Pagina 70 van 124
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 19:27
door Stef
vasonline schreef:overweg13 schreef:Dieselfreak schreef:Ik ben het daar volledig mee eens. Voor mij geldt wat compartimenten betreft: hoe kleiner, hoe beter. In de Deense Neus ga ik altijd in het kleine compartimentje zitten. Als ik met de Benelux reis, koop ik meestal een eersteklasticket, omdat de eerste klasse van de Beneluxtrein couchettes heeft.
En voor ons (mijn vrouw en ik) geldt dat ook. Keerzijde van de medaille: er is niks zo vervelend als medereizigers in die kleine coupés. Maar het is openbaar vervoer, en veel hangt ook af van wie die medereizigers zijn.
Een tussenvorm vind ik ook wel leuk.
Bvb zoals in Breaks, M4, klassiek materiaal, ...
2 X een kleinere coupé en 1 grotere.
Mvg,
S.
Voor mij ook, net zoals in de varkensneuzen. Ik neem daar steeds de kleinere coupe.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 19:31
door Dieselfreak
Wat is eigenlijk de reden dat er bij nieuw materieel een tendens is naar veel gotere coupés?
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 19:35
door Stef
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk de reden dat er bij nieuw materieel een tendens is naar veel gotere coupés?
Ik vermoed dat de kosten hiervoor iets tussen zitten: grote coupés zijn minder tussenmuren => goedkoper. Ook minder energieverlies, zoals bv bij I11, AM96 en M6: daar zijn de deuren langs de buitenkant van de wagons. Er zijn maar 2 binnendeuren waar energieverlies is ipv 4 deuren bij afzonderlijke coupés.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 19:38
door groentje
Er zijn wel een aantal redenen voor grotere ruimtes te verzinnen, hoor. De sociale controle is bijvoorbeeld groter, sommige mensen houden van het gevoel over meer ademruimte te beschikken (een klein hokje kan soms nogal beklemmend lijken), en omdat je met coachopstelling kan werken, kan je meer stoelen op een beperktere ruimte kwijt.
Maar zeker voor 1e klasse lijkt me een beetje meer privacy op zijn plaats.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 19:54
door Trammist
In de MS96 ga ik toch steevast in één van de twee grote tweedeklasruimtes zitten, meestal op een tweepersonenbank. Het kleine coupeetje overweeg ik enkel als ik met enkele personen reis (wat niet vaak gebeurt, 9/10 van mijn treinreizen doe ik alleen). Ik voel me gewoonweg niet gerust in dat hokje waar je makkelijk overgeleverd bent aan iemand met niet zo'n mooie bedoelingen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 22:14
door Reuel
Niet meteen het ergste denken en mensen keuren op vooroordelen

Ik heb al ettelijke keren in zo'n klein compartiment gezeten en erg boeiende gesprekken gehad met nogal louche uitziende personen (krakers en dergelijke). Een beetje praten over de fouten in de maatschappij en dan ontdekken dat hij nog een paar woningen heeft gekraakt 100 meter van je voordeur terwijl je er 200 km van vandaan bent!
Dat maakt de treinreis gewoon des te aangenamer!
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 12 dec 2010, 23:16
door treop
Maar je zou es moeten zien hoe da klein kotje in een 96 gevandalliseerd wordt! telkens er een stel binnen komt in mechelen is er wel iets in da klein kot! vuil en smerig, kappot gesneden plafonds en zetels, beschadigde ruiten en er ligt altijd glas achter de enkele stoel.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 13 dec 2010, 09:05
door Dieselfreak
Stef schreef:Ik vermoed dat de kosten hiervoor iets tussen zitten: grote coupés zijn minder tussenmuren => goedkoper.
Maakt dat echt zo'n groot verschil in de totale kostprijs van treinstellen en rijtuigen? En waarom was dat vroeger dan geen probleem, maar nú plots wel?
Stef schreef: Ook minder energieverlies, zoals bv bij I11, AM96 en M6: daar zijn de deuren langs de buitenkant van de wagons. Er zijn maar 2 binnendeuren waar energieverlies is ipv 4 deuren bij afzonderlijke coupés.
Als dat de reden is, kun je toch binnen de coupé zelf een of meer binnendeuren voorzien die alleen maar de ruimte in compartimenten opdelen en géén toegang geven tot de balkons, die dus géén energieverlies veroorzaken? Trouwens, in modern materieel is er door de automatische binnendeuren sowieso minder energieverlies.
groentje schreef:De sociale controle is bijvoorbeeld groter, sommige mensen houden van het gevoel over meer ademruimte te beschikken (een klein hokje kan soms nogal beklemmend lijken)
Ja, sómmige mensen houden van grote ruimtes, maar zoals blijkt uit de reacties hier zijn er ook meer dan genoeg die van kleine houden. Het is toch niet onmogelijk beiden tevreden te stellen door zowel grote als kleine compartimenten te voorzien?
groentje schreef:en omdat je met coachopstelling kan werken, kan je meer stoelen op een beperktere ruimte kwijt.
Waarom zou je alleen in zeer grote coupés met coachopstelling kunnen werken?
groentje schreef:Maar zeker voor 1e klasse lijkt me een beetje meer privacy op zijn plaats.
Precies, je betaalt er tenslotte extra voor, dan kan men in eerste klasse best een of meer kleine compartimenten/couchettes voorzien, ook speelt het probleem dat kleine ruimtes mensen met minder goede bedoelingen aantrekken daar minder, in eerste klasse zal je die minder snel aantreffen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 15 dec 2010, 14:00
door Robin
the next one

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 15 dec 2010, 14:36
door LML
Wow... 3 stellen op 1 jaar tijd, wat een tempo...
Nog 136 stellen te gaan (: 3) = 45 jaar...

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 15 dec 2010, 22:22
door profke
wanneer laten ze nr 3 los ?
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 15 dec 2010, 22:24
door Steven
profke schreef:wanneer laten ze nr 3 los ?
NR4 bedoel je, er zijn er nu al drie gedaan
308
378
380
zijn allen actief.
391 zou dus de vierde zijn.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 16 dec 2010, 18:52
door treop
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 18 dec 2010, 17:06
door b-loc
De welke hebben eigenlijk een rode streep rond de pakwagendeur
is dit enkel de 308?
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 18 dec 2010, 21:12
door HijDieHetWeet
308 is de enige met de rode streep.