Pagina 8 van 10
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 16 mei 2016, 15:22
door Steve
Yassine_TB schreef:Rex bericht over dit incident is verschenen op de ida
Euh, kun je dat nader toelichten voor wie iets minder ingewijd is?
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 16 mei 2016, 15:45
door Steven
IDA = Intelligent Driver Assist => voor treinbestuurders NMBS, Bij B-log noemt dit programma RITA. Beide hebben als doel elektronisch te communiceren naar treinbestuurders toe.
REX berichten hebben meestal betrekking op incidenten
Kortweg interne communicatie naar treinbestuurders toe via de tablet waarop de IDA software draait.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 16 mei 2016, 16:29
door Meesterpeter
Yassine_TB schreef:Rex bericht over dit incident is verschenen op de ida
En niet onbelangrijk, wat staat erin......?
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 16 mei 2016, 17:24
door Steven
Wat daar in staat mag hier niet gepubliceerd worden, wij mogen als personeel niet zomaar documenten naar buiten brengen. Yasmine_tb had dat bericht niet moeten plaatsen want het zal hier verder niemand iets bijbrengen. Hoe graag we het ook anders zouden zien. Het is hier geen forum van personeel maar van treinliefhebbers waar eventueel personeel bij kan zijn maar wat toch totaal iets anders is.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 17 mei 2016, 09:06
door nighttrain
Steven schreef:Wat daar in staat mag hier niet gepubliceerd worden, wij mogen als personeel niet zomaar documenten naar buiten brengen. Yasmine_tb had dat bericht niet moeten plaatsen want het zal hier verder niemand iets bijbrengen. Hoe graag we het ook anders zouden zien. Het is hier geen forum van personeel maar van treinliefhebbers waar eventueel personeel bij kan zijn maar wat toch totaal iets anders is.
"Het is hier geen forum van personeel maar van treinliefhebbers waar eventueel personeel bij kan zijn maar wat toch totaal iets anders is."
Begrijp de zin niet goed? Een forum is een forum dacht ik, is niks officieels...
dan kan je evengoed dit forum sluiten, want alles betreffende de "weetjes" komt uit dokumenten ,enkel bestemd voor de staff??
Dus als het eerst gelekt wordt in de pers, pas daarna komt er een openbare discussie! dat HET dokument nietgepubliceerd moet/mag worden ,is nog iets anders.
Comerciele cijfers of commerciele strategien is nog iets anders.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 17 mei 2016, 12:41
door Steven
Als EX-nmbs zou je moeten weten dat je bij uw aanwerving een papier van beroepsgeheim ondertekend. Dus altijd opletten met wat je naar buiten brengt. Als de woordvoerder van de pers zelf naar buiten brengt wat in er interne documenten staat is dat volledig iets anders.
Een forum als dit is niet hetzelfde als een forum van rijdend personeel (dat wel degelijk bestaat) en dat niet publiek toegankelijk is voor buitenstaanders. Men kan als buitenstaander wel inloggen op dat forum maar heeft geen toegang tot alle onderdelen van dat forum.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 17 mei 2016, 13:51
door nighttrain
Steven schreef:Als EX-nmbs zou je moeten weten dat je bij uw aanwerving een papier van beroepsgeheim ondertekend. Dus altijd opletten met wat je naar buiten brengt. Als de woordvoerder van de pers zelf naar buiten brengt wat in er interne documenten staat is dat volledig iets anders.
Een forum als dit is niet hetzelfde als een forum van rijdend personeel (dat wel degelijk bestaat) en dat niet publiek toegankelijk is voor buitenstaanders. Men kan als buitenstaander wel inloggen op dat forum maar heeft geen toegang tot alle onderdelen van dat forum.
Dan doe je er goed aan alle posts van de NMBS te deleten over bv ETCS , ramp in Buizingen enz
Voor uw informatie: het plaatsen van " interne geheime documenten" op het "risp" heeft dezelfde juridische impact als dit "HGBTF" forum betreffende "geheimhouding". Je moet je geen blaasjes wijsmaken. een correct ingelogd "risp" lid , die ontslag neemt wordt een buitenstaander maar blijft "risp"lid, HR holding hebben geen contact met "risp". Iemand die op rust gesteld wordt blijft "risp"lid maar is terug buitenstaander. Alles is relatief...
En wat ik 35 jaar geleden getekend heb , weet ik zo goed niet meer, pre internet tijdperk....
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 17 mei 2016, 14:37
door dentheo
Komt er van dit "bijna " ongeval een officieel onderzoekverslag ?
In sommige landen is dit wel gebruikelijk, want er is evenveel uit te leren als uit een "echt" ongeval.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 17 mei 2016, 18:03
door Bibke
Raar maar vanuit FOD Mobility komt er blijkbaar geen onderzoek:
http://mobilit.belgium.be/nl/spoorwegve ... nderzoeken
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 17 mei 2016, 21:08
door nighttrain
Ze hebben dat papierke van Steven getekend.........als ex of werknemer van de NMB ssssss
Ge naar het rijdend personeel forum.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 25 okt 2016, 17:48
door wva
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 25 okt 2016, 23:24
door Eimai
Re: Trein rijdt x km zonder bestuurder tussen Mechelen en Muizen
Geplaatst: 24 mei 2024, 15:40
door Knipex
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 24 mei 2024, 15:45
door jan_olieslagers
Alleen was dit heel wat minder dan 12 km, gelukkig maar.
Re: Trein rijdt 12 km zonder bestuurder tussen Landen en Tienen
Geplaatst: 24 mei 2024, 16:44
door jpvdveer
Uit het GVA artikel van 2016 dat hierboven verlinkt staat:
"Tegen 2023 zou al het rollend materieel van spoorwegmaatschappij NMBS uitgerust moeten zjin met het beveiligingssysteem ETCS, dat ook een wegrolbeveiligings- en stopcontrolesystemen omvat."
Ik denk dat de NMBS hier heel veel uit te leggen heeft. De gevolgen mogen dit keer dankzij alert ingrijpen van een reiziger (noodrem) beperkt zijn maar dit lijkt me een zeer ernstig incident dat gewoon niet mag gebeuren.