treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Re: treinbeheleider en reiziger belanden onder trein
Eens deuren gesloten en sleutel zit nog is sluitpositie kan men geen deur nog pakwagendeur nog gewone deur openen met drieweg, bij gesleepte treinen weet ik niet hoe dit werkt.
een pakwagendeur krijg je altijd open indien je wil. Je hebt twee openingen voor die deur aan de buitenkant. Dit zowel voor gesleepte treinen als motorstellen. Het is namelijk zo dat je vrij kan kiezen als hij op slag de noodopening gebruikt die aan de buitenkant van de pakwagen ook beschikbaar is kan hij in de pakwagen (met de sleutel, voor passagiers dus niet bruikbaar).
-
wat nog zou kunnen is heel die AVG afschaffen, en alle soorte treinen met een zwarte knop uitrusten waarmee signaal gegeven kan worden aan de TB dat hij mag vertrekken, alleen zie ik dit niet direct gebeuren in gesleepte treinen, en zeker niet internationaal
nog met die reiziger:
er staat dus in het artikel dat zijn kleinkinderen al op de trein zaten, en hij nog niet...
tja, dan begrijp ik wel dat hij zeker ook meewilt, want anders heb je natuurlijk ook een probleem, en zeker omdat er daar maar om de 2 uur gereden wordt
maar natuurlijk is het niet goed te keuren dat hij begint te 'vechten' met de TBG met alle gevolgen...
ik moet toegeven dat ik vaak ook wel nog op de trein spring als de AVG al gedraaid is en de TBG het me verbied (tenzij hij natuurlijk al in de deuropening staat), want het is idd echt frustrerend dat je nog op de trein kan springen en het gewoon niet mag
in de bundel staat er daar zelfs een boete van 12€50 ofzo in

nog met die reiziger:
er staat dus in het artikel dat zijn kleinkinderen al op de trein zaten, en hij nog niet...
tja, dan begrijp ik wel dat hij zeker ook meewilt, want anders heb je natuurlijk ook een probleem, en zeker omdat er daar maar om de 2 uur gereden wordt
maar natuurlijk is het niet goed te keuren dat hij begint te 'vechten' met de TBG met alle gevolgen...
ik moet toegeven dat ik vaak ook wel nog op de trein spring als de AVG al gedraaid is en de TBG het me verbied (tenzij hij natuurlijk al in de deuropening staat), want het is idd echt frustrerend dat je nog op de trein kan springen en het gewoon niet mag

Het gaat hier niet enkel over dit ene ongeval dat nu dramatische gevolgen had.nahoj schreef:De huidige procedure in vraag trekken na 1 ongeval moet gebeuren, ze meteen overboord gooien is gevaarlijk. Ze werkt al te lang te goed, er moeten zeker minstens goede elementen in zitten.
Maar hoeveel treinbegeleiders worden er dag in dag uit in problemen gebracht door deze manier van werken ?
Je haalt enkele voorbeelden aan waar het kan misgaan als men alle deuren zou sluiten voor het vertrek.
Geen enkele procedure zal 100% veilig zijn, net zomin als geen enkel vervoersmiddel 100% veilig is.
Je kan dus bij gelijk welke procedure wel voorbeelden vinden waar het theoretisch kan misgaan.
Maar de huidige procedure gaat elke dag mis, niet in theorie maar in de praktijk, gelukkig niet steeds met fatale gevolgen.
Het ongeval in Dinant is dus zeker niet de enige reden waarom men terecht veranderingen vraagt.
met andere woorden alle treinbegeleiders zijn het overeens dat eens AVG gedraaid is de enige deur ook dicht gaat, en dat probleem is al jaren bekend bij het personeel voor dat te laten veranderen.
En ik dacht dat de NMBS bijna gerund wordt door de vakbonden, in geen enkel bedrijf in Belgie hebben ze zo'n macht.... zo'n details interesseren hen blijkbaar niet ??260689 schreef:met andere woorden alle treinbegeleiders zijn het overeens dat eens AVG gedraaid is de enige deur ook dicht gaat, en dat probleem is al jaren bekend bij het personeel voor dat te laten veranderen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
het is niet omdat de vakbonden het bedrijf zowat runnen dat ze dat ook goed doen hedentheo schreef:En ik dacht dat de NMBS bijna gerund wordt door de vakbonden, in geen enkel bedrijf in Belgie hebben ze zo'n macht.... zo'n details interesseren hen blijkbaar niet ??260689 schreef:met andere woorden alle treinbegeleiders zijn het overeens dat eens AVG gedraaid is de enige deur ook dicht gaat, en dat probleem is al jaren bekend bij het personeel voor dat te laten veranderen.

De procedure bij de meeste spoorwegen is momenteel dat zo dra de lamp "alle deuren gesloten" oplicht de machinist vrij mag vertrekken. Werkt inderdaad niet bij gesleepte treinen in UIC modus, maar treinen die zo moeten rijden zijn in België op een hand te tellen, en die vertrekken in grotere stations waar een perronopzichter ook het signaal aan de machinist kan geven.treinbruno schreef:wat nog zou kunnen is heel die AVG afschaffen, en alle soorte treinen met een zwarte knop uitrusten waarmee signaal gegeven kan worden aan de TB dat hij mag vertrekken, alleen zie ik dit niet direct gebeuren in gesleepte treinen, en zeker niet internationaal![]()
Maar ik denk dat de vakbonden een vertrekprocedure waar geen TBG meer voor nodig is niet zo zien zitten...
Re: treinbegeleider en reiziger belanden onder trein
Het gaat beter met de conducteur die zaterdag z'n beide benen verloor in België, aldus een Waalse krant. Hoewel hij nog steeds onder narcose wordt gehouden is z'n situatie wel verbeterd.
Vertaald artikel
Origineel artikel
Vertaald artikel
Origineel artikel
Het zou misschien ook al een béétje helpen als men n.a.v. dit ongeval in alle treinen de vertrekprocedure in een paar zinnen kan omroepen?
Gerechtelijke politie zoekt getuigen, schrijft DS Online:
DINANT - De federale gerechtelijke politie (FGP) van Dinant heeft dinsdag een oproep gelanceerd naar getuigen van het treinongeval zaterdag in het station van Dinant. Daarbij raakte een treinbegeleider zwaargewond. Nieuwe verhoren van getuigen vinden binnenkort plaats.
'We geven geen commentaar over de inhoud van de verhoren. Dat is niet zonder reden: verschillende getuigen moeten nog verhoord worden', zei procureur des konings Bernard Appart.
'We willen eerst en vooral opnieuw de leden van de Brusselse familie verhoren, waar de gewonde zeventiger deel van uitmaakt. Ook andere personen die zich op de trein bevonden op het moment van het drama worden nog verhoord. We willen natuurlijk niet dat ze beïnvloed worden door bepaalde elementen bekend te maken.'
Volgens Appart blijft het onduidelijk wat er gebeurd is. 'In dat opzicht lijkt een reconstructie mij onvermijdelijk, maar geen enkele datum werd tot nu toe vastgelegd.'
De lokale politie van Dinant, de spoorwegpolitie en de FGP waren zaterdag op de plaats van de feiten. Het onderzoek is voortaan wel uitsluitend de bevoegdheid van de FGP.
Eventuele getuigen van de feiten worden gevraagd om contact op te nemen met inspecteur Thierry Preillon van de FGP Dinant op het nummer 082/213.750. Ook is er het gratis nummer 0800/91.119 of het e-mailadres opsporingen@politie.be.
de trein was al in beweging toen die reiziger op de trein wou springen en maar 1 kind zat al op de trein, aleja, kind ... 14 jaar of 16 jaar ... die kunnen toch wel alleen reizen zeker ...treinbruno schreef:wat nog zou kunnen is heel die AVG afschaffen, en alle soorte treinen met een zwarte knop uitrusten waarmee signaal gegeven kan worden aan de TB dat hij mag vertrekken, alleen zie ik dit niet direct gebeuren in gesleepte treinen, en zeker niet internationaal![]()
nog met die reiziger:
en daarbij was er 10 minuten later ook nog eens een trein !
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
Excuus voor de politiek/regionale opmerking, maar het valt toch op: alweer is het blijkbaar een Brusselaar die zich boven wet en gezag verheven voelde - ?'We geven geen commentaar over de inhoud van de verhoren. Dat is niet zonder reden: verschillende getuigen moeten nog verhoord worden', zei procureur des konings Bernard Appart.
'We willen eerst en vooral opnieuw de leden van de Brusselse familie verhoren, waar de gewonde zeventiger deel van uitmaakt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Nu is het dat weer, twee dagen geleden waren ze aan het vechten....HLE 2302 schreef:
de trein was al in beweging toen die reiziger op de trein wou springen en maar 1 kind zat al op de trein, aleja, kind
Ne man van 70 die op een rijdende trein springt terwijl hij worstelt..moet wel oude belg geweest zijn...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide