Mijn medeleven aan de slachtoffers, gissen kunnen we later doen, laten we eerst maar eens stilstaan bij het onnoemelijk leed van de mensen en personeel betrokken bij het ongeval.
Men weet nog geen oorzaak, alleen maar gokken of gissen is dat nu, ook over het aantal slachtoffers is nog onduidelijkheid ... En op Wikipedia heeft er al iemand een artikel over aangemaakt waar het woordje "zou" nogal veel naar mijn goesting in voorkomt ook die beschuldigingen zijn hier niet op z'n plaats en ik verwijs duidelijk naar niemand op dit forum daaromtrent maar zoals Steven al aanhaalde, laat nu iedereen zijn werk doen en als de rapporten e.d. er zijn kan je volop je gal spuwen en discussiëren over schuld en onschuld.
thefreak schreef:
daarmee lijkt het officieel bevestigd, tenzij belgie mediageile gouverneurs heeft die in het wild rond tetteren.
Dat is ook de, al uitgesproken, mening van de NMBS direktie (mediageil hebben ze niet gezegd en tetteren ook niet)
amaai da ga hier snel, iemand toevallig persoonlijk de registratiebanden van beide treinen gezien? Zoniet wafeltjes dicht aub. Wat de pers zegt en schrijft over oorzaak van dergelijke zaken wil ik liever niet de eerste dag zien. Het kan zijn dat er een trein door het rood is gegaan maar een seinstoring bestaat ook en wie is er dan in fout?? Laat ons dus echt wel het onderzoek afwachten en te snelle conclussies binnen de 6u na dergelijk ongeval vermijden.
Met alle respect voor de treinbestuurders die lange en zware dagtaken kunnen hebben.
Maar meestal ligt de oorzaak bij dergelijke zware ongevallen bij hen.
Het veiligheidssysteem is vrij goed uitgerust, wat ook niet anders kan.
Vandaar dat een menselijke fout zo goed als altijd de oorzaak is.
Ofwel een rood sein negeren, of doordat er werken zijn, dat bepaalde automatische veiligheidsregelingen manueel aangepast zijn, en er hier tekortkomingen gebeuren, door de mensen die erop moeten toe zien.
OMC schreef:Men weet nog geen oorzaak, alleen maar gokken of gissen is dat nu, ook over het aantal slachtoffers is nog onduidelijkheid ... En op Wikipedia heeft er al iemand een artikel over aangemaakt waar het woordje "zou" nogal veel naar mijn goesting in voorkomt ook die beschuldigingen zijn hier niet op z'n plaats en ik verwijs duidelijk naar niemand op dit forum daaromtrent maar zoals Steven al aanhaalde, laat nu iedereen zijn werk doen en als de rapporten e.d. er zijn kan je volop je gal spuwen en discussiëren over schuld en onschuld.
volgens de autoriteiten is de oorzaak al bekend, zie het bericht wat ik net poste, en rtlnieuws.nl
zo zie je maar weer dat een tweetalig België niet werkt, zal me niks verbazen als het ongeluk ontstaan is door een Vlaamse die weigert Frans te praten en een walloonse die weigert Nederlands te praten.
thefreak schreef:
volgens de autoriteiten is de oorzaak al bekend, zie het bericht wat ik net poste, en rtlnieuws.nl
voor de autoriteiten is dit zoals hoger gezegd de eenvoudigste oorzaak: de schuldige kan zich toch niet meer verdedigen, dossier kan worden gesloten en het management wordt niet in vraag gesteld...
OMC schreef: En op Wikipedia heeft er al iemand een artikel over aangemaakt waar het woordje "zou" nogal veel naar mijn goesting in voorkomt
Vanwaar toch dat ongeduld? Liever snel iets roepen dan ergens zeker van te zijn?
odul schreef:Met alle respect voor de treinbestuurders die lange en zware dagtaken kunnen hebben.
Maar meestal ligt de oorzaak bij dergelijke zware ongevallen bij hen. Het veiligheidssysteem is vrij goed uitgerust, wat ook niet anders kan.
Ga jij eerst maar eens buiten de landsgrenzen kijken, met je flagrante vooringenomenheid en je "vrij goed uitgeruste" veiligheidssysteem. En durf dan nogeens zo'n praat uitkramen.
Zowel de M4 als de klassiekjes hebben enkel memor en daarmee kan je altijd en aan welke snelheid dan ook door het rood rijden. De naam zegt het zelf, 'memor' dien enkel om seinbeelden te memoriseren, bij het niet memoriseren van een beperken seinbeeld zal er een gele lamp knipperen. Dan volgt de noodrem indien er geen reactie is. Voor een rood seinbeeld is er niets voorzien bij memor.
Dus men spreekt van een hulpmiddel niet van een veiligheidsuitrusting.
Het sein kan gestoord zijn in de vorm dat het een verkeerd seinbeeld geeft (elektronica is niet onfeilbaar) als je weet dat Halle recentelijk overgegaan is naar de EBP post van Brussel zuid dan bestaat evengoed de mogelijkheid dat er nog een storing was. Kortweg te veel opties die nog open staan die tot dit ongeval hebben kunnen leiden.
Dus leg jij mij eens uit welk veiligheidssysteem je bedoeld.
