Acties in Charleroi

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
gysev

Re: Acties in Charleroi

Bericht door gysev »

Shrek schreef:Waarom steunen jullie die vakbond eigelijk nog? :roll:
Voor alle duidelijkheid: ik ben zelf nooit lid geweest van één van beide erkende bonden. Het probleem is dat de NMBS andere erkende bonden zoals het VSOA gewoon discrimineert en weigert er mee samen te werken. En dat terwijl de liberale vakbond in andere sectoren wel degelijk erkend is en met de andere bonden samenwerkt bij acties. Bij de NMBS daarentegen...Ik heb het nog meegemaakt dat een bijeenkomst van het comité voor het welzijn op het werk geannuleerd werd omdat de "rode" en "groene" vakbondsmensen niet in dezelfde kamer wilden zitten met een "blauwe". Het welzijn van het personeel primeert inderdaad voor die twee :cry:

Trouwens,Steven, onafhankelijke vakbonden voor een specifieke beroepscategorie zijn wel degelijk mogelijk én wettelijk. Zie maar bij de politie en de pilotenverenigingen. Ik denk niet dat het OVS bv zo klein is bij de NMBS...
Steven

Bericht door Steven »

ik weet dat ook wel maar de OVS is geen zuivere vakbond voor bestuurders, het ASTB is dat weer wel.
Asterix

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Elke richtlijn is verouderd als het gedrukt wordt....
Ja maar richtlijnen over hoe veilig te werken met stoommachines in een fabriekshal is wel een beetje te veel van het oude. We zijn geëvolueerd naar een dienstverlenende maatschappij met ICT-applicaties allerhande maar dat wordt in verhouding nog te weinig vertaald in richtlijnen.
kika schreef:Mijn punt is: gezond verstand brengt je verder dan een heilig geloof in regeltjes of afspraken.
Mijn ervaring is dat je net verder komt met regels en afspraken in relaties met werkgevers. Die zijn namelijk gemakkelijker af te dwingen dan gezond verstand :wink:
kika schreef:Het recht op syndicale vereniging primeert op de 'erkenning' die niet eens voldoende transparant is. O.a. de Raad van State heeft hier al uitspraken over gedaan, ik zie die wetgeving nog niet zo snel veranderen. Het is een feit dat een niet-erkende vakbond heel wat moet missen. Daarom lijkt het me relevant om dat links te laten liggen. Als je niet terecht kan bij bestaande vakbonden, ga je dan hun ramen ingooien? Je lidkaart terugsturen? Heel hard roepen? Een andere job zoeken? Met je collega's alternatieven op poten zetten die betrouwbaar overkomen, en met verstand problemen aankaarten? Vakbonden zijn er vroeger ook niet 'zomaar' gekomen en ik heb het nu enkel over zelforganisatie, niet eens over zelf een vakbond oprichten. Het zou voor de heren en dames uit Charleroi (of elders) misschien al een goede oefening zijn om te bedenken waar ze het meeste waarde aan hechten en wat hun een goede manier lijkt om die dingen binnen te halen of te behouden.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :)
kika

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Mijn ervaring is dat je net verder komt met regels en afspraken in relaties met werkgevers. Die zijn namelijk gemakkelijker af te dwingen dan gezond verstand :wink:
En als je merkt dat regels niet meer bij de tijd of je job passen, als je merkt dat ze genegeerd worden, wat hier het geval is, is het tijd om je gezond verstand te gebruiken en die regels aan te passen, met behulp van datzelfde verstand.
Jeroen schreef:Wat wil je nu eigenlijk zeggen? :)
Ik wil niks zeggen, ik wil luisteren naar waarom mensen zich al dan niet zelf organiseren. En het 'erkende' van vakbonden even links laten liggen, dat wat jij als cruciaal ervaart of ziet en ik niet.
Asterix

Bericht door Asterix »

kika schreef:En als je merkt dat regels niet meer bij de tijd of je job passen, als je merkt dat ze genegeerd worden, wat hier het geval is, is het tijd om je gezond verstand te gebruiken en die regels aan te passen, met behulp van datzelfde verstand.
Juist! :)
Plaats reactie