Pagina 8 van 9

Re: Boordtarief

Geplaatst: 24 jun 2026, 20:41
door TimJ36
rdv schreef: 23 jun 2026, 20:25 Ook benieuwd wat "culturele redenend" zijn? Ik mag dus op het perron een dansje doen, een optredentje geven en een kunstfoto trekken ;)?
Niet dat ik veel mensen ineens een dansje zie placeren op het perron, hetzij het voor TikTok is. :D

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 08:55
door rdv
overweg13 schreef: 24 jun 2026, 18:27 Een nevenverschijnsel dat toch niet onwelkom is: het zal hopelijk niet-reizigers ervan weerhouden om de onderdoorgangen te gebruiken als snelle verbinding tussen voor- en achterzijde van het station.
Dat is dubbel: enerzijds zijn er mensen die potentieel overlast bezorgen die je zo misschien kan weghouden, anderzijds verminder je de passage en dus ook de sociale controle. De alternatieven zijn vaak honderden meters om (in mijn eerdere voorbeelden: Wetteren 1 km om, Dendermonde 900m).

En dat brengt ons ook terug op een punt in de poortjes-discussie: in veel gevallen hebben andere overheden meebetaald aan doorgangen omdat die een doorgangsrol hebben, als de NMBS die nu de facto afsluit, moet ze die bijdragen dan ook terugbetalen.

Zie bvb ook Sint-Agata-Berchem: overweg is afgesloten, en vervangen door een voetgangersbrug. Als mensen nu van de tramhalte naar hun bestemming aan de overzijde willen geraken, moeten ze via het perron naar die voetgangersbrug (zeker als ze de lift willen gebruiken). Ik kan me voorstellen dat MIVB, Brussels Gewest of gemeente hebben meebetaald aan die brug. Dus het gebruik van die infrastructuur gaan we nu verbieden voor niet-reizigers?

Of station Kortrijk, waar overstappen tussen bussen via de onderdoorgang gaan - gaan we die reizigers 900 m laten stappen?

Dergelijke doorgangen zijn ook vaak onderdeel van projecten voor het afschaffen van overwegen bij stations, en cruciaal om het afschaffen van overwegen verteerbaar te maken voor de inwoners en politiek.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 08:58
door rdv
TimJ36 schreef: 24 jun 2026, 20:41
rdv schreef: 23 jun 2026, 20:25 Ook benieuwd wat "culturele redenend" zijn? Ik mag dus op het perron een dansje doen, een optredentje geven en een kunstfoto trekken ;)?
Niet dat ik veel mensen ineens een dansje zie placeren op het perron, hetzij het voor TikTok is. :D
Die culturele redenen zijn trouwens enkel geldig in stedelijke en voorstedelijke stations:
https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/nmbs-stations/station-regulations schreef: Behalve de stellingen bedoeld in artikel 14§2 van de wet op de politie van de spoorwegen van 27 april 2018, zijn de perrons van de stations in steden en voorstadsgebieden ook toegankelijk voor culturele doeleinden (bezoek, fotografie, enz.).
En dan is de vraag: waar is die lijst van stedelijke en voorstedelijke stations?

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 09:12
door BlackEagle
overweg13 schreef: 24 jun 2026, 18:27 Een nevenverschijnsel dat toch niet onwelkom is: het zal hopelijk niet-reizigers ervan weerhouden om de onderdoorgangen te gebruiken als snelle verbinding tussen voor- en achterzijde van het station.
Dat lijkt mij juist een onwelkom nevenverschijnsel in een stedelijke context, ook voor de winkels en horeca in de grote stations (maar eigenlijk geldt dat daar niet, dus is het niet relevant).

