Pagina 8 van 28
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 01:03
door Shrek
nahoj schreef:Retard schreef:Gaat die IC A dan ook 200 km/h rijden tussen Nossegem en Herent?
Per slot van rekening zijn het twee maal HLE 18, dus die compenceren een ander qua het groot verbruik aan stroom bij gelijkspanning.
Dat zal zowiezo moeten wachten op het in dienst stellen van ETCS op HLE 18, wat komt met een volgende software upgrade.
Zijn de pantoproblemen aan 200km/h dan opgelost?

Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 01:08
door Retard
Maar met twee stroomafnemers (en twee locs) bestaan die problemen niet. Dat heb ik geschreven omdat nahoj dat in oktober al had geschreven
nahoj schreef:Shrek schreef:
In Italië wordt er 250 km/h gereden onder 3000v, en de Thalys en ICE in België werken perfect aan 200km/h onder 3kV. Puur probleem van de HLE 18 dus. Maar ook niets onoverkomelijk, een ander sleepstuk zal het waarschijnlijk wel oplossen.
Het ligt niet specifiek aan die panto. Stroomafname aan die snelheid, met de zware sleepstukken die nodig zijn onder 3kV (=> mechanisch instabieler), en de grote stromen die bij dergelijk systeem vloeiën (=> elektrisch/thermisch agressiever), leiden altijd tot problematische stroomafname. Dat was ook al duidelijk op HLE 13, die een geheel andere stroomafnemer heeft.
Bij Thalys, ICE, en de Italiaanse treinstellen kan wegens de immer gedeelde stroomafname over >1 stroomafnemer (geplaatst op verschillende rijtuigen, dus met voldoende afstand tussen de stroomafnemers om de bovenleiding niet te veel op te drukken) een lichter sleepstuk gemonteerd worden, is de stroom per afnamepunt lager, en blijft de eventuele verhoogde slijtage aanvaardbaar.
Wanneer men echter werkt met 1 (moderne) loc, worden de stromen op het afnamepunt (met zwaar sleepstuk want een loc moet maximale stromen kunnen afnemen) te hoog om aan dergelijke snelheid nog aanvaardbaar te functioneren.
Als iemand een voorbeeld kent van commerciële exploitatie van een >=5MW machine onder 3kV aan >=200km/h, NIET in treinschakeling of dubbeltractie, hoor ik dat graag, want ik ken er geen.
Waarmee ik overigens niet heb gezegd dat het niet opgelost zal worden.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 09:17
door pietmol
Horatio schreef:Retard schreef:Neen, de stuurrijtuigen zijn definitief gebuisd. Ze trilden te veel.

Jammer, in de toekomst dan ook geen 200km/h op de IC-E verbinding op de 36N, want die stuurrijtuigen zullen er wel altijd inblijven.

idd geen stuurijtuigen,...dus idd geen IC E aan 200km/u....
totdat men het nodig acht (de fondsen vindt) om ze aan te passen aan 200 km/u
en dan denk ik niet zo zeer aan IC E, maar aan IC A: tussen Oostende & Luik op volle lengte; tussen Luik-Verviers & Eupen halve lengte
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 09:58
door Steven
sorry maar tussen Luik en Verviers al halve lengte aanbieden is zot ook daar zitten die 12 rijtuigen geregeld eivol.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:06
door Steve
Ook lijkt het me vrij omslachtig en inefficiënt om voor zo'n proportioneel kort stuk met (ont)koppelen te beginnen. Er is meer personeel voor nodig, de vertragingsgevoeligheid verhoogt sterk, de doorloopmogelijkheid verdwijnt, je moet extra tijd inplannen op de plaats waar ge-/ontkoppeld wordt en je bezet ook nog eens een spoor met het achtergelaten gedeelte.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:30
door bobby
Steven schreef:sorry maar tussen Luik en Verviers al halve lengte aanbieden is zot ook daar zitten die 12 rijtuigen geregeld eivol.
12 rijtuigen M6 eivol tussen luik & Verviers????
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:33
door 260689
bobby schreef:Steven schreef:sorry maar tussen Luik en Verviers al halve lengte aanbieden is zot ook daar zitten die 12 rijtuigen geregeld eivol.
12 rijtuigen M6 eivol tussen luik & Verviers????
max 10 M6 rijtuigen + 2 T18. Meerkunnen de perrons niet aan.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:33
door bobby
Steve schreef:Ook lijkt het me vrij omslachtig en inefficiënt om voor zo'n proportioneel kort stuk met (ont)koppelen te beginnen. Er is meer personeel voor nodig, de vertragingsgevoeligheid verhoogt sterk, de doorloopmogelijkheid verdwijnt, je moet extra tijd inplannen op de plaats waar ge-/ontkoppeld wordt en je bezet ook nog eens een spoor met het achtergelaten gedeelte.
is idd enkel nuttig, als het achtergebleven stuk relatiefsnel opgepikt wordt door een trein in de andere richting
huidige dienstregeling IC A voldoet hieraan niet: eerst vertrekt de trein richting Leuven en kort daarna komt de trein richting Eupen aan in Luik
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:35
door bobby
260689 schreef:bobby schreef:Steven schreef:sorry maar tussen Luik en Verviers al halve lengte aanbieden is zot ook daar zitten die 12 rijtuigen geregeld eivol.
12 rijtuigen M6 eivol tussen luik & Verviers????
max 10 M6 rijtuigen + 2 T18. Meerkunnen de perrons niet aan.
heeft men een paar jaar geleden de perrons die de dienst IC-A aandoot niet verlengd?
IC A is vandaag 12 rijtuigen I11 + loc en er is nog perron over (in Leuven , BNoord, BZuid)
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:37
door 260689
M6 rijtuigen zijn langer dan I11 rijtuigen. Als je dan nog een met 2 locs werkt dan kan je max met 10 M6-en rijden.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:38
door Steven
260689 schreef:
12 rijtuigen M6 eivol tussen luik & Verviers????
max 10 M6 rijtuigen + 2 T18. Meerkunnen de perrons niet aan.[/quote]
Perrons van Brugge, Brussel Noord, Leuven, Luik en Verviers hebben de optie tot 14 a 15 rijtuigen. In Brussel Zuid heb je er ook maar niet op de plaats waar de huidige IC A stopt.
Ook Gent zou na de werken perrons moeten hebben die lang genoeg zijn. Blijven over Oostende en Brussel centraal.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:39
door Shrek
bobby schreef:is idd enkel nuttig, als het achtergebleven stuk relatiefsnel opgepikt wordt door een trein in de andere richting
Of wanneer je in een andere richting verder rijdt. Als je M6Bx zou kunnen gebruiken zou ik er Oostende-Brussel-Luik-Verviers/Maastricht van maken. De 2e trein doet dan Brussel-Luik-Eupen.
Zo krijg je een halfuursfrequentie tot Verviers en toch geen zware overcapaciteit.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 10:47
door Steve
Shrek schreef:bobby schreef:is idd enkel nuttig, als het achtergebleven stuk relatiefsnel opgepikt wordt door een trein in de andere richting
Of wanneer je in een andere richting verder rijdt. Als je M6Bx zou kunnen gebruiken zou ik er Oostende-Brussel-Luik-Verviers/Maastricht van maken. De 2e trein doet dan Brussel-Luik-Eupen.
Zo krijg je een halfuursfrequentie tot Verviers en toch geen zware overcapaciteit.
Maar dan zit je toch met heel wat haken en ogen:
- M6 in Maastricht?! Geen idee of het mogelijk is, kijkend naar het hele gedoe rond Roosendaal...
- Een halfuursfrequentie helemaal tussen Brussel en Verviers vereist plots een stuk meer materieel (dat er trouwens amper is), dus enkel in te passen in een volledig herzien aanbod
- Met die M6 Bx kun je de HSL wel vergeten, dus zou die gesplitste trein verplicht over lijn 36 moeten
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 13:16
door pietmol
Steve schreef:Shrek schreef:bobby schreef:is idd enkel nuttig, als het achtergebleven stuk relatiefsnel opgepikt wordt door een trein in de andere richting
Of wanneer je in een andere richting verder rijdt. Als je M6Bx zou kunnen gebruiken zou ik er Oostende-Brussel-Luik-Verviers/Maastricht van maken. De 2e trein doet dan Brussel-Luik-Eupen.
Zo krijg je een halfuursfrequentie tot Verviers en toch geen zware overcapaciteit.
Maar dan zit je toch met heel wat haken en ogen:
- M6 in Maastricht?! Geen idee of het mogelijk is, kijkend naar het hele gedoe rond Roosendaal...
te onderzoeken
Steve schreef:
- Een halfuursfrequentie helemaal tussen Brussel en Verviers vereist plots een stuk meer materieel (dat er trouwens amper is), dus enkel in te passen in een volledig herzien aanbod
wat (volgens mij) Shrek bedoelt:
IC-A splitsen we in Luik, een stuk naar Verviers en een stuk naar Vise & Maastricht
IC-O, welke vandaag rijdt tussen Brussel Z en Vise, wordt dan een trein BrZ -Verviers & Eupen
(hopelijk met een stop in Leuven

)
veel extra matrieel heb je niet nodig, enerzijds je hebt al het materieel van de IC-o en al die I11-en van IC-A komen ook vrij...
Steve schreef:
- Met die M6 Bx kun je de HSL wel vergeten, dus zou die gesplitste trein verplicht over lijn 36 moeten
als NMBS dat wil (maw als ze daar geld voor over hebben) dan kan men daar wel een oplossing voor vinden.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 22 mei 2013, 13:21
door pietmol
Shrek schreef: [Of wanneer je in een andere richting verder rijdt. Als je M6Bx zou kunnen gebruiken zou ik er Oostende-Brussel-Luik-Verviers/Maastricht van maken. De 2e trein doet dan Brussel-Luik-Eupen.
Zo krijg je een halfuursfrequentie tot Verviers en toch geen zware overcapaciteit.
waarom geen Oostende/Blankenberge - Brugge - Gent -Brussel- Leuven -Luik-Verviers/Maastricht ?