Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steve

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door Steve »

Maar die rijdt natuurlijk ook over lijn 2. Mogen alle I6 en I11 daar zomaar over rijden, met 200 per uur nog wel?
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Er zijn in elk geval wel proeven geweest met I10 op lijn 2. Desalniettemin ben ik ook eerder sceptisch, daar zijn toch immers geen stuurrijtuigen voor? En om de locomotief rond te zetten is geen plaats in Eupen.
De stuurrijtuigen van de I11 passen perfect voor een stam I10 hoor, dat is alvast geen probleem. In Eupen is er trouwens wel plaats om een locomotief rond te zetten. Alleen is de huidige dienstregeling daar wat te krap voor en zit er denk ik ook geen rangeerder in eupen.
MIVB-reiziger schreef:Maar die rijdt natuurlijk ook over lijn 2. Mogen alle I6 en I11 daar zomaar over rijden, met 200 per uur nog wel?
Nog niet allemaal, maar de opdracht van de CW in Mechelen is wel om ze daar allemaal geschikt voor te maken :wink:
In feite zijn ze de I10 aan het ombouwen tot een soort I11 :)
MIVB-reiziger schreef:Volgens de laatste geruchten zouden de I11 en/of M6 volledig naar lijn 162 verkassen, getrokken door 18'en. De I11 zou van de IC-A gehaald worden, en er zou I6/I10 in de plaats komen.
Het is een feit dat er in de nabije toekomst (2012 dacht ik) alleen nog 25kV-materieel naar Luxemburg kan. Vermits er niet genoeg MS96bi zijn om die diensten te doen moet het wel met een 18 of 13. (Reeks 12 is niet krachtig genoeg voor die lijn en 15 en 16 zijn verleden tijd).
Maar er is toch wel een tekort aan stuurstanden volgens mij. Met maar 21 stuurstanden I11 kan je niet de IC-A, O en J doen, ook van de M6-stuurstanden zijn er geen op overschot.
1 van de verbindingen (IC A, O of J) of toch een deel ervan, zal dus met puur getrokken treinen moeten rijden. Ik denk dat het het eenvoudigst is, gezien de structuur van Oostende en de beperkingen in Maastricht, om hier voor de IC-J te kiezen.
Omzetten in Luxemburg of Vorst is ook niet zo'n groot probleem. Dus ik gok op 18+I11/I10 naar Luxemburg, eventueel afgewisseld met 18+M6+M6bx.
MIVB-reiziger schreef:Ik zie de IC-A toch niet meteen met I6/I10 gedaan worden, alleen al vanwege L2. En wat zouden ze dan inzetten op de P-treinen waar de I6 en I10 grotendeels vandaan zouden komen? De MS96 die op lijn 162 zouden vrijkomen?? Ik heb er toch grote twijfels bij.
De I10 en de I11 gaan technisch bijna gelijk worden, I10 op de IC-A is dus geen enkel probleem. Voor I6 is die verbinding wel veel te druk natuurlijk (de IC-O is hier misschien een betere kandidaat voor).
Er gaan inderdaad een hoop MS96 vrijkomen, dis zullen wel gewoon doorgeschoven worden naar andere lijnen waardoor er uiteindelijk meer klassiekjes aan de kant zullen staan. Die zullen ze dan wel gaan gebruiken voor de P-treinen volgens mij.
groentje

Bericht door groentje »

Sorry, je hebt gelijk, Eupen heeft wel de ruimte voor om de loc om te zetten. Maar er is voor zover ik weet inderdaad geen rangeerder en de tijd is momenteel althans te krap. Dat de I11-stuurrijtuigen ook voor I10 kan, wist ik niet, maar ik geloof je graag. Net als al je andere bedenkingen, ik zie I10, en zeker I6, niet zomaar op de IC-A of IC-O komen.
Steven

Bericht door Steven »

De locwissels die soms dan toch nog is nodig zijn in Eupen (in uiterste geval komt in oostende toch de loc vooraan te staan) gebeuren door de rangeerder van Welkenraedt.
Het kunnen rijden in trek en duw hangt gewoon af van de aanwezigheid van de sonorisatiekabel. In theorie kan je dus met een mix van i6,i10,i11, M4m,M5m,M6 kunnen rijden.
groentje

Bericht door groentje »

Maar meestal wordt dan gekeerd in Welkenraedt, niet in Eupen, waarbij men de L-trein uit Spa naar Eupen doortrekt ter compensatie.
Steven

Bericht door Steven »

groentje schreef:Maar meestal wordt dan gekeerd in Welkenraedt, niet in Eupen, waarbij men de L-trein uit Spa naar Eupen doortrekt ter compensatie.
Neen hoor alle keringen die ik tot nu toe heb gezien gebeurden in Eupen, denk er ook aan dat de personeelswissel ook daar meestal doorgevoerd worden. Zowel wij met Brussel Zuid als de depot Oostende hebben daar een wissel en blijven een uurtje in Eupen zitten. Als je uw trein al laat keren in Welkenraedt breng je ook die wissel in gevaar. De rangeerder stapt gewoon op in Welkenraedt ga mee tot Eupen, maakt de loc los en terug vast en komt nadien gewoon terug mee tot Welkenraedt. Ze hebben daar 25 minuten tijd voor in Eupen en dit moet perfect lukken als zowel het personeel als loc vlot meewerken.
groentje

Bericht door groentje »

Mogelijk is dat dan veranderd, want zowel bij gesprekken die ik had met bestuurders, als wat ik merkte bij relazen, is dat de IC-A dan werd beperkt tot Welkenraedt, alsook dat de aflos daar plaatsvond. Al leek Welkenraedt me ook nog een groter gat dan Eupen, om even te pauzeren, eerlijk gezegd.
Steven

Bericht door Steven »

Feit is ook dat als je de kering in Welkenraedt doet je geen tijd kan winnen. De uurregeling van de stoptrein laat het wel toe doch je moet de mensen laten overstappen en beide treinen rijden dan nog met vertraging. Alle lokwissels die ik zelf tot nu toe gedaan heb (indien het nodig was) waren altijd in Eupen zelf. Je hebt er de plaats voor, je stoort er geen enkel andere trein en je hebt er wel de tijd voor. Weet dat toen ze daar vroeger enkel met de reeks 21/27 kwamen de keringen altijd in Eupen uitgevoerd werden. 25 minuten is misschien niet veel maar als iedereen vlot meewerkt juist haalbaar hoor.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Ze zouden eventueel de stuurstanden kunnen gebruiken die dubbel in sommige IC O's zitten, laat ze dan gewoon met 6 rijtuigen rijden, desnoods tijdens drukke momenten 9, dat zijn er toch al een paar meer dat ze kunnen gebruiken voor de IC J's?
Shrek

Bericht door Shrek »

TrainzDr3ver schreef:Ze zouden eventueel de stuurstanden kunnen gebruiken die dubbel in sommige IC O's zitten, laat ze dan gewoon met 6 rijtuigen rijden, desnoods tijdens drukke momenten 9, dat zijn er toch al een paar meer dat ze kunnen gebruiken voor de IC J's?
Die dubbele stuurstanden worden gebruikt om tijdens de spits snel rijtuigen bij te hangen. Zonder dat systeem moeten ze dus de hele dag op maximale samenstelling rijden. Dat is niet onmogelijk natuurlijk, maar ook niet ideaal :wink:
260689

Bericht door 260689 »

Er is 1 I11 stuurstandrijtuig VERKOCHT aan de CFL (dit ter compensatie voor de 2 BREAKS).
Dit stuurstand staat verlopig met 1 type 13 in CW salzinne.
De I6 en I10 komen dan op de IC-A terecht (die de I11 gaat vervangen).
Feit is wel dat ze met de M6en naar Luxemburg rijden en dat niet alle I11 naar daar versassen. Het is dus de bedoeling om die gaten die de IC-A heeft door die rammen met I11 te vervangen.
treinspotterbjorn

Bericht door treinspotterbjorn »

dat is hier over de dienstregeling 2011 en niet over de I6, I10 en I11 rijtuigen.

Groetjes treinspotterbjorn
Steve

Bericht door Steve »

treinspotterbjorn schreef:dat is hier over de dienstregeling 2011 en niet over de I6, I10 en I11 rijtuigen.

Het punt is nu juist dat de deze grote stoelendans met rijtuigen zou plaatsvinden bij de invoering van de dienstregeling 2011...
Shrek

Bericht door Shrek »

treinspotterbjorn schreef:dat is hier over de dienstregeling 2011 en niet over de I6, I10 en I11 rijtuigen.

Geen nood bjorn, de moderators houden het hier in het oog hoor. Maar de materieelwisselingen horen weldegelijk bij een nieuwe dienstregeling. :wink:
Shrek

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Het is dus de bedoeling om die gaten die de IC-A heeft door die rammen met I11 te vervangen.
Je bedoelt waarschijnlijk I10?
Dat is inderdaad een mooie oplossing, maar ik vraag me toch af waarom niet de I6 naar Luxemburg gaan of naar de IC-O. Op de IC-A heeft zo'n I6 niets te zoeken i.m.o :roll:
Plaats reactie