Mag je in deze trein niet “blijven liggen” tot een iets menselijker uur ? Zoals bij Caledonian Sleeper ?
Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Re: Nachttreinen
Moeilijk om in een lopend dienstregelingsjaar nog van rijpad te veranderen dus kans is groot dat het in 2023 inderdaad met die uren is. Misschien kunnen ze in restcapaciteit hun rijpad verlengen tot Berlin-Ost of Berlin-Lichtenberg en daar wat langer aan perron blijven zodat klanten kunnen uitslapen ? Met name in Lichtenberg zijn er denk ik meer dan genoeg perrons om dit mogelijk te maken.Ze hebben vorig jaar een dienstregeling gepubliceerd, aannemende dat die nog steeds relevant is betekent dat:
Brussel 19:22 - Amsterdam 20:01 - Berlin 05:52
Berlin 23:05 - Amsterdam 06:26 - Brussel 09:54
Is helemaal niet dezelfde markt, dagreis is voor de gemiddelde reiziger te tijdrovend om concurrentieel te zijn met het vliegtuig.Ik ben benieuwd wat daar de markt voor is, de verbindingen overdag zijn al best goed.
Re: Nachttreinen
Sowieso denk ik dat het voor ES moeilijk is om het Belgische deel van hun traject te realiseren. De dure rijpaden die nu zullen worden betaald door de overheid waren niet het enige probleem.260689 schreef: ↑16 dec 2022, 15:05 Met de nieuwe dienstregeling volgend jaar december zou de NJ dagelijks rijden tussen Brussen - Wien en Brussel - Berlijn. 5 wagens voor Wien, 5 wagens voor Berlijn. Deze zouden in Mainz (af) samen gerangeerd worden met de NJ Parijs - Berlijn/Wien. Soort van X verbinding.
Dan stel ik mij de vraag of de ES niet wat achterhaald wordt? Ik heb toch meer vertrouwen in de ÖBB met hun NJ dan de ES die eerst nog via Amsterdam moet rijden.
Mogelijk eindigen we eenvoudigweg met een Amsterdam-Berlijn waar dan geen concurrentie met Nightjet speelt.
Re: Nachttreinen
Inderdaad, maar het blijft erg vroeg, de trein moet het station uit voor de ochtendspits...
Re: Nachttreinen
Ja, dat mag. Tot 06:45, daarna moet je de trein verlaten. Het materieel wordt om 07:15 afgerangeerd naar Reading TMD.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nachttreinen
Da's nog altijd erg vroeg in London - in Berlijn of in Milaan zou men op dat uur misschien al aan een koffietje geraken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nachttreinen
Dat laatste lukt ook wel in Londen, hoor, er zijn al cafés open om 6:30 waar je kan ontbijten. En als je echt pas de trein uit gaat om 6:45, tegen dat je het station uit bent is het eerder 7:00, en dan gaan er nog een hoop zaken open.
-
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Nachttreinen
Deze nacht/ochtend (17 december) heeft de eerste Arriva-nachttrein gereden tussen Maastricht en Schiphol Airport.
Deze zouden nu elke nacht van vrijdag op zaterdag rijden, vanaf 7 januari zal er ook een Arriva-nachttrein rijden tussen Groningen en Schiphol Airport.
Deze zouden nu elke nacht van vrijdag op zaterdag rijden, vanaf 7 januari zal er ook een Arriva-nachttrein rijden tussen Groningen en Schiphol Airport.
Re: Nachttreinen
Voor de goede orde: dat betreft geen slaaptrein, maar een eenvoudig stoptreinstel (de FLIRT die nu ook op de LIMAX/RE18 rijdt) dat een nachtelijke rit op en neer naar Schiphol maakt. Eenmaal per week per route, met regelmatig gaten bij werkzaamheden.
Re: Nachttreinen
Eerste skitrein van TUI Nederland vertrok vanavond uit Amsterdam naar Oostenrijk (Bludenz en Bischofshofen).
Organisatie TUI ism. GreenCityTrip met 16 rijtuigen : 14 rijtuigen van Euro-Express (12 couchettes en 2 WL AB30) + 2 WL AB30 van TRI.
Past niet op één foto, zelfs niet op een panoramafoto.
Organisatie TUI ism. GreenCityTrip met 16 rijtuigen : 14 rijtuigen van Euro-Express (12 couchettes en 2 WL AB30) + 2 WL AB30 van TRI.
Past niet op één foto, zelfs niet op een panoramafoto.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Nachttreinen
Dan zouden ze die toelating eigenlijk best zo snel mogelijk in orde brengen, want je kan met het doortrekken van de ÖBB Vectron naar Brussel veel tijd uitsparen: de locwissel zelf te Aachen, maar ook de mogelijkheid om dan via HSL 2 én via HSL 3 te rijden (want die Vectron heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een NBÜ-systeem dat met dat van de rijtuigen overeenkomt, lijkt me). Dat bespaart alles tezamen meer dan een half uur.
Wat zijn de limiterende factoren voor een toelating op de HSL en kan daaraan tegemoet gekomen worden?
Re: Nachttreinen
Het is European Sleeper kennelijk gelukt om rijtuigen te huren, vanaf 25 mei gaan ze 3 ritten per week H/T uitvoeren tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn.
https://www.treinreiziger.nl/nachttrein ... -mei-2023/
https://www.treinreiziger.nl/nachttrein ... -mei-2023/
Re: Nachttreinen
Jammer dat een station als Den Haag HS wordt overgeslagen in de terugrit.Op de terugreis kan de trein niet te Amersfoort en Den Haag HS stoppen, omdat dit niet past in de dienstregeling.
Een halte hoeft niet erg lang te duren. Twee minuten is al ruim voldoende.
Het is nu niet dat dit een station is waar de meerderheid van de reizigers zal uitstappen, deze rol zal eerder weggelegd zijn voor Brussel en Amsterdam.
Re: Nachttreinen
Nu ben ik eens benieuwd welke uitleg ze gaan hebben als het ook dan niet blijkt te lukken.AlexNL schreef: ↑27 dec 2022, 19:45 Het is European Sleeper kennelijk gelukt om rijtuigen te huren, vanaf 25 mei gaan ze 3 ritten per week H/T uitvoeren tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn.
https://www.treinreiziger.nl/nachttrein ... -mei-2023/
Re: Nachttreinen
Is het niet omdat de terugreis via HSL Amsterdam-Rotterdam gaat dat Den Haag niet kan worden bediend ?