Veel zal afhangen van de maximum snelheid van het baanvak Dendermonde-Puurs. Nu duurt een rit Dendmonde - Antwerpen-Berchem 44 minuten via Mechelen, ik vraag mij af hoelang het zou duren via Puurs. Puurs - Antwerpen-Berchem duurt al 35 minuten.Is een direct Aalst - Dendermonde - Antwerpen niet sneller via L57/59?
Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Re: Investeringsplan Infrabel
Puurs-Antwerpen is natuurlijk wel een stoptrein. Via Mechelen moet je overstappen, wat toch wel een nadeel is, het schrikt reizigers af, want je moet halverwege je reis onderbreken om van trein te veranderen, je kan je aansluiting missen wat stress oplevert...
Ik ben er dus van overtuigd dat een rechtstreekse trein extra reizigers zou trekken, zelfs als het in tijd niet uitmaakt.
Ik ben er dus van overtuigd dat een rechtstreekse trein extra reizigers zou trekken, zelfs als het in tijd niet uitmaakt.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Investeringsplan Infrabel
Een nieuwe trein (Aalst)-Dendermonde-Antwerpen zou bovenop de bestaande stoptrein Puurs-Antwerpen moeten komen. Hij zou alle haltes moeten bedienen tot aan Puurs, maar daarna enkel nog stoppen in Boom, anders gaat het traject inderdaad te lang duren.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Investeringsplan Infrabel
Een extra IC zou mooi zijn, maar past dat nog wel? Of zou er dan misschien een van de L-treinen van tussen moeten gaan, of desnoods omgeleid naar Willebroek (wat ik eigenlijk nog niet zo'n slecht idee zou vinden)? Vergeet immers niet, Puurs-Boom is enkelsporig en je zit er met die beweegbare bruggen. De tweede L-trein was al een strijd.
Mocht er inderdaad een extra IC komen, zou ik persoonlijk de tweede L-trein naar Willebroek sturen, en de IC ook nog laten stoppen in Ruisbroek-Sauvegarde en Antwerpen-Zuid. Het eerste ter vervanging van de stoptrein, de tweede omdat Antwerpen-Zuid een niet onbelangrijk knooppunt is, en het meeste reizigers telt op lijn 52 van alle stations samen. De andere zijn de klein, en met het huidige busnet ook geen belangrijke knooppunten.
Mocht er inderdaad een extra IC komen, zou ik persoonlijk de tweede L-trein naar Willebroek sturen, en de IC ook nog laten stoppen in Ruisbroek-Sauvegarde en Antwerpen-Zuid. Het eerste ter vervanging van de stoptrein, de tweede omdat Antwerpen-Zuid een niet onbelangrijk knooppunt is, en het meeste reizigers telt op lijn 52 van alle stations samen. De andere zijn de klein, en met het huidige busnet ook geen belangrijke knooppunten.
Re: Investeringsplan Infrabel
Wat zou een verbinding Aalst - Antwerpen bijbrengen indien je moet overstappen in Mechelen? Dat verschilt niet veel met de huidige situatie waarbij men moet overstappen in Gent-Sint-Pieters of Brussel.groentje schreef: ↑09 jan 2018, 10:47 Puurs-Antwerpen is natuurlijk wel een stoptrein. Via Mechelen moet je overstappen, wat toch wel een nadeel is, het schrikt reizigers af, want je moet halverwege je reis onderbreken om van trein te veranderen, je kan je aansluiting missen wat stress oplevert...
Ik ben er dus van overtuigd dat een rechtstreekse trein extra reizigers zou trekken, zelfs als het in tijd niet uitmaakt.
Re: Investeringsplan Infrabel
Dat brengt niets bij. Dan zou volgens mij zelfs een omnibus die rechtstreeks gaat verkieslijker zijn.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Investeringsplan Infrabel
Die vijftal kilometer enkelspoor zullen het nu niet maken he, Herentals-Turnhout is ook enkelsporig en veel langer, en daar rijden ook twee treinen per uur per richting op.groentje schreef: ↑09 jan 2018, 12:03 Een extra IC zou mooi zijn, maar past dat nog wel? Of zou er dan misschien een van de L-treinen van tussen moeten gaan, of desnoods omgeleid naar Willebroek (wat ik eigenlijk nog niet zo'n slecht idee zou vinden)? Vergeet immers niet, Puurs-Boom is enkelsporig en je zit er met die beweegbare bruggen. De tweede L-trein was al een strijd.
