Re: Liberalisering
Geplaatst: 14 mar 2023, 23:49
Hier maak je een fundamentele fout. Er zijn inderdaad subsidies voor lokaal verkeer, maar OBB doet méér dan waarvoor ze gesubsidieerd wordt dankzij winstgevende lijnen elders.DR-fan schreef: ↑14 mar 2023, 23:48 Het feit dat zowel OBB en CD hun aanbod behouden of zelfs uitbreiden is volgens mij een aanwijzing dat het met je doemscenario wel meevalt. Je verwijzing naar de financiering van secundaire lijnen is sowieso onzin want lokaal verkeer wordt altijd gesubsidieerd. In beide landen zijn bovendien de regio's/deelstaten verantwoordelijk voor de financiering. Geen transfers van de hoofdlijnen dus.
Dan heb je blijkbaar het massale sluiten van secundaire lijnen in de jaren '80 (Oostenrijk) en '90 (Tsjechië) gemist. De OBB heeft na WO II zo goed als niets meer geïnvesteerd in zijlijnen, die hebben ze gewoon laten verrotten met 19e eeuwse dienstregelingen en stokoud materieel. Kun je geloven dat ik in 1990 nog in tweeassige rijtuigen met open eindplatformen heb gereisd? En nee, dat was geen museumlijn maar dagelijkse OBB-'service'.
Hmmm, bij de meeste liberaliseringen in Duitsland sprong de privé vooral op nevenlijnen. Wat de hoofdlijnen betreft: de DB heeft na 1996 zowat alle klassieke sneltreinen (IR, D-Zug) afgeschaft waardoor zelfs grote steden alleen nog met Regionalbahnen te bereiken waren. Als een privébedrijf daar het gat in de markt vindt, is dat geen cherrypicking maar een dienst aanbieden die de "staat" niet interesseert.Shrek schreef: ↑14 mar 2023, 19:21In Duitsland is de grote verbetering er gekomen door aanbesteding van concessies gecombineerd met een verhoging van de budgetten. Welke van de twee daar doorgewogen heeft is moeilijk aan te tonen, ik geloof echter vooral het tweede.
Wel belangrijk op te merken dat het aanbesteden van evenwichtige pakketten, verlieslatende lijnen gecombineerd met winstgevende, iets totaal anders is dan open-access gaan cherrypicken. Dat open-access gedoe zuigt het geld weg van rurale gebieden naar intercity. Dat is het probleem met marktwerking, dat streeft vanzelf naar de meest rendabele verbindingen en houdt geen rekening met maatschappelijke noden. Je moet dat dus compenseren door een stevig herverdelingsmechanisme. Dat kan ofwel door alles in het budget van één grote operator te stoppen of door concessies uit te schrijven met verplichtingen voor kleine lijntjes. In open acces werkt het systeem alleen als er een heel hoge taks zou liggen op de winstgevende lijnen waarmee dan de andere lijnen gesubsidieerd kunnen worden, maar dat durft voorlopig niemand invoeren.
Euh, nee - hier maak jij een fout. Regionaal verkeer is in Oostenrijk uitsluitend de bevoegdheid van de deelstaten, net zoals in Duitsland. Dat zijn dus gescheiden geldpotjes en geen enkele operator doet meer dan waarvoor ze betaald worden.Shrek schreef: ↑14 mar 2023, 23:55Hier maak je een fundamentele fout. Er zijn inderdaad subsidies voor lokaal verkeer, maar OBB doet méér dan waarvoor ze gesubsidieerd wordt dankzij winstgevende lijnen elders.DR-fan schreef: ↑14 mar 2023, 23:48 Het feit dat zowel OBB en CD hun aanbod behouden of zelfs uitbreiden is volgens mij een aanwijzing dat het met je doemscenario wel meevalt. Je verwijzing naar de financiering van secundaire lijnen is sowieso onzin want lokaal verkeer wordt altijd gesubsidieerd. In beide landen zijn bovendien de regio's/deelstaten verantwoordelijk voor de financiering. Geen transfers van de hoofdlijnen dus.
Exact hetzelfde geldt ook in België en andere landen...
Er zijn wèl transfers, net zoals die er bij ons zijn.
