Pagina 70 van 74

Re: werken: in stations

Geplaatst: 27 okt 2024, 13:42
door 260689
wuitz schreef: 27 okt 2024, 13:15 Spoor 2 is eigenlijk nooit echt buiten dienst geweest, het werd heel sporadisch gebruikt.
Spoor 3 daarintegen was effectief buiten dienst.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 27 okt 2024, 15:10
door Ducktape
Knipex zegt dan ook duidelijk perron 2 en niet spoor 2. Want spoor 2 is nooit buiten dienst geweest, met de goederen reden we daar altijd over.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 dec 2024, 00:19
door TimJ36
Bevind ik mij nu in een Frans banlieue-station, of beeld ik het mij maar in?:
Nieuwe overdekte verbindingsbrug aan station van Diest vandaag klaar voor gebruik (ROBtv, 7 december 2024).

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 dec 2024, 01:24
door 260689
TimJ36 schreef: 07 dec 2024, 00:19 Bevind ik mij nu in een Frans banlieue-station, of beeld ik het mij maar in?:
Nieuwe overdekte verbindingsbrug aan station van Diest vandaag klaar voor gebruik (ROBtv, 7 december 2024).
Diest had echt wel nood aan vernieuwde perrons. En heel eerlijk, die stijl mogen ze van mijn part doortrekken naar de andere stations! Het ziet er mooi, deftig maar vooral degelijk uit. Feit is nu wel dat spoor 1 naadloos aansluit op zowel het busstation als deels de parking wat weer voor een mooie hub komt te staan tussen de verschillende vervoersmodussen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 07 dec 2024, 16:12
door TimJ36
Deze inspiratieloze prefab-constructies worden naar steeds meer stations gekopieerd, vaak geheel in contrast met de frivole stationsgebouwen, zoals in Dendermonde, Charleroi...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 05:17
door groentje
En is dat slecht? De oude stations van voorheen waren ook type-stations, carbon copies van een hoop andere stations op het netwerk. Ze zijn modern, wat ik ook zou verwachten van een vernieuwd station, maar ik zou ze niet inspiratieloos noemen. Je mag uiteraard een voorkeur hebben voor oudere architectuur, maar eerlijk, een nep-antiek station zou ik zelf veel storender vinden. Iets met kleuren en smaken en zo.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 13:38
door TimJ36
groentje schreef: 08 dec 2024, 05:17 Iets met kleuren en smaken en zo.
Klopt, er is geen enkele kleur te bespeuren, in geen enkel nieuw Belgisch stationsproject trouwens.

Dendermonde is daarbij een modernistisch bouwwerk. Het is verwerpelijk om daar banale constructies naast te plaatsen, die op geen enkele manier aansluiten op het stationsgebouw.

Een spoorbouwmeester had hier een meerwaarde kunnen betekenen. Er wordt in het wilde weg gebouwd, zonder dat er een kwaliteitskamer is die expertise kan leveren in het uitwerken van dergelijke vernieuwingsopdrachten.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 13:55
door overweg13
TimJ36 schreef: 08 dec 2024, 13:38 Dendermonde is een modernistisch bouwwerk. Het is verwerpelijk om daar banale constructies naast te plaatsen, die op geen enkele manier aansluiten op het stationsgebouw.
Dan zou je eens naar het historische stadhuis van Halle moeten komen kijken. En daar zijn de oorspronkelijke plannen na protest al gemilderd. Mijn vrouw en ik hebben de neiging om te denken dat we langs de woning van een architect lopen als we weer eens zo een nieuwmodisch gedrocht passeren. In veel gevallen blijkt dat vermoeden ook juist te zijn.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 14:15
door TimJ36
overweg13 schreef: 08 dec 2024, 13:55 Dan zou je eens naar het historische stadhuis van Halle moeten komen kijken. En daar zijn de oorspronkelijke plannen na protest al gemilderd. Mijn vrouw en ik hebben de neiging om te denken dat we langs de woning van een architect lopen als we weer eens zo een nieuwmodisch gedrocht passeren. In veel gevallen blijkt dat vermoeden ook juist te zijn.
Het historische stadhuis in Halle vind ik een geslaagd voorbeeld, waar de nieuwe aanbouw weldoordacht op maat van het huidige gebouw werd uitgetekend. Wat ik bedoel is dat nieuwe constructies moeten ingekaderd worden in de bestaande omgeving. Niet zomaar een banale prefab-constructie ergens "neerkwakken".