Het geeft natuurlijk wel mogelijkheden om daklozen uit stations te weren, vanuit een soort oogkleppenvisie op die problematiek.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 11:59
door klaas
De onderdoorgangen mag je wel nog gebruiken, het gaat expliciet om de perrons. In de gevallen waar je inderdaad kort het perron moet betreden om een onderdoorgang/brug/... te bereiken zal een logisch redenerend mens nooit een bekeuring schrijven aan een passant.
Dit lijkt me vooral een wapen om mensen die overduidelijk staan te wachten op de trein, of net afstapten, meteen te kunnen beboeten in plaats van te wachten tot op de trein. Dat kon nu nog niet, want die mensen konden nog zeggen dat ze bij de TBG een ticket gingen kopen. Vooral de types die tussen Brussel-Zuid, -Centraal en -Noord reizen kunnen ze hiermee pakken (al blijft de vraag wie zich daarmee zal bezighouden) of om een bedelaar van het perron te kunnen schoppen.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 12:19
door desirootje
Ik denk in het algemeen dat deze controles enkel zouden gebeuren in de grootste stations, zelf stations zoals Denderleeuw en Aalst lijken me te klein om de meerkost te verantwoorden. Eerder de 3 Brusselse stations en de hoofdstations van oa Gent, Antwerpen, Leuven, Brugge, Luik en Namen. Zelfs over Hasselt, Mons en Charleroi ben ik niet overtuigd of die vaak bezocht zullen worden. Sint Agatha Berchem zal hier zeker niets van merken...

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 13:32
door klaas
Ik denk zelfs dat er nooit actief gecontroleerd zal worden, maar enkel als Securail "verdachte types" tegenkomt.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 13:32
door DR-fan
Concreet is Securail nu ook bevoegd voor de controle van tickets en er werd ondertussen een honderdtal nieuwe bedienden aangeworven die specifiek bedoeld zijn om gerichte "vliegende" controles uit te voeren. Begin mei was er trouwens een proef in Denderleeuw.

Het gebruik van onderdoorgangen tussen stadsgedeelten en toegang tot winkels en horeca worden uiteraard NIET geviseerd. Het gaat om personen die duidelijk op een trein staan te wachten.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 13:35
door DR-fan
klaas schreef: 25 jun 2026, 13:32 Ik denk zelfs dat er nooit actief gecontroleerd zal worden, maar enkel als Securail "verdachte types" tegenkomt.
Toch wel, het is de bedoeling veelvuldige controles uit te voeren.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 13:43
door rdv
Juridisch is dat allemaal toch heel zwak. Je kan op een trein wachten, zonder dat je de intentie hebt om die te nemen: iemand ophalen, spotters, ... Reglementen die mekaar blijkbaar tegenspreken, en de NMBS klantendienst die haar eigen eerdere communicatie tegenspreekt. De eerste die naar de rechtbank gaat met zo een boete, wint die zaak met de vingers in de neus.

Iemand die van de trein komt, dat is natuurlijk wel duidelijker vast te stellen.

Ik ben voor meer controle, maar het moet wel allemaal rechtsgeldig en rechtvaardig zijn. Voor mij zit men al op het randje met die 90 EUR- heb ooit eens een geval gehad waarbij de NMBS bij hoog en laag vast hield aan het feit dat de automaat werkte, terwijl ik met foto's kan tonen dat het scherm beschadigd was en er dus geen ticket gekocht kon worden. Heb mij er maar bij neergelegd, maar voor 90 EUR ga ik dat dus niet doen. Een andere keer heb ik melding gedaan van een defect met de printer via Whatsapp, waarbij men mij doodleuk melde: bedankt om te melden, bij ons ziet er alles ok uit, dus je moet een ticket nemen, of naar een andere automaat gaan (waarbij de andere dichtste automaat in het volgende station stond).

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 13:45
door klaas
Ik ben benieuwd naar de controle...
Ik zou persoonlijk toch aan de pakkans op de trein werken voor ik naar de perrons kijk. Ik hou geen statistieken bij maar ik schat op ongeveer 20% van mijn (veelal korte) ritten gecontroleerd te worden, dat zou een minder brave mens niet echt motiveren om een ticket te kopen...

(Vroeger pendelde ik met een campuskaart en had ik dus wel een overzicht per 10 ritten. Voor corona haalde ik meestal wel 6 tot 8 lijntjes geknipt, maar in de periode 2021-2023 kwam ik gemiddeld hoogstens aan 1 à 2 controles op 10 ritten).

