Pagina 8 van 10
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 26 feb 2012, 19:26
door Shrek
heb je eigenlijk al sponsors voor startkapitaal? Of een bank die het geld wilt lenen?
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 26 feb 2012, 19:30
door vanmiegroet
Voor de inbreng heb ik al gezocht.
Het grote deel van het geld zal eigen inbreng zijn.
Maar de gemeentes willen wel sponseren voor de bevordering van het toerisme.
En Waulsort wilt wel het hun vakantiestad die vlak aan de lijn ligt.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 26 feb 2012, 20:32
door melle
vanmiegroet schreef:
Maar de gemeentes willen wel sponseren voor de bevordering van het toerisme.
Dus jij hebt al gesprekken gehad met de betreffende gemeentes?
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 26 feb 2012, 20:33
door Steven
Je moet concrete cijfers hebben en de zekerheid dat infrabel toestemming geeft, maar zolang je deze laatste info niet hebt is de rest nutteloos.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 26 feb 2012, 21:36
door Bibke
Steven schreef:vanmiegroet schreef:Niet als ie dicht bij het spoor is, er is gewoon te weinig ruimte voor de sporen.
Alle sporen liggen daar echt nog op hun plaats hoor, enkel het stuk op de overweg zelf is enige jaren terug uitgebroken.
Als bewijs dat er nog altijd voldoende ruimte is
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... ijn%20128/
http://s184.photobucket.com/albums/x212 ... n%20Yvoir/
(enkel de overweg mankeert, de fundering/het spoorbed moet naar alle waarschijnlijkheid heraangelegd worden, de dwarsliggers moeten vervangen worden en veel rails zullen ook vervangen moeten worden)
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 26 feb 2012, 22:32
door Hobbes
Inderdaad, ik heb de wandeling Purnode-Yvoir al een aantal keer gedaan de laatste jaren, en de lijn is nog volledig intact uitgezonderd aan de overweg te Yvoir.
Ik volg de discussie hier al een tijdje, en ik vind het bewonderenswaardig wat de topicstarter wil doen, maar het verschil tussen dromen en realiteit is natuurlijk een ander paar mouwen.
Je bent nog jong, en daardoor luister je minder naar wat andere mensen te vertellen hebben, maar ik moet de algemene stelling bijtreden dat het ongelooflijk moeilijk,zo niet onmogelijk zal zijn om te verkrijgen wat je hier voorstelt.
In één van je laatste posts zeg je dat je voor het startkapitaal veel van je eigen inbreng (geld) wil investeren? We zullen zien of je daar binnen een paar jaar, als je begint te denken aan huisje-tuintje-boompje, nog zo over denkt.
En wat de vrijwilligers betreft: Eén van de enigen die je hier op het forum openlijk verdedigde ivm je plannen gaf ineens niet meer thuis toen je de vraag stelde wie er vrijwilliger/helper zou willen worden bij je vzw...
Ik heb zelf een 8-tal jaren in het bestuur van een vzw gezeten (vereniging oude militaire voertuigen), en ik kan u verzekeren dat er bij of rond een vereniging heel veel mensen zijn met veel bla bla, tot het er op aankomt. Ik val hier niemand persoonlijk aan, dat is gewoon een feit dat zich manifesteert in veel verenigingen.
Ik weet wel dat ik je niet zal overtuigen, maar ik raad je toch aan je motivatie te gebruiken om vrijwilliger te worden bij het TSP¨of één van de andere verenigingen, die mensen schreeuwen om hulp.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 12:58
door vanmiegroet
De vraag of ik al vrijwilligers heb ik kan ik antwoorden.
Er zijn al 4 mensen die mee willen doen.
Genoeg om een vereniging te kunnen opstarten.
Ik zit nog vast aan infrabel ivm l154.
Dus dat wordt nog leuk.
En ik heb inderdaad al eventjes zitten praten met Hastière ivm de treinlijn en zij kunnen het wel aanvaarden en er zelfs mogelijk in investeren.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 14:05
door Tim
Steven schreef:vanmiegroet schreef:Om te rijden zijn 2/5 - 3/5 van de bielsen in orde.
Maar het is dan wel geen 30 KM/H.
het is iets van 5-20 KM/H.
