Modernisering Breaks
Re: Modernisering Breaks
gisteren met zo'n vernieuwde break meegereden.
het oogt allemaal mooi (en zal ongetwijfeld een pak geld gekost hebben), maar waarom doet men zo'n zware investering om uiteindelijk met een resultaat te komen dat dan toch niet voldoet aan de verwachtingen van de reizigers. Als betalend reiziger had ik verwacht dat het comfortniveau van de vernieuwde breaks dichter bij het comfortniveau van de AM96/I11 zou gelegen hebben (dwz in 2de klas 2+2 zetelopstelling, in 1ste klas 2+1 zetelopstelling; airco). Tenslotte betaal ik als reiziger altijd evenveel ongeacht of ik een comfortabele AM 96 terbeschikking krijg of een afgeleefde (rode) M5.
het oogt allemaal mooi (en zal ongetwijfeld een pak geld gekost hebben), maar waarom doet men zo'n zware investering om uiteindelijk met een resultaat te komen dat dan toch niet voldoet aan de verwachtingen van de reizigers. Als betalend reiziger had ik verwacht dat het comfortniveau van de vernieuwde breaks dichter bij het comfortniveau van de AM96/I11 zou gelegen hebben (dwz in 2de klas 2+2 zetelopstelling, in 1ste klas 2+1 zetelopstelling; airco). Tenslotte betaal ik als reiziger altijd evenveel ongeacht of ik een comfortabele AM 96 terbeschikking krijg of een afgeleefde (rode) M5.
Re: Modernisering Breaks
carlos schreef:gisteren met zo'n vernieuwde break meegereden.
het oogt allemaal mooi (en zal ongetwijfeld een pak geld gekost hebben), maar waarom doet men zo'n zware investering om uiteindelijk met een resultaat te komen dat dan toch niet voldoet aan de verwachtingen van de reizigers. Als betalend reiziger had ik verwacht dat het comfortniveau van de vernieuwde breaks dichter bij het comfortniveau van de AM96/I11 zou gelegen hebben (dwz in 2de klas 2+2 zetelopstelling, in 1ste klas 2+1 zetelopstelling; airco). Tenslotte betaal ik als reiziger altijd evenveel ongeacht of ik een comfortabele AM 96 terbeschikking krijg of een afgeleefde (rode) M5.
Ah dus bij een drukke trein sta jij liever recht ? geef mij maar een treinstel met een zetelopstelling van 3+2 ... in een break kan ik 99% van de keren steeds zitten ... in een MS96 kun je het vaak vergeten om nog een lege zitplaats te vinden.
En daarbij ik vind dat de vernieuwde breaks redelijk goed voldoen aan de huidige comfort eisen ... het enigste dat ontbreekt is de airco, maar voor die paar maand op een jaar dat die nodig is ...
En hoe je het ook draait of keert, het is een enorme verbetering met de niet vernieuwde versie ... je moet nu eenmaal ergens tevreden leren zijn in het leven.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Modernisering Breaks
De eerste klasse is wat mij betreft géén verbetering, maar een verslechtering. Het interieur is van een warm en aangenaam compartiment in een kale refter veranderd, en de stoelen zijn alleen maar qua bekleding beter (ik zal wel niet de enige zijn waarbij de oude zetelstof prikte). Dit is geen eerste klasse, en daar weiger ik ook voor te betalen. Dan zet ik me wel op een bankje in tweede, waar ik ook minder problemen heb met 2+3-opstelling.
Re: Modernisering Breaks
Over 1e klasse heb je inderdaad gelijk, in mijn bericht had ik dat buiten beschouwing gelaten.groentje schreef:De eerste klasse is wat mij betreft géén verbetering, maar een verslechtering. Het interieur is van een warm en aangenaam compartiment in een kale refter veranderd, en de stoelen zijn alleen maar qua bekleding beter (ik zal wel niet de enige zijn waarbij de oude zetelstof prikte). Dit is geen eerste klasse, en daar weiger ik ook voor te betalen. Dan zet ik me wel op een bankje in tweede, waar ik ook minder problemen heb met 2+3-opstelling.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Modernisering Breaks
Een aantal berichten over vrijkaarten en gratis tickets voor personeel van de spoorwegen is afgesplitst en hier te vinden: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=39&t=8293
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Hoe is het nu met de 391? Is die bijna klaar?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
zal straks eens gaan kijkenDieselfreak schreef:Hoe is het nu met de 391? Is die bijna klaar?




Re: Modernisering Breaks
Ik heb ook mogen genieten van de gemoderniseerde break. Het is idd zeker geen verbetering in eerste klasse (is het enkel een gevoel of zijn de zetels in de nieuwe break nog minder comfortabel dan in een M6?). Maar ook voor de reizigers tweede klasse, die vaak kiezen voor het middelste rijtuig, is het geen verbetering...
(Ik hoop dat bij de modernisatie van de sprinters en 800's voor de eerste klasse opnieuw gekozen wordt voor de zetels van de gemoderniseerde tweetjes, zonder de paarse kleur dan)
(Ik hoop dat bij de modernisatie van de sprinters en 800's voor de eerste klasse opnieuw gekozen wordt voor de zetels van de gemoderniseerde tweetjes, zonder de paarse kleur dan)
Re: Modernisering Breaks
Denk dat sommige mensen toch liever in die oude, stoffige, muffe vlooiebakken zaten, ipv in een nieuw fris hedendaags kleurtje en toch wel schoon banken. Ik vind persoonlijk en ken nog veel reizigers die dit wel een verbetering vinden. je zit tenslotte toch op een trein en in geen luxe-auto met zachte lederen zetels. Sorry voor de mensen die dit verkeerd zullen op vatten maar zit al lang met dit gedacht.
Re: Modernisering Breaks
Zoals ook bij de M6 en klassiekjestopic zal ik het verhaaltje hier nog maar eens doen:
Er is door de NMBS onderzoek gedaan naar wat voor zetels er best in de treinen staan.
Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt. Ergonomisch gezien zijn de harde zetels beter, deze geven meer steun aan je onderrug.
Daarom zal je in nieuw of vernieuwd nmbs-materieel nooit nog de zachte zetels van weleer vinden
Er is door de NMBS onderzoek gedaan naar wat voor zetels er best in de treinen staan.
Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt. Ergonomisch gezien zijn de harde zetels beter, deze geven meer steun aan je onderrug.
Daarom zal je in nieuw of vernieuwd nmbs-materieel nooit nog de zachte zetels van weleer vinden

Re: Modernisering Breaks
Hangt er maar van af wat je een onderzoek noemt: als ik me niet vergis heeft men in 1 (één!) M4 telkens 4 van die stoelen geplaatst en heeft men dan de gegadigden geïnterviewd. Daaruit afleiden dat het publiek harde zetels wil, lijkt me op zijn minst wat voorbarig. Maar we zitten er wel mee: volstrekt inspiratieloze design, piep- en kraakgeluiden, en of ze echt zo comfortabel zijn is voor mij nog altijd niet duidelijk.Shrek schreef: Er is door de NMBS onderzoek gedaan naar wat voor zetels er best in de treinen staan.
Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt. Ergonomisch gezien zijn de harde zetels beter, deze geven meer steun aan je onderrug.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Modernisering Breaks
Ik heb al vaak lang in de zachte zetels van de eerste klasse van een rood klassiekje of een Break gezeten, maar ik krijg daar nooit rugpijn van.Shrek schreef:Daaruit bleek dat de zachtere zetels weliswaar op het eerste zicht beter lijken, maar dat je er na een tijdje zitten rugpijn van krijgt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Modernisering Breaks
Ik vind het in ieder geval wel kloppen. Op een reisje Brussel-Luik-Luxemburg heb ik het verschil tussen harde zetels van de I11 en zachte zetels van de I6 mogen ervaren. De harde bevielen mij veel beter dan de zachte.overweg13 schreef:Hangt er maar van af wat je een onderzoek noemt: als ik me niet vergis heeft men in 1 (één!) M4 telkens 4 van die stoelen geplaatst en heeft men dan de gegadigden geïnterviewd. Daaruit afleiden dat het publiek harde zetels wil, lijkt me op zijn minst wat voorbarig. Maar we zitten er wel mee: volstrekt inspiratieloze design, piep- en kraakgeluiden, en of ze echt zo comfortabel zijn is voor mij nog altijd niet duidelijk.
Wat het design betreft kan ik je natuurlijk alleen maar gelijk geven, dat kan veel beter

Re: Modernisering Breaks
ja die is klaar maar staat nog steeds binnenDieselfreak schreef:Hoe is het nu met de 391? Is die bijna klaar?





Re: Modernisering Breaks
Het is me nog nooit eder opgevallen, maar waarvoor dient dat ding onder de koppeling (de hele breedte van de trein)? Als bescherming of zo?