BENELUX

Hobbes

Re: opnieuw volwaardige Benelux trein

Bericht door Hobbes »

Rob schreef:In de BeneluxPlus zullen waarschijnlijk geen fietsen toegelaten zijn ?
Zal ervan afhangen welk materiaal er gaat gebruikt worden. De huidige Beneluxrijtuigen zijn daar op voorzien, maar hoe lang gaat men die nog blijven gebruiken?
Ze hebben in ieder geval stilaan een grondige opfrissing nodig (en dan druk ik mij nog zacht uit), of gaat men echt nieuw materiaal aankopen?

Niemand die het momenteel weet...

Wat het nieuwe aanbod betreft, ik had ook liever een Beneluxtrein zoals vroeger gezien, aangevuld met een nieuwe verbinding Antwerpen-Breda-Eindhoven, maar het moet natuurlijk betaalbaar blijven. Men kan blijven dromen over extra treinen maar zoals het Fyra-debacle ons geleerd heeft groeien de bomen niet meer tot in de hemel...

Iedereen had natuurlijk gehoopt op de herneming van de dienst naar Amsterdam in december 2013, maar men moet ergens het materiaal vandaan halen en de rijpaden in Nederland waren volgens mij al uitgedeeld voor de beslissing om helemaal te stoppen met Fyra.
deadlock

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:4- Veel van die treinen worden gedeeld met reizigers met andere bestemmingen waardoor de beschikbare capaciteit voor Nederland - België zal tegenvallen.
Zoveel vraag zal er niet zijn om in Lille te komen.
Nadelengroep 3: Nederlandse steden
1- In Nederland gaat de treindienst op de schop: de IC-serie Den Haag - Venlo zal over de HSL worden gestuurd. De gemeente Dordrecht raakt hierdoor een intercityverbinding met Brabant kwijt en is aangewezen op de stoptrein Den Haag - Breda, alwaar zal moeten worden overgestapt.
Dat is speculatie.
Ik vrees dat ROVER en TTB niet volledig zijn geïnformeerd, of dat ze zich in de luren hebben laten leggen door de spoorwegen.
Wat is er eigenlijk gebeurd met die Alex die goed geïnformeerd was sinds hij is toegetreden tot de denktank van Rikus? Ik hoor je alleen nog maar neoliberale bullshit spuien en er komt een constante stroom negatieve posts uit je vingers. Niet leuk.
deadlock

Bericht door deadlock »

Rob schreef:In de BeneluxPlus zullen waarschijnlijk geen fietsen toegelaten zijn ?
Het binnenlands tarief is van kracht, geen toeslagen en het gaat rijden met ICRm dus de kans bestaat dat die gewoon meemogen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

deadlock schreef:
AlexNL schreef:4- Veel van die treinen worden gedeeld met reizigers met andere bestemmingen waardoor de beschikbare capaciteit voor Nederland - België zal tegenvallen.
Zoveel vraag zal er niet zijn om in Lille te komen.
Je mist mijn punt volledig: de meeste treinen uit het aanbod zullen andere bestemmingen hebben (zoals Parijs of Londen) waardoor er relatief weinig capaciteit over blijft voor Amsterdam - Brussel.

Daarnaast sla je de plank redelijk mis: Lille is een aantrekkelijke bestemming voor bestemmingen in west-Frankrijk, waar reizen via Parijs een grote omweg betekent. Op dit moment is Lille niet aantrekkelijk, maar wanneer er rechtstreekse treinen rijden kan dit veranderen.
deadlock schreef:
Nadelengroep 3: Nederlandse steden
1- In Nederland gaat de treindienst op de schop: de IC-serie Den Haag - Venlo zal over de HSL worden gestuurd. De gemeente Dordrecht raakt hierdoor een intercityverbinding met Brabant kwijt en is aangewezen op de stoptrein Den Haag - Breda, alwaar zal moeten worden overgestapt.
Dat is speculatie.
Nee hoor.

Uit deze brief:
Nationaal
(...)

