Er zullen inderdaad meer en meer momenten komen dat er stroom teveel is, dan kan je makkelijk "inefficiënte" waterstof maken. Maar met de getalletjes die Alstom hier citeert zal het nog steeds goedkoper zijn die waterstof op dezelfde locatie op het juiste moment weer in elektriciteit om te zetten en met bovenleidingen te werken om de energie tot bij de trein te krijgen.rdv schreef: ↑13 apr 2021, 16:17 Op dit moment worden windmolens stilgelegd en zonnepanelen afgekoppeld omdat er te veel (goedkope) stroom is. Naarmate het park aan hernieuwbare energie groeit, zal dit steeds meer en meer voorkomen. Het lijkt me dan beter om dat om te zetten in H2, dan het productiepark uit te zetten. En dan liever die H2 gebruiken voor treinen dan in auto's.
Treinen op batterijen
Re: Treinen op batterijen
Re: Treinen op batterijen
H2 zal het inderdaad niet worden en diesel moet eruit op termijn.stijn schreef: ↑13 apr 2021, 16:01 Zo'n Alstom stel kost dus 10,8m € dan een Desirio.
Het onder draad brengen van al wat over is kost in totaal dus 136m €.
136m € / 10,8m€ = 12,5.
Om een gelijke investeringskost te hebben zou je de bediening van die 4 lijnen moeten kunnen doen met 12 à 13 stellen... not...
En dan hebben we het nog niet over de kostprijs om ze te laten rijden die bij H2 waarschijnlijk veel duurder zal zijn dan via een waslijn.
en alle nadelen van een kleine serie.
Boeken toe...
Het blijft diesel, het wordt draad of het sluit...
Stijn
Batterijtreinen moet je echter ook meenemen in de opties, het is niet omdat ze vandaag nog niet goed genoeg zijn dat ze dat over 10 jaar niet zijn.
Re: Treinen op batterijen
Ik twijfel er toch aan...
- Het zou een kleine serie blijven
- Batterijen wegen veel en dus vergt de acceleratie veel meer energie. Maar goed, dat kan er inderdaad beter uitzien binnen 10 jaar.
Tenzij er andere redenen zijn om bepaalde lijnen reeds te elektrificeren zal de discussie op z'n Belgisch toch pas binnen 10-15 jaar echt starten... als de MW41 aan vervanging toe zijn...
Re: Treinen op batterijen
Volgens de huidige planning van de NMBS zou de laatste MW in 2033 buiten dienst moeten gaan.stijn schreef: ↑13 apr 2021, 17:35 Ik twijfel er toch aan...
- Het zou een kleine serie blijven
- Batterijen wegen veel en dus vergt de acceleratie veel meer energie. Maar goed, dat kan er inderdaad beter uitzien binnen 10 jaar.
Tenzij er andere redenen zijn om bepaalde lijnen reeds te elektrificeren zal de discussie op z'n Belgisch toch pas binnen 10-15 jaar echt starten... als de MW41 aan vervanging toe zijn...
Re: Treinen op batterijen
Vergroening speelt toch echt ook wel mee hoor. Vanaf 2025 komt er in het rollend materieel wat meer ruimte waardoor er effectief MW41 verkocht zouden kunnen worden. Als je daartegen nieuwe bovenleiding wilt hebben is het nu het moment om eraan te beginnen. Ik verwacht in het nieuwe investeringsplan minstens één grote elektrificatie,stijn schreef: ↑13 apr 2021, 17:35Ik twijfel er toch aan...
- Het zou een kleine serie blijven
- Batterijen wegen veel en dus vergt de acceleratie veel meer energie. Maar goed, dat kan er inderdaad beter uitzien binnen 10 jaar.
Tenzij er andere redenen zijn om bepaalde lijnen reeds te elektrificeren zal de discussie op z'n Belgisch toch pas binnen 10-15 jaar echt starten... als de MW41 aan vervanging toe zijn...
Re: Treinen op batterijen
Ik hoop dat je gelijk gaat krijgen.Shrek schreef: ↑14 apr 2021, 01:02 Vergroening speelt toch echt ook wel mee hoor. Vanaf 2025 komt er in het rollend materieel wat meer ruimte waardoor er effectief MW41 verkocht zouden kunnen worden. Als je daartegen nieuwe bovenleiding wilt hebben is het nu het moment om eraan te beginnen. Ik verwacht in het nieuwe investeringsplan minstens één grote elektrificatie,
Als er in het nieuwe investeringsplan inderdaad minstens 1 grote elektrificatie wordt opgenomen, stijgt de kans dan niet dat op termijn alles onder draad gebracht wordt?
Met iedere elektrificatie wordt het aantal stellen dat nodig wordt om de resterende lijnen te bedienen kleiner en kleiner en dus minder economisch.
