Pagina 8 van 38

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 04 nov 2009, 21:18
door pietje
wooter schreef: De belastingen op personenwagens bracht in 2008 al 13 miljard op. Enkel personenwagens! Maar een fractie gaat naar onderhoud (30 miljoen, pas in 2008 opgetrokken naar 80 miljoen) en nieuwe projecten. En dan komt er een nieuwe CO²-taks, perfect om het gat in de begroting dicht te rijden.
Waar haal jij toch die getallen?
Ik zie in de begroting van AWV (administratie Wegen en Verkeer) meer dan 500 miljoen euro, en dan reken je dus geen enkele gemeenteweg mee, terwijl je daar toch ook met de auto over rijdt.
Tevens worden daar de ambtenaren van deze administratie ook niet mee betaald, dat is een kost voor FOD ambtenarenzaken, dus daar komen nog enkele tientallen miljoenen bij
Ik heb even naar de inkomsten gekeken en het gaat om een 1.3 miljard voor "Vlaamse belastingen" dus wegentax, eurovignet, BIV,.... De "Federale belastingen" bedragen een 3.6 miljard. De 1.9 miljard van de BTW mag je hierin eigenlijk al niet meetellen, want die betaal je op alles dat je koopt.
Dan kom je dus aan 5 of 7 miljard, naargelang je het bekijkt, en als je dan weet dat meer dan 95% van de wegen in handen zijn van de gemeenten zal het niet verwonderlijk zijn dat die jaarlijks tussen de 5 en 10 miljard kosten.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 05 nov 2009, 13:33
door wooter
pietje schreef:Waar haal jij toch die getallen?
De pers. Zoek maar even op de getallen die ik vermeldde. Over de inkomsten wil ik nog discussiëren (die gegevens kwamen van een oppositiepartij) maar de uitgaven komen van minister Van Brempt zelf.
pietje schreef:Ik heb even naar de inkomsten gekeken en het gaat om een 1.3 miljard voor "Vlaamse belastingen" dus wegentax, eurovignet, BIV,.... De "Federale belastingen" bedragen een 3.6 miljard. De 1.9 miljard van de BTW mag je hierin eigenlijk al niet meetellen, want die betaal je op alles dat je koopt.
Dan kom je dus aan 5 of 7 miljard, naargelang je het bekijkt, en als je dan weet dat meer dan 95% van de wegen in handen zijn van de gemeenten zal het niet verwonderlijk zijn dat die jaarlijks tussen de 5 en 10 miljard kosten.
Je beseft toch dat je met droge ogen beweert dat amper 5 tot 7 miljard wordt opgehaald aan belastingen, en de wegen jaarlijks 5 tot 10 miljard kosten? Is het gat in de begroting zo groot? En wie betaalt dan de subsidies van de NMBS? :D

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:02
door Hogersluys
Ik vraag me af wat wooter eigenlijk op dit forum van treinenthousiasten doet, maar goed. De auto zal vast comfortabeler zijn, je moet echter ook naar het milieu en de leefkwaliteit kijken. Als je dan nog steeds de auto verkiest voor woon-werk verkeer terwijl dit ook met de trein kan, sorry maar dan ben je gewoon egoïstisch bezig.

Auto's zouden véel zwaarder belast moeten worden.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:07
door dentheo
Hogersluys schreef:Ik vraag me af wat wooter eigenlijk op dit forum van treinenthousiasten doet, maar goed. De auto zal vast comfortabeler zijn, je moet echter ook naar het milieu en de leefkwaliteit kijken. Als je dan nog steeds de auto verkiest voor woon-werk verkeer terwijl dit ook met de trein kan, sorry maar dan ben je gewoon egoïstisch bezig.

Auto's zouden véel zwaarder belast moeten worden.

Ik geloof niet dat "onefficiente" spoorwegen "energieefficient" zijn...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:08
door Trammist
Je kan ook dicht(er) bij je werk gaan wonen, dan heb je geen auto of trein nodig.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:14
door jan_olieslagers
Trammist schreef:Je kan ook dicht(er) bij je werk gaan wonen, dan heb je geen auto of trein nodig.
Dat was een geldig argument in de tijden dat er vast werk bestond. Vandaag dus niet meer. De hele arbeidsmarkt vraagt om flexibiliteit, maar onze NMBS blijft focussen op negen-tot-vijf-werkers in Brussel.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:15
door Steven
Hogersluys schreef:Ik vraag me af wat wooter eigenlijk op dit forum van treinenthousiasten doet, maar goed.
ik vroeg me al hetzelfde af.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:17
door dentheo
Steven schreef:
Hogersluys schreef:Ik vraag me af wat wooter eigenlijk op dit forum van treinenthousiasten doet, maar goed.
ik vroeg me al hetzelfde af.
Een trein heeft het zeer moeilijk om een confortabele oplossing te bieden voor mensen die in een haven of op een industrieterrein werken.
Mensen met vroege of late shift enz.
Lukt wel voor kantoren in de nabijheid van stations...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:18
door jan_olieslagers
Hogersluys schreef:Ik vraag me af wat wooter eigenlijk op dit forum van treinenthousiasten doet, maar goed. De auto zal vast comfortabeler zijn, je moet echter ook naar het milieu en de leefkwaliteit kijken. Als je dan nog steeds de auto verkiest voor woon-werk verkeer terwijl dit ook met de trein kan, sorry maar dan ben je gewoon egoïstisch bezig.

