opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Snaaip

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Snaaip »

groentje schreef:In opleiding is dat een reëel loon, ja, maar zodra je begint te werken, na enige maanden, komen daar een hoop premies bij. Ik krijg, als gecertificeerd tweetalige en 3 jaar dienst, rond de 1700 euro, soms wat minder, soms wat meer. Ik heb wel niemand ten laste.
Wie ambtenaar is, kan wel zijn anciënniteit meenemen.
Ik heb ze gehoord.........wow!
Wat was het alweer. €178 euro als je meerdere talen kent. €3,29 per uur bij (zo iets) als je de nacht doet? Uur word dubbel als je zondag doet. Ik kan me vergissen. In elk geval, ik zie het wel zitten. 30 juli naar Brussel. Eerste test.
groentje

Bericht door groentje »

Die meertaligheidspremie geldt ook alleen maar voor tweetalige posten, dus als je in Antwerpen of zo werkt, mag je daarnaar fluiten. Alleen in Brussel krijg je die, en je hebt een attest van Selor nodig, die de beruchte taaltesten afnemen.
Anderzijds hebben de werknemers van Antwerpen-Noord dan weer een havenpremie.
Pas op, hé, als je om welke reden dan ook weinig nachten, en vooral weinig weekends presteert, zijn dat wel serieus wat lappen minder op je rekening. Maar die kan je eventueel wel opvullen met weekendwerk, of zo, als je dat zou zien zitten. Maar ik ben best tevreden met mijn loon.
Asterix

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Alleen in Brussel krijg je die, en je hebt een attest van Selor nodig, die de beruchte taaltesten afnemen.
Welk taalniveau is dat dan? Voor de "traffic control" van de Brusselse metro was dat niveau 3 en dat lukte met de vingers in beide neusgaten en dan ben ik nog verre van een krak in Frans. Normaal gezien kan je ook een onbeperkt aantal keer teruggaan voor een herexamen. Althans bij de MIVB...
Snaaip

Bericht door Snaaip »

groentje schreef:Die meertaligheidspremie geldt ook alleen maar voor tweetalige posten, dus als je in Antwerpen of zo werkt, mag je daarnaar fluiten. Alleen in Brussel krijg je die, en je hebt een attest van Selor nodig, die de beruchte taaltesten afnemen.
Anderzijds hebben de werknemers van Antwerpen-Noord dan weer een havenpremie.
Pas op, hé, als je om welke reden dan ook weinig nachten, en vooral weinig weekends presteert, zijn dat wel serieus wat lappen minder op je rekening. Maar die kan je eventueel wel opvullen met weekendwerk, of zo, als je dat zou zien zitten. Maar ik ben best tevreden met mijn loon.
Ik heb ook gehoord, dat ze u plaatsen op een goeie locatie. Dus ik woon in Ieper en ze gaan mij bijvoorbeeld niet in Luik plaatsen. Klopt dit?
focus

Bericht door focus »

Groentje,
wat bedoel je met ´´evt opvullen met weekendwerk``.Is dit werken in het weekend op vrijwillige basis, overuren dus of moet ik mij wat anders voorstellen?
Gr.
groentje

Bericht door groentje »

Nee, ik bedoel eerder het voorbeeld volgen van sommige collega's die hun 36-urige werkweek te kort vinden, en nog gaan bijverdienen (al dan niet officieel :P ) in de horeca, bij een garagist, als buschauffeur...
Maar ik was er eerder mee aan het lachen, hoor.
Bij de keuze van je werkzetel wordt enigszins gelet op je woonplaats, maar toch vooral op de tekorten. Let wel, als Nederlandstalige kan je alleen in een Nederlandstalig depot terechtkomen. Depots als Luik, Welkenraedt, Bergen... bestaan niet voor jou. Maar voorbij Antwerpen of Brussel zal je niet terechtkomen. Al zijn Antwerpen of Brussel wel aannemelijke startersdepots...
Steven

Bericht door Steven »

