Pagina 8 van 12
Geplaatst: 31 jan 2007, 18:04
door Steven
dat staat er ni bij maar ik vermoed van wel nadat ze hun laatste dienst deze winter zullen doen voor TTC, de resterende slaaprijtuigen die er dan nog zijn, zijn de I6Bc
Geplaatst: 31 jan 2007, 18:11
door 260689
en de T2 rijtuigen + die inox slaaprijtuigen
maar ik denk dat ze enkel die I5 zullen nemen die buiten dienst zijn (BV die van oostende, ieper enzo...)
Geplaatst: 02 feb 2007, 13:16
door bobby
Steven schreef:de I5 rijtuigen zijn verkocht aan het buiteland zoals er te lezen is in 'op de baan'
zoals die K4-en verkocht zijn? (staan ondertussen al jaren te rotten in Schaarbeek)
Geplaatst: 02 feb 2007, 13:23
door bobby
Steven schreef:Shrek schreef:de middenste rijtuigen zijn nog maar 15 jaar oud

voila nog straffer dus

Ofschoon dat middenrijtuig zeer konfortabel is, had men als middenrijtuig beter een dubbeldek gebruikt.
Dus bij de renovatie van AM80 reeks opsplitsen in twee sub-reeksen, nl een 3-ledige en een 6-ledige.
bij de 3-ledige stellen het middenrijtuig vervangen door een M6 rijtuig, en het ABDX rijtuig omvormen tot ADX.
Voor de 6-ledige motorstellen:
de vrijgekomen middenrijtuigen uitrusten met een nieuwe set motoren + twee rijtuigen M6 toevoegen, het ABDX rijtuig omvormen tot ADX; het BX rijtuig omvormen tot AX
aldus bekomt men volgende samenstelling: ADX + tussenrijtuig(motoren) + M6 +M6 + tussenrijtuig + AX
Geplaatst: 02 feb 2007, 15:21
door Dietrich
Ik denk dat dat op niet veel zal trekken, AM80 met in het midden M6-rijtuigen. Ik betwijfel zelfs of het kan.
Geplaatst: 02 feb 2007, 15:33
door Trainspotterke
In dat geval kun je beter nieuwe motorstellen kopen. En het zullen wel altijd OF enkeldek- OF dubbeldekmotorstellen zijn.
Geplaatst: 02 feb 2007, 15:47
door bobby
Dietrich schreef:Ik denk dat dat op niet veel zal trekken, AM80 met in het midden M6-rijtuigen. Ik betwijfel zelfs of het kan.
't is niet zo zeer een kwestie van kunnen maar eerder een van willen. Kan men trouwens opnieuw met spoilers gaan spelen...
Bij TGV & Thalys heeft men trouwens ook leuke spoilers (loc is hoger dan de rijtuigen)
Geplaatst: 02 feb 2007, 15:49
door bobby
Trainspotterke schreef:In dat geval kun je beter nieuwe motorstellen kopen. En het zullen wel altijd OF enkeldek- OF dubbeldekmotorstellen zijn.
dan graag dubbeldek motorstellen die kompatibel zijn met AM80, zodat we beiden kunnen mixen.
dit zo'n beetje hetzelfde verhaal als met M4 rijtuigen & M6 rijtuigen:
men heeft een treindienst waarop men rijdt met 8 rijtuigen M4; de dienst is succesvol, dus komt er een 9de rijtuig bij; nadien nog een 10de en een 11de. Dan zit men aan de maximale lengte: het ei van columbus: we nemen dubbeldek rijtuigen. Gevolg een trein met 6 M6 rijtuigen resultaat men heeft 6 M6 rijtuigen nodig en de 11 M4 staan op overschot, terwijl men dezelfde capaciteit had kunnen bereiken met 9 M4 +2 M6.
Geplaatst: 02 feb 2007, 15:53
door Trainspotterke
Eerst nog even zeggen dat er zeker geen rijtuigen op overschot staan!
En moest het zo zijn, des te beter want dan kan men altijd een treintje extra inleggen.
En die nieuwe motorstellen compatibel met de AM80???
Dat zie ik nog niet meteen gebeuren, aangezien er tussen beide reeksen toch een tijdsverschil zit van 25 jaar.

Geplaatst: 02 feb 2007, 16:25
door Steven
bobby wederom stel ik vast dat je theorie en praktijk aardig door elkaar weet te smijten, je gaat zomaar niets gaan mixen waar 25 jaar verschil op zit omdat de technische verschillen als dusdanig in het materieel zo groot zijn dat je het oude zodanig moet aanpassen dat je in alle gevallen beter nieuw gaat kopen, of kom jij uwe spaarboek persoonlijk bezorgen bij de spoorwegen om uw denken te realiseren? overschotten zijn er niet zover ik weet zoniet was het probleem van plaatsgebrek in de spits op vele treinen al lang opgelost geweest. trouwens uw voorbeeld van 11 rijtuigen M4 naar 6M6 veranderen heeft wel degelijk een reden
waarschijnlijk zal die samenstelling 11 m4 niet eens overal aan perron kunnen aangezien in de spits er gestopt word aan de meeste korte perrons die je u kan voorstellen
waardoor niet iedereen zomaar overal kan zitten in de trein
door de trein korter te maken en volledig uit M6 uit te voeren bekom je een trein die wel in elke stopplaats degelijk aan perron kan, gevolg => beter comfort want iedereen kan normaal in en uitstappen waar hij wil, zonder te moeten denken aan het korte perron
Geplaatst: 02 feb 2007, 17:15
door Shrek
waarom zoveel investeren in de breaks

dat zijn prachtige treintejs ! een oppervlakkige interieursopfrissing en misschien een nieuw laagje verf en die gaan nog gerust 30 jaar mee !
Geplaatst: 02 feb 2007, 17:30
door Steven
yep trouwens hun tractieeenheid is nu juist op hun best met die drie rijtuigen, best houden zo
Geplaatst: 03 feb 2007, 17:21
door e49memling
Geplaatst: 08 feb 2007, 15:34
door carlos
Trainspotterke schreef:Eerst nog even zeggen dat er zeker geen rijtuigen op overschot staan!
En moest het zo zijn, des te beter want dan kan men altijd een treintje extra inleggen.
En die nieuwe motorstellen compatibel met de AM80???
Dat zie ik nog niet meteen gebeuren, aangezien er tussen beide reeksen toch een tijdsverschil zit van 25 jaar.

Eigenlijk is het voor NMBS eenvoudig om dit te weten te komen: vraag aan Bombardier een offerte voor 6-ledig VIRM (NS) voor gebruik in Belgie. Dwz NS lastenboek plus de specifieke NMBS specs (3000V,25000V, Memor, TBL2, ETCS, koppelbaar met bestaande AM80,...)
Geplaatst: 08 feb 2007, 15:40
door Steven
carlos het gaat hem om het leeftijdsverschil de aandrijfen stuurtechnieken zijn op die 25 jaar serieus veranderd waarom wil je ze dan nog aan elkaar gaan koppelen? er zijn meer als 100 breaks dus das al een aantal vind ik zo, nieuwe stellen komen er aan voor het GEN (offertes moeten nog binnenkomen) die zullen nadien alle lijnen rond brussel bedienen waardoor het materieel dat er heden nog aan het rijden is volledig zal doorschuiven naar alle andere lijnen