
Nieuwe motorstellen / M7
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Ik heb gehoord van iemand dak ken, die bij bombardier werkt, dat ze een order verwachten voor dubbeldekkers en ze moeten koppelbaar zijn met de huidige. Dus het zou gaan over rijtuigen ipv stellen 

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
bobke schreef:Ik heb gehoord van iemand dak ken, die bij bombardier werkt, dat ze een order verwachten voor dubbeldekkers en ze moeten koppelbaar zijn met de huidige. Dus het zou gaan over rijtuigen ipv stellen
niet noodzakelijk,
het zouden ook motorstellen kunnen zijn die compatibel zijn met de M6-GH en T19-GH.
(dus besturing via MUX)
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
In het invetseringsplan 2013-2025.van de NMBS spreekt men van nieuwe dubbeldeksrijtuigen & nieuwe dubbeldeksmoterstellen. Beide zullen besteld worden
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Waarschijnlijk door het lokoverschot zeker? Achteraf was 120 nieuwe teveel misschien?
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Bij Skoda spreekt men wel van EMU, maar als je de beschrijving leest, dan is dit eerder een configuratie zoals de NS DDAR/NID met mDDm & dubbeldekrijtuigenK V B schreef:Toch wel. Skoda heeft zoiets al rondrijden.Shrek schreef:3000V+25kV, dat zal wel nog nergens bestaan...
http://www.skoda.cz/en/products/electri ... eries-671/
Maar wel slechts 160 kph...
(671)"A three-car formation consists of an electric car of series 671, driving car of series 971 and intermediate car of series 071"
(575, Lithouwen)"The basic formation of the electric unit has three cars and consists of an electric car of series 211, an intermediate car of series 444 and a driving car of series 307"
positief bij Skoda is wel de inter-emu-communicatie dmv WTB (MUX)
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
bobby schreef:Bij Skoda spreekt men wel van EMU, maar als je de beschrijving leest, dan is dit eerder een configuratie zoals de NS DDAR/NID met mDDm & dubbeldekrijtuigenK V B schreef:Toch wel. Skoda heeft zoiets al rondrijden.Shrek schreef:3000V+25kV, dat zal wel nog nergens bestaan...
http://www.skoda.cz/en/products/electri ... eries-671/
Maar wel slechts 160 kph...
(671)"A three-car formation consists of an electric car of series 671, driving car of series 971 and intermediate car of series 071"
(575, Lithouwen)"The basic formation of the electric unit has three cars and consists of an electric car of series 211, an intermediate car of series 444 and a driving car of series 307"
positief bij Skoda is wel de inter-emu-communicatie dmv WTB (MUX)
jammer dat NMBS zoveel locomotieven heeft...
zo'n motorwagen (671/211) zou wel nuttig geweest zijn op de IC trein Tongeren/Hasselt - Knokke/Blankenberge: dan had men voor het gedeelte Tongeren-Knokke zo'n motorwagen + 3 rijtuigen M6 kunnen gebruiken, en voor het gedeelte Hasselt-Blankenberge 7 rijtuigen M6 + T27/18/19
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Is er nog enig nieuws op vlak van nieuw materieel?
In een artikel van het nieuwsblad : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00881549
"Het fundamentele probleem zit bij de dienstschema’s, de motivatie van het personeel en het materieel, gaf Cornu toe. En wat dat laatste betreft, werd meteen ook de aankooppolitiek op de korrel genomen. Het nieuwe materieel presteert niet beter dan het aftandse. Zonder het hardop te zeggen, vatte hij even staalhard samen wat voor een puinhoop zijn voorgangers eigenlijk hebben achtergelaten."
Jo Cornu zal misschien meer aandacht besteden aan kwaliteitsvol materieel, aangezien hij het huidige nieuwe afkraakt. Dan is de kans groter dat er een totale nieuwe trein komt en dat zal dan rap motorstellen zijn?
Zojuist las ik ook het weekendkrant van zaterdag 14 december. Een artikel "De 7 plagen van de NMBS". Met natuurlijk weer aanwijzing naar het materieel als één van de grootste probleemgevallen.
Wat ik interessant vond zijn volgende regels: " De oplossing? Betere treinen kopen natuurlijk. 'Je kan al veel oplossen door een onderhoudscontract af te sluiten met de leverancier', zeg Herman Welter. 'Je vraag dat er van elke 100 treinen voortdurend 95 inzetbaar zijn en legt boetes op als dat mislukt. In plaats van de treinen in de NMBS werkplaatsen te onderhouden, maak je siemens er zelf voor verantwoordelijk dat de Desiro's rijden. dan zullen ze veel beter h un best doen. maar de vakbonden zullen dit natuurlijk niet graag horen'. "
Zeer interessant voorstel dus om het onderhoud te laten doen door de leverancier. En waarom moeten de vakbonden daar boel van maken? Moest Siemens nu het onderhoudscontract hebben, zouden ze toch ook wel een werkplaats in België gebruiken en Belgische arbeidskrachten ter beschikking stellen.
In een artikel van het nieuwsblad : http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 0_00881549
"Het fundamentele probleem zit bij de dienstschema’s, de motivatie van het personeel en het materieel, gaf Cornu toe. En wat dat laatste betreft, werd meteen ook de aankooppolitiek op de korrel genomen. Het nieuwe materieel presteert niet beter dan het aftandse. Zonder het hardop te zeggen, vatte hij even staalhard samen wat voor een puinhoop zijn voorgangers eigenlijk hebben achtergelaten."
Jo Cornu zal misschien meer aandacht besteden aan kwaliteitsvol materieel, aangezien hij het huidige nieuwe afkraakt. Dan is de kans groter dat er een totale nieuwe trein komt en dat zal dan rap motorstellen zijn?
Zojuist las ik ook het weekendkrant van zaterdag 14 december. Een artikel "De 7 plagen van de NMBS". Met natuurlijk weer aanwijzing naar het materieel als één van de grootste probleemgevallen.
Wat ik interessant vond zijn volgende regels: " De oplossing? Betere treinen kopen natuurlijk. 'Je kan al veel oplossen door een onderhoudscontract af te sluiten met de leverancier', zeg Herman Welter. 'Je vraag dat er van elke 100 treinen voortdurend 95 inzetbaar zijn en legt boetes op als dat mislukt. In plaats van de treinen in de NMBS werkplaatsen te onderhouden, maak je siemens er zelf voor verantwoordelijk dat de Desiro's rijden. dan zullen ze veel beter h un best doen. maar de vakbonden zullen dit natuurlijk niet graag horen'. "
Zeer interessant voorstel dus om het onderhoud te laten doen door de leverancier. En waarom moeten de vakbonden daar boel van maken? Moest Siemens nu het onderhoudscontract hebben, zouden ze toch ook wel een werkplaats in België gebruiken en Belgische arbeidskrachten ter beschikking stellen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Dat laatste is geen zekerheid. Het onderhoud van de in Belgïe ingezette class 66 heeft ook gewoon plaats in Nederland. Als Siemens een Duitse werkplaats heeft kort bij de grens kunnen ze dat onderhoud evengoed in Duitsland doen. Het enige wat je dan nog in België zal zien gebeuren is het vervangen van remmen en stroomafnemers en alle andere zaken die met dagdagelijks onderhoud te maken hebben.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
bobke schreef: Met natuurlijk weer aanwijzing naar het materieel als één van de grootste probleemgevallen.
Wat ik interessant vond zijn volgende regels: " De oplossing? Betere treinen kopen natuurlijk. 'Je kan al veel oplossen door een onderhoudscontract af te sluiten met de leverancier', zeg Herman Welter. 'Je vraag dat er van elke 100 treinen voortdurend 95 inzetbaar zijn en legt boetes op als dat mislukt. In plaats van de treinen in de NMBS werkplaatsen te onderhouden, maak je siemens er zelf voor verantwoordelijk dat de Desiro's rijden. dan zullen ze veel beter h un best doen. maar de vakbonden zullen dit natuurlijk niet graag horen'. "
Zeer interessant voorstel dus om het onderhoud te laten doen door de leverancier. En waarom moeten de vakbonden daar boel van maken? Moest Siemens nu het onderhoudscontract hebben, zouden ze toch ook wel een werkplaats in België gebruiken en Belgische arbeidskrachten ter beschikking stellen.
je zou natuurlijk ook de NMBS werkplaatsen kunnen verzelfstandigen; ze omvormen tot aparte entiteiten, welke concurrent zijn van elkaar, en welke opdrachten krijgen in functie van kostprijs, logische locatie, "service level agreements" en "KPI's", en niet langer op basis van politiek en syndicaal gesjacher.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Dat lijkt mij nu geen goed idee. Onderhoud organiseer je ofwel zelf, ofwel laat je het door de leverancier doen.carlos schreef:je zou natuurlijk ook de NMBS werkplaatsen kunnen verzelfstandigen; ze omvormen tot aparte entiteiten, welke concurrent zijn van elkaar, en welke opdrachten krijgen in functie van kostprijs, logische locatie, "service level agreements" en "KPI's", en niet langer op basis van politiek en syndicaal gesjacher.
In het VK is het een normaal gebruik dat de leveranciers het onderhoud doen. En ik heb toch de ondruk dat het materieel daar minder pannes heeft.
