Ik heb toch andere cijfers gezien, kan je daar ergens een bron van geven?Teach2 schreef:Het aandeel van de spoorwegen in het personenvervoer is de afgelopen 10 jaar gevoelig toegenomen: het aantal reizigers bij de NMBS is met meer dan 50% gegroeid in die periode, het personenvervoer over de weg veel minder: op de weg komt de toename van het verkeer vooral op naam van het vrachtvervoer.
NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
http://www.b-rail.be/php/presscorp/inde ... iew&id=135Ik heb toch andere cijfers gezien, kan je daar ergens een bron van geven?
Citaat:
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... en/1.1.pngTen opzichte van 10 jaar geleden vervoert NMBS in België nu jaarlijks 54% meer reizigers (133,9 miljoen in 1998).
Deze laat de evolutie van het wegvervoer zien tussen 1995 en 2005. Voor het personenvervoer zien we een toename van met moeite 10%, voor het goederenvervoer is dat meer dan 40%.
Mogen we ook weten welke andere cijfers jij gezien hebt die dit tegenspreken, en wat er dan in die cijfers stond?
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Dat denk ik ook. En er is ook het voordel dat treinen niet in de file staan, wat ze ook nog aantrekkelijk maken als pendelmiddel.overweg13 schreef:Uitsluitend tijdens de spits: het gratis woon-werkverkeer is daar niet vreemd aan. Om het nog niet te hebben over de belachelijk goedkope schoolabonnementen en andere campuskaarten.Alatus_leo schreef: Is die groei vooral binnen of buiten spitsuren?
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Klopt niet: die files staan er al 25 jaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat jongeren ermee opgegroeid zijn, en dat de files dus nog minder dan vroeger een rol spelen in de keuze voor de trein, omdat ze als een natuurlijk gegeven beschouwd worden.Alatus_leo schreef: Dat denk ik ook. En er is ook het voordeel dat treinen niet in de file staan, wat ze ook nog aantrekkelijk maken als pendelmiddel.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
DE files worden wel steeds langer: http://www.depers.nl/binnenland/71737/N ... -file.htmloverweg13 schreef:Klopt niet: die files staan er al 25 jaar. Je zou zelfs kunnen zeggen dat jongeren ermee opgegroeid zijn, en dat de files dus nog minder dan vroeger een rol spelen in de keuze voor de trein, omdat ze als een natuurlijk gegeven beschouwd worden.Alatus_leo schreef: Dat denk ik ook. En er is ook het voordeel dat treinen niet in de file staan, wat ze ook nog aantrekkelijk maken als pendelmiddel.
Ik weet het, dit zijn cijfers uit Nederland, maar in Belgie zal hetzelfde fenomeen zich wel voordoen.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Was er niet net een Europese studie die zei dat Brussel de meest lastig te bereiken stad van Europa was? Geen goesting om het artikeltje op te zoeken, maar in België is het dus nog erger.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Inderdaad van alle hoofdsteden in Europa is Brussel de lastigste, meeste files en de langste files. Stond afgelopen week in het nieuwsblad of metro.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Brussel is Europese stad met de meeste files
Uit Knack van 19 april 2010:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 669220.htm
Uit Knack van 19 april 2010:
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/ni ... 669220.htm
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
http://www.vandaag.be/binnenland/30108_ ... n-vol.htmlTeach2 schreef:http://www.b-rail.be/php/presscorp/inde ... iew&id=135Ik heb toch andere cijfers gezien, kan je daar ergens een bron van geven?
Citaat:
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... en/1.1.pngTen opzichte van 10 jaar geleden vervoert NMBS in België nu jaarlijks 54% meer reizigers (133,9 miljoen in 1998).
Deze laat de evolutie van het wegvervoer zien tussen 1995 en 2005. Voor het personenvervoer zien we een toename van met moeite 10%, voor het goederenvervoer is dat meer dan 40%.
Mogen we ook weten welke andere cijfers jij gezien hebt die dit tegenspreken, en wat er dan in die cijfers stond?
Daar staat dat op de wegen het vrachtvervoer met slechts 5 procent steeg, terwijl het personenvervoer er steeg met 30 procent en dat gaat over de periode 2000-2010.
De cijfers over de spoorwegen spreek ik niet tegen.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
duidelijk is dat er met cijfers kan gespeeld worden
alles hangt af van de manier waarop (de methode) de cijfers behaald zijn, de meetmethode.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Je kan klooien met cijfers en andere resultaten bekomen, maar dan ben je iets anders aan het meten (met oog op mensen van werkelijkheid af te leiden) of gewoon fout bezig. En een onderzoek kan ook onjuist zijn gevoerd, om velerlei redenen.
In dit geval zou ik toch de voorkeur geven aan een onderzoek van een universiteit (UA) dan aan wat er op een nieuwssite staat. Al moet je wel de ganse tekst en context zien van die eerste en niet enkel die ene grafiek.
In dit geval zou ik toch de voorkeur geven aan een onderzoek van een universiteit (UA) dan aan wat er op een nieuwssite staat. Al moet je wel de ganse tekst en context zien van die eerste en niet enkel die ene grafiek.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Ik heb ook niet gezegd welke cijfers correct waren, ik wou gewoon weten waar welk cijfer vandaan komt omdat ze mekaar compleet tegenspreken.
Ik weet niet welke cijfers het meest betrouwbaar zijn, maar in beide gevallen ontbreekt de volledige studie om te controleren hoe ze aan die cijfers gekomen zijn, en daar kan een verklaring zitten.
Ik weet niet welke cijfers het meest betrouwbaar zijn, maar in beide gevallen ontbreekt de volledige studie om te controleren hoe ze aan die cijfers gekomen zijn, en daar kan een verklaring zitten.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
We zouden natuurlijk zelf een jaarlijkse enquete kunnen opstellen om dit alles te onderzoeken. We kunnen een formulier aan 1000 willekeurige mensen uitdelen (best verspreid over Belgie) en hen vragen hoe vaak ze de trein/auto nemen en waarvoor. Zou ons wel veel werk/geld kosten, maar da nhebben we tenminste cijfers waarvan we zeker zijn dat er niet mee gesjoemeld is.
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Hier is het relevante hoofdstuk uit de studie waaruit het grafiekje dat ik gepost heb komt:Ik weet niet welke cijfers het meest betrouwbaar zijn, maar in beide gevallen ontbreekt de volledige studie om te controleren hoe ze aan die cijfers gekomen zijn, en daar kan een verklaring zitten.
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... dstuk1.pdf
Citaat:
En verder nog:Over de periode 1995-2005 steeg het personenvervoer gemeten in
personenkilometer (pkm) in het Vlaams Gewest met iets minder dan 10% en bleef het beneden
de groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Het goederenvervoer daarentegen steeg over
dezelfde periode met 43%, gemeten in tonkilometer (tkm), en groeide veel sterker dan het BBP
(figuur 1.1).
Hier de volledige studie, met bibliografie:Het goederenvervoer gebeurt steeds meer via de weg. In 2005 werden door het wegvervoer iets
meer dan 30 miljard tkm gepresteerd, zowat 45% meer dan in 1995. Het aandeel van het
wegvervoer groeit sterk en bereikte 78% van het totale goederenvervoer in 2005.
http://webh01.ua.ac.be/steungoed/indica ... 162234.pdf
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer
Dag,
Nog meer slecht nieuws in HBVL: IC K 2234 (Genk 12:12 - Gent-Sint-Pieters 14:52) en IC K 2221 (Gent-Sint-Pieters 21:08 - Genk 23:52) zouden ook afgeschaft worden tijdens de vakantieperiode, althans volgens Jos Digneffe. In de planner kan ik hierover voorlopig niets terugvinden, maar een goed teken is dit alleszins niet. Beide treinen zijn degelijk bezet (ook de laatavondrit!). Stel je voor: een twee-uurdienst over de middag in steden als Genk en Sint-Truiden, evenals een verdere inkrimping van de avondbediening.
Groeten,
Nog meer slecht nieuws in HBVL: IC K 2234 (Genk 12:12 - Gent-Sint-Pieters 14:52) en IC K 2221 (Gent-Sint-Pieters 21:08 - Genk 23:52) zouden ook afgeschaft worden tijdens de vakantieperiode, althans volgens Jos Digneffe. In de planner kan ik hierover voorlopig niets terugvinden, maar een goed teken is dit alleszins niet. Beide treinen zijn degelijk bezet (ook de laatavondrit!). Stel je voor: een twee-uurdienst over de middag in steden als Genk en Sint-Truiden, evenals een verdere inkrimping van de avondbediening.
Groeten,