De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
melle

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door melle »

Omdat er simpelweg toch veel meer treinbestuurders voor reizigersdienst zijn ipv cargo?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

het aantal bestuurder reizigers goederen is minder uit balans dan jij denkt. Ten tweede mag het aantal bestuurders geen rol spelen om te bepalen waar een loc ingezet moet worden, we zouden nogal rare dingen zien gebeuren anders.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bobke »

Wat zijn de verschillen tussen de 13 en de 18 eigenlijk?
melle

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door melle »

Steven schreef:het aantal bestuurder reizigers goederen is minder uit balans dan jij denkt. Ten tweede mag het aantal bestuurders geen rol spelen om te bepalen waar een loc ingezet moet worden, we zouden nogal rare dingen zien gebeuren anders.
Ik ken de situatie uiteraard niet zo goed als jij. Maar ik nam dat aan omdat vele mensen me dat vertelden...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

er is een verschil maar dat zal ergens zijn van 3 (reizigersbestuurders)tegen 2(goederenbestuurders) ongeveer. Maar dan nog zou dat niet tot de redenen mogen behoren van 'waarom een 13 op de reizigers houden."

er komen 120 nieuwe locomotieven binnen die de grootste bestelling elektrische locs is sinds 25 jaar. Dit heeft als gevolg dat het grootste deel van alle gesleepte reizigerstreinen (alles met i11, bijna alles met M6, enkele internationale treinen naar/van zwitserland van luxemburg tot brussel) een 18 zullen krijgen.
effe een kleine schets
nu gebruikt men per dag minimum
7 locs reeks 13 voor de ICA (oostende=> eupen)
4 locs reeks 13 voor de ICO (brussel=> maastricht)
3 locs reeks 13 voor de ICJ (brussel=> luxemburg)

4 locs reeks 20 voor andere gesleepte treinen op de lijnen 161/162


60 locs reeks 27 zijn in roulatie (uitgezonderd onderhoud, revisie, pannes) voor met M6 te rijden op de verschillende verbindingen
Antwerpen/Essen => charleroi
knokke/ Blankenberg => Tongeren
Gent => genk
Brussel =>Turnhout
Luchthaven => Quevy
Dendermonde => Kortrijk
...
verschillende P treinen

ik heb hier uit het vuistje dus een 75 locs nodig en mits wat marge 80 om deze verbindingen al te kunnen verzekeren. Er komen echter 120 nieuwe dat zijn er dus al 40 meer dan nodig voor het bovenstaande te doen draaien.

gevolgen?
reeks 23 en 26 zullen snel de deur uit zijn
verschuiving van reeks 13 naar de goederen. Geen reeks 20 meer op de lijn naar luxemburg (daar stellen ze toch eind dit jaar vanaf de grens normaal 25 kV op het net).

van de reeks 27 zal waarschijnlijk een deel naar de goederen gaan voor korte binnenlandse ritten te doen. Als voorbeeld Antwerpen => Zeebrugge. De reeks 21 zal de reeks 23 op verschillende P treinen vervangen.

in mijn ogen is zelfs de reeks 20 deels in gevaar voor schrapping, 35 jaar oud, kostelijk in onderhoud en vrij veel sleet veroozakend aan de infra (eigenschap van zo goed als alle zesassers).


zelfs bij de ms zal dit gevolgen hebben, de reeks 501 tot 524 die nu naar luxemburg kunnen rijden zullen zonder ombouw van die lijn verdwijnen of max nog tot Arlon kunnen rijden.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door TrainzDr3ver »

Dus het zal hier binnenkort vrij eentonig kunnen worden op het Belgische net qua loc's :(
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Dat lijkt me inderdaad een logisch gevolg. dat effect is al een aantal jaren bezig en niet alleen in België.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door AlexNL »

Grote series zijn goedkoper dan kleinere, dat is nu eenmaal een feit wat bij alles speelt. Het is goedkoper om te maken (want je kunt dingen als mallen beter hergebruiken) en ook bij problemen is het makkelijker omdat je er redelijk snel een broertje/zusje in de plaats kan zetten terwijl het defecte treinstel/loc wordt gerepareerd met componenten die je ruimschoots op voorraad hebt liggen.

Verder: als je het in België saai vindt, dan moet je in Nederland maar niet op één van de grotere stations gaan staan. Ga in Utrecht staan tijdens de spits, en het meerendeel wat je ziet is VIRM. Bij de NMBS is er toch nog iets meer afwisseling volgens mij.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

bobke schreef:Wat zijn de verschillen tussen de 13 en de 18 eigenlijk?
om te beginnen de leeftijd :lol: :mrgreen: :mrgreen:
ze zijn om verschillende redenen aangekocht, de 13 werd gekocht voor gemengd gebruik op reizigers/goederen daar waar de 18 een zuiver reizigersloc moet worden.
De reeks 18 zal iets meer vermogen hebben.
13 = Alstom en 18 = Siemens.
De reeks 18 heeft als basis de eurosprinter.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Wat is er zo typisch goederen aan de 13 ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

een lok die zuiver goederen kan slepen zal normaal een andere transmissie krijgen dan eentje die zuiver reizigers mag slepen, een lok die beide kan zal dus ergens tussenin zitten. Het ene sluit echter nooit het andere uit natuurlijk. In principe moet een goederenlok gaan aansluiting hebben om hoogspanning naar de rijtuigen te geven. Verder is een deel van de software van de 13 voorzien om met goederen te rijden (ingeven van info van de tb in de boordcomputer).
Je moet naast een identificatie dus ook de samenstelling kenbaar maken waarmee je gaat rijden.
goederentrein
reizigerstrein
losse loc
zijn de drie basisopties die volgorde.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Heeft hij speciale draaistellen , of maatregelen in die draaistellen om de adhesie (eigenlijk gewichtsverdeling) beter te maken ?
Heeft de 13 een omvormer per as of per draaistel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

een 13 is per as voorzien van een motor en elke motor heeft zijn tractiesturing die je dus ook afzonderlijk kan uitzetten. Je kan dus afzonderen per motor van 4 naar 3 zo over 2 naar 1 en nul natuurlijk maar in dat laatste geval ga je niet ver meer rijden he :-)

voor de elektrische remming werkt men wel per draaistel.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Bedankt, klinkt niet slecht.
Is waarschijnlijk onze eerste lok met onafhankelijke sturing per as ?
Link ergens met schema' s ????
Theo
Groeten vanop de Heide
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door bobke »

Steven schreef:
bobke schreef:Wat zijn de verschillen tussen de 13 en de 18 eigenlijk?
om te beginnen de leeftijd :lol: :mrgreen: :mrgreen:
ze zijn om verschillende redenen aangekocht, de 13 werd gekocht voor gemengd gebruik op reizigers/goederen daar waar de 18 een zuiver reizigersloc moet worden.
De reeks 18 zal iets meer vermogen hebben.
13 = Alstom en 18 = Siemens.
De reeks 18 heeft als basis de eurosprinter.

Waarom koopt men een loc die meer vermogen heeft dan de 13 en niet gebruikt zal worden voor cargo (voor reizigersvervoer is dit toch niet nodig?(een sterkere loc kost meer, zal ook meer stroom verbruiken ..., of vergis ik mij? graag meer uitleg hiervoor)? (want hierboven aangehaald, 13 is krachtiger (dan andere) om met cargo te kunnen rijden.

grtn
Plaats reactie