Genoeg om het eerste deel te doen: Heer-Agimont - Hastière.
sinds wanneer ben jij ingenieur bij infrabel, ik raad u aan er is goed op de trappen met een veiligheidsschoen en vast te stellen. Je moeten weten dat de rails daar in de meeste gevallen gewoon blijven liggen omdat ze dat daar al jaren doen. Maar als je daar ineens met een stoomloc gaat op rijden is de kans groot dat een deel van rails gewoon kantelt. Kan je op slag een hersporingstrein oproepen, ai die heeft een te zware aslast om daar te mogen komen. Je gaat er volgens mij in het beste geval met een motorwagen over mogen rijden aan stapvoetse snelheid, al de rest heeft een te hoge asdruk om op die rails nog te mogen rijden. Geen stoom of diesellocs die ik daar nog laat over rijden. Trouwens die rails zijn daarvoor te oud, geconstrueerd voor veel lagere aslasten en door de ouderdom zijn de technische eigenschappen enkel achteruit gegaan waardoor de aslast zeker naar beneden moet of je krijgt binnen de kortste keren railbreuken met evengoed ontsporingen als gevolg. Op Antwerpen Kiel heb ik tien jaar geleden veel beter rails als die van L154 ook gewoon weten uit de dwarsliggers wippen, gevolg de HLD51 stond gewoon op de dwarsliggers en de rails er naast. Die sporen waren dan dagelijks in gebruik, die van L154 niet.
Vergeet niet dat ook museumlijnen jaarlijks moeten gekeurd worden door Infrabel.
Zoals Steven zegt kunnen dwarsliggers er nog redelijk goed uitzien maar vanbinnen volledig rot zijn.
Ook belangrijk is dat de tirefonds nog goed vastzitten en neem van mij aan dat dit niet het geval zal zijn (mss vastgeroest maar daar houdt het op)
Ik zou zeggen vanmiegroet, kom eerst eens mee dwarsliggers vervangen bij een vereniging (zoals ik gisteren gedaan heb) en dan zal je weten wat voor intensief werk dat is

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 20:30
door vanmiegroet
Is goed.
Bij welke vzw ben je?
Kan ik eens langskomen.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 20:37
door Joris
Hallo,
Ik zou zeggen, laat hem maar beginnen... hij heeft raad genoeg gekregen, en hij zal vanzelf wel snel merken dat het niet lukt
En als het toch lukt, beloof ik zeker eens langs te komen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 20:59
door vanmiegroet
OK
thanks
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 21:07
door b-loc
Is het altijd goed eerst ervaring op te doen voor je zelf het heft in handen neemt

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 27 feb 2012, 21:13
door vanmiegroet
Ik wil nu vooral ervaring oplopen in het plaatwerk restaureren.
Kan ik altijd beter restaureren.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 28 feb 2012, 21:59
door Alain N.
Ik volg de discussie nu ook al een tijd stilzwijgend. Ik ben zelfstandige en kan jullie echt wel op het hart drukken: een organisatie op poten zetten is niet eenvoudig en vergt veel tijd, werk, ervaring en vooral een gezonde, kritische houding tegenover jezelf en anderen. Een goede opleiding doet al veel, maar is niet noodzakelijk.
Als ik de bijdragen van vanmiegroet lees, krijg ik het gevoel dat hij heel graag een trein wil besturen en dat het hem frustreert dat de 'traditionele verenigingen' dit niet onmiddellijk laten doen. Zo'n wens is bewonderenswaardig, maar niet realistisch op dit moment. Leeftijd is op zich geen probleem. Kijk alleen maar naar privépiloten: een kerel van 17 mag na 2 jaar keihard studeren zijn brevet proberen te halen. Mij stoort de ietwat simplistische kijk op de zaken.
Op de eerste plaats is "gewoon een trein besturen" een utopie. Een auto weegt normaal 1,5 ton. Een trein weegt een veelvoud daarvan. Gewicht is op zich geen probleem, zo leert de fysica, maar wél de krachten die inspelen op een trein wanneer je ermee rijdt. Naar mijn mening kan je een trein best vergelijken met een vrachtwagen die 5 laadbakken achter zich heeft hangen. Dat ga je toch ook niet zomaar besturen? Daar heb je een degelijke opleiding voor nodig en vooral geduld. Steven heeft overschot van gelijk als hij zegt dat zo'n lange opleiding terecht is.
Uiteraard kost de onderhoud van de infrastructuur ook handenvol geld. Dat is nodig om de veiligheid van de trein en zijn installatie te verzekeren. Veiligheid is een absoluut noodzakelijk gegeven en mag niet lichtzinnig behandeld worden. Als er een ongeluk of ongeval gebeurt in de toekomstige vzw van die jongeman zijn alle leden aansprakelijk en dat kan een serieus juridisch kluwen worden. Zo zegt de vzw-wet van 1921 dat een voorzitter persoonlijk aansprakelijk kan gesteld worden bij grove fouten zoals bijvoorbeeld het gebrek aan onderhoud dat een ongeval veroorzaakt.
Kortom: het lijkt me een onrealistisch idee. Toch wil ik niet de jongeman ontmoedigen: ik moedig hem juist aan om zich te aan te melden bij de NMBS voor de selecties van treinbestuurder. Als hij beschikt over een ASO-diploma of tenminste een TSO-diploma uit een studierichting die verwant is aan elektromechanica, kan hij moeiteloos meedoen.
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Geplaatst: 29 feb 2012, 02:55
door Steven
Hij zal nog drie jaar moeten wachten want onze jonge initiatiefnemer is zelf maar 15 jaar.