taalpolemiek
Re: taalpolemiek
Van waar haal je mijn paranoia, Groentje? Mijn recente discussieonderwerpen hier gaan over Frankrijk, diplomatie, luchtvaart en de (on)kunde van Franstalige TB's in Vlaanderen. Van waar je het haalt dat ik stel dat er een complot wordt gesmeed tegen Vlaanderen is mij onduidelijk 

Het complot is er niet echt maar een overtuiging het Vlaams gewoon te aanvaarden heb ik toch ook nooit gevoeld. Het is eigenlijk erg dat de meeste anti vlaamse gevoelens regelmatig komen van mensen met een familienaam die Vlaamser is dan Vlaams (bij ons op de depot lopen er zo een paar rond).
-
Goed ingelicht? Ik woon en werk al 20 jaar in Frankrijk en mijn kinderen zijn hier geboren en gaan naar school. Mijn dochter kreeg sinds haar 3 jaar Engels in een openbare school van een Engelse ,dat was begin jaren 90, dus niks nieuws onder de zon hier.Dus ja wat U citeert komt uit een streekkrantje(niks meer niks minder) in Vlaanderen met reporters die hier niet wonen en niks kennen van het dagelijkse leven.Jammer. Het artikel is gewoon een achterhoede gevecht van enkele linkse vakbondsmensen die eerder het afschaffen van enkele posten in het daglicht wilden stellen.In de Elzas was Duits altijd de tweede taal en wilden ze Engels veralgemenen avnaf 3 jaar. Dus dat wat die 30% waar ik het eerder over had.Jeroen schreef:Realiteit?nighttrain schreef:Even een anwoord uit de realiteit. In Frankrijk krijgen ongeveer 70%van de kinderen vanaf het eerste kleuterklasje Engels(publieke scholen).Dan snap ik niet goed waarom er begin vorige maand nog zoveel ophef was over het PLAN VAN SARKOZY om Engelse lessen te organiseren in het onderwijs. Ben je wel correct ingelicht?
Meertalig onderwijs waarbij er in het Engels wordt gecommuniceerd tijdens de Engelse les bestaat bij ons toch al zo lang? Dat is toch maar de evidentie? Dat de taal van een groot buurland in Frankrijk nu pas wordt gedoceerd als "tweede taal" bewijst toch net die arrogantie en enggeestigheid? Dat een staatshoofd geen twee woorden in het Engels kan mompelen (Sarkozy) toont dan weer de bekrompenheid.nighttrain schreef:In de publieke lyceumes (hoger middelbaar onderwijs) krijgen de studenten richting "Europese" les van Engelse leerkrachten.Ze worden voorbereid om het Britse equivalent van een diploma hoger secundair onderwijs te bekomen. Langs de oostkant is er meer Duits als tweede taal"Dus er is wel degelijk evolutie.
Ik denk dat er weinig Fransen dat graag gaan horen, hoor! Het is door diezelfde Fransen dat de luchtvaartgebonden communicatie of de taal van de diplomatie officieel nog altijd (mede) in het Frans kan worden gevoerd!nighttrain schreef:Er is niemand die zich verzet tegen de wereldtaal Engels , voorbeeld luchtverkeer ,finaciele en autosector . sector enz.
Deze berichtgeving is even correct als die over de Franse pensioenen enz enz dus quatch.
-
In de marge van deze geweldige discussie ka, ik U het volgende meegeven.
Binnen de "Academie de Lille" is er nu een polemiek aan de gang betreffende het "echte vlaams"
Volgens sommige is de LV1 of langue vivante 1 of eerste vreemde taal het "oude westvlaamsch" en voor anderen is het "vlaams"of zuid nederlands.
Want "vlaams of nederlands is binnen deze akademie (regionale schoolorganisator) een erkende officiele taal.
Maar deze wil enkel het ""zuid-nederlands" als officiele vorm en niet het "westvlaamsch" van de schreeve.
A suivre.....
Binnen de "Academie de Lille" is er nu een polemiek aan de gang betreffende het "echte vlaams"
Volgens sommige is de LV1 of langue vivante 1 of eerste vreemde taal het "oude westvlaamsch" en voor anderen is het "vlaams"of zuid nederlands.
Want "vlaams of nederlands is binnen deze akademie (regionale schoolorganisator) een erkende officiele taal.
Maar deze wil enkel het ""zuid-nederlands" als officiele vorm en niet het "westvlaamsch" van de schreeve.
A suivre.....
Dus Sarkozy heeft hierover helemaal niets verteld dan?nighttrain schreef:Deze berichtgeving is even correct als die over de Franse pensioenen enz enz dus quatch.
Just. Dat type dat in Vlaanderen/Brussel woont maar met een Franstalige gekweekt heeft, zijn kinderen naar het Franstalige onderwijs stuurt en opeens anti-Vlaamser is dan welke francofoon ook.Steven schreef:Het is eigenlijk erg dat de meeste anti vlaamse gevoelens regelmatig komen van mensen met een familienaam die Vlaamser is dan Vlaams
-
vandaag kijgen de kinderen vanaf het kleuterklasje (3 jaar) een LV1 of anders uitgedrukt langue vivante 1,meestal Engels maar in bepaalde scholen in bepaalde regios is die LV1 Spaans,ocitan of baskisch (zuid westen),duits (Alsace,Loraine etc)vlaams (noorden),Corsikaans(Corse), bretoens.Jeroen schreef:Dus Sarkozy heeft hierover helemaal niets verteld dan?nighttrain schreef:Deze berichtgeving is even correct als die over de Franse pensioenen enz enz dus quatch.
Als ze 11 zijn(sixième college) =6 de studiejaar in België krijgen ze een LV2,dus afhankelijk van de vorige LV1= Engels,duits ,spaans,Italiaans.als ze 12 (cinquième= 1 humaniora) zijn komt daar nog een LV3 bij .+ eventueel als optie grieks of latijn. Dat is voor iedereen.
Enkel vanaf hun 15 worden ze voor de keuze gesteld technisch of algemene humaniora.
Dus Sarkozy wou die LV1 d'office in het Engels voor allen...Dit zou natuurlijk veel banen kosten bij de leraars van die regionale LV1.
Dus in het algemeen (70% ruw geschat) is die LV1 Engels,LV2 duits, LV3 Spaans,een beetje Italiaans,chinees(vanaf lycée).
In 30% is die LV1 een regionale taal LV2 Engels enz enz .....
De meeste leerlingen die hoger middelbaar volgen met optie Européenne bereiden de GCSE General Certificate of Secondary Education) voor, die afgenomen wordt in frankrijk door een examencommisie uit Oxford.
Kijk Jeroen, je paranoia en afkeer van alles wat Frans is heb je al meer dan genoeg duidelijk gemaakt, maar dit is er ver over. Iedereen zoekt zijn partner waar hij of zij wil en daar heeft geen bekrompen ultranationalist ook maar ene moer mee te maken. Is dat jullie volgende agendapunt? Verbod op huwelijken met anderstaligen? Je lijkt Milosovic wel. En dan maar verongelijkt staan roepen dat de Waalse pers jullie als gevaarlijke extremisten afschildert. Als ik jouw meningen lees moet ik ze nog gelijk gaan geven.Jeroen schreef:Just. Dat type dat in Vlaanderen/Brussel woont maar met een Franstalige gekweekt heeft, zijn kinderen naar het Franstalige onderwijs stuurt en opeens anti-Vlaamser is dan welke francofoon ook.
Niet dat het je zal interesseren, maar dat er in Wallonië zoveel mensen met een Vlaamse naam rondlopen heeft alles te maken met de migratie naar het toen veel rijkere Wallonië voor de Tweede Wereldoorlog. Vlamingen waren daar toen welkom (il weet het, er waren toen ook tegenstanders in Wallonië maar dat was miniem) hoewel ze onderling ook gewoon Vlaams bleven spreken. En nee, dat komt niet uit het "Grote Verhalenboek" maar uit eigen beleving: ook mensen uit mijn familie zijn in de jaren '20 uitgeweken naar Trazegnies en Marcinelles omdat het daar toen veel beter was.
Natuurlijk is dat zo maar ik stel alleen maar vast. Ik spreek toch helemaal niet over verbieden of van die zaken? Al die anti-Vlaamse fantasieën toch altijd... Dergelijke gecrispeerde reacties wijzen er vaak op dat de stelling pijnlijk raak is en zo zie ik het ook in mijn omgeving (professionele omgeving dan). Het zijn vaak die mensen die trouwen met een Franstalige en/of in Brussel gaan wonen die nog de beste vaandeldraagers van de francofonie willen zijn. En wat wordt er thuis tegen de kindjes gesproken, zelfs door de Nederlandstalige partner? Drie keer raden!!!gysev schreef:Iedereen zoekt zijn partner waar hij of zij wil en daar heeft geen bekrompen ultranationalist ook maar ene moer mee te maken.
Wie is hier degene met vreemde fantasieën, Jeroen? En wie achtte het nodig om zo denigrerend te moeten spreken over Franstaligen en Vlamingen die ermee zouden trouwen?
En zeker, vroeger was het duidelijk: een gemengd koppel had Franstalige kinderen, zeker in Brussel of Wallonië. Dat is nu niet meer zo, integendeel. Natuurlijk mag je nooit veralgemenen, maar er zitten in mijn Brusselse vriendenkring nogal wat tweetalige koppels. Al hun kinderen gaan echter naar het Nederlandstalig onderwijs, de enige uitzondering die ik ken (zelf kind van een tweetalig kopel) spreekt echter even goed Nederlands als de meeste Vlamingen. Zijn er geen uitzonderingen? Wellicht wel, ik ken ook niet alle tweetalige koppels in Brussel. Maar in mijn vriendenkring dus niet.
