Ik begrijp je reactie, maar er mag ook wel eens wat begrip in de andere richting gevraagd worden.stefanic schreef:Ik zal Steven maar eens bijtreden: stop nu toch eens met dromen over totaal irrealistische scenarios.
Wat moeten we materieel voor Nederland gaan homologeren, om stammen met M5 of wat dan ook ver NL te gaan inzenden, terwijl er verdorie nog niet voldoende materieel is om binnen België alle reizigers deftig te vervoeren.
Wat houdt de Nederlanders tegen om tot in Antwerpen te rijden??? Kom maar op met jullie voorstellen om NS-materieel te homologeren voor het NMBS-net. Rijdt maar van Roosendaal naar Antwerpen, rijdt maar van Weert naar Neerpelt! Neen 't zijn steeds maar de Belgen die maar tot in het buitenland moeten rijden.
Homologatie op zich is inderdaad niet meer dan wat papier en wat handtekeningen. Maar die handtekening kan er maar komen nadat er een massa aanpassingen aan infrastructuur en materieel zijn gedaan, waardoor het al simpelweg fysisch compatibel wordt. Ik denk alleen nog maar aan het vrijeruimteprofiel, hoogte van bovenleidingen, hoogte van bruggen, perrons,... Ik spreek dan nog niet van electrische incompatibiliteiten, laat staan beveiligingssystemen.
De oplossing voor Roosendaal ligt al lang klaar (we weten al iets langer dan vandaag dat de Fyra kwam...) , NMBS kent die, NS kent die, 't is enkel wachten op groen licht...
En DenHaag-Brussel??? Na lang discussieren is dat opgegeven ten voordele van Breda-Antwerpen, wat door Nederland (niet NS of NShispeed) als voorwaarde werd gesteld om op 9dec met de Fyra te mogen starten. NIEMAND (!!!!) zit te wachten op die verbinding, op wat politiekers na die zich nu in hun gat gebeten voelen. Die verbinding is technisch ook NIET haalbaar (rijpaden alleen al, waar moet die trein er tussen tusssen Brussel en Antwerpen, laat staan in de NoordZuidVerbinding????) tenzij dan net... op dat stuk Breda-Antwerpen. Rian, de Nederlanders kunnen dat rijpad tot Brussel vragen en het net overbelast laten verklaren!
De reizigers hebben niet gevraagd om de Benelux te vervangen door dit onding.
Die zelfde reizigers zien dat NS/NMBS er nu werkelijk niets van bakken.
Dan kan je ze moeilijk kwalijk nemen dat ze het menen beter te kunnen, veel slechter dan wat er nu is, is volgens mij niet mogelijk, tenzij gewoon zeggen dat er niet gereden wordt, zoals de laatste dagen regelmatig gebeurt.
De Nederlanders hebben materiaal dat hier binnen mag, namelijk de ICR's van de Benelux.
Daar een loc voor hangen is niet zo moeilijk.
Wat mij betreft moet de Benelux onmiddellijk terug komen en als daarvoor de rest van de dienstregeling terug aangepast moet worden (rijpad en dergelijke) dan zij het zo.
Ik meen namelijk ergens opgevangen te hebben dat de rijpaden van de oude Benelux niet meer beschikbaar zouden zijn.
Wie is er nu zo dom om een bestaande, druk bezette dienst zomaar af te schaffen ten voordele van iets dat vooraf op z'n best twijfelachtig mag genoemd worden, zonder de mogelijkheid om terug te keren naar de oude situatie, indien dit nodig blijkt ?
Probeer zoiets in een concurrentiële omgeving en het faillissement wenkt, en wees er maar zeker van dat de gemiddelde reiziger dat weet.