Antwerpen-Zuid lijkt me evident. In Ruisbroek-Sauvegarde moet die IC niet per se stoppen voor mij, daar is 1 trein per uur al voldoende, lijkt me.Mocht er inderdaad een extra IC komen, zou ik persoonlijk de tweede L-trein naar Willebroek sturen, en de IC ook nog laten stoppen in Ruisbroek-Sauvegarde en Antwerpen-Zuid. Het eerste ter vervanging van de stoptrein, de tweede omdat Antwerpen-Zuid een niet onbelangrijk knooppunt is, en het meeste reizigers telt op lijn 52 van alle stations samen. De andere zijn de klein, en met het huidige busnet ook geen belangrijke knooppunten.
De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
Re: Investeringsplan Infrabel
Buiten dienst sinds 2002 maar nog perfect in orde volgens mij en zonder veel moeite weer in dienst te nemen.BlackEagle schreef: ↑09 jan 2018, 14:46De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
Re: Investeringsplan Infrabel
@BlackEagle: Daarom zou ik die tweede L-trein (S-trein?) naar Willebroek sturen, 2 treinparen is nog net haalbaar, maar 3, en een goederenaansluiting die bediend moet worden... Bovendien is Willebroek zeker zo belangrijk als Puurs, me dunkt. Die spoorboog moet dan inderdaad terug in dienst genomen worden, maar dat lijkt me nu geen onoverkomelijk probleem.
Wat Ruisbroek-Sauvegarde betreft, het probleem met zwakbediende stations dicht bij frequentere grote stations, is dat ze gekannibaliseerd worden door die stations. Welle is daar een voorbeeld van, of bepaalde stations op lijn 60, toen er nog gevarieerd werd tussen de stoptreinhaltes. Maar parkeerruimte is er ook niet in overvloed, en dat is waarom dergelijke haltes toch belangrijk zijn.
Wat Ruisbroek-Sauvegarde betreft, het probleem met zwakbediende stations dicht bij frequentere grote stations, is dat ze gekannibaliseerd worden door die stations. Welle is daar een voorbeeld van, of bepaalde stations op lijn 60, toen er nog gevarieerd werd tussen de stoptreinhaltes. Maar parkeerruimte is er ook niet in overvloed, en dat is waarom dergelijke haltes toch belangrijk zijn.
Re: Investeringsplan Infrabel
Ik denk niet dat lijn 52/2 nog gebruikt gaat worden...Paul schreef: ↑09 jan 2018, 14:55Buiten dienst sinds 2002 maar nog perfect in orde volgens mij en zonder veel moeite weer in dienst te nemen.BlackEagle schreef: ↑09 jan 2018, 14:46De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/33644654385/
Foto van Kristof Avonds
Re: Investeringsplan Infrabel
En de wissel van L52 net achter de beweegbare brug naar L52/2 is ondertussen ook al uitgebroken.HVHTB schreef: ↑09 jan 2018, 17:10Ik denk niet dat lijn 52/2 nog gebruikt gaat worden...Paul schreef: ↑09 jan 2018, 14:55Buiten dienst sinds 2002 maar nog perfect in orde volgens mij en zonder veel moeite weer in dienst te nemen.BlackEagle schreef: ↑09 jan 2018, 14:46De tweede L naar Willebroek sturen lijkt me wel een interessant idee, maar is spoorlijn 52/2 Boom-Willebroek niet al jaren buiten dienst?
https://www.flickr.com/photos/89853710@N08/33644654385/
Foto van Kristof Avonds
Re: Investeringsplan Infrabel
Dat is, wanneer nodig en gebudgetteerd, allemaal snel terug in orde gebracht hoor.
Re: Investeringsplan Infrabel
Was er op lijn 52/2 geen fundamenteler probleem (ik heb iets van grondverzakkingen in m'n hoofd) dat ook verklaart waarom dat nochtans recentelijk geëlektrificeerde stuk al meteen uit dienst ging?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Investeringsplan Infrabel
En toen besloot men om het eens verder af te werken: https://www.infrabel.be/nl/nieuws/herla ... erken-l161 Blijkbaar wel alleen op het stuk tussen Watermaal en de grens tussen het Vlaams en Waals gewest.
Re: Investeringsplan Infrabel
De rest volgt ook. Er is opeen 1.000.000.000 gevonden om het Gen af te werken. De andere werven zullen ook verder gaan.