Ruben schreef: ↑22 jun 2025, 20:55
Volgens dat overzicht rijden ook de IC-treinen Brussel-Zottegem-Kortrijk niet op weekdagen en ook de IC- treinen Brugge-Kortrijk niet in de weekends. Was dat eerdere zomers ook al zo? Dat geeft dan toch maar een magere bediening op die 2 lijnen. Er wordt precies van uitgegaan dat heel het land dan volledig stil ligt. Dat is nog iets anders dan enkele P-treinen schrappen.
Op de IC13 rijden enkel nog de 5105, 5106 en de 5137, 5138 in de zomervakantie. De IC13 reed tot in 2023 in de zomer toen er nog voldoende M4 en M5 in omloop waren, met de instroom van M7 (en de I11s die reden in vakantieperiode maar die naar het buitenland zijn gegaan) is de IC13 enkel nog in de spits in omloop.
Deze zomer zijn er ook een paar IC12-treinen in de avond die zijn beperkt tot Gent-Sint-Spieters en niet meer verder rijden naar Leuven of Schaarbeek.
BVG1988 schreef: ↑28 jun 2025, 17:02
Deze zomer zijn er ook een paar IC12-treinen in de avond die zijn beperkt tot Gent-Sint-Spieters en niet meer verder rijden naar Leuven of Schaarbeek.
Om welke treinen van IC12 gaat hier hier dan? Ik zie op 2/7 de 404, 418 en 419 gewoon doorrijden naar Leuven.
BVG1988 schreef: ↑28 jun 2025, 17:02
Om welke treinen van IC12 gaat hier hier dan? Ik zie op 2/7 de 404, 418 en 419 gewoon doorrijden naar Leuven.
De reisplanner geeft verkeerde resultaten van Brussel-Luxemburg naar Beauraing. Op het uur '56 vertrekt een trein naar Namen waar je overstapt (9' overstaptijd). Het is me een raadsel waarom de reisplanner een trein vroeger ('38) opgeeft, bovendien een oncomfortabele desiro-IC. Bij deze desiro moet je niet overstappen in Namen maar in Dinant: nog zo'n onaangename ervaring. Je moet de sporen over via een nieuwe brug en de lift werkt niet vanwege water in de gracht. Green pretje om mijn fiets naar boven te sleuren en weer omlaag - al is volgens https://bikeontrain.belgiantrain.be het perron rechtsreeks toegankelijk zonder trappen. Met een zware elektrische fiets lijkt me dit haast onmogelijk, met een rolstoel zeker - ook al staat Dinant op de lijst van 'assistentie voor personen met beperkte mobiliteit'
joverwimp schreef: ↑08 aug 2025, 09:39
De reisplanner geeft verkeerde resultaten van Brussel-Luxemburg naar Beauraing. Op het uur '56 vertrekt een trein naar Namen waar je overstapt (9' overstaptijd). Het is me een raadsel waarom de reisplanner een trein vroeger ('38) opgeeft, bovendien een oncomfortabele desiro-IC.
Ik zie (voor vandaag) juist alleen maar de verbindingen om xx:56 vanuit Brussel-Luxemburg.
Green pretje om mijn fiets naar boven te sleuren en weer omlaag - al is volgens https://bikeontrain.belgiantrain.be het perron rechtsreeks toegankelijk zonder trappen. Met een zware elektrische fiets lijkt me dit haast onmogelijk, met een rolstoel zeker - ook al staat Dinant op de lijst van 'assistentie voor personen met beperkte mobiliteit'
Iemand zal hoogstwaarschijnlijk (alweer) zijn vergeten dit aan te passen, voordat de brug in Dinant geopend werd had je daar nog een bewaakte overweg om vanaf perron 2 / 3 naar de uitgang te gaan, misschien gebruiken ze die nog voor de personen met beperkte mobiliteit.
De reisplanner geeft verkeerde resultaten van Brussel-Luxemburg naar Beauraing. Op het uur '56 vertrekt een trein naar Namen waar je overstapt (9' overstaptijd). Het is me een raadsel waarom de reisplanner een trein vroeger ('38) opgeeft, bovendien een oncomfortabele desiro-IC.
Ik zie (voor vandaag) juist alleen maar de verbindingen om xx:56 vanuit Brussel-Luxemburg.
net gecheckt op chrome en edge: beide geven vertrek om '38
Toevallig onder "Personaliseer mijn reis" nergens een instelling aangeduid voor een langere overstaptijd? Ik krijg ook enkel maar opties met vertrek om xx:56.
Green pretje om mijn fiets naar boven te sleuren en weer omlaag - al is volgens https://bikeontrain.belgiantrain.be het perron rechtsreeks toegankelijk zonder trappen. Met een zware elektrische fiets lijkt me dit haast onmogelijk, met een rolstoel zeker - ook al staat Dinant op de lijst van 'assistentie voor personen met beperkte mobiliteit'
Iemand zal hoogstwaarschijnlijk (alweer) zijn vergeten dit aan te passen, voordat de brug in Dinant geopend werd had je daar nog een bewaakte overweg om vanaf perron 2 / 3 naar de uitgang te gaan, misschien gebruiken ze die nog voor de personen met beperkte mobiliteit.
De bewaakte overweg bestaat niet meer. Waar is de tijd dat die overweg overbodig was: alle treinen kwamen toe op 1 en vertrokken vandaar. Moest je overstappen naar Beauraing dan liep je 50m verder op spoor 1: daar wachtte die trein. Waarom kan dat niet meer? waarom zijn perrons 2 en 3 nu belangrijker dan 1 ?
ovspotter_be schreef: ↑08 aug 2025, 10:50
Toevallig onder "Personaliseer mijn reis" nergens een instelling aangeduid voor een langere overstaptijd? Ik krijg ook enkel maar opties met vertrek om xx:56.
Inderdaad: de overstaptijd moet op 0' ingesteld worden. Waarom geen mogelijkheid van 5' ?
joverwimp schreef: ↑08 aug 2025, 10:53
Moest je overstappen naar Beauraing dan liep je 50m verder op spoor 1: daar wachtte die trein. Waarom kan dat niet meer? waarom zijn perrons 2 en 3 nu belangrijker dan 1 ?
Omdat de hele lijn geëlektrificeerd is en directe treinen van / naar Namur aantrekkelijker zijn voor de pendelaars in regio dan een overstap in Dinant, de treinen van en naar Brussel komen ook vaak toe op spoor 3 omdat deze daar niet in de weg staan voor de L-treinen en goederentreinen op die spoorlijn.
ovspotter_be schreef: ↑08 aug 2025, 10:50
Inderdaad: de overstaptijd moet op 0' ingesteld worden. Waarom geen mogelijkheid van 5' ?
Maar dus: als je alle instelling op de standaard-waarde hebt staan geeft hij gewoon de overstap in Namen en is er dus niets aan hand?
Ik zit nu op een M5-piekuurtrein (de 8007 richting Poperinge als ik het goed voor heb) en doordat ik lang verlof had, is het nu nog maar de 2e keer dat ik op de trein zit op een zomerse dag. Ik merk dat de airco hier wel draait, maar het toch héél warm is.
Zou het kunnen zijn dat deze trein urenlang in de zon stond in Schaarbeek en dat die daardoor té fel opgewarmd is om op tijd af te koelen? Is het een optie om die airco wat vroeger aan te steken in schaarbeek of kan dat enkel als er personeel in de trein blijft zitten?