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 13:59
door rdv
klaas schreef: 25 jun 2026, 13:45 Ik ben benieuwd naar de controle...
Ik zou persoonlijk toch aan de pakkans op de trein werken voor ik naar de perrons kijk. Ik hou geen statistieken bij maar ik schat op ongeveer 20% van mijn (veelal korte) ritten gecontroleerd te worden, dat zou een minder brave mens niet echt motiveren om een ticket te kopen...

(Vroeger pendelde ik met een campuskaart en had ik dus wel een overzicht per 10 ritten. Voor corona haalde ik meestal wel 6 tot 8 lijntjes geknipt, maar in de periode 2021-2023 kwam ik gemiddeld hoogstens aan 1 à 2 controles op 10 ritten).
Ik ben van dezelfde mening - ik zat lang ook aan 10% of minder (zelfs op lange ritten als Gent - Luik/Welkenraedt h&t buiten de spits bvb, of Gent-Genk), nu lijkt dat wat meer gestegen. En als je dan eerst 5 minuten heb staan prutsen aan de automaat om je Train+ gekoppeld te krijgen aan je ticket, dan krijgt zelfs deze brave mens goesting om geen ticket meer te kopen.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 14:00
door overweg13
klaas schreef: 25 jun 2026, 13:45 Ik ben benieuwd naar de controle...
Ik zou persoonlijk toch aan de pakkans op de trein werken voor ik naar de perrons kijk. Ik hou geen statistieken bij maar ik schat op ongeveer 20% van mijn (veelal korte) ritten gecontroleerd te worden, dat zou een minder brave mens niet echt motiveren om een ticket te kopen...

(Vroeger pendelde ik met een campuskaart en had ik dus wel een overzicht per 10 ritten. Voor corona haalde ik meestal wel 6 tot 8 lijntjes geknipt, maar in de periode 2021-2023 kwam ik gemiddeld hoogstens aan 1 à 2 controles op 10 ritten).
Die controle zou wel eens bepaald efficiënt kunnen zijn. Ik heb vroeger al controles meegemaakt in Halle en Libramont en ik kan je verzekeren: er kwam niemand op het perron zonder biljet. In Halle stonden de mensen van Securail boven de trappen naar de perrons, in Libramont in de wachtzaal bij de trap naar de perrons.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 14:23
door DR-fan
klaas schreef: 25 jun 2026, 13:45 Ik ben benieuwd naar de controle...
Ik zou persoonlijk toch aan de pakkans op de trein werken voor ik naar de perrons kijk. Ik hou geen statistieken bij maar ik schat op ongeveer 20% van mijn (veelal korte) ritten gecontroleerd te worden, dat zou een minder brave mens niet echt motiveren om een ticket te kopen...
Maar dat is net het probleem: met 2 of 3 motorstellen en één treinbegeleider kan je met de korte afstanden in België onmogelijk iedereen controleren. Je ziet het dagelijks in Brussel en andere stations: beroepsfraudeurs die kijken in welk stel het sluitingsbevel wordt gegeven en dan snel in het andere stel springen. Dan zijn gerichte controles op de perrons veel efficiënter.

Je mag ook niet vergeten dat het regeerakkoord de NMBS oplegt om het aantal zwartrijders te beperken - er was sprake van proefnemingen met poortjes. Daar is in dit forum toen ook uitgebreid over gediscussieerd. Ik blijf daar voorstander van, maar de NMBS kwam met dit als compromis om net de vrije doorgang in de stations te vrijwaren. Geef het een kans, over 2 jaar zien we of het echt heeft geholpen.

Re: Boordtarief

Geplaatst: 25 jun 2026, 14:57
door Shrek
Ik denk ook dat perroncontroles een goede zaak zijn. Voor treinspotters wordt het misschien iets lastiger, maar die weten wel wat het goedkoopste ticket is dat ze kunnen kopen om toch in orde te zijn :lol: