Er speelt ook nog een andere factor: ik ben vanavond samenstellingen van gesleepte treinen gaan noteren in Brussel-Noord en tussen 16:00 en 17:00 was het net nog geen complete chaos. Dat kwam o.a. door een defecte trein tussen Vilvoorde en Schaarbeek. Treinen veranderden voortdurend van spoor: eerst vooral de sporen 12 tot 8, later ook in de lagere nummers. Als je dan op een perron staat waar normaal de staart van de trein komt, en je moet veranderen van spoor, dan kan dat toch wel een hele karwei zijn, want zelfs de dichtstbije trap ligt ver van het perroneinde. Ik kan me voorstellen dat om die reden reizigers in de buurt van de trappen, dus het midden van de trein blijven hangen. Maar verstandige reizigers wijken toch uit naar de uiteinden, als het spoor vast ligt.groentje schreef:Tja, als daardoor iedereen sneller is ingestapt, heeft het nog iets opgeleverd. Al kan ik me de ergernis van de reizigers voorstellen die steeds de deuren achter de anderen hun gat mogen sluiten.
Ik herhaal nog eens mijn wens voor betere aankondigingen (met de aankondigingsborden en/of sonorisatie) van de samenstelling van de trein. Je zal er al een hoop meer mensen mee kunnen verleiden om iets verder op het perron te gaan staan. Als je niet zeker kunt zijn over hoe lang de trein zal zijn, blijf je natuurlijk wat meer in het midden hangen. Ik zou dat ook doen...
Treinen zitten steeds voller
Re: Treinen zitten steeds voller
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinen zitten steeds voller
Als ik zeker ben van de samenstelling (zoals bij de IC-A), dan doe ik dat ook, hoor. Maar het is me al een paar keer overkomen dat ik M6 verwachtte uit Charleroi, en dat ik mocht rennen om het klassiekje te halen... De inrichting van sommige stations leent zich inderdaad ook niet altijd even goed voor het snel van spoor veranderen, al is Brussel-Noord, met zijn 3 onderdoorgangen, echt wel een van de betere, hoor. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Antwerpen-Berchem of Gent-Sint-Pieters.
Re: Treinen zitten steeds voller
om snel over te stappen is antwerpen een ramp, zowel centraal als berchem.groentje schreef:Als ik zeker ben van de samenstelling (zoals bij de IC-A), dan doe ik dat ook, hoor. Maar het is me al een paar keer overkomen dat ik M6 verwachtte uit Charleroi, en dat ik mocht rennen om het klassiekje te halen... De inrichting van sommige stations leent zich inderdaad ook niet altijd even goed voor het snel van spoor veranderen, al is Brussel-Noord, met zijn 3 onderdoorgangen, echt wel een van de betere, hoor. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Antwerpen-Berchem of Gent-Sint-Pieters.
het is 1 grote trechter als je niet snel bent.
's avonds zit ik altijd op een break en de voorlaatste deur komst meestal mooi uit aan de roltrap




Re: Treinen zitten steeds voller
In de spits zou men moeten omroepen bij een IC om zich te verspreiden over het perron tot aan het uiteinde.
Re: Treinen zitten steeds voller
Goed idee. Heb ik ooit nog maar één keer omgeroepen.bobke schreef:In de spits zou men moeten omroepen bij een IC om zich te verspreiden over het perron tot aan het uiteinde.
En dan gewoonweg omdat ik feedback kreeg van een medewerker op het perron die zegt dat er enorm veel volk stond.
Echter kan je dan wel zeggen dat die trein bv. uit 10 rijtuigen zal bestaan. Velen weten niet hoever 10 rijtuigen doorrijden op het perron in bv. Brussel-Noord, daar zijn maar enkele treinen die het volledige perron benutten.
Als je dan reizigers hebt die zich te ver verspreid hebben over het perron en je hebt dat omgeroepen over dat verspreiden, dan heb je een klacht aan je broek.
Wanneer ik zelf de trein neem en de samenstelling ken, dan kijk ik regelmatig eens naar de nummerbordjes onder de perronrand... maar dat kan je moeilijk gaan omroepen hé want dan krijg je accidenten

Re: Treinen zitten steeds voller
Die bordjes zijn inderdaad nogal ongelukkig geplaatst. En op vele plaatsen ook terug weggehaald, god weet waarom. Ik zal eens kijken of ik bij mijn foto's een voorbeeldje heb van wat ik zou willen zien. Of als K V B een voorbeeld heeft van een aankondigingsbord in Zwitserland, mag dat ook.
Re: Treinen zitten steeds voller
Bedoel je A - B toestanden zoals in Bxl Noord? of 1-12/14 zoals in Amsterdam Amstel? Of A-E in vele Duitse stations?
Zelfs als er een keer iets is als een aanduiding van welke trein hoe lang is (zoals ICE in Bxl Noord), dan is het vaak zoeken naar het bordje dat ergens boven je hoofd achter een reclamepaneel hangt. Want reclamepanelen zijn tegenwoordig belangrijker dan dienstregelingen e.d.
Zelfs als er een keer iets is als een aanduiding van welke trein hoe lang is (zoals ICE in Bxl Noord), dan is het vaak zoeken naar het bordje dat ergens boven je hoofd achter een reclamepaneel hangt. Want reclamepanelen zijn tegenwoordig belangrijker dan dienstregelingen e.d.
Re: Treinen zitten steeds voller
Doe voor mij maar de A-E zoals in Duitsland. Dan kan je meteen ook tonen waar de eerste klasse zit, eventueel restauratiewagen
, en andere zaken.