Auto's zouden véel zwaarder belast moeten worden.
Zelf neem ik hier deel als (grotendeels tevreden, maar wel kritisch) treingebruiker. Hopelijk mag dat nog?
Wel graag met u eens dat autorijden te goedkoop is, en de overheid kan dat simpel regelen mits de befaamde 5 minuten politieke moed: brandstofprijs omhoog, en nog omhoog, en nog omhoog. Waarvoor bestaan er anders accijnzen? Maar nu gaan we alweer flink off-topic.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 21:26
door jan_olieslagers
dentheo schreef:Ik geloof niet dat "onefficiente" spoorwegen "energieefficient" zijn...
Da's al te wit-zwart he Theo. Elke manier van vervoer is min of meer efficient, alnaargelang de criteria.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 06 nov 2009, 23:39
door AlexNL
Hogersluys schreef:De auto zal vast comfortabeler zijn
Vind je? Ik vind de auto qua comfort wel gaan, maar ik zit eigenlijk veel liever in een trein. Goed, je moet de ruimte delen met anderen maar daar heb ik geen problemen mee. Een toilet in de buurt (altijd handig), ik kan rondlopen als ik wil, of nog wat doorwerken. Of een dutje doen. Of muziek luisteren met m'n Zune op 20.

Qua comfort doet de auto voor mij echt onder bij de trein.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 07 nov 2009, 08:48
door Steven
Alles hangt af op welk gebied je "comfort" gaat berekenen en zo kan iedereen zijn gelijk halen, op gebied van bewegingsvrijheid tijdens de verplaatsing kan de auto nooit winnen natuurlijk aangezien het intern volume om u te bewegen altijd zoveel maal kleiner is.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 09 nov 2009, 22:39
door dentheo
Steven schreef:Alles hangt af op welk gebied je "comfort" gaat berekenen en zo kan iedereen zijn gelijk halen, op gebied van bewegingsvrijheid tijdens de verplaatsing kan de auto nooit winnen natuurlijk aangezien het intern volume om u te bewegen altijd zoveel maal kleiner is.
Klopt, ik vind dat de chauffeur moet blijven zitten
:wink: :wink: :wink:

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 10 nov 2009, 11:34
door wooter
Hogersluys schreef:Ik vraag me af wat wooter eigenlijk op dit forum van treinenthousiasten doet, maar goed. De auto zal vast comfortabeler zijn, je moet echter ook naar het milieu en de leefkwaliteit kijken. Als je dan nog steeds de auto verkiest voor woon-werk verkeer terwijl dit ook met de trein kan, sorry maar dan ben je gewoon egoïstisch bezig.
Ik ben een pendelaar zonder de mogelijkheid om dicht bij mijn werk te wonen. Ik heb de mogelijkheid om vlak bij mijn thuis de trein te nemen naar de grote steden in België, maar telkens ik probeer, wordt ik geconfronteerd met situaties die me terug in de auto duwen.

Ik heb mijn ernstige twijfels over milieu en leefkwaliteit als ik zie dat de E40 Brussel-Leuven netjes ver van alle dorpscentra af blijft, terwijl het treinverkeer dwars door alle dorpjes tussen Brussel en Leuven gaat. Buiten de nieuwe hogesnelheidslijnen en deze spoorlijn in het midden van de E19, werden alle andere spoorlijnen vaak dwars door of tegen dorpscentra aangelegd. Logisch ook: anders heb je voor- en natransport nodig...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 10 nov 2009, 11:45
door dentheo
jan_olieslagers schreef:
dentheo schreef:Ik geloof niet dat "onefficiente" spoorwegen "energieefficient" zijn...
Da's al te wit-zwart he Theo. Elke manier van vervoer is min of meer efficient, alnaargelang de criteria.
Ach op lijn 12 rijdt 15-20% van de Thalyssen LEEG rond .