IJzeren Rijn
Re: IJzeren Rijn
Dat klopt. Het Hof heeft bepaald dat het recht op doortocht nog bestaat en dat België moet betalen voor de noodzakelijke moderniseringen. Maar wil Nederland iets anders, bijvoorbeeld een andere route of een tunnel die niet strikt noodzakelijk is, dan moet Nederland meebetalen. Dat was bij de plannen voor heropening van de route Roermond-Dalheim al zo. Nederland moest meebetalen aan het verleggen van de boog bij Roermond en aan de tunnel. België moet weer alle noodzakelijke aanpassingen tussen Budel en Roermond betalen. Bij uitvoering van het voorstel uit het rapport moet Nederland meebetalen aan alle aanpassingen tussen Roermond en Venlo.
Nu is het natuurlijk zo dat niet Nederland maar Duitsland de oorspronkelijke route na Roermond taboe heeft verklaard. Nederland mag de doortocht niet dwarsbomen, maar hoeft niet akkoord te gaan met dit alternatief. Wat Nederland heeft te winnen met dit voorstel is dat de grensovergang bij Venlo eindelijk dubbelsporig wordt. Dat is een oude wens waar ook Nederland iets aan zou hebben. De vraag is alleen of Nederland dat belangrijk genoeg vindt om de boel tussen Roermond en Venlo op de schop te gooien en mee te gaan betalen.
Nu is het natuurlijk zo dat niet Nederland maar Duitsland de oorspronkelijke route na Roermond taboe heeft verklaard. Nederland mag de doortocht niet dwarsbomen, maar hoeft niet akkoord te gaan met dit alternatief. Wat Nederland heeft te winnen met dit voorstel is dat de grensovergang bij Venlo eindelijk dubbelsporig wordt. Dat is een oude wens waar ook Nederland iets aan zou hebben. De vraag is alleen of Nederland dat belangrijk genoeg vindt om de boel tussen Roermond en Venlo op de schop te gooien en mee te gaan betalen.
Re: IJzeren Rijn
Persoonlijk vind ik het veel geld om 'een paar' goederentreinen per dag over de lijn te laten rijden.
Het nadeel is ook dat tracé door veel centra (Weert, Roermond, Venlo, ... ) loopt en de autosnelwegen niet. Veel lokale politici willen geen goederentrein met gevaarlijke stoffen dwars door hun gemeente. Dit is niet enkel in Nedereland maar ook in de Kempen het geval.
Er zal ook geïnvesteerd moeten worden in een 2de spoortoegang, ondertunneling station Lier - spooroverweg Lisp, wegwerken spooroverwegen lijn 15, ...
Offtopic:
In 2009 wou de Vlaamse regering vanaf 2018 alle treinen in Lier ondergronds laten rijden.... Deze plannen zijn er nog steeds en ze zullen in de toekomst waarschijnlijk wel uitgevoerd worden.
bron: http://www.gva.be/cnt/aid833332/alle-tr ... ds-in-lier
Het nadeel is ook dat tracé door veel centra (Weert, Roermond, Venlo, ... ) loopt en de autosnelwegen niet. Veel lokale politici willen geen goederentrein met gevaarlijke stoffen dwars door hun gemeente. Dit is niet enkel in Nedereland maar ook in de Kempen het geval.
Er zal ook geïnvesteerd moeten worden in een 2de spoortoegang, ondertunneling station Lier - spooroverweg Lisp, wegwerken spooroverwegen lijn 15, ...
Offtopic:
In 2009 wou de Vlaamse regering vanaf 2018 alle treinen in Lier ondergronds laten rijden.... Deze plannen zijn er nog steeds en ze zullen in de toekomst waarschijnlijk wel uitgevoerd worden.
bron: http://www.gva.be/cnt/aid833332/alle-tr ... ds-in-lier
Re: IJzeren Rijn
Dat is toch niet waar? De ondertunneling van Lier was nodig indien de 2e haventoegang via Boechout en het vliegveld van Deurne zou lopen, dit zou nog meer treinen door Lier zelf sturen. Men heeft echter een noordelijker tracé gekozen dat pas ten oosten van Lier aantakt op L15 en L16. Hierdoor zal de traffiek door Lier afnemen en zijn grote tunnelwerken niet meer nodig.JPL107 schreef: ↑17 jan 2018, 10:27 In 2009 wou de Vlaamse regering vanaf 2018 alle treinen in Lier ondergronds laten rijden.... Deze plannen zijn er nog steeds en ze zullen in de toekomst waarschijnlijk wel uitgevoerd worden.
bron: http://www.gva.be/cnt/aid833332/alle-tr ... ds-in-lier
Edit: in het artikel staat inderdaad dat er ook ondertunneld kan worden bij de uitvoering van het noordelijk tracé. Dit is dan echter niet binnen het kader van de havenontsluiting en kan dan ook meer gezien worden als een ballonnetje van een lokaal politicus dan als een serieuze piste.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: IJzeren Rijn
Hoever staat het eigenlijk met die tweede havenontsluiting? Ik vind er wel enkele webpagina's over maar geen enkele recente.
@mods: misschien afsplitsen naar apart draadje? of helemaal wegdoen als er reeds eentje bestaat waar ik dan alweer overheen gekeken heb?
@mods: misschien afsplitsen naar apart draadje? of helemaal wegdoen als er reeds eentje bestaat waar ik dan alweer overheen gekeken heb?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: IJzeren Rijn
Beslissing over het uiteindelijke tracé van de havenontsluiting komt ten vroegste dit voorjaar. Masterplan van de Lierse stationsomgeving zal ten vroegste in februari worden voorgesteld, gezien de gemeenteraadsverkiezingen in oktober zou een beslissing daarover al wel daarvoor kunnen vallen
Misschien dat er in viewtopic.php?f=43&t=13398 nog wat staat?

Re: IJzeren Rijn
Blijkbaar moeten de buurtbewoners terug wennen aan doorkomende goederentreinen. De machinist moet de eerste 2 weken aan elke overweg stapvoets rijden en claxonneren.klopt . Dit is terug de eerste doorgaande goederen trein voor het grens baanvak Neerpelt - Weert (NL) . 2007 reed CR daar op maandag nog wel eens een container trein .
Er zijn blijkaar ook hekken geplaats langs het spoor zoals je op onderstaande sites kunt zien.
https://www.flickr.com/photos/jeroen17/39767268212/
https://www.ed.nl/cranendonck/toch-gift ... ~aea946a1/
Re: IJzeren Rijn
Ik heb begrepen dat het claxonneren enkel in Budel aan een onbewaakte overweg moet gebeuren.JPL107 schreef: ↑30 jan 2018, 10:49Blijkbaar moeten de buurtbewoners terug wennen aan doorkomende goederentreinen. De machinist moet de eerste 2 weken aan elke overweg stapvoets rijden en claxonneren.klopt . Dit is terug de eerste doorgaande goederen trein voor het grens baanvak Neerpelt - Weert (NL) . 2007 reed CR daar op maandag nog wel eens een container trein .
Er zijn blijkaar ook hekken geplaats langs het spoor zoals je op onderstaande sites kunt zien.
https://www.flickr.com/photos/jeroen17/39767268212/
https://www.ed.nl/cranendonck/toch-gift ... ~aea946a1/
Die hekken hebben te maken met de werken langs de lijn, dat zou i.v.m. zijn met vernieuwing van de beveiliging.
Re: IJzeren Rijn
Ga maar eens naar Amerika, daar moeten alle treinen aan ELKE overweg viermaal claxonneren (lang-lang-kort-lang).
Re: IJzeren Rijn
Het komt me voor dat er weinig toekomst is voor de IJzeren Rijn: kijk naar de trafiek op de Montzen-lijn.
Elke drie-vier jaar kom ik in die buurt. Vroeger een drukte van jewelste, nu nog weinig verkeer ...
Overgenomen door vrachtwagens ?
Elke drie-vier jaar kom ik in die buurt. Vroeger een drukte van jewelste, nu nog weinig verkeer ...
Overgenomen door vrachtwagens ?
Re: IJzeren Rijn
Pas op, de treinen tegenwoordig zijn makkelijk 3 keer zwaarder dan in de tijd van de dieseltractie. Minder treinen betekent dus niet noodzakelijk minder trafiek.joverwimp schreef:Het komt me voor dat er weinig toekomst is voor de IJzeren Rijn: kijk naar de trafiek op de Montzen-lijn.
Elke drie-vier jaar kom ik in die buurt. Vroeger een drukte van jewelste, nu nog weinig verkeer ...
Overgenomen door vrachtwagens ?
Re: IJzeren Rijn
Dit wou ik ook antwoorden.Shrek schreef: ↑22 mar 2019, 23:09Pas op, de treinen tegenwoordig zijn makkelijk 3 keer zwaarder dan in de tijd van de dieseltractie. Minder treinen betekent dus niet noodzakelijk minder trafiek.joverwimp schreef:Het komt me voor dat er weinig toekomst is voor de IJzeren Rijn: kijk naar de trafiek op de Montzen-lijn.
Elke drie-vier jaar kom ik in die buurt. Vroeger een drukte van jewelste, nu nog weinig verkeer ...
Overgenomen door vrachtwagens ?
Re: IJzeren Rijn
Is daar ooit nood aan geweest?Asterix schreef:Is er dan nog wel nood aan de Ijzeren Rijn?
Re: IJzeren Rijn
moest ze in de vorige eeuw niet verwaarloosd geweest zijn dan was er vandaag zelfs geen discussie over die route. Het feit is dat men in Wallonie geslaagd is in de opzet om de lastigste route naar het Duitse Ruhr-gebied open te houden.
Re: IJzeren Rijn
Een alternatieve route naar Duitsland zou handig zijn bij versperring van de huidige route of problemen in Aken. En het zou helpen de investeringen in de elektrificatie te betalen. En gezien de grote werken daarvoor nodig, kan het goed gedaan worden, als in: met lange uitwijksporen, waar we toch regelmatig problemen mee hebben op de Montzenroute...
Want het verkeer naar Montzen is nu ook weer niet zo stil, alleen is het vaak nogal geconcentreerd.
Want het verkeer naar Montzen is nu ook weer niet zo stil, alleen is het vaak nogal geconcentreerd.