diesel blijven rijden (IRe bv.).
Interessant om weten is ook dat na 18u (vertrek na 18u in Antwerpen of Mol) alle L-treinen WEL integraal met dieselmotorwagens blijven rijden (was eenvoudiger voor rotatie materieel), en er dus NIET moet overgestapt worden in Herentals. Daar het treinnummer in Herentals wel veranderd zal de routeplanner natuurlijk wel een 'schijnbare' overstap geven.
Dus na de spits 's avonds (na 18:00u) wordt deze L-dienst volledig gereden (zoals voor 14/06) met MW41'ers...
Aha,... interessant...
Op welk spoor komen deze breaks dan aan?
Ik ben zelf nog niet kunnen gaan kijken, want met de examens staat de tijd mij het niet toe eens te gaan kijken, ook al is het maar 5 minuten van onze school...