Pagina 70 van 82

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jul 2024, 15:38
door rvdborgt
dovaere schreef: 17 jul 2024, 14:55 PS. Op dit moment lijkt dit vanuit Brussel vast te hangen aan een vaste Flexpreis Europa (€ 65,20 Brussel-Keulen), wat mij een beetje verwondert, want met de essentiële fietsreservering om plaats te hebben wil je juist niet "flexibel" een "vrije treinkeus" hebben.
Dan lijkt mij de variabele prijs, Supersparpreis + zo'n €16,30 meerprijs zoals aangerekend op Amsterdam-Keulen, mij een logischer prijszetting.
Ik kreeg op mijn testdatum een prijs van 53 euro voor Brussel-Keulen. Ook dat lijkt me niet te kloppen. De prijs van een international fietskaartje is tegenwoordig weliswaar een percentage van het vol tarief, maar dat lijkt voor Duitsland rond de 12% te liggen (in Nederland is het 25%).

Doorgaande kaartjes vanaf andere stations in België zijn helaas niet mogelijk omdat er volgens de dienstregelingsgegevens van de NMBS geen fietsvervoer is bij de NMBS.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jul 2024, 16:48
door dovaere
dovaere schreef: 17 jul 2024, 14:55 PS. Op dit moment lijkt dit vanuit Brussel vast te hangen aan een vaste Flexpreis Europa (€ 65,20 Brussel-Keulen), [...]
Voor de duidelijkheid: ik bedoelde een Flexpreis Europa, die zoals steeds vast is voor een bepaalde dag.
Maar verwonderlijk is dus (enkel voor de trein van/naar België) de beperking tot "Flexpreis Europa", en het feit dat er €0 extra lijkt aangerekend te worden voor de fiets.
Is dat laatste een compensatie voor die ongunstige gevolgen in België:
  • Klanten die de trein elders in België nemen moeten dus zoals je hierboven zegt sowieso €4 betalen voor dat Belgisch fietstraject
  • Ze verliezen de mogelijkheid om voor hun eigen reizigersticket een voordelig Supersparpreis vanaf Brussel, laat staan gelijk welk voordelig doorgaand ticket vanaf hun eigen vertrekstation te kiezen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jul 2024, 18:41
door rvdborgt
Dit lijkt me gewoon een bug op de DB-website.
Een fiets alleen zou €53 zijn, een reiziger plus fiets inderdaad Flexpreis zonder enige korting, ook als er een Sparpreis van €19,99 beschikbaar is. Daar klopt helemaal niks van.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jul 2024, 23:06
door groentje
Tenzij ze maar halfhartig aanvaard hebben om fietsen mee te nemen, en is dit hun manier om die mensen te tergen...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jul 2024, 23:36
door trainlovertje
groentje schreef: 17 jul 2024, 23:06 Tenzij ze maar halfhartig aanvaard hebben om fietsen mee te nemen, en is dit hun manier om die mensen te tergen...
Zo slecht is zelfs DB niet. Dit kan niet anders dan een bug zijn, lijkt mij.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 17 jul 2024, 23:40
door groentje
Ik zou het ook vergezocht vinden, maar zou toch niet helemaal van mijn stoel vallen als dat erachter zou zitten.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 18 jul 2024, 00:18
door Portbou
RECLAME :

Losse fietskaartjes en fietsplaatsreservaties zijn via triptailor te koop.
Combineerbaar met om het even welk vervoerbewijs voor de persoon (Superspar, Spar, Interrail,...)

bvb. fiets Brussel-Köln op 8/8 : 20,30€ + eventuele verzendingskosten

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 18 jul 2024, 07:06
door dovaere
groentje schreef: 17 jul 2024, 23:06 Tenzij ze maar halfhartig aanvaard hebben om fietsen mee te nemen, en is dit hun manier om die mensen te tergen...
Het is enkel maar op de ICE naar Brussel, naar Amsterdam ziet het er heel anders uit. Zal wel een administratief probleem zijn.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 18 jul 2024, 13:31
door dovaere
rvdborgt schreef: 17 jul 2024, 18:41 Dit lijkt me gewoon een bug op de DB-website.
Een fiets alleen zou €53 zijn, een reiziger plus fiets inderdaad Flexpreis zonder enige korting, ook als er een Sparpreis van €19,99 beschikbaar is. Daar klopt helemaal niks van.
Inderdaad, ik zie nu ook dat je fietstickets apart kunt kopen, die dus van/naar Brussel opeens zo duur zijn als een ticket voor een reiziger.
fietsticket Aken - Keulen €7,50 (Fahrradkarte), voor Aken - Frankfurt schommelt dit rond €10 - €12,90
fietsticket Brussel - Aken € 53,40 !!! (Fahrradkarte international) kortere rit maar op dezelfde trein...

Geen idee waar ik die "bug" kan melden bij DB.

Van/naar Amsterdam is het wel logisch, daar kost de "Fahrradkarte international" (inclusief Fahrradreservierung") blijkbaar steeds €16,30 tot Keulen of Düsseldorf.
Verder Duitsland in kost dit fietsticket blijkbaar € 21,70 voor Amsterdam-Frankfurt of München, maar daar zit soms variatie in (8/10 augustus) met een patroon dat ik niet begrijp.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 18 jul 2024, 14:16
door rvdborgt
dovaere schreef: 18 jul 2024, 13:31 Van/naar Amsterdam is het wel logisch, daar kost de "Fahrradkarte international" (inclusief Fahrradreservierung") blijkbaar steeds €16,30 tot Keulen of Düsseldorf.
Verder Duitsland in kost dit fietsticket blijkbaar € 21,70 voor Amsterdam-Frankfurt of München, maar daar zit soms variatie in (8/10 augustus) met een patroon dat ik niet begrijp.
De prijs van een fietsticket is een vast percentage van het vol tarief, bij DB van de Flexpreis. De Flexpreis heeft op het Duitse traject echter niet meer iedere dag dezelfde prijs, afhankelijk van wat voor drukte DB verwacht ("differenzierter Flexpreis").