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Treinen op batterijen
Wat blijft er nog over voor een "grote" electrificatie? In Wallonië toch enkel nog het eindje tot Couvin? En in Vlaanderen nog een en ander rond Gent.
[edit @ hieronder: oeps, ik had niet stilgestaan bij Gent-Gieesbergen, dat lijkt inderdaad een sterke kandidaat!]
[edit @ hieronder: oeps, ik had niet stilgestaan bij Gent-Gieesbergen, dat lijkt inderdaad een sterke kandidaat!]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 14 apr 2021, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Treinen op batterijen
Ik heb een voorgevoel, maar kan me vergissen, dat Gent-Geraardsbergen de volgende spoorlijn is die geëlektrificeerd zal worden. Ook omdat er daar gecombineerd vervoer rijdt (goederen en reizigers). We zullen zien...
Het is sowieso een feit dat men op termijn af wil van diesel (einde looppaan MW41 2033 à 2035). Tegen dan kunnen de resterende diesellijnen geëlektrificeerd zijn, maar dan moeten er wel nu knopen doorgehakt worden. Ook hier: we zullen zien...
Het is sowieso een feit dat men op termijn af wil van diesel (einde looppaan MW41 2033 à 2035). Tegen dan kunnen de resterende diesellijnen geëlektrificeerd zijn, maar dan moeten er wel nu knopen doorgehakt worden. Ook hier: we zullen zien...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: Treinen op batterijen
Ik denk (hoop) dat ik iets ga bijleren...
Ik meende uit de netverklaring begrepen te hebben dat er op lijn 122 beperkingen waren voor gecombineerd vervoer.
Zijn die beperkingen dan niet zo belangrijk voor goederenvervoer?
Het zou anders ooit een mooie goedrenroute kunnen worden als de lijn langs de E34 er ooit komt:
Antwerpen Zelzate Gent Geraardsbergen Ath Mons Quevy La Douce France...
Re: Treinen op batterijen
samengeteld een beetje meer dan wat de elektrificaties van lijnen 15 en 19 op 10 jaar tijd gekost hebben.
Het zou dus perfect haalbaar moeten zijn om binnen pakweg 10 jaar alles geëlectrificeerd te krijgen.
Als men het ernstig meent met het milieu en klimaat, kan dat zelfs nog enkele jaren sneller
De NMBS kan al maar best beginnen een koper te zoeken voor de MW41
Voor veel landen zouden deze stellen een vooruitgan zijn
Re: Treinen op batterijen
Er bestaat nog wel iets anders dan alleen gecombineerd vervoer. Gewone goederenwagens kunnen zonder beperkingen op L122.stijn schreef: ↑14 apr 2021, 14:00 Ik denk (hoop) dat ik iets ga bijleren...
Ik meende uit de netverklaring begrepen te hebben dat er op lijn 122 beperkingen waren voor gecombineerd vervoer.
Zijn die beperkingen dan niet zo belangrijk voor goederenvervoer?
Het zou anders ooit een mooie goedrenroute kunnen worden als de lijn langs de E34 er ooit komt:
Antwerpen Zelzate Gent Geraardsbergen Ath Mons Quevy La Douce France...
In al die discussies over "emissievrije" treinen (het opwekken van alle elektriciteit veroorzaakt uitstoot) ontbreekt inderdaad het goederenvervoer. Lijnen zoals Wondelgem - Zelzate, L207 ed zie ik niet geëlektrificeerd worden, laat staan de talrijke spooraansluitingen en havensporen.
Re: Treinen op batterijen
Goederentreinen ontbreken inderdaad, maar daarvoor zijn de noden en oplossingen anders dan voor de passagierstreinen waarover het in deze topic gaat.DR-fan schreef: ↑15 apr 2021, 08:55Er bestaat nog wel iets anders dan alleen gecombineerd vervoer. Gewone goederenwagens kunnen zonder beperkingen op L122.stijn schreef: ↑14 apr 2021, 14:00 Ik denk (hoop) dat ik iets ga bijleren...
Ik meende uit de netverklaring begrepen te hebben dat er op lijn 122 beperkingen waren voor gecombineerd vervoer.
Zijn die beperkingen dan niet zo belangrijk voor goederenvervoer?
Het zou anders ooit een mooie goedrenroute kunnen worden als de lijn langs de E34 er ooit komt:
Antwerpen Zelzate Gent Geraardsbergen Ath Mons Quevy La Douce France...
In al die discussies over "emissievrije" treinen (het opwekken van alle elektriciteit veroorzaakt uitstoot) ontbreekt inderdaad het goederenvervoer. Lijnen zoals Wondelgem - Zelzate, L207 ed zie ik niet geëlektrificeerd worden, laat staan de talrijke spooraansluitingen en havensporen.
-
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Trains For Cyclists
Nee dat niet, het enige waar nu over gesproken zou kunnen worden is het bijbestellen van extra M7-rijtuigen. Vervangen van de MW41 zal waarschijnlijk nog even op zich laten wachten, totdat de grote groei van waterstoftreinen - die nu volop bezig is - zich 'stabiliseert' en de NMBS kan afkijken bij de buurlanden. Afin, zo gaat dat meestal in België naar mijn ervaring.jan_olieslagers schreef: ↑19 dec 2021, 12:44(zijsprongetje) Is daar al sprake van? Vervanging reeks 41 misschien? Mij lijkt het dat voor alle andere behoeften kan volstaan worden met extra bestellingen van het huidige materiaal, vooral M7 en Desiro?alles wat NA de M7 komt
-
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Trains For Cyclists
Ik zie het eerder batterijtreinen worden, ik weet niet wat de infrastructuur zou moeten zijn om H2 pijpleidingen naar Couvin, Ronse en Eeklo te leggen. daarbovenop kan je ze door die tankinstallaties nergens anders inzetten om materiaaltekort tegen te gaan. Mocht het nog steeds het plan zijn om het hele net te elektrificiëren kunnen die treinen weer gewoon onder de draad rijden alsof ze gewone EMU's zijn.trainlovertje schreef: ↑19 dec 2021, 14:03Nee dat niet, het enige waar nu over gesproken zou kunnen worden is het bijbestellen van extra M7-rijtuigen. Vervangen van de MW41 zal waarschijnlijk nog even op zich laten wachten, totdat de grote groei van waterstoftreinen - die nu volop bezig is - zich 'stabiliseert' en de NMBS kan afkijken bij de buurlanden. Afin, zo gaat dat meestal in België naar mijn ervaring.jan_olieslagers schreef: ↑19 dec 2021, 12:44(zijsprongetje) Is daar al sprake van? Vervanging reeks 41 misschien? Mij lijkt het dat voor alle andere behoeften kan volstaan worden met extra bestellingen van het huidige materiaal, vooral M7 en Desiro?alles wat NA de M7 komt
Als dat niet het idee is dan kunnen we mss op een paar lijnen die weinig gebruikt worden de bovenleiding weghalen, die een vrij dure onderhoud heeft. (L44, L49, L144, L97 vanaf Saint-Ghislain, 27B na de havenontsluiting,...)
L82 en L122 zijn er precies voor gemaakt en door Ronse-Oudenaarde te elektrificiëren en charging stations te zetten in Eeklo en Couvin geraken we al rond.
Re: Trains For Cyclists
En ik zie het eerder gewone EMU's worden. Die batterijtreinen staan helemaal nog niet op punt en er komen toch geluiden uit het ministerie dat ze daar snel vooruit willen gaan. Er is geen enkele nieuwe technologie nodig om tegen 2027 geen passagiersdieseltractie meer te hebben, gewoon de juiste investeringen in bovenleiding. Laat de andere landen maar aanmodderen met batterij-prototypes.desirootje schreef: ↑19 dec 2021, 18:39Ik zie het eerder batterijtreinen worden, ik weet niet wat de infrastructuur zou moeten zijn om H2 pijpleidingen naar Couvin, Ronse en Eeklo te leggen. daarbovenop kan je ze door die tankinstallaties nergens anders inzetten om materiaaltekort tegen te gaan. Mocht het nog steeds het plan zijn om het hele net te elektrificiëren kunnen die treinen weer gewoon onder de draad rijden alsof ze gewone EMU's zijn.trainlovertje schreef: ↑19 dec 2021, 14:03Nee dat niet, het enige waar nu over gesproken zou kunnen worden is het bijbestellen van extra M7-rijtuigen. Vervangen van de MW41 zal waarschijnlijk nog even op zich laten wachten, totdat de grote groei van waterstoftreinen - die nu volop bezig is - zich 'stabiliseert' en de NMBS kan afkijken bij de buurlanden. Afin, zo gaat dat meestal in België naar mijn ervaring.jan_olieslagers schreef: ↑19 dec 2021, 12:44
(zijsprongetje) Is daar al sprake van? Vervanging reeks 41 misschien? Mij lijkt het dat voor alle andere behoeften kan volstaan worden met extra bestellingen van het huidige materiaal, vooral M7 en Desiro?
Als dat niet het idee is dan kunnen we mss op een paar lijnen die weinig gebruikt worden de bovenleiding weghalen, die een vrij dure onderhoud heeft. (L44, L49, L144, L97 vanaf Saint-Ghislain, 27B na de havenontsluiting,...)
L82 en L122 zijn er precies voor gemaakt en door Ronse-Oudenaarde te elektrificiëren en charging stations te zetten in Eeklo en Couvin geraken we al rond.