Pagina 8 van 82
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 12:44
door Portbou
De 17 (V. Bru Noord 14h32) die ik moest nemen vandaag heeft het ook zitten.
Ook de 317 (V. Bru Noord 16h32) ook afgeschaft.
En voor de 19 (V. Bru Noord 18h32) heet het "aussergewöhnliche hohe Auslastung..."
Net dit jaar zijn er grote aantallen klanten die voor het eerst een keer de trein proberen in plaats van het vliegtuig. Al bij hun vertrek in Brussel worden ze geconfronteerd met chaos, lopen hoge vertraging op en stranden dikwijls. Geen één van hen zal terugkomen.
Een enorme gemiste kans voor het spoor...
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 12:46
door rdv
jpvdveer schreef: ↑25 jul 2022, 11:57
Eens voor wat betreft de klacht, maar NMBS heeft hier uiteindelijk toch ook zelf een verantwoordelijkheid, al was het maar een morele, om met de middelen die de NMBS evident heeft een alternatief/back-up op poten te zetten. Over de centjes kan later worden gediscussieerd - er moet NU gehandeld worden.
Uiteraard is zal dit met tijdverlies gepaard gaan- over L4 gaat dit niet. Maar 1 uur tijdsverlies is niets vergeleken met de drama's die reizigers die vanochtend uit Brussel moesten vertrekken ondergaan. Met een extra pendel is er in elk geval een voorspelbaar alternatief en worden overvolle (en snikhete) klassiekjes ontlast.
Stap 1 is de overstap in Welkenraredt garanderen, in beide richtingen. Dat kan vanaf nu, zonder kost. Zelfs dat doet de NMBS niet.
Door de overvolle REs tussen Aachen en Koeln is een vervangstam tot Welkenraedt geen volledige oplossing.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 12:56
door jpvdveer
De DB kan/moet in geval van een dergelijke noodoplossing garanderen dat de ICE's in elk geval elke twee uur tussen Keulen en Aken rijden.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 12:59
door railtravelmanager
DB zou veel beter moeten presteren ...
nu al tot 7/8 schrappen zij weer ICE treinen of laten ze maar tot Keulen rijden ...
een gemiste kans van DB en NMBS om iedere dag 7 treinen stipt te laten rijden ... achterstand in onderhoud is volgens mij al weken/maanden bezig spijtig genoeg ... en begrijpe wie begrijpen kan waarom geen reserve ICE trein stallen in Brussel kan pendelen tot Aachen wanneer de tegentrein uitvalt of niet doorkomt ... in Aachen of Keulen gewoon de reizigers laten overstappen, maar tja er is geen reservestel beschikbaar, personeel en extra rijpad te duur ...
een lastige zomer (ook voor reisagenten) uitvallen van treinen, stakingen ... het loopt niet lekker en vlotjes ...
Erwin
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 13:18
door jens123
Bovendien is er in Brussel niemand van het NMBS treinpersoneel opgeleid voor het Duitse net of ICE dus dat helpt ook niet...
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 13:38
door Steven
Er is geen reserve om in Brussel even aan de kant te zetten en zoals gezegd in brussel is er niemand opgeleid om er mee te rijden. Enkel de mensen van Luik rijden er mee en verder is het Duits personeel.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 14:07
door Portbou
En normaalgezien krijg je als reiziger die slachtoffer is van een afgeschafte ICE een Railteam-Hotnat stempel waarmee je de Thalys van een uur later kan nemen.
Maar het Travel Centre Brussel Noord weigert dit (of kent het niet ?). Tweede keer op één week dat ik dit persoonlijk moest vaststellen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 14:23
door TimJ36
Portbou schreef: ↑25 jul 2022, 14:07
En normaalgezien krijg je als reiziger die slachtoffer is van een afgeschafte ICE een Railteam-Hotnat stempel waarmee je de Thalys van een uur later kan nemen.
Maar het Travel Centre Brussel Noord weigert dit (of kent het niet ?). Tweede keer op één week dat ik dit persoonlijk moest vaststellen.
En geprobeerd in Brussel Zuid aan de Thalys Infobalie? Jaren geleden eens moeten doen en daar vriendelijk geholpen. Op de trein deden ze dan weer moeilijk, we mochten met tweedeklasticket niet op de klapstoeltjes zitten op het balkon van eerste klas.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 15:31
door Portbou
TimJ36 schreef:
En geprobeerd in Brussel Zuid aan de Thalys Infobalie? Jaren geleden eens moeten doen en daar vriendelijk geholpen.
Neen, heb verkozen geen verdere tijd te verliezen en ben om 13h39 op de trein naar Welkenraedt gestapt.
Bij aankomst in Luik merkte ik dat de voorgaande ICE315 zodanig veel vertraging had dat ik er nog op kon overstappen.
Helaas was de trein dan te vol en heeft het 40 minuten geduurd om reizigers met bestemming Aachen en Köln vriendelijk te verzoeken om de trein te verlaten.
Nu dus onderweg op ICE315 die met 2h vertraging rijdt en nu ook nog eens lijn 37 heeft genomen richting Aachen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 15:41
door trainlovertje
rdv schreef: ↑25 jul 2022, 11:55Problem is dat die stam niet op
L3 mag volgens mij, dus bijna een uur tijdsverlies. Een ICE3 die pendelt tussen Aken en Brussel lijkt me een oplossing, maar daar zijn ook 2 stellen voor nodig.
De weg via L37 neemt geen uur langer in beslag hoor, hooguit 20 minuten als je onderweg geen stops maakt.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 16:11
door Portbou
Vervolg van de reis in #ICE315 vandaag…
Via lijn 37 ipv 3 naar Aachen waardoor vertraging nu ongeveer 2h40 bedraagt.
Geen airco meer, enkel nog verluchting.
Nu gestopt in volle baan naast een andere ICE om een nieuwe machinist te laten instappen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 17:08
door Shrek
rdv schreef: ↑25 jul 2022, 12:46
Stap 1 is de overstap in Welkenraredt garanderen, in beide richtingen. Dat kan vanaf nu, zonder kost. Zelfs dat doet de NMBS niet.
Door de overvolle REs tussen Aachen en Koeln is een vervangstam tot Welkenraedt geen volledige oplossing.
Dat is helemaal niet zonder kost. Richting Aken is de dienstregeling heel krap, je kan daar niet lang wachten zonder de kering in gevaar te brengen. Richting Luik moet je dan de IC richting Kortrijk gaan opzadelen met vertraging, wat dan weer een heleboel binnenlandse reizigers benadeelt.
Ik merk wel dat de NMBS de ICE-reizigers in Brussel-Zuid alvast richting de IC naar Welkenraedt begeleidt. Veel meer kunnen zij helaas niet doen vrees ik.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 17:21
door Portbou
Aangekomen in Köln Hbf met +155. (16h50)
Trein rijdt niet meer door naar Frankfurt.
Uiteraard bleek het voor Deutsche Bahn ondoenbaar om de aansluiting naar Berlijn van 16h48 eventjes te laten wachten…
Veel Tomorrowlanders in de trein. Denk dat die volgende keer terug een partyvlucht nemen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 17:40
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑25 jul 2022, 17:08
Ik merk wel dat de NMBS de ICE-reizigers in Brussel-Zuid alvast richting de IC naar Welkenraedt begeleidt. Veel meer kunnen zij helaas niet doen vrees ik.
De stoptrein naar Aken verlengen en de factuur naar DB sturen, zou ik zeggen. 1 tweetje is echt veel te kort.
DB organiseert kennelijk geen bussen meer, terwijl dat tot een paar maanden geleden vast prik was bij ICE-uitval die een paar uur van tevoren bekend was.
Groetjes,
Rian
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 25 jul 2022, 17:51
door rdv
jens123 schreef: ↑25 jul 2022, 12:33
Op de TGV's richting Frankrijk hebben we ook dagelijks 'overlast' van reizigers die een aansluitende TGV missen door vertraging of uitvallen van een ICE.
Deze zomer zitten praktisch alle TGV's vol. Vorige week kregen we er met de 9830 bv 40 extra reizigers bij die de 9826 hadden gemist door een uitgevallen ICE. Onze 9830 was reeds volledig vol en sommige reizigers hebben dan tot in Lyon mogen rechtstaan of de rit op een klapstoel doorbrengen terwijl ze dure 1e klasse tickets hadden. Velen hebben aangegeven NOOIT meer met de trein te reizen vanuit Duitsland richting Frankrijk.
SNCF (TGV) en NMBS zijn de belangrijkste aandeelhouders van Thalys. Mss moeten ze bij THA aandringen op meer coulance voor mensen met doorgaande verbindingen?