En zeker, vroeger was het duidelijk: een gemengd koppel had Franstalige kinderen, zeker in Brussel of Wallonië. Dat is nu niet meer zo, integendeel. Natuurlijk mag je nooit veralgemenen, maar er zitten in mijn Brusselse vriendenkring nogal wat tweetalige koppels. Al hun kinderen gaan echter naar het Nederlandstalig onderwijs, de enige uitzondering die ik ken (zelf kind van een tweetalig kopel) spreekt echter even goed Nederlands als de meeste Vlamingen. Zijn er geen uitzonderingen? Wellicht wel, ik ken ook niet alle tweetalige koppels in Brussel. Maar in mijn vriendenkring dus niet.
Het feit dat ze naar het Nederlandstalig onderwijs gaan heeft een andere hoofdreden in het Brusselse dan het Nederlands op zich. Het Franstalig onderwijs stelt kwalitatief niet veel voor, de gemiddelde Waal klaagt er steen en been over.
Ik ben paranoia, ik heb vreemde fantasieën maar als je dan om concrete uitleg vraagt, blijft het stil.groentje schreef:Wie is hier degene met vreemde fantasieën, Jeroen?
Voor het overige sluit ik mij aan bij Steven zijn uitleg over het onderwijs.
Dat eerste weet ik niet omdat ik je niet ken, maar dat tweede is zeker waar. Iemand die in de huidige gemondialiseerde wereld - waar een beslissing die in China wordt genomen gevolgen heeft in een uithoek van Vlaanderen - vasthoudt aan het idee dat alle leed door één taalgroep wordt veroorzaakt en dat Vlaanderen automatisch het aards paradijs wordt zonder die groep, moet wel zéér wereldvreemd of enorm geobsedeerd zijn. Het klopt dat Vlaanderen in de 19e eeuw door het Frans overheerst werd, maar dat is geen reden om daar nu nog wraak voor te nemen of om goed te praten dat het Engels nu hetzelfde aan het doen is. Wie een beetje zijn geschiedenis kent zou trouwens moeten weten dat we zowat heel Europa over ons heen gehad hebben, inclusief de talen van de bezetters (Van Latijn via Keltisch, Deens, Spaans naar Duits en Frans).Jeroen schreef:Ik ben paranoia, ik heb vreemde fantasieën
Ik heb trouwens twee vraagjes voor je:
1. Vlaams-nationalisten zeggen altijd dat België een kunstmatige staat is die geen bestaansrecht heeft. Ken jij één homogene staat in Europa zonder taalkundige of etnische minderheden - buiten Monaco en Liechtenstein natuurlijk? Zelfs Duitsland heeft zulke tweetalige gebieden met beperkte autonomie.
2. Is een onafhankelijk Vlaanderen niet even kunstmatig? Limburg hoorde immers tot 1815 steeds bij Luik (Happart had niet helemaal ongelijk

Besef je trouwens dat een groot deel van de "Vlaamse helden" uit 1302 Henegouwse - Franssprekende - boogschutters waren?
Maar dat neemt niet weg dat de huidige structuur van België zich volledig heeft vastgereden. Alles in dit land kent een soort compensatiesysteem voor de ene of de andere groep wat uiteindelijk tot een onhandelbaar geheel heeft gezorgd.
waarbij een derde taalgroep zelfs totaal vergeten is of minachtend behandeld is.
Het land splitsen is misschien niet echt nodig maar een degelijke staatshervorming waar de gewesten iets meer te zeggen krijgen lijkt me niet meer dan logisch. Want zoals het nu gaat is het totaal verkeerd aan het gaan.
Het voorstel dat onlangs in het nieuws kwam met vier deelstaten (Vlaanderen, wallonie, Brussel, Oostkantons) vond ik nog het beste idee dat ik de laatste maanden gehoord had.
waarbij een derde taalgroep zelfs totaal vergeten is of minachtend behandeld is.
Het land splitsen is misschien niet echt nodig maar een degelijke staatshervorming waar de gewesten iets meer te zeggen krijgen lijkt me niet meer dan logisch. Want zoals het nu gaat is het totaal verkeerd aan het gaan.
Het voorstel dat onlangs in het nieuws kwam met vier deelstaten (Vlaanderen, wallonie, Brussel, Oostkantons) vond ik nog het beste idee dat ik de laatste maanden gehoord had.
Inderdaad. In tegenstelling tot wat Jeroen misschien denkt ben ik geen verstokte belgicist, maar een moderne Nederlandstalige Belg die zich ook Belg voelt en die het zat is dat een bepaalde stroming in het nationalisme zoiets beschouwt als landverraad. Ik weiger gewoon mee te heulen met de moderne modekreten zoals "Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op". Met welk recht kan je trouwens fier zijn op iets waar je zelf geen enkele verdienste aan hebt?Steven schreef:Maar dat neemt niet weg dat de huidige structuur van België zich volledig heeft vastgereden. Alles in dit land kent een soort compensatiesysteem voor de ene of de andere groep wat uiteindelijk tot een onhandelbaar geheel heeft gezorgd.
Dus ja, hervormen. Maar splitsen is geen oplossing want diezelfde starre en verrotte mechanismen zitten evengoed in de Vlaamse regering. Daar hebben we de laatste tijd ook al genoeg van gehoord.