Pagina 70 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 03 jul 2010, 02:52
door Steven
een krachtige loc zal sneller zijn max snelheid halen wat dan weer de stiptheid kan bevorderen. Een reeks 21 (om een voorbeeld te geven) heeft veel meer tijd nodig om zijn max snelheid te halen en heeft het dus lastiger om de uurregeling te respecteren dan zijn grote broer reeks 27. Uurregelingen zijn dus deels opgesteld in functie van het materiaal. Een loc gaan kopen die minder of evenveel vermogen heeft als een reeks 13 is een beetje absurd. Vooral met de zware M6 rijtuigen kan dit handig zijn, zeker voor de treinen die richting Luxemburg gaan. Ook om op L2 vlot die 200 te halen kan een beetje extra vermogen geen kwaad.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 03 jul 2010, 12:09
door Shrek
bobke schreef: Waarom koopt men een loc die meer vermogen heeft dan de 13 en niet gebruikt zal worden voor cargo (voor reizigersvervoer is dit toch niet nodig?(een sterkere loc kost meer, zal ook meer stroom verbruiken ..., of vergis ik mij? graag meer uitleg hiervoor)? (want hierboven aangehaald, 13 is krachtiger (dan andere) om met cargo te kunnen rijden.
Het prijsverschil tussen een krachtige en minder krachtige loc zal bij de elektrische locomotieven alvast niet zo groot zijn.
Het stroomverbruik per geleverde trekkracht is NIET groter bij een krachtigere loc.
Hij verbruikt enkel meer als hij die extra kracht benut, anders niet hoor :wink:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 03 jul 2010, 13:20
door Steven
vandaag 1810/13XX/8xi11 gezien. Reed brussel zuid buiten richting L96 rond 10u45.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 03 jul 2010, 18:04
door bobke
Bedankt Steven en Shrek voor het snelle antwoord. En nu ik weet waarom, ben ik er helemaal mee eens dat het krachtige machines moeten zijn.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 04 jul 2010, 11:22
door melle
Ja, ik moet mijn mening ook wel bijstellen over de 18. :wink:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 jul 2010, 18:44
door HSL
BVT Deel III Lijst 20A vermeldt nu de toelating voor 17 locs type 18 om tegen max. 160 km/u op HSL 2 en alle klassieke lijnen te rijden. Mogen niet als losse loc op HSL 2</edit> en zijn voorlopig nog verboden op de vreemde netten </endedit>.
Heb hier nog geen externe referentie voor gevonden.
Misschien kan de opleiding voor de bestuurders dan toch in september beginnen voor een eventuele indienstname met de uurregeling van december, of is dit te optimistisch?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 jul 2010, 19:37
door HLE 2302
HSL schreef:BVT Deel III Lijst 20A vermeldt nu de toelating voor 17 locs type 18 om tegen max. 160 km/u op HSL 2 en alle klassieke lijnen te rijden. Mogen niet als losse loc op HSL 2</edit> en zijn voorlopig nog verboden op de vreemde netten </endedit>.
Heb hier nog geen externe referentie voor gevonden.
Misschien kan de opleiding voor de bestuurders dan toch in september beginnen voor een eventuele indienstname met de uurregeling van december, of is dit te optimistisch?
160 km/h en nog geen 200 km/h, enig idee waarom ze nog niet goedgekeurd zijn voor 200 km/h ?

Greetz 2302.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 jul 2010, 20:00
door HSL
HLE 2302 schreef:(...) waarom ze nog niet goedgekeurd zijn voor 200 km/h ?
Kan alleen speculeren dat dit verband zou kunnen houden met de hiervoor genoemde remproblemen. Misschien hebben ze beslist om de appel in twee te snijden en de locs alvast in dienst te nemen. Nu al rijden de eerste ritten van de dag op L.2 aan 160 km/u onder dezelfde uurregeling als de ritten aan 200, ook is er nog wat buffertijd bij de stilstanden in Leuven en Luik - aanvaardbaar compromis vind ik. Alleen wordt het natuurlijk moeilijk om de rittijden zo scherper te stellen ;-)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 24 jul 2010, 20:12
door Steven
Er is (zover op de baan juist was met zijn info) enkel een voorlopige vergunning voor de locs en dus geen definitieve. Dit wil dus zeggen dat ze geschikt zijn om opleidingen te geven en zo maar commercieel verkeer mag nog niet uitgevoerd worden dacht ik met deze vergunning (zover ik er aan uit kan op dit moment). Er kunnen dus wel opleidingsritten plaatsvinden en zo. Wat er nog juist moet gebeuren voor die definitieve vergunning is ook voor mij een raadsel.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 09 aug 2010, 12:23
door bobke
De trein der traagheid

9 augustus 2010

Begin 2011 hoopt de NMBS eindelijk nieuwe locomotieven te hebben voor het binnenlands reizigersverkeer - twee jaar later dan gepland. Constructeur Siemens mag een zware schadeclaim verwachten. Intussen vermindert de stiptheid van het spoor omdat de oudste locomotieven om de haverklap met pech uitvallen.

In december 2006 bestelde de NMBS bij Siemens 60 locomotieven van het type Eurosprinter HLE18, met een optie op nog eens 60. Die optie werd twee jaar later al gelicht. De totale investering liep daardoor op tot 440 miljoen euro. Volgens de oorspronkelijke planning zouden de eerste exemplaren geleverd worden in januari van vorig jaar. Bij de aankomst van het eerste testexemplaar in maart 2009 klonk het dat de nieuwe locomotieven in augustus effectief in dienst zouden komen. Nu is bij de NMBS te horen dat het begin 2011 wordt.

Homologatie
De Eurosprinter beantwoordde aanvankelijk niet aan heel wat elementen van het lastenboek. Bij stilstand was de stroomafname via de pantograaf onvoldoende en de veiligheidszekering viel te pas en te onpas uit. Die zaken zijn volgens Siemens nu opgelost. De locomotief werd op 4 juni eindelijk gehomologeerd. Toch is hij nog altijd niet operationeel en worden extra tests uitgevoerd.

De constructeur geeft toe dat drie zaken nog niet in orde zijn: de energierecuperatie bij elektrisch remmen, de signalisatie van meldingen aan de bestuurder en de interactie tussen de locomotief en de bestaande rijtuigen van de NMBS, met name de dubbeldekkers M6 en de rijtuigen I11.

Een bijkomend probleem is dat de NMBS de locomotieven uitgerust wil hebben met het beveiligingssysteem TBL1+, dat een trein automatisch doet stoppen bij een seinoverschrijding. ‘Siemens slaagt er niet in de installatie van dat systeem gehomologeerd te krijgen’, luidt het bij de NMBS. Bij Siemens is te horen dat de NMBS aanvankelijk een installatie van TBL1+ had gevraagd ná levering, en dat ze gevraagd heeft die te vervroegen door een tussentijdse versie te plaatsen. Dat brengt ook vertraging met zich mee.

Ondanks al die moeilijkheden ging Siemens door met de productie, waardoor er - behalve de vier locomotieven die al maanden testritten rijden op het Belgische net - al meer dan 50 stuks staan te blinken in Wildenrath, net over de grens met Duitsland.

Bij Siemens België wordt erkend dat de homologatie later dan beloofd plaatsvond. Nu de uiteindelijke vertraging voor de eerste levering dreigt op te lopen tot twee jaar, verwacht de constructeur ook een claim. Boeteclausules bij non-conformiteit of late levering zijn standaardprocedure in dergelijke contracten. Die boete zou in ‘de tientallen miljoenen’ lopen, bevestigde een bron.

Stiptheid
Wie evenmin gediend is met de vertraging - maar ook niet met de schadevergoeding - is de reiziger. Materiaalpech is een van de belangrijkste oorzaken van de toenemende vertragingen op het Belgische net. Met een vloot van 380 locomotieven die gemiddeld 30 jaar oud zijn, mag dat niet verbazen. De introductie van 120 nieuwe is dus dringend. Daardoor daalt de gemiddelde ouderdom tot 20 jaar en zou de kans op pannes even drastisch moeten verminderen. De nieuwe locomotieven - door de NMBS Type 18 gedoopt - kunnen ook grensstations in Nederland, Duitsland en Frankrijk bedienen.

Ironie
De ironie van het verhaal is dat de NMBS haar keuze voor de Eurosprinter destijds als volgt motiveerde: ‘De Eurosprinter combineert de modernste technieken met een beproefde betrouwbaarheid. Dat is net een van de redenen waarom de NMBS voor deze locomotief koos: het is een model dat zijn deugdelijkheid al bewezen heeft.’ Quod non.

De Duitse technologiegroep is nochtans al jaren een vaste leverancier voor de Belgische spoorgroep. Aan de infrastructuurbeheerder Infrabel levert ze veiligheids- en signalisatiesystemen. De NMBS ontving al rangeerdiesellocomotieven en bestelde ook 305 Desiro-motorstellen bij Siemens, vooral bestemd voor het Gewestelijk Expresnet (GEN) dat Brussel vlotter bereikbaar moet maken voor pendelaars.

De Tijd

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 17 aug 2010, 20:36
door Knipex
Ken niet de functie van deze BR193, die veel op de 18 lijkt, maar ik wilde jullie deze niet onthouden. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,4959262

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 17 aug 2010, 21:13
door dentheo
De funktie is prototype van de nieuwe Siemens lokreeks... zal te zien zijn op beurzen en dergelijke.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 aug 2010, 19:34
door Locomotief 5175
www.stopsein.net vermeld dat vrijdag aanstaande loc 18 te Kortrijk vertrekken naar Schaarbeek.
Waarom kom die machiene in Kortrijk ? voor opleiding of wat anders ?
Ik zal komen kijken in de station.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 01 sep 2010, 14:28
door Arafi
Zonet een locomotief reeks 18 (te laat om het nummer te zien) zien voorbijrijden bij de inrit van Brussel-Noord (komende van de Noord-zuidverbinding) met aan de haak 10 rijtuigen M6 en de 2153 met neergelaten panto.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 02 sep 2010, 14:22
door Arafi
Vandaag opnieuw een gelijkaardige configuratie zien langsrijden richting Schaarbeek (deze keer wel het locnummer kunnen zien): 1809 + 9xM6 + 2734