Je hebt verschillende soorten talenpremies, deze van de nmbs zelf die te krijgen zijn als je in een meertalige functie zit. Maar voor al wie in het brusselse gewest werkt is er altijd een premie te krijgen (ongeacht de functie). Indien je een examen aflegt bij selor (momenteel is dat niet mogelijk wegens geen examens bij selor open) kan je ook een premie krijgen bij uw loon. Dit geld komt echter van het brusselse hoofdstedelijk geweest die meertaligheid wil promototen.
focus

Bericht door focus »

Er werd mij de vraag gesteld of het een probleem is om in Antwerpen Noord te beginnen, na de opleiding natuurlijk.
Heeft iemand hier een ( of meerdere?) adres van, zo kan ik mij een beetje oriënteren.Heb vandaag gesproken met de stationschef (nmbs, reizigers) van Genk.Blijkbaar is Antw.Noord niet te bereiken met de trein, als je in 3 shiften moet werken ( vertrek s´morgens vroeg en terug s´avonds) en moet ik dus met de auto op en af vanuit Genk.Heb wat vertrektijden ingegeven bij de realtime dienstregeling en klopt dus.Dagelijks dik 200 km rijden met de auto zie ik niet zitten. :(
Nicky'

Bericht door Nicky' »

Wordt er ook gekeken naar uw thuislocatie ten opzichte van het opleidingscentrum? Heb gehoord dat de opleiding ofwel in Brussel of in de buurt van Gent is, of zijn dit twee verschillende centra?
groentje

Bericht door groentje »

Ik had niet de indruk dat er sterk naar de woonplaats werd gekeken om het opleidingscentrum te bepalen, maar ik kan me vergissen. Er zijn zeker de opleidingscentra in Gent en Brussel, andere heb ik nog niet van gehoord (tenzij La Louvière voor de Franstaligen).
Snaaip

Bericht door Snaaip »

groentje schreef:Ik had niet de indruk dat er sterk naar de woonplaats werd gekeken om het opleidingscentrum te bepalen, maar ik kan me vergissen. Er zijn zeker de opleidingscentra in Gent en Brussel, andere heb ik nog niet van gehoord (tenzij La Louvière voor de Franstaligen).
Die Gent, is deze niet in Merelbeke? Want zo hoorde ik het via de info sessie, als ik mij niet vergis natuurlijk..
Steefielicious

Bericht door Steefielicious »

Snaaip schreef:
groentje schreef:Ik had niet de indruk dat er sterk naar de woonplaats werd gekeken om het opleidingscentrum te bepalen, maar ik kan me vergissen. Er zijn zeker de opleidingscentra in Gent en Brussel, andere heb ik nog niet van gehoord (tenzij La Louvière voor de Franstaligen).
Die Gent, is deze niet in Merelbeke? Want zo hoorde ik het via de info sessie, als ik mij niet vergis natuurlijk..
Dat is inderdaad Merelbeke! Hebben ze me vandaag nog gezegd bij NMBS Holding!
Ik ben deze voormiddag moet gaan voor de medische proeven en de aanwerving van (eerste) onderstationschef is voorzien op 1 september
markske

Bericht door markske »

Ik heb mijn basisopleiding in de Meersstraat ( 5' wandelen van Gent-Sint-Pieters) in Gent gehad.
In Merelbeke moesten we enkel zijn voor de praktische kant van de wissel en het omleggen van de bedieningsschakelaars van de bovenleiding ook kregen we daar het praktische examen.
Eventueel ook de herhalingslessen voor de minder gelukkigen.
Steefielicious

Bericht door Steefielicious »

markske schreef:Ik heb mijn basisopleiding in de Meersstraat ( 5' wandelen van Gent-Sint-Pieters) in Gent gehad.
In Merelbeke moesten we enkel zijn voor de praktische kant van de wissel en het omleggen van de bedieningsschakelaars van de bovenleiding ook kregen we daar het praktische examen.
Eventueel ook de herhalingslessen voor de minder gelukkigen.
Aaaah :) Das iets nieuws dat'k hoor!
Bedankt!
Snaaip

Bericht door Snaaip »

Inderdaad, kan ik een uur langer pitten (6:00). :lol:
Plaats reactie