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 jul 2024, 14:27
door rdv
rdv schreef: 28 jun 2024, 16:13
dovaere schreef: 27 jun 2024, 12:42
rdv schreef: 27 jun 2024, 12:31

De relatie tussen Eurostar Red en DB is niet echt in balans: DB probeert steeds zoveel mogelijk EUIR passagiers mee te nemen, EUR/THA doet er alles aan om geen DB passagiers te moeten meenemen.
Misschien is DB welwillend om eens te helpen omdat er veel vaker problemen zijn met DB-reizigers, die komen heel vaak van verder in Duitsland op DB-treinen met vertraging :-)
Misschien was het probleem met de Eurostar wel veroorzaakt door DB InfraGO (DB Netz) :-)
Die DB reizigers worden meegenomen met EUR als ze een HOTNAT stempel gekregen hebben van het DB Reisecentrum (waar het vaak lang aanschuiven is), en op voorwaarde dat er nog vrije zetels zijn in de Eurostar Red. Dat laatste is vaak niet het geval.
Op 11 juli nog eens geprobeerd aan een HOTNAT stempel te geraken en op de coulance van Eurostar te rekenen: IC506 reed door technisch defect niet via L2, waardoor deze met +27 aankwam in Luik (dus aansluiting met ICE weg) - dan maar overgestapt op de S43 in Verviers naar Aken. Reisecentrum Aken heeft geen HOTNAT stempel (hoewel je daar meerdere overstappen kan maken van de ICE uit Berlijn op de EUR naar Brussel), en aan de deur van de Eurostar konden we mee naar Keulen voor 40 EUR per persoon. Ik denk er ernstig aan een dossier bij de FOD in te dienen.

PS. Drie dagen op reis Gent - Zwitserland h&t - 3 compensaties in te dienen bij DB voor in totaal 7u vertraging waarvan 3u ten laste van NMBS, twee klachten bij NMBS wegens gebrekkige communicatie na defecten, en één bij Eurostar wegens niet naleven van Europese reizigersrechten, AJC en HOTNAT ... Ik weet wat te doen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 jul 2024, 14:49
door rvdborgt
rdv schreef: 24 jul 2024, 14:27 Op 11 juli nog eens geprobeerd aan een HOTNAT stempel te geraken en op de coulance van Eurostar te rekenen: IC506 reed door technisch defect niet via L2, waardoor deze met +27 aankwam in Luik (dus aansluiting met ICE weg) - dan maar overgestapt op de S43 in Verviers naar Aken. Reisecentrum Aken heeft geen HOTNAT stempel (hoewel je daar meerdere overstappen kan maken van de ICE uit Berlijn op de EUR naar Brussel), en aan de deur van de Eurostar konden we mee naar Keulen voor 40 EUR per persoon. Ik denk er ernstig aan een dossier bij de FOD in te dienen.
(Drie dagen op reis Gent - Zwitserland h&t - 3 compensaties in te dienen bij DB voor in totaal 7u vertraging waarvan 3u ten laste van NMBS, twee klachten bij NMBS wegens gebrekkige communicatie na defecten, en één bij Eurostar wegens niet naleven van Europese reizigersrechten, AJC en HOTNAT ...).
HOTNAT had op het geplande overstapstation geregeld moeten worden. AJC geldt alleen voor voortzetting met de oorspronkelijk geplande vervoerder.
Niettemin zou het wel interessant zijn wat de FOD ervan vindt, aangezien Eurostar deel uitmaakt van de volgende verbinding onder vergelijkbare vervoersomstandigheden (EU-verordening 2021/782, artikel 18 lid 1c).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 jul 2024, 15:05
door rdv
Heeft Luik een HOTNAT stempel? Aangezien de overstap daar tussen een IC en de ICE was geldt HOTNAT wellicht ook niet.

Op de terugweg door vertraging uit Mannheim de ICE naar Brussel gemist in Köln (ttz de S-trein naar K. Ehrenfeld), en het Reisecentrum had geprobeerd de (vele) vertraagde reizigers aan te melden bij Eurostar, wiens NJET gekomen was wegens volle trein (enkel een uitzondering voor mensen met ticket naar Londen).

Eurostar zou honderden euro's per jaar aan mij kunnen verdienen, maar zolang ze zo halsstarrig blijven, zijn ze voor mij geen optie tussen Brussel en Keulen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 jul 2024, 15:11
door rvdborgt
rdv schreef: 24 jul 2024, 15:05 Heeft Luik een HOTNAT stempel? Aangezien de overstap daar tussen een IC en de ICE was geldt HOTNAT wellicht ook niet.
Ze hebben daar een stempel en stickers. Ik heb daar al eens van mogen profiteren bij uitval van een ICE (dan geldt HOTNAT ook).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 jul 2024, 17:38
door dovaere
260689 schreef: 24 jul 2024, 17:14 [...]Depot Liège (ILIE) (enkel machinisten) rijden met de ICE tot Frankfurt.
Tot waar rijden de NMBS-treinbegeleiders (train managers?) mee?
Maar die vertrekken waarschijnlijk van Brussel?