Pagina 8 van 34
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 12 dec 2009, 23:20
door Trammist
Bibke schreef:
Wat ik bedoelde met mijn tussen komst, is dat we hier in Noord-Limburg gegijzeld blijven qua mobiliteit.
...
En via de weg zitten we vast vanaf Hechtel door het uitblijven van een deftige noord zuid verbinding.
Het is hard om te zeggen, maar misschien is het beter zo. Anders wordt gans de streek toch maar tot de laatste vierkante meter volgebouwd, wat nu trouwens al bezig is...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 12 dec 2009, 23:32
door AlexNL
Hogersluys schreef:Iedere provincie zijn spoorwegmaatschappij bedoel je? Dat lijkt me geen goed idee.
Nee, maar het monopolie van de NMBS doorbreken kan wél een goed idee zijn. Als regio's/gewesten een eigen vervoerder aan kunnen wijzen voor het vervoer in die regio kan dat best wel voordelen bieden. NMBS zou dan intercity- en IR-diensten kunnen blijven uitvoeren waar de andere vervoerder het trein- en eventueel busvervoer in die regio kan gaan uitbreiden.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 13 dec 2009, 07:17
door Bibke
Trammist schreef:Bibke schreef:
Wat ik bedoelde met mijn tussen komst, is dat we hier in Noord-Limburg gegijzeld blijven qua mobiliteit.
...
En via de weg zitten we vast vanaf Hechtel door het uitblijven van een deftige noord zuid verbinding.
Het is hard om te zeggen, maar misschien is het beter zo. Anders wordt gans de streek toch maar tot de laatste vierkante meter volgebouwd, wat nu trouwens al bezig is...
Hey Trammist,
Je moet eens op bezoek komen

.
Dan gaan we hier rondrijden in Noord Limburg eens rondrijden.
Je gaat schrikken hoeveel bedrijfsterreinen er zijn en hoe hier gebouwd wordt en de bebouwing is.
Ik heb laatst eens cijfers gezien en toen ben ik geschrokken hoeveel mensen hier in de regio wonen en hoeveel logistiek er hier zit.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 13 dec 2009, 10:13
door Knipex
Ik begrijp het voordeel niet van een electrificatie tot Mol enkel. Mol is de startplaatst voor slechts enkele treinen. De meeste verbindingen gaan verder. Ofwel compleete electrificatie, of niet
Bibke schreef:Ik bedoel niet per provincie maar per gewest.
En via de weg zitten we vast vanaf Hechtel door het uitblijven van een deftige noord zuid verbinding.
Even eraan herinneren dat
het hun eigen keuze is, Noord Limburgers (willen) wilde deze weg niet. Niet jammeren.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 13 dec 2009, 13:43
door dcr
Knipex schreef:Ik begrijp het voordeel niet van een electrificatie tot Mol enkel. Mol is de startplaatst voor slechts enkele treinen. De meeste verbindingen gaan verder. Ofwel compleete electrificatie, of niet
Bibke schreef:Ik bedoel niet per provincie maar per gewest.
En via de weg zitten we vast vanaf Hechtel door het uitblijven van een deftige noord zuid verbinding.
Even eraan herinneren dat
het hun eigen keuze is, Noord Limburgers (willen) wilde deze weg niet. Niet jammeren.
Vanaf Mol begint het grote volk te komen : Geel + Mol = ongeveer 4000 opstappende reizigers, verder spreekt men van telkens enkele honderden. Men zou bepaalde piekuurtreinen kunnen laten vertrekken uit Mol (dubbeldekkers) met aansluiting voor de mensen uit Neerpelt/Hasselt.
Ik hoop wel dat ze na de electrificatie van Her-Mol doorgaan voor de andere stukken!
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 13 dec 2009, 14:11
door LML
dcr schreef:Ik hoop wel dat ze na de electrificatie van Her-Mol doorgaan voor de andere stukken!
Het zal voor Mol-Neerpelt(-Weert?) als Mol-Hasselt dan ook weer 25 jaar duren eer ze in schijf schieten, zoals nu het geval is voor Herentals-Mol. Die plannen dateren al van begin-half jaren '80...

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 13 dec 2009, 16:19
door Shrek
Knipex schreef:Ik begrijp het voordeel niet van een electrificatie tot Mol enkel. Mol is de startplaatst voor slechts enkele treinen. De meeste verbindingen gaan verder. Ofwel compleete electrificatie, of niet
De dienstregeling zal wel aangepast worden aan de elektrificatie hoor

Als je kijkt naar de reizigersaantallen is een verbinding die begint in Mol zeker te verantwoorden

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 13 dec 2009, 17:44
door Bibke
Knipex schreef:Even eraan herinneren dat
het hun eigen keuze is, Noord Limburgers (willen) wilde deze weg niet. Niet jammeren.
Knipex,
Jij kent duidelijk het verleden niet. Ik weet nog als de dag van gisteren dat men de bruggen in aanbouw in brand stak.
Het waren niet de Noord Limburgers die dat niet wilden.
Wie was dan wel tegen:
De mensen uit Midden Limburg,
Milieugroeperingen (meestal mensen die niet van Limburg waren),
Politici uit Zuid Limburg (o.a. Johan Sauwens die overigens nu wel van mening is dat de Noord Zuid er in Limburg moet komen),
Jan Peumans (tot op heden),
...
Kortom hoofdzakelijk mensen die niet in de dagelijkse files moeten/moesten staan en DUS geen Noord Limburgers zijn.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 24 jun 2010, 10:12
door LML
Is er nog nieuws te rapen over deze elektrificatie? Starten de werken (zoals gepland) eind 2010 en rijden er elektrische treinen in 2014? Of heeft de boel (weer) vertraging opgelopen?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 25 jun 2010, 09:30
door Duikbril AM86
Bij de NMBS lopen alle werken vertraging op, ik begrijp dat soms niet goed.
Als men bij de overheid werken aan de wegen doet, dan moeten de aannemer altijd een schadevergoeding betalen aan de overheid als
de werken langer duren dan gepland.
Bij de NMBS en Infrabel is dat niet zo.
Kijk maar aan de werken voor de verhoging van de perrons in heel wat GEN stations/stopplaatsen, de werken in Gent-Sint-Pieters die eigenlijk nu al tot 2020 gaan duren in de plaats van 2016 zoals eerst gepland enzovoort.
Als men bij de NMBS/Infrabel een datum communiceert moet er steeds nog 3 jaar worden bijgeteld eens alles af is.
En laat ons ook niet de talrijke onafgewerkte werken van de NMBS vergeten........
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 jun 2010, 15:47
door ijzeren rijn 82
Shrek schreef:Knipex schreef:Ik begrijp het voordeel niet van een electrificatie tot Mol enkel. Mol is de startplaatst voor slechts enkele treinen. De meeste verbindingen gaan verder. Ofwel compleete electrificatie, of niet
De dienstregeling zal wel aangepast worden aan de elektrificatie hoor

Als je kijkt naar de reizigersaantallen is een verbinding die begint in Mol zeker te verantwoorden

nieuwe dienstregeling BV
1 bestaande verbinding IR Antwerpen-Neerpelt/Hasselt met MW41 (waarom veranderen in in lastige overstap in Mol)
2 IC Brussel-Turnhout/
Mol (ont)koppelen in Herentals BV M6 (vergemakkelijkt ook de capaciteit van het spoor in Lier)
3 L Antwerpen-Mol met BV breaks Ipv nu Herentals-Mol met MW41
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 jun 2010, 16:07
door P. Michiels
En een pendeldienst Mol-Neerpelt? Of misschien een dienst Neerpelt-Mechelen met 41ers ? Er is veel mogelijk...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 jun 2010, 16:18
door melle
ijzeren rijn 82 schreef:Shrek schreef:Knipex schreef:Ik begrijp het voordeel niet van een electrificatie tot Mol enkel. Mol is de startplaatst voor slechts enkele treinen. De meeste verbindingen gaan verder. Ofwel compleete electrificatie, of niet
De dienstregeling zal wel aangepast worden aan de elektrificatie hoor

Als je kijkt naar de reizigersaantallen is een verbinding die begint in Mol zeker te verantwoorden

nieuwe dienstregeling BV
1 bestaande verbinding IR Antwerpen-Neerpelt/Hasselt met MW41 (waarom veranderen in in lastige overstap in Mol)
2 IC Brussel-Turnhout/
Mol (ont)koppelen in Herentals BV M6 (vergemakkelijkt ook de capaciteit van het spoor in Lier)
3 L Antwerpen-Mol met BV breaks Ipv nu Herentals-Mol met MW41
Mijn aanvulling:
* M6'en zouden denk ik niet op de perrons gaan in Herentals. Er gaan denk ik juist 5 MW41 stellen op.
* Een IR-trein Antwerpen - Mol. Met breaks, M4, of what ever. Heel de dag door.
* P-treinen van 06:00 tot 09:00 en van 16:00 tot 19/20:00 uur van Mol tot Mechelen/Brussel (eventueel met M4, M5m, breaks,...)
* L-trein Mol/Neerpelt met MW41
* L- trein Mol/Hasselt met MW41
**En dan ook maar ineens een perronverlenging in Olen, Want het is en blijft maar een zielig zicht hoor
*** En nu ik het toch over perrons heb. Dat ze dan heel lijn 15/29 maar eens fatsoenlijke perrons geven. Beginnende bij Herentals, Turnhout, Olen, Geel e.a. Want ze zien er echt niet uit.
Ik denk dat deze oplossingen het meest logische zijn. Veel treinen in de spits, en wat minder in de dag. (Bijvoorbeeld de L trein die nu tussen Mol en Herentals rijdt is wel gemakkelijk, maar er zit overdag geen tot weinig volk op. Tijdens de spits is dat anders, maar dan zijn er ook 2 treinen voorzien)
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 jun 2010, 16:55
door ijzeren rijn 82
Antwerpse Kempen en Limburg Dat is een vergeten regio bij de NMBS
1 te korte perons bv ,olen,geel,lommel,overpelt en om over de staat er van nog maar te zwijgen van velen
2 de gebouwen , enkele vb mol oud station staat daar half afgeboken waarom ? , Neerpelt seinhuizen dak staat op instorten
3 infrastructuur , dat gedoe in Herentals (kopspoortje , extra wissel ) Dieselspoorlijnen , enkel spoor mol-Neerpelt en Herentals-Turnhout
4 dienstregeling , te weinig aangezien aantal inwoners in de regio, slechte verbindingen
5 materiaal inzet , regelmatig storings gevoelig,te kort aan motorstellen ,
investeren in lijn 15 kennen ze niet in Brussel
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 jun 2010, 16:57
door P. Michiels
ijzeren rijn 82 schreef:Antwerpse Kempen en Limburg Dat is een vergeten regio bij de NMBS
1 te korte perons bv ,olen,geel,lommel,overpelt en om over de staat er van nog maar te zwijgen van velen
2 de gebouwen , enkele vb mol oud station staat daar half afgeboken waarom ? , Neerpelt seinhuizen dak staat op instorten
3 infrastructuur , dat gedoe in Herentals (kopspoortje , extra wissel ) Dieselspoorlijnen , enkel spoor mol-Neerpelt en Herentals-Turnhout
4 dienstregeling , te weinig aangezien aantal inwoners in de regio, slechte verbindingen
5 materiiaal inzet , regelmatig storings gevoelig,te kort aan motorstellen ,
Wellicht dat er daarom nu wel investeringen gedaan worden. Overigens helpt het denk ik niet dat met name Nederland geen duidelijkheid geeft over de verbinding met Weert. Neerpelt blijft daarom een uithoek.