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 14:47
door TKR
Als ze enkele miljoenen uitgeven aan een station worden we ook boos. :roll:

Ik ben blij dat hier een functioneel en deftig station staat..

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 15:26
door TimJ36
TKR schreef: 08 dec 2024, 14:47 Als ze enkele miljoenen uitgeven aan een station worden we ook boos.
Ik ben blij dat hier een functioneel en deftig station staat..
Het kan niet gezond zijn voor de samenleving om iedere frank in twee te bijten, en dan maar gelukkig te zijn dat er "iets" staat. Dat is de situatie ondergaan, en geen enkele ambitie meer tonen om kwaliteit te leveren.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 16:33
door jan_olieslagers
TimJ36 schreef: 08 dec 2024, 15:26
TKR schreef: 08 dec 2024, 14:47 Als ze enkele miljoenen uitgeven aan een station worden we ook boos.
Ik ben blij dat hier een functioneel en deftig station staat..
Het kan niet gezond zijn voor de samenleving om iedere frank in twee bijten, en dan maar gelukkig te zijn dat er "iets" staat. Dat is de situatie ondergaan, en geen enkele ambitie meer tonen om kwaliteit te leveren.
Welkom in de 21ste eeuw!
Gebrek aan ambitie moet men overigens verwijten aan diegenen die over de budgetten beslissen, en dat is niet het spoorbedrijf.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 17:08
door TimJ36
jan_olieslagers schreef: 08 dec 2024, 16:33 Welkom in de 21ste eeuw!
Gebrek aan ambitie moet men overigens verwijten aan diegenen die over de budgetten beslissen, en dat is niet het spoorbedrijf.
"Dat de regering niet altijd in de budgetten voorziet waarop de NMBS hoopt, daar maakt Dutordoir zich niet al te dik om. 'Het zal leiden tot uitstel van de geplande investeringen. Maar uiteindelijk gaat het over niet meer dan 200 miljoen euro die we minder krijgen op een budget van 3 miljard.'" (De Tijd, 1 maart 2023)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 08 dec 2024, 22:30
door trainlovertje
TimJ36 schreef: 08 dec 2024, 15:26 Het kan niet gezond zijn voor de samenleving om iedere frank in twee te bijten, en dan maar gelukkig te zijn dat er "iets" staat. Dat is de situatie ondergaan, en geen enkele ambitie meer tonen om kwaliteit te leveren.
Dan zien we jou waarschijnlijk nooit of te nimmer in Oostenrijk, want daar lijken alle stations op elkaar, rijkelijk gevuld met van die prefab-constructies. Alleen: 1) ze hebben daar heel weinig mooie stationsgebouwen zoals wij die hebben (vind ik persoonlijk alleszins) en 2) die Oostenrijkse prefab-constructies zijn bijzonder modern, praktisch en klantvriendelijk ingericht. Persoonlijk vind ik dat een goeie zaak, omdat ik het gevoel heb dat ik sneller mijn weg vind in een station waar ik nog niet geweest ben, omdat er ook duidelijke signalisatie aanwezig is. Wat is je mening hierover? Het station van Graz en Salzburg lijken bvb dusdanig hard op elkaar, dat ik me soms vergis als ik naar foto's kijk die in een van beide stations genomen zijn.

Trouwens: ook vroeger werden veel van die zogenoemde prefab-constructies gebruikt. Zo leek tot voor kort Hasselt enorm hard op Landen bijvoorbeeld. Er zijn zo nog tal van voorbeelden. Daarover kan je ook moeilijk zeggen dat het past bij de architectuur van de stationshal. Dit afschrijven als een ziekte van de 21e eeuw doet mij neigen om de uitspraak 'oke boomer' te gebruiken. Toegegeven, het was niet jij die dit hier gezegd hebt, maar je geeft wel de indruk dat je ook in die gedachtestroom zit. :wink:

Modern en kostenefficiënt met een duidelijk 'huiskenmerk' valt voor mij ook zeker onder de noemer van kwaliteit. Als die prefab maar duurzaam is en geen rommel die na 5 jaar volledig aan vervanging toe is.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 09 dec 2024, 03:11
door groentje
Inderdaad, een zekere uniformisatie is an sich niet slecht. Toegegeven, de gekozen kleuren zijn inderdaad erg treurig, maar dat is zowat elk modieus ontwerp heden ten dage, meer 'ambitie' zou daar weinig aan veranderen, het zou hoogstens een iets groter grijs gebouw opleveren.