De aanpassingen voor TBL1+ zijn gaande maar verre van klaar, niet voor de seinen en niet voor het materieel. Luister naar de verklaring van E. Schouppe in het nieuws en je weet dat dit systeem pas volledig zal zijn in 2013 (als er geen vertraging op komt). en zelfs dat zal niet perfect zijn. Zoals jij het uitdrukt kan er nooit iets fout gaan op een seinhuis of ergens anders. Zo een snel gevelde oordelen daar kan ik het van krijgen alsof iedereen ineens specialist ten velde is.
thefreak schreef:
volgens de autoriteiten is de oorzaak al bekend, zie het bericht wat ik net poste, en rtlnieuws.nl
voor de autoriteiten is dit zoals hoger gezegd de eenvoudigste oorzaak: de schuldige kan zich toch niet meer verdedigen, dossier kan worden gesloten en het management wordt niet in vraag gesteld...
Helaas voor jouw zijn de autoriteiten de gene die beslissen of de zaak word onderzocht, en ja die het onderzoek gaan doen.
OMC schreef:Men weet nog geen oorzaak, alleen maar gokken of gissen is dat nu, ook over het aantal slachtoffers is nog onduidelijkheid ... En op Wikipedia heeft er al iemand een artikel over aangemaakt waar het woordje "zou" nogal veel naar mijn goesting in voorkomt ook die beschuldigingen zijn hier niet op z'n plaats en ik verwijs duidelijk naar niemand op dit forum daaromtrent maar zoals Steven al aanhaalde, laat nu iedereen zijn werk doen en als de rapporten e.d. er zijn kan je volop je gal spuwen en discussiëren over schuld en onschuld.
volgens de autoriteiten is de oorzaak al bekend, zie het bericht wat ik net poste, en rtlnieuws.nl
zo zie je maar weer dat een tweetalig België niet werkt, zal me niks verbazen als het ongeluk ontstaan is door een Vlaamse die weigert Frans te praten en een walloonse-> Waal die weigert Nederlands te praten.
De plaats van het ongeval is in ieder geval opmerkelijk. In 2005 heeft de brandweer namelijk nog een treinramp gesimuleerd nabij het station van Halle na een eerder incident. Op basis van die oefening en de evaluatie ervan, werd vanmorgen de hele operatie uitgevoerd. Daardoor konden heel specifieke middelen bij andere korpsen snel worden opgevraagd. Het bewijs dat dergelijke oefeningen 'zinvol en nuttig' zijn, volgens gouverneur De Witte.
Eerder incident?
Laatst gewijzigd door Patrick op 15 feb 2010, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
OMC schreef:Men weet nog geen oorzaak, alleen maar gokken of gissen is dat nu, ook over het aantal slachtoffers is nog onduidelijkheid ... En op Wikipedia heeft er al iemand een artikel over aangemaakt waar het woordje "zou" nogal veel naar mijn goesting in voorkomt ook die beschuldigingen zijn hier niet op z'n plaats en ik verwijs duidelijk naar niemand op dit forum daaromtrent maar zoals Steven al aanhaalde, laat nu iedereen zijn werk doen en als de rapporten e.d. er zijn kan je volop je gal spuwen en discussiëren over schuld en onschuld.
volgens de autoriteiten is de oorzaak al bekend, zie het bericht wat ik net poste, en rtlnieuws.nl
zo zie je maar weer dat een tweetalig België niet werkt, zal me niks verbazen als het ongeluk ontstaan is door een Vlaamse die weigert Frans te praten en een walloonse-> Waal die weigert Nederlands te praten.
Want Nederlands is al moeilijk zat!
Waloonse mag volgens de van dale ook, maar goed dat is offtopic.
In nederland kennen wij de commisie van vollenhoven ook wel Onderzoeksraad Voor Veiligheid genoemd onder leiding van prins professor van vollenhoven, bestaat zoiets ook in België?
Nee want het gebeurt dagelijks, doden die vermeden hadden kunnen worden...ook bv. een staking van de NMBS veroorzaakt doden, doordat men mensen de wagen doet nemen
Dus jij hebt er geen enkel probleem mee dat men een al jaren GEKEND probleem NIET heeft opgelost?
Nee, want als je een beetje om je heen kijkt zie je zo nog duizend risico's, die worden één voor één beperkt en terwijl komen er weer andere bij...
"absolute" veiligheid bestaat niet...wel een stapsgewijze vooruitgang.
De volgorde, waarin die risico's beperkt worden, is een evenwicht tussen de menselijke gevoeligheden.
Kleine opmerking: rijden door ROOD is al anderhalve EEUW een gekend probleem zeker samen met de zeer lange remafstand van treinen (fysica).
zowel in het VTM nieuws en het VRT nieuw heb ik nog gehoord dat het parket bezig is mijn zijn onderzoek, de politie heeft luchtfoto's gemaakt om het ongeval te kunnen reconstrueren. Dat de uitslag van dit alles nu al bekend zou zijn zou men ten sterkste verbazen, dat zou HST gerechtelijk onderzoek zijn en wonderbaarlijk snel dus. Het is niet omdat een nieuwssite dit komt te melden dat die woorden 100% juist zijn.
OMC schreef: En op Wikipedia heeft er al iemand een artikel over aangemaakt waar het woordje "zou" nogal veel naar mijn goesting in voorkomt
Vanwaar toch dat ongeduld? Liever snel iets roepen dan ergens zeker van te zijn?
Heeft niks met ongeduld te maken, eerder met het feit dat er al zoveel dingen gezegd zijn: op RTBF sprak men om 10u van een slapende machinist, op VRT radio is er over falende seininrichting gesproken, ... Dat is ongeduld, een oorzaak aanhalen die misschien wel kan kloppen maar niet officieel is. Gok- en giswerk dus
Laatst gewijzigd door OMC op 15 feb 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.