Siemens heeft voor de Desiro's een dergelijk aanbod gedaan, maar dat is niet doorgegaan jammer genoeg.
De leeftijdspyramides van de CW's en TW's laten een dergelijke operatie nochthans makkelijk toe...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Shrek schreef:Dat lijkt mij nu geen goed idee. Onderhoud organiseer je ofwel zelf, ofwel laat je het door de leverancier doen.carlos schreef:je zou natuurlijk ook de NMBS werkplaatsen kunnen verzelfstandigen; ze omvormen tot aparte entiteiten, welke concurrent zijn van elkaar, en welke opdrachten krijgen in functie van kostprijs, logische locatie, "service level agreements" en "KPI's", en niet langer op basis van politiek en syndicaal gesjacher.
In het VK is het een normaal gebruik dat de leveranciers het onderhoud doen. En ik heb toch de ondruk dat het materieel daar minder pannes heeft.
Siemens heeft voor de Desiro's een dergelijk aanbod gedaan, maar dat is niet doorgegaan jammer genoeg.
De leeftijdspyramides van de CW's en TW's laten een dergelijke operatie nochthans makkelijk toe...
Shrek, je bent het dus niet eens met de roep dat er een eind moet komen aan het politiek en syndicaal gesjacher?
onafhankelijke onderhoudsbedrijven bestaan wel degelijk, prachtig voorbeeld van een onafhankelijk onderhoudsbedrijf is Nedtrain, welk onafhankelijk is van NS
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Dat is niet wat hij zegt Carlos. Lees zijn eerste zin goed. Alsook zijn laatste zin.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Er zijn anders vrij veel spoorbedrijven die het onderhoud laten doen door derden. Werkt prima en is een pak goedkoper.Shrek schreef:Dat lijkt mij nu geen goed idee. Onderhoud organiseer je ofwel zelf, ofwel laat je het door de leverancier doen.carlos schreef:je zou natuurlijk ook de NMBS werkplaatsen kunnen verzelfstandigen; ze omvormen tot aparte entiteiten, welke concurrent zijn van elkaar, en welke opdrachten krijgen in functie van kostprijs, logische locatie, "service level agreements" en "KPI's", en niet langer op basis van politiek en syndicaal gesjacher.
In het VK is het een normaal gebruik dat de leveranciers het onderhoud doen. En ik heb toch de ondruk dat het materieel daar minder pannes heeft.
Siemens heeft voor de Desiro's een dergelijk aanbod gedaan, maar dat is niet doorgegaan jammer genoeg.
De leeftijdspyramides van de CW's en TW's laten een dergelijke operatie nochthans makkelijk toe...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
hij schrijft ook niks tegen dat onderhoud door derden. Waar hij het over heeft is dat het laten uitwerken van concurrentie tussen de nmbs werkplaatsen op zich geen goed idee is. Dat is totaal iets anders dan zeggen dat het onderhoud door derden geen goed idee is.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Amai hier wordt wat verkeerd gelezen
Wat ik bedoelde:
Werkplaatsen verzelfstandigen lijkt mij een heel slecht idee. Je kan veel beter de rol van de bestaande werkplaatsen langzaam afbouwen (over een periode van pakweg 50 jaar) en intussen alle nieuwe treinen laten onderhouden door de leverancier.
Die huidige werkplaatsen (en hun personeel, managers en vakbonden) zijn volgens mij echt niet in staat om in een concurrentiële omgeving te werken.
Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of de Siemensen of Bombardiers van deze wereld echt staan te wachten op werkplaatsen van 50-100 jaar oud om daar het onderhoud te doen.
Laat die zelf maar iets uit de grond stampen. Dat zal dan -uiteraard- op andere locaties gebeuren, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Dan heb je misschien een soort van CW in Genk, Charleroi of Brugge, maar dat is toch even goed als in Mechelen of Salzinnes?

Wat ik bedoelde:
Werkplaatsen verzelfstandigen lijkt mij een heel slecht idee. Je kan veel beter de rol van de bestaande werkplaatsen langzaam afbouwen (over een periode van pakweg 50 jaar) en intussen alle nieuwe treinen laten onderhouden door de leverancier.
Die huidige werkplaatsen (en hun personeel, managers en vakbonden) zijn volgens mij echt niet in staat om in een concurrentiële omgeving te werken.
Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of de Siemensen of Bombardiers van deze wereld echt staan te wachten op werkplaatsen van 50-100 jaar oud om daar het onderhoud te doen.
Laat die zelf maar iets uit de grond stampen. Dat zal dan -uiteraard- op andere locaties gebeuren, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Dan heb je misschien een soort van CW in Genk, Charleroi of Brugge, maar dat is toch even goed als in Mechelen of Salzinnes?