Daar zal waarschijnlijk geen vaste route voor zijn, dat wordt gekozen in functie van de onderhoudwserken die die nacht moeten plaatsvinden.
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Klopt, de E320 gaat testen in de nacht van 11 op 12 juli.
E14601 rijdt van Vorst naar Lichtervelde via lijnen 96B, 50C, 50A, 75 en 73. Voorzien vertrek om 21.50u en aankomst te 23.00u.
Vervolgens gaat hij 8 ritten H/T maken naar De Panne, te beginnen om 23.10u.
Omstreeks 4u keert hij terug naar Brussel.
Re: ETCS in België.
Het was een historisch weekend ! Voor het eerst in 10 jaar is er nog eens ETCS level 2 bijgekomen in België, namelijk op de lijn tussen Diksmuide en De Panne.
Hiervoor is er in Brugge een nieuw RBC gebouwd, het eerste in België door Siemens geleverd ( de RBC's van HSL3 en 4 zijn van Alstom-makelij). Lijn 73 is uitgekozen als pilootlijn voor de ETCS2 omdat er hier niet zoveel verkeer is en er 's nachts makkelijk testritten kunnen ingelegd worden. Het laatste jaar is er dan ook druk rondgereden met de ETCS testmotorwagen (EM202) om alle mogelijk functionaliteiten te kunnen testen. Ook andere treinen zijn er getest en zullen er nog getest worden (zoals de E320 morgenavond).
Nu lijn 73 gehomologeerd is zal de ETCS2-technologie de komende jaren uitgerold worden op ongeveer 30% van het net. De lijnen rond Gent, Brugge, Hasselt en Mons krijgen level2 alsook L162, L37, L125 en L12
Hiervoor is er in Brugge een nieuw RBC gebouwd, het eerste in België door Siemens geleverd ( de RBC's van HSL3 en 4 zijn van Alstom-makelij). Lijn 73 is uitgekozen als pilootlijn voor de ETCS2 omdat er hier niet zoveel verkeer is en er 's nachts makkelijk testritten kunnen ingelegd worden. Het laatste jaar is er dan ook druk rondgereden met de ETCS testmotorwagen (EM202) om alle mogelijk functionaliteiten te kunnen testen. Ook andere treinen zijn er getest en zullen er nog getest worden (zoals de E320 morgenavond).
Nu lijn 73 gehomologeerd is zal de ETCS2-technologie de komende jaren uitgerold worden op ongeveer 30% van het net. De lijnen rond Gent, Brugge, Hasselt en Mons krijgen level2 alsook L162, L37, L125 en L12
Re: ETCS in België.
L12 ? Als omleidingsroute voor de HSL4 ?
Worden onze nieuwe assentellers voor de overwegen nu dan ook op de afstanden voor 160 kmh geplaatst ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Het is niet omdat er ETCS komt, dat er 160 km/u zal worden gereden. Een spoorlijn moet daar qua infrastructuur voor zijn uitgerust.
Re: ETCS in België.
Alle spoorlijnen krijgen ETCS, omleidingsroute of niet.
De snelheid blijft (voorlopig) op 130 km/h, er verandert dus niets aan aankondigingsafstanden.
Re: ETCS in België.
Dat weet ik maar lijn 12 vervult alle vele eisen na de ombouw een jaar of vijf geleden...en omdat men nu aan de hardware werkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
idd , maar ik verwachtte een stukje logica achter de gekozen volgorde, vroeg mij af wat L12 heeft wat anderen niet hebben...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Op lijn 12 is alle seininrichting al gedigitaliseerd waardoor ETCS2 zonder grote werken kan uitgerold worden. Op andere plaatsen moet eerst alles (spoorstroomkringen, assentellers, seinen, wisselmotoren, ...) vervangen worden.
Re: ETCS in België.
Er zijn volgens mij nog te veel overwegen op die lijn om 160 km/h te kunnen rijden zonder een verkeersinfarct te veroorzaken. Er zijn nog lijnen die niet op maximale snelheid uitgebaat worden om die reden.dentheo schreef:Dat weet ik maar lijn 12 vervult alle vele eisen na de ombouw een jaar of vijf geleden...en omdat men nu aan de hardware werkt.
Re: ETCS in België.
en welke release hebben we geïnstalleerd? En is dit door ERA geaccepteerd? En wanneer beginnen we alle andere lijnen die met ETCS uitgerust zijn op dezelfde release te zetten ( zodat uitzonderingen voor de ene lijn en voorlopige toelatingen voor een andere lijn tot het verleden behoren- zie hierboven) . Zwitserland heeft kort na de invoering van ETCS-2 op de GBT alle andere lijnen op dezelfde release gezet ( er ware er 3 verschillende; tractie materieel mocht wel op de Loetschberg Basistunnel rijden, maar niet op de Gotthard - niet over de berg en niet door de tunnel). Alles draait nu op dezelfde release, over meerdere RBC's, en ETCS LS is nu de standaard ( zonder ETCS kom je Zwitserland niet meer in )Shrek schreef: ↑10 jul 2018, 09:35 Het was een historisch weekend ! Voor het eerst in 10 jaar is er nog eens ETCS level 2 bijgekomen in België, namelijk op de lijn tussen Diksmuide en De Panne.
Hiervoor is er in Brugge een nieuw RBC gebouwd, het eerste in België door Siemens geleverd ( de RBC's van HSL3 en 4 zijn van Alstom-makelij). Lijn 73 is uitgekozen als pilootlijn voor de ETCS2 omdat er hier niet zoveel verkeer is en er 's nachts makkelijk testritten kunnen ingelegd worden. Het laatste jaar is er dan ook druk rondgereden met de ETCS testmotorwagen (EM202) om alle mogelijk functionaliteiten te kunnen testen. Ook andere treinen zijn er getest en zullen er nog getest worden (zoals de E320 morgenavond).
Nu lijn 73 gehomologeerd is zal de ETCS2-technologie de komende jaren uitgerold worden op ongeveer 30% van het net. De lijnen rond Gent, Brugge, Hasselt en Mons krijgen level2 alsook L162, L37, L125 en L12
Re: ETCS in België.
2.3.0d, 100% geaccepteerd door het ERA.IGBT-6000 schreef: ↑10 jul 2018, 22:46 en welke release hebben we geïnstalleerd? En is dit door ERA geaccepteerd? En wanneer beginnen we alle andere lijnen die met ETCS uitgerust zijn op dezelfde release te zetten ( zodat uitzonderingen voor de ene lijn en voorlopige toelatingen voor een andere lijn tot het verleden behoren- zie hierboven) . Zwitserland heeft kort na de invoering van ETCS-2 op de GBT alle andere lijnen op dezelfde release gezet ( er ware er 3 verschillende; tractie materieel mocht wel op de Loetschberg Basistunnel rijden, maar niet op de Gotthard - niet over de berg en niet door de tunnel). Alles draait nu op dezelfde release, over meerdere RBC's, en ETCS LS is nu de standaard ( zonder ETCS kom je Zwitserland niet meer in )
Op HSL3 en HSL4 zijn er plannen om op termijn ook naar 2.3.0d te gaan, maar dat is op dit moment echt geen prioriteit.
ETCS LS mag dan wel de standaard zijn in Zwitserland, hetgeen we nu op L73 in gebruik genomen hebben is gewoon veel beter dan die LS.
Re: ETCS in België.
Nog eens 10 jaar voor Level 3 hier en daar?
Gefeliciteerd in ieder geval, niet vergeten om bij GSMR stilletjes aan opvolgers te denken¸fabrikanten gaan ook maar zolang GSM/EDGE/.. blijven leveren.

Re: ETCS in België.
Uiteraard volgt Infrabel de technologische evoluties op de voet, maar het is momenteel nog niet opportuun om daarin al te investeren.kika schreef:Nog eens 10 jaar voor Level 3 hier en daar?Gefeliciteerd in ieder geval, niet vergeten om bij GSMR stilletjes aan opvolgers te denken¸fabrikanten gaan ook maar zolang GSM/EDGE/.. blijven leveren.
Re: ETCS in België.
Zie ook dit topic.Asterix schreef: ↑07 jul 2018, 16:19Klopt, de E320 gaat testen in de nacht van 11 op 12 juli.
E14601 rijdt van Vorst naar Lichtervelde via lijnen 96B, 50C, 50A, 75 en 73. Voorzien vertrek om 21.50u en aankomst te 23.00u.
Vervolgens gaat hij 8 ritten H/T maken naar De Panne, te beginnen om 23.10u.
Omstreeks 4u keert hij terug naar Brussel.