Re: Treinen zitten steeds voller
Belgacom gaat vanaf nieuwjaar het flexibel werken beperken dwz veel mensen zullen niet meer voor 8u kunnen beginnen met werken en stoppen kan niet meer voor 16u30 (was 16u). De treinen tijdens de spits zullen dus nog wat voller worden.kika schreef:Wat nog meer zou kunnen helpen is werknemers toe te laten flexibeler om te gaan met hun arbeidstijden. Gaat natuurlijk niet met iedere stiel, maar als mensen 4 dagen werken, de ochtendspits tussen 6 en 10 is, ipv zoals nu tussen 6.30 en 9.00 scheelt het alweer een hoop.
Re: Treinen zitten steeds voller
Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.Dietrich schreef:Zelfde met opstappen aan een deur van 1ste klas terwijl ze in 2de moeten zijn. Velen zien dat wel hoor, er hangt een nummer "1" en een gele band, en nog stappen ze daar op om dan de ganse eerste klas door te stappen, eventueel met open gelaten deuren achter zich.
Re: Treinen zitten steeds voller
Het doorkruisen op zich is uiteraard geen taboe, maar bewust opstappen in eerste klas in de volle wetenschap dat je toch zult moeten doorschuiven (en dus minder kans op een zitplaats hebben dan iemand die meteen aan een deur tweede klas opstapt!), dat getuigt van weinig inzicht. De volle capaciteit benutten is het alvast niet, want je creëert er extra opstoppingen in de doorgangen mee. In sommige gevallen zijn de doorgangen tussen tweede en eerste klas op die manier dusdanig verzadigd dat sommigen zich geheel tegen hun zin "genoodzaakt" zien om in eerste klas plaats te nemen, terwijl er enkele rijtuigen verder genoeg plaats overblijft in tweede klas. Er zijn genoeg treinen waarop datzelfde liedje zich systematisch afspeelt, en de TBG's die zoiets efficiënt beheren zijn zeldzaam. Als eersteklasreiziger begin je je zeer terecht af te vragen waarom je meer dan de helft meer betaalt.Jeroen schreef:Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.Dietrich schreef:Zelfde met opstappen aan een deur van 1ste klas terwijl ze in 2de moeten zijn. Velen zien dat wel hoor, er hangt een nummer "1" en een gele band, en nog stappen ze daar op om dan de ganse eerste klas door te stappen, eventueel met open gelaten deuren achter zich.
Re: Treinen zitten steeds voller
Ik denk ook dat je in 70% van de gevallen sneller naar een ander rijtuig zult zijn langs het perron dan langs een deur van 1ste.
In een Break bvb, die deur en gang is maar half zo breed als de deuren elders, tegen dat je daar op gestapt bent en u door 1ste gewurmd hebt kon je al lang langs het perron 10 meter verder opgestapt hebben. Je kan u zelfs al bewegen naar de juiste plaats nog voor de trein stilstaat en de mensen afgestapt zijn.
In een Break bvb, die deur en gang is maar half zo breed als de deuren elders, tegen dat je daar op gestapt bent en u door 1ste gewurmd hebt kon je al lang langs het perron 10 meter verder opgestapt hebben. Je kan u zelfs al bewegen naar de juiste plaats nog voor de trein stilstaat en de mensen afgestapt zijn.
Re: Treinen zitten steeds voller
Een verstandig reiziger kiest zijn plaatsje voor hij ingestapt is... Als je in de buurt van een eersteklasfadeling instapt, heb je sowieso al minder kans op een zitplaats in tweede. Maar als je 3-4 rijtuigen opschuift is het samendrukeffect van eerste klasse uitgewerkt. In Leuven wordt systematisch en duidelijk omgeroepen waar de eersteklasrijtuigen zullen stoppen, en toch zie je nooit iemand die zich verplaatst: dat is iets wat ik niet snap.Jeroen schreef: Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinen zitten steeds voller
Volgens mij gaan tweedeklasreizigers ervan uit dat die boodschap enkel dient om eersteklasreizigers te informeren (zodat die niet de halve trein hoeven af te lopen) en bedenken ze zich niet dat de positie van de eersteklasrijtuigen ook een belangrijke impact kan hebben op de verdeling van de zitplaatsen tweede klas.overweg13 schreef:Een verstandig reiziger kiest zijn plaatsje voor hij ingestapt is... Als je in de buurt van een eersteklasfadeling instapt, heb je sowieso al minder kans op een zitplaats in tweede. Maar als je 3-4 rijtuigen opschuift is het samendrukeffect van eerste klasse uitgewerkt. In Leuven wordt systematisch en duidelijk omgeroepen waar de eersteklasrijtuigen zullen stoppen, en toch zie je nooit iemand die zich verplaatst: dat is iets wat ik niet snap.Jeroen schreef: Tiens, nu snap ik iets niet. Om de volle capaciteit van een trein te kunnen benutten, zou men dus ook achteraan en vooraan op zoek moeten gaan naar een plaatsje. Echter, terzelfder tijd is het doorkruisen van 1e klasse taboe (die 54% meer, weet je wel), net zoals het ten volle benutten van de capaciteit van de ingangen door op te stappen in 1e klasse? Leg mij dat eens uit want die logica snap ik niet.
In een ideale wereld zou de omroeper ook tijdig en op basis van de reële bezetting melden dat het aangeraden is om naar voren of achteren te gaan, maar de communicatie binnen de spoorwegen (en dan nog tussen twee verschillende bedrijven!) zal eerst nog een klein beetje verbeterd moeten worden voor zoiets er ooit kan komen.
Re: Treinen zitten steeds voller
Hoe moet dat dan praktisch gebeuren, moet elke TBG naar de omroeper bellen om te melden hoeveel volk er in zijn trein zit en waar ze zitten? De omroepers van Brussel zullen nogal lachen.