Ik ga de keuzes van de DB hier niet verdedigen, maar daar had de regering ook kunnen ingrijpen. Dat is geen situatie waar alleen privébedrijven het kunnen oplossen. Beste voorbeelden zijn hier wel België en Nederland waar de achteruitgang nooit zo ingrijpend geweest is als daar.DR-fan schreef: ↑14 mar 2023, 23:55 Hmmm, bij de meeste liberaliseringen in Duitsland sprong de privé vooral op nevenlijnen. Wat de hoofdlijnen betreft: de DB heeft na 1996 zowat alle klassieke sneltreinen (IR, D-Zug) afgeschaft waardoor zelfs grote steden alleen nog met Regionalbahnen te bereiken waren. Als een privébedrijf daar het gat in de markt vindt, is dat geen cherrypicking maar een dienst aanbieden die de "staat" niet interesseert.
Als die potjes even gescheiden zijn zoals ze zogezegd in Frankrijk zijn wil ik dat nog wel geloven
Dat is toch net het punt? Als het grote staatsbedrijf en de regering niet geïnteresseerd zijn verdwijnt de service of wordt er geen initiatief voor nieuwe verbindingen genomen. In de Benelux speelt dat inderdaad minder maar bv de noordelijke nevenlijnen in Nederland hebben ook alleen maar dankzij de liberalisering overleefd. Dus ja, soms is dat beter voor de spoorwegen en de reizigers.Shrek schreef: ↑15 mar 2023, 00:27 Ik ga de keuzes van de DB hier niet verdedigen, maar daar had de regering ook kunnen ingrijpen. Dat is geen situatie waar alleen privébedrijven het kunnen oplossen. Beste voorbeelden zijn hier wel België en Nederland waar de achteruitgang nooit zo ingrijpend geweest is als daar.
Daar ben ik het niet mee eens. De belangrijkste reden is helemaal niet de liberalisering maar de regionalisering. Het beheer en de financiering van het OV werd overgeheveld naar een bestuursniveau dat er wel belang aan hechtte. Ook een staatsbedrijf dat door die regionale overheden aangestuurd en gefinancierd zou worden zou voor een enorme vooruitgang gezorgd hebben.DR-fan schreef: ↑15 mar 2023, 00:37Dat is toch net het punt? Als het grote staatsbedrijf en de regering niet geïnteresseerd zijn verdwijnt de service of wordt er geen initiatief voor nieuwe verbindingen genomen. In de Benelux speelt dat inderdaad minder maar bv de noordelijke nevenlijnen in Nederland hebben ook alleen maar dankzij de liberalisering overleefd. Dus ja, soms is dat beter voor de spoorwegen en de reizigers.Shrek schreef: ↑15 mar 2023, 00:27 Ik ga de keuzes van de DB hier niet verdedigen, maar daar had de regering ook kunnen ingrijpen. Dat is geen situatie waar alleen privébedrijven het kunnen oplossen. Beste voorbeelden zijn hier wel België en Nederland waar de achteruitgang nooit zo ingrijpend geweest is als daar.
Oneens. Minder dichtbevolkte gebieden ontsluiten met openbaar vervoer is een kerntaak van de overheid. Ook als het niet rendabel is.pietje schreef: ↑15 mar 2023, 07:45 Je mag het nog over kruissubsidiëring van lokale lijnen hebben zoveel je wil, maar als we ooit een echte modal shift willen maken, is het ook belangrijk dat op de grote (~rendabele) assen er een zo competitief mogelijke dienst aangeboden wordt.
Als je nu zegt: de prijzen moeten op rendabele lijnen x bedragen omdat we een deel van de inkomsten daar willen recupereren om in de Ardennen te zorgen dat er wat lucht kan vervoerd worden, bewijs je eigenlijk niemand een dienst en ga je uiteindelijk minder mensen met de trein laten reizen dan wat er mogelijk is.
Heeft een monopolist niet per definitie een schaalvoordeel tegenover eender welke verdeling van de markt?
Ik zou graag wat meer regionalisatie zien, ik snap dat het moeilijk is vanwege de centralisatie rond Brussel, maar zonder regionalisatie zie ik lijnen zoals Hasselt-Maastricht (via Genk, Bilzen of hoe dan ook), een 2e NZ voor Limburg via Peer en Neerpelt, 2e NZ voor West-Vlaanderen (Ieper-Diksmuide-Oostende of zo), Eeklo-Brugge, mss een directere Antwerpen-Turnhout die je door trekt tot Eindhoven. Momenteel krijgen we kortere lijnen die heropent worden omdat dat goedkoper is, ipv lijnen die we nodig hebben.Shrek schreef: ↑16 mar 2023, 20:04Daar ben ik het niet mee eens. De belangrijkste reden is helemaal niet de liberalisering maar de regionalisering. Het beheer en de financiering van het OV werd overgeheveld naar een bestuursniveau dat er wel belang aan hechtte. Ook een staatsbedrijf dat door die regionale overheden aangestuurd en gefinancierd zou worden zou voor een enorme vooruitgang gezorgd hebben.DR-fan schreef: ↑15 mar 2023, 00:37Dat is toch net het punt? Als het grote staatsbedrijf en de regering niet geïnteresseerd zijn verdwijnt de service of wordt er geen initiatief voor nieuwe verbindingen genomen. In de Benelux speelt dat inderdaad minder maar bv de noordelijke nevenlijnen in Nederland hebben ook alleen maar dankzij de liberalisering overleefd. Dus ja, soms is dat beter voor de spoorwegen en de reizigers.Shrek schreef: ↑15 mar 2023, 00:27 Ik ga de keuzes van de DB hier niet verdedigen, maar daar had de regering ook kunnen ingrijpen. Dat is geen situatie waar alleen privébedrijven het kunnen oplossen. Beste voorbeelden zijn hier wel België en Nederland waar de achteruitgang nooit zo ingrijpend geweest is als daar.
Oei nee, regionalisatie is wel het allerslechtste wat hier kan gebeuren. Ik zei duidelijk: het beheer gaat naar een bestuursniveau dat er interesse voor heeft, en dat heeft de vlaamse regering allerminst. Bij regionalisatie zie ik in vlaanderen eerder lijnen sluiten dan heropenen.desirootje schreef: ↑16 mar 2023, 21:13 Ik zou graag wat meer regionalisatie zien, ik snap dat het moeilijk is vanwege de centralisatie rond Brussel, maar zonder regionalisatie zie ik lijnen zoals Hasselt-Maastricht (via Genk, Bilzen of hoe dan ook), een 2e NZ voor Limburg via Peer en Neerpelt, 2e NZ voor West-Vlaanderen (Ieper-Diksmuide-Oostende of zo), Eeklo-Brugge, mss een directere Antwerpen-Turnhout die je door trekt tot Eindhoven. Momenteel krijgen we kortere lijnen die heropent worden omdat dat goedkoper is, ipv lijnen die we nodig hebben.
Je trekt verkeerde conclusies.Shrek schreef: ↑16 mar 2023, 20:07Oneens. Minder dichtbevolkte gebieden ontsluiten met openbaar vervoer is een kerntaak van de overheid. Ook als het niet rendabel is.pietje schreef: ↑15 mar 2023, 07:45 Je mag het nog over kruissubsidiëring van lokale lijnen hebben zoveel je wil, maar als we ooit een echte modal shift willen maken, is het ook belangrijk dat op de grote (~rendabele) assen er een zo competitief mogelijke dienst aangeboden wordt.
Als je nu zegt: de prijzen moeten op rendabele lijnen x bedragen omdat we een deel van de inkomsten daar willen recupereren om in de Ardennen te zorgen dat er wat lucht kan vervoerd worden, bewijs je eigenlijk niemand een dienst en ga je uiteindelijk minder mensen met de trein laten reizen dan wat er mogelijk is.
Wel blij dat je toegeeft dat niet gecorrigeerde marktwerking een negatieve impact heeft op de rustigere lijnen, daar zijn we het dan toch al over eens![]()
Heeft een monopolist niet per definitie een schaalvoordeel tegenover eender welke verdeling van de markt?
Eigenlijk herinner ik mij toch iets anders: het was ook heel erg slecht ten tijde van de NMVB, daarna is er bij de start van De lijn een verbetering geweest, maar intussen hebben "lintjesknippers" (of voogdijministers) er de voorbije 20 jaar alles aan gedaan om De Lijn kapot te krijgen.