32 x per dag een verbinding over de Hogesnelheidslijn tussen Den Haag — Rotterdam - Breda — Tilburg - Eindhoven (hierdoor ontstaat een kwartierdienst tussen Rotterdam en Breda).
(...)

Toeslag
Het afschaffen van de toeslag tussen Rotterdam en Breda en een continuering van de tijdelijke verlaging van de toeslag op Schiphol - Rotterdam (20% in plaats van 30%). Waar er voor de reiziger geen keuze is zal de toeslag in zijn geheel verdwijnen. Dit is het geval op het traject tussen Rotterdam en Breda waardoor de reiziger voor het normale binnenlandse tarief 5x per uur in beide richtingen kan reizen. De ruim beschikbare capaciteit op dit traject biedt de reiziger een grote kans op een zitplaats.
De precieze invulling van dienstregeling 2017 is nu natuurlijk nog onbekend, maar als je dit leest is het duidelijk dat NS niet van plan is om te zorgen voor een snelle verbinding via Dordrecht (bijvoorbeeld door de IC Amsterdam - Dordrecht door te laten rijden naar Breda).

Opvallend vind ik ook dat er wordt gesproken over "Den Haag - Eindhoven", wat mij doet vermoeden dat het traject Eindhoven - Venlo vanaf dan door een andere treinserie zal worden bediend.
deadlock schreef:Wat is er eigenlijk gebeurd met die Alex die goed geïnformeerd was sinds hij is toegetreden tot de denktank van Rikus? Ik hoor je alleen nog maar neoliberale bullshit spuien en er komt een constante stroom negatieve posts uit je vingers. Niet leuk.
Verwacht je nou nog serieus antwoord ook? :lol:
deadlock schreef:
Het binnenlands tarief is van kracht, geen toeslagen en het gaat rijden met ICRm dus de kans bestaat dat die gewoon meemogen.
Op de HSL zijn geen fietsen toegelaten uit veiligheidsoverwegingen, voor zover ik weet komt dit voort uit HSL-reglementen.
kika

Bericht door kika »

AlexNL schreef:
deadlock schreef:
Op de HSL zijn geen fietsen toegelaten uit veiligheidsoverwegingen, voor zover ik weet komt dit voort uit HSL-reglementen.
Serieus? Ik herinner me Ron Heeren: “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij.” Hoewel een uitspraak van 2 jaar terug en het hier niet om de Thalys gaat, zou het me niet verbazen dat de oorzaak in die hoek ligt. Was er enkele jaren terug geen Europese regeling waarbij het verplicht werd om bij nieuwe voertuigen (rijtuigen, motorwagens,…) het verplicht is om fietsen mee te kunnen nemen?
Steven

Bericht door Steven »

ik heb mijn fiets al perfect meegenomen op thalys en tgv, wel telkens in een fietstas, dus met gedraaid stuur, zadel op laagste punt en wielen er uit.
K V B

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: Er was informatie vooraf maar het "detail" 30 minuten reistijdverlenging was daarin verzwegen.
Hoe gaat men die extra 30 minuten voor elkaar krijgen? Gaat men de trein aan 60 kph over de HSL doen rijden?.
dentheo

Bericht door dentheo »

K V B schreef:
rvdborgt schreef: Er was informatie vooraf maar het "detail" 30 minuten reistijdverlenging was daarin verzwegen.
Hoe gaat men die extra 30 minuten voor elkaar krijgen? Gaat men de trein aan 60 kph over de HSL doen rijden?.
Nee omweg in Nederland, via Den Haag en "kopmaken" in Breda, daarna ook in België nog via Zaventem.
Hij rijdt maar twee stukjes op HSL: Rotterdam -Lage Zwaluwe en na het kopmaken Breda-Antwerpen.

Door dit slingertracé zijn er voorstellen om hem Slingerbenelux of Meander-Benelux te noemen. :lol: :lol:
Meer mensen bedienen is de officiele verantwoording en de Thalys krijgt het ook iets makkelijker om klanten te werven (dat zegt men NIET).
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

dentheo schreef:
K V B schreef:
Nee omweg in Nederland, via Den Haag en "kopmaken" in Breda, daarna ook in België nog via Zaventem.
Hij rijdt maar twee stukjes op HSL: Rotterdam -Lage Zwaluwe en na het kopmaken Breda-Antwerpen.

Door dit slingertracé zijn er voorstellen om hem Slingerbenelux of Meander-Benelux te noemen. :lol: :lol:
Meer mensen bedienen is de officiele verantwoording en de Thalys krijgt het ook iets makkelijker om klanten te werven (dat zegt men NIET).
Maar hij slingert niet echt meer dan de oude Benelux. Die reed immers ook via Den Haag. In principe moet met materiaal dat 160 kph kan die trein het in drie uur kunnen doen. En als straks materiaal komt dat 200 kph kan (dat wil de NS toch aanschaffen?) moet het nog sneller kunnen. Misschien dat, nu men M6 op de IC-A gebruikt men toch op korte termijn wat IC11 kan vrij maken, en een aantal locs van de reeks 18 van ATB kan voorzien. Kan de NMBS de NS eens laten betalen...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Er was informatie vooraf maar het "detail" 30 minuten reistijdverlenging was daarin verzwegen.
Ik vroeg me dat ook af. Met goede maar realistische rijpaden is 20 minuten minder haalbaar. Met dezelfde berekening voor de Benelux kom ik inderdaad op 2 uur en drie kwartier.

Groetjes,
Rian
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
AlexNL schreef:
deadlock schreef:Het binnenlands tarief is van kracht, geen toeslagen en het gaat rijden met ICRm dus de kans bestaat dat die gewoon meemogen.
Serieus? Ik herinner me Ron Heeren: “De Thalys is voor de zakelijke markt en daar passen die vieze fietsen niet bij.” Hoewel een uitspraak van 2 jaar terug en het hier niet om de Thalys gaat, zou het me niet verbazen dat de oorzaak in die hoek ligt.
Precies, dat is het.
kika schreef:Was er enkele jaren terug geen Europese regeling waarbij het verplicht werd om bij nieuwe voertuigen (rijtuigen, motorwagens,…) het verplicht is om fietsen mee te kunnen nemen?
Nee. Wat er uiteindelijk in EU-Verordening 1371/2007 is gekomen en zwak compromis dat geen verplichtingen oplegt:

"Alle spoorwegondernemingen geven reizigers de mogelijkheid om, in voorkomend geval tegen betaling fietsen in de trein mee te nemen, voor zover deze fietsen makkelijk hanteerbaar zijn, dit geen nadelige invloed op de specifieke spoorwegdienst heeft en het rollend materieel dit toelaat."

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

K V B schreef: Maar hij slingert niet echt meer dan de oude Benelux. Die reed immers ook via Den Haag. In principe moet met materiaal dat 160 kph kan die trein het in drie uur kunnen doen. En als straks materiaal komt dat 200 kph kan (dat wil de NS toch aanschaffen?) moet het nog sneller kunnen. Misschien dat, nu men M6 op de IC-A gebruikt men toch op korte termijn wat IC11 kan vrij maken, en een aantal locs van de reeks 18 van ATB kan voorzien. Kan de NMBS de NS eens laten betalen...
De M6 komt inderdaad op de IC A, maar niet met stuurrijtuig. Die zouden naar schijnt niet geslaagd zijn in de proeven voor 200km/u, dus daar heb je dubbel loc gebruik en kom je uit op minder opties om naar NL te rijden. Niet vergeten dat ze binnen afzienbare tijd ook al extra locs wil om in te zetten naar Luxemburg. Men wil op die lijn ook nog alle HLE 13 en 20 vervangen. Bijkomende even vermelden dat de rijtuigen van het type i11 zijn en niet IC11 ;-)
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Dat zullen de keertijden zijn voor de voorlopige samenstelling (Traxx met ICM). Eens er nieuwe stellen zijn zal het waