Treinbotsing in Barendrecht
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Treinbotsing in Barendrecht
Het probleem is mogelijkerwijs, dat de private vervoerders wellicht niet verplicht zijn het systeem te installeren.
Wim
Wim
Re: Treinbotsing in Barendrecht
dat klopt deze zijn niet verplicht tot gebruik van TBL1+, maar de omschakeling naar ETCS zal via dit systeem vrij eenvoudig kunnen gebeuren aangezien alle infra al aanwezig zal zijn (de hardware is deze van ETCS).
Re: Treinbotsing in Barendrecht
Klopt. Ik zei dan ook 'opstart'. Als ik mij niet vergis krijgen alle vanaf nu gemoderniseerde klassiekjes en M5m TBL1+ mee, alsook MR75-77 tijdens revisie. Voorts zijn prototypes op ander materieel reeds gebouwd (HLE20, 26,...) of staan ze eerstdaags op de kalender.Steven schreef:met nadruk op enkele dan, ik zie de installaties van gsm-r heden ten dagen vlotter vooruitgaan dan de TBL1+ ik vermoed dat die installatie pas ergens medio volgend jaar op kruissnelheid zal komen.nahoj schreef:Dat is volop in opstart; enkele voertuigen zijn reeds omgebouwd.Steven schreef:Ook bij tractiematerieel (wat nmbs betreft) zal er op een gegeven moment volop geïnstalleerd worden.
Het verschil TBL1 <-> TBL1+ ligt hem vooral in de bakens, die bij TBL1+ eurobakens zijn, en bij de toegevoegde functionaliteit van snelheidscontrole bij nadering van gesloten seinen op bepaalde gevaarlijke punten, zoals Steven reeds schreef. (Je hebt denk ik de '+' vergeten aan het begin van je zin...?)Steven schreef:TBL1 is een systeem dat de trein doet stoppen als hij door het rood gaat, is een systeem die de trein doet stoppen als hij op een afstand van 300m voor een rood sein nog meer als 39 km/u doet.
TBL2 is een veiligheidssysteem (TBL1 en TBL1+ zijn hulpsystemen) dat permanent de snelheid vergelijkt met de maximaal toegelaten snelheid, die o.a. afhankelijk is van de voorliggende vrije baan en de remcurve van de trein.
Uitzonderingen zijn MR62-65, HLE16, en de meeste HLE23.Steven schreef:Alle huidige locomotieven en stellen worden stapsgewijs voorzien van TBL1+ voor zover ik weet is er geen enkele uitzondering voorzien.
En natuurlijk ook voertuigen die geen eigendom zijn van de NMBS, zoals HLE28, HLD57, alle privé-voertuigen,...
HLE18 en MR08 zal al uitgerust zijn.
Re: Treinbotsing in Barendrecht
alle voertuigen in actieve dienst, tegen dat het de beurt is aan de 23 zal die inderdaad al op pensioen zijn
uw opmerking is juist ik ben een + vergeten te schrijven.

Re: Treinbotsing in Barendrecht
23 is nu in actieve dienst. 23 is nu aan de beurt (studie en prototype is bezig).Steven schreef:alle voertuigen in actieve dienst, tegen dat het de beurt is aan de 23 zal die inderdaad al op pensioen zijnuw opmerking is juist ik ben een + vergeten te schrijven.
MAar de meeste zullen buiten dienst gaan in de komende jaren, op enkele voor de opduwdiensten in Luik na.
Re: Treinbotsing in Barendrecht
Het hele ETCS-verhaal vind ik een gemiste kans.Steven schreef:dat klopt deze zijn niet verplicht tot gebruik van TBL1+, maar de omschakeling naar ETCS zal via dit systeem vrij eenvoudig kunnen gebeuren aangezien alle infra al aanwezig zal zijn (de hardware is deze van ETCS).
ETCS is dermate duur en ingewikkeld, en traag/laat ontwikkeld, dat de meeste landen via achterpoortjes toch een veel goedkopere (en qua veiligheid even eficiënte) upgrade van hun eigen systeem installeren (TBL1+, Memor2+, ATB-vv,...) (of vasthouden aan hun reeds bestaande systeem die tegen rood beschermen (PZB/Indusi, KVB,...)).
Echter, deze 'nieuwe' (geupgrade) systemen mogen van Europa niet opgelegd worden aan spooroperatoren.
Ik vraag mij af welke discussie zou ontstaan als er, wanneer TBL1+ volledig in dienst is, pakweg een SNCF-Fret-goederentrein zonder TBL1+ door het rood rijdt en een dodelijk ongeval veroorzaakt... Miljarden geïnvesteerd in veiligheid; jammer maar helaas toch van die Europese regels...
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Re: Treinbotsing in Barendrecht
We hebben met zijn allen in europees verbavnd besloten dat ERTMS de toekomst is, en dat er gemigreerd moet worden naar ERTMS. Dan is het logisch, dat er een stop wordt gezet op verdere ontwikkeling van bestaande veiligheidssystemen, althans, dat deze nieuwe ontwikkelingen dwingend kunnen worden opgelegd. Alle Europese infrabeheerders hebben een tijdje terug de specificaties moeten opgeven van hun beveiligingssystemen. Daarbij hebben ze de kans gehad nog bepaalde "nieuwigheden" mee te nemen. Infrabel heeft dat klaarblijkelijk niet gedaan wat betreft TBL1+ (terwijl dat al heel lang in de pen zat), net zo min als ProRail de 160 km/uur trap en ATBvv heeft opgegeven. ATBvv is dus niet verplicht, maar wordt op vrijwillige basis door de vervoerders (met fianciële steun van het Rijk vermoed ik) toch ingevoerd. Had zo iets in België niet ook kunnen gebeuren?nahoj schreef: Echter, deze 'nieuwe' (geupgrade) systemen mogen van Europa niet opgelegd worden aan spooroperatoren.
Wim
Re: Treinbotsing in Barendrecht
Dat had misschien gekunt, maar België zet volop in op een snelle werking van ertms. Tegen 2015 zouden de belangrijkste goederencorridors met enkel ertms bereidbaar zijnwimpiespoor schreef:Had zo iets in België niet ook kunnen gebeuren?

-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Treinbotsing in Barendrecht
...en vanaf 34:10 zie je op http://player.omroep.nl/?aflID=12012082 en bespreking van de veiligheid op het spoor.. Met Meneer van Vollenhoven.