Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 09 nov 2018, 14:09
Dat is nu eens een goede vraag

Ik had begrepen dat rollend materieel dat enkel binnenlandse diensten doet voorlopig nog een uitzondering kan krijgen.
Dat is nu eens een goede vraag
Dat is bekend, maar voor de NMBS zijn er wat zorgen minder omdat er bijvoorbeeld niet met eigen mat wordt gereden (welke binnenkort Nederland niet meer binnen mag want nieuwe Breaks...). Er veranderd dus mijn inziens wel degelijk wat, in zekere zin ten voordele van de NMBS.
Nogmaals: dit is niet waar. Ongeveer 7% van het traject van de Limax in België is wèl uitgerust met ETCS. Het gaat bovendien om het gedeelte met de grootste kans op gesloten seinen èn wegens het drukke verkeer de grootste kans op aanrijdingen bij seinvoorbijrijding.
Het is niet eens een ontheffing, materieel met enkel TBL1+ is gewoon toegelaten op dat stuk. Maar daar gaat het hier dus niet om: het is bij het inschrijven van nieuw rollend materieel dat er andere eisen zijn dan voor het dagelijks gebruik.brunel schreef: ↑09 nov 2018, 14:52 En rijden daar nu alleen treinen met ERMTS?
Bij mijn weten biedt de wet de mogelijkheid ontheffingen te verlenen en voor buitenlands materieel is dat minder gek dan voor materieel dat zijn leven in geheel in België zal slijten. Maar ja, dat moet je dan wel willen.
Inderdaad:
Ik heb het even gelezen. Kom er niet echt wijs uit. Wat betekend dit concreet. Dat bij wet verplicht is voor een regionale trein bij toelating etcs aanboord is? Of is tbl voldoende?Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 15:21Inderdaad:
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/10/16_1.pdf p14 regel 11.
ter info: OTM = onderhoudsmaterieel van de infrastructuurbeheeder.
Het wilt letterlijk zeggen dat elke nieuwe trein die in België wordt ingeschreven (behalve werkmachines zoals onderstoppers) enkel een toelating kan krijgen als hij ETCS aan boord heeft.
Neen zover ik hoor is er gepraat over een inhuur constructie, nmbs levert inderdaad personeel en wat theoretische dingen(vergunning!! Treinpaden! Enz) maar heeft in een normale situatie geen enkele financiele verantwoordelijkheid, dus geen partner. Meer een onderaannemer constructie.Steven schreef: ↑09 nov 2018, 15:43 Ze zijn partner op het stuk tussen Luik en Maastricht. Arriva heeft er geen personeel voor die geschikt is. De goedkoopste en snelste oplossing is Belgische treinbestuurders en treinbegeleiders gebruiken. Dus in dat opzicht is nmbs partner. Dat Arriva verder de volle verantwoordelijkheid neemt voor de rest van het traject kan ik begrijpen.
Ik zit dit document een beetje door te lezen, maar wat me nou niet helemaal duidelijk is is wanneer het besluit is genomen. Het KB is genomen op 7 oktober 2018, maar in de erop volgende inhoud wordt gesproken over voertuigen die besteld zijn sinds 2012.Shrek schreef: ↑09 nov 2018, 15:21 Inderdaad:
http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2018/10/16_1.pdf p14 regel 11.
ter info: OTM = onderhoudsmaterieel van de infrastructuurbeheeder.
Het staat er zeker al sinds 2014 in: http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2014/08/12_1.pdfAlexNL schreef: ↑09 nov 2018, 16:58 Ik zit dit document een beetje door te lezen, maar wat me nou niet helemaal duidelijk is is wanneer het besluit is genomen. Het KB is genomen op 7 oktober 2018, maar in de erop volgende inhoud wordt gesproken over voertuigen die besteld zijn sinds 2012.
Is dit nieuw, of was dat er al eerder (en wordt er iets anders in de wettekst aangepast per KB)?
Met dat verhaal in de media lijkt het wel een oorlogsverklaring vanuit België. Nederland neemt tegen maatregelen ze gaan volgende week de Breaks onderzoeken.Nadleeh schreef: ↑09 nov 2018, 07:05 In de Nederlandse media gaat het inmiddels van kwaad tot erger en lijkt de verbinding inmiddels uit te draaien op een politiek steekspel: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/sp ... k-a2754571
Het lijkt mij zelf erg sterk dat een moderne FLIRT onveiliger is dan de ouwe bakken die er nu rondrijden. De FLIRT's die Arriva wilt gebruiken hebben ook gewoon TBL 1+ aan boord...Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een ‘spooroorlog’ tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht naar Luik (België). Arriva wil die ‘drielandentrein’ per december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen.