Pagina 71 van 187
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 17:16
door pietje
stefanic schreef:Ik zal Steven maar eens bijtreden: stop nu toch eens met dromen over totaal irrealistische scenarios.
Wat moeten we materieel voor Nederland gaan homologeren, om stammen met M5 of wat dan ook ver NL te gaan inzenden, terwijl er verdorie nog niet voldoende materieel is om binnen België alle reizigers deftig te vervoeren.
Wat houdt de Nederlanders tegen om tot in Antwerpen te rijden??? Kom maar op met jullie voorstellen om NS-materieel te homologeren voor het NMBS-net. Rijdt maar van Roosendaal naar Antwerpen, rijdt maar van Weert naar Neerpelt! Neen 't zijn steeds maar de Belgen die maar tot in het buitenland moeten rijden.
Homologatie op zich is inderdaad niet meer dan wat papier en wat handtekeningen. Maar die handtekening kan er maar komen nadat er een massa aanpassingen aan infrastructuur en materieel zijn gedaan, waardoor het al simpelweg fysisch compatibel wordt. Ik denk alleen nog maar aan het vrijeruimteprofiel, hoogte van bovenleidingen, hoogte van bruggen, perrons,... Ik spreek dan nog niet van electrische incompatibiliteiten, laat staan beveiligingssystemen.
De oplossing voor Roosendaal ligt al lang klaar (we weten al iets langer dan vandaag dat de Fyra kwam...) , NMBS kent die, NS kent die, 't is enkel wachten op groen licht...
En DenHaag-Brussel??? Na lang discussieren is dat opgegeven ten voordele van Breda-Antwerpen, wat door Nederland (niet NS of NShispeed) als voorwaarde werd gesteld om op 9dec met de Fyra te mogen starten. NIEMAND (!!!!) zit te wachten op die verbinding, op wat politiekers na die zich nu in hun gat gebeten voelen. Die verbinding is technisch ook NIET haalbaar (rijpaden alleen al, waar moet die trein er tussen tusssen Brussel en Antwerpen, laat staan in de NoordZuidVerbinding????) tenzij dan net... op dat stuk Breda-Antwerpen. Rian, de Nederlanders kunnen dat rijpad tot Brussel vragen en het net overbelast laten verklaren!
Ik begrijp je reactie, maar er mag ook wel eens wat begrip in de andere richting gevraagd worden.
De reizigers hebben niet gevraagd om de Benelux te vervangen door dit onding.
Die zelfde reizigers zien dat NS/NMBS er nu werkelijk niets van bakken.
Dan kan je ze moeilijk kwalijk nemen dat ze het menen beter te kunnen, veel slechter dan wat er nu is, is volgens mij niet mogelijk, tenzij gewoon zeggen dat er niet gereden wordt, zoals de laatste dagen regelmatig gebeurt.
De Nederlanders hebben materiaal dat hier binnen mag, namelijk de ICR's van de Benelux.
Daar een loc voor hangen is niet zo moeilijk.
Wat mij betreft moet de Benelux onmiddellijk terug komen en als daarvoor de rest van de dienstregeling terug aangepast moet worden (rijpad en dergelijke) dan zij het zo.
Ik meen namelijk ergens opgevangen te hebben dat de rijpaden van de oude Benelux niet meer beschikbaar zouden zijn.
Wie is er nu zo dom om een bestaande, druk bezette dienst zomaar af te schaffen ten voordele van iets dat vooraf op z'n best twijfelachtig mag genoemd worden, zonder de mogelijkheid om terug te keren naar de oude situatie, indien dit nodig blijkt ?
Probeer zoiets in een concurrentiële omgeving en het faillissement wenkt, en wees er maar zeker van dat de gemiddelde reiziger dat weet.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 17:58
door Stijn91
MIVB-reiziger schreef:Stijn91 schreef:Nog zoiets, wat is het nut van de Fyra te laten stoppen in Brussel-Centraal en niet in Brussel-Noord, men kan toch beter omwisselen. Ik hoop echt dat de Fyra stilvalt in de Centraal, direct een spoor minder te gebruiken.
Het is wel ver gekomen als men nu al als criterium moet gebruiken "hoe groot is de blokkering als hij stilvalt"...
Maar principieel volledig met je eens, er is geen enkele reden meer om niet in Noord te stoppen.
Maar er is ook geen reden om die in de Centraal te laten stoppen, het station waar het zo al druk is gaan ze daar de Fyra laten stoppen maar in de Noord, waar er meer sporen zijn niet.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 18:26
door Kristofke
En anders laten we de Fyra via de luchthaven rijden om dan via L26 en L161 naar de Europese quartier te rijden.
Kunnen ze hun trein vol steken met Europese Parlementairen

Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 18:34
door Robert M. VAN KOOY
stefanic schreef:
Wat moeten we materieel voor Nederland gaan homologeren, om stammen met M5 of wat dan ook ver NL te gaan inzenden, terwijl er verdorie nog niet voldoende materieel is om binnen België alle reizigers deftig te vervoeren.
Hallo "
stefanic"
Formeel heb je gelijk: het grensstation tussen Nederland en België op de route tussen Rotterdam en Antwerpen is op grond van een oud bilateraal verdrag het Belgische station Essen. Dat dit in de praktijk niet meer het geval is (kan zijn) komt omdat op een wezenlijk deel van het Nederlandse deel van het traject Roosendaal-Essen de Belgische bovenleidingsspanning (3000V=) staat. Waarom? Geen idee. Afgezien van een paar TRAXXen (en uiteraard de Fyra en een paar Thalys treinstellen) is al het Nederlandse materieel traditioneel mono-courant (1500V= maar in feite iets hoger). Waarom de NS geen ook in het buitenland inzetbaar elektrisch tractiematerieel bezit? Evenzeer geen idee, zeker voor een land met een aanzienlijk transitovervoer naar/van de zeehavens. Misschien denkt men "ze komen tóch wel naar Nederland"....
Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat met name Vlaanderen er zakelijk belang bij heeft Nederlandse toeristen en ander volk aan te trekken. Dat zou een reden kunnen zijn om - nu het schakelpunt tussen de NS en de NMBS in feite Roosendaal is geworden - de Belgische treindiensten die nu in Essen keren daarom voortaan in Roosendaal keren. Technisch kan dat zondermeer omdat het Belgische materieel - naar is gebleken - ook onder 1500V= kan functioneren en andersom niet. Ik weet maar al te goed dat elke verlenging van de route van een treindienst in de praktijk meestal extra vervoerscapaciteit vereist, en dat is er - naar ik van U begrijp - in België gewoonweg niet. Verder dan Roosendaal lijkt mij inderdaad voor Belgische treindiensten nauwelijks nodig vanwege het grote vervoersaanbod dat de NS de reizigers in Nederland van/naar Roosendaal biedt.
stefanic schreef:
Wat houdt de Nederlanders tegen om tot in Antwerpen te rijden???
Wat ik al opmerkte: géén NS materieel voorhanden geschikt voor andere bovenleidingsspanningen. Wie weet gaat dit veranderen. Het Gemeentebestuur van Den Haag zint op mogelijkheden om tussen Den Haag en Brussel treindiensten te laten inzetten aangezien het "van de gekke" is dat tussen het regeringscentrum van Nederland en de voor Nederland zonder twijfel relevante regeringscentra van België (Brussel
èn Antwerpen) geen enkele directe verbinding per spoor meer wordt geboden. Ik vind het ook een bezopen situatie.
Gezien mijn langdurige ambtelijke ervaringen op vervoersgebied
vermoed ik overigens dat er door beide regeringen zal worden ingegrepen. Alhoewel in ieder geval de NS "op afstand van het centraal gezag" is gezet (en de Nederlandse Minister van Infrastructuur en Milieu in de praktijk "geen bal"

over het doen en laten van de NS te zeggen heeft ) kan ik mij niet voorstellen dat de Nederlandse
regering dit
affront zal willen tolereren. Internationale betrekkingen ( en daar gaat het hierbij nadrukkelijk om ) kunnen nooit en te nimmer worden overgelaten aan een stelletje spoorwegfunctionarissen. Kom nou!
Gegroet,
Robert M. VAN KOOY
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 18:39
door Robin
niemand houd de Nederlanders tegen om ook traxxen te huren

Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 19:05
door FLV-FGSP
Leuk citaat van Paul Magnette in de Kamer vandaag:
NS High Speed is immers eigenaar van 16 van de 19 treinen. De NMBS is eigenaar van slechts 3 van die treinen, wat misschien maar goed is.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 19:18
door Robin
FLV-FGSP schreef:Leuk citaat van Paul Magnette in de Kamer vandaag:
NS High Speed is immers eigenaar van 16 van de 19 treinen. De NMBS is eigenaar van slechts 3 van die treinen, wat misschien maar goed is.
tof z'n minister. Bij mijn weten word in Vorst toch ook de TVG / Thalys en Eurostar onderhouden? die hebben belange niet zo veel problemen vind ik.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 19:36
door Kris G
straks gaat het over de Fyra in "Ter Zake" op Canvas
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 19:38
door Adler
Kris G schreef:straks gaat het over de Fyra in "Ter Zake" op Canvas
ja, Descheemaecker gaat nog wat onzin verkopen.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 20:02
door MaartendeJ
Robert M. VAN KOOY schreef: Alhoewel in ieder geval de NS "op afstand van het centraal gezag" is gezet (en de Nederlandse Minister van Infrastructuur en Milieu in de praktijk "geen bal"

over het doen en laten van de NS te zeggen heeft ) kan ik mij niet voorstellen dat de Nederlandse
regering dit
affront zal willen tolereren. Internationale betrekkingen ( en daar gaat het hierbij nadrukkelijk om ) kunnen nooit en te nimmer worden overgelaten aan een stelletje spoorwegfunctionarissen. Kom nou!
De staatssecretaris heeft "rail" onder haar hoede.
De staatssecretaris heeft de NS goed in de tang: er wordt in 2015 het hoofdrailnet (HRN) in een concessie gestopt die NS onderhands verkregen is. Bij het niet nakomen van het plan van eisen komt er een boete. En in een debat -nu in een zaaltje in de TweedeKamer-worden suggesties gedaan om dit samen te laten vallen met de verhoging van het kaartje.
"Doen ze dat dan?" Uit regionale concessies blijkt dat deze boetes echt worden opgelegd. Connexxion op de Valleilijn, Veolia op de Maaslijn en Heuvellandlijn evenals Arriva in diverse busconcessies boetes gekregen.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 20:16
door Steve
Descheemaecker op Ter Zake: het kwam erop neer dat er inderdaad problemen waren geweest, te betreuren, maar in feite is het allemaal nog niet zo erg niet, en we werken eraan om de problemen op te lossen. "Slechts" 5 van de 90+ afgeschaft, en "slechts" een 15-tal met meer dan een halfuur vertraging (maar dat blijft nog sneller dan de Benelux hoor!).
Hij leek eerst niet echt te ontkennen dat AnsaldoBreda vooral "brol" lijkt te maken (geconfronteerd met die uitspraak), maar zei daarna wel stellig "dat het op zich een degelijke trein is" en verstopte zich verder vooral achter de aanbestedingsregels en het lastenboek waaraan de trein moet voldoen.
Benieuwd hoe lang hij die positie nog kan volhouden... want als de zaken er de komende tijd niet fundamenteel op vooruitgaan (en gezien alle problemen de voorbije jaren twijfel ik daaraan...), lijkt het bommetje alsnog flink te gaan ontploffen.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 20:26
door Cipallieter
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 20:44
door Kris G
vandaag blijkbaar weer een hoop problemen, er is op Facebook al een groep "Fyra weg, Benelux terug"

ik moet wel zeggen dat de oude Benelux nu ook wel geen voorbeeld van betrouwbaarheid was, maar toch een stuk stabieler dan de Fyra

Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 21:07
door Stijn91
Kris G schreef:vandaag blijkbaar weer een hoop problemen, er is op Facebook al een groep "Fyra weg, Benelux terug"

ik moet wel zeggen dat de oude Benelux nu ook wel geen voorbeeld van betrouwbaarheid was, maar toch een stuk stabieler dan de Fyra

Die problemen gaan er volgens niet snel uitgaan wat Mr. Descheemaecker ook zegt. Ik vraag mij wel af wat zo de gemiddelde vertraging van de Fyra is.
Re: Fyra.
Geplaatst: 13 dec 2012, 21:31
door AlexNL
Stijn91 schreef:Ik vraag mij wel af wat zo de gemiddelde vertraging van de Fyra is.
Op FOK! heeft user greavy een lijstje gemaakt:
Uitgevallen: 8 treinen
Vertraagd 5-15 minuten: 38
Vertraagd 15-30: 15
Vertraagd 30-45: 10
Vertraagd 45-60: 4
Vertraagd 60 en >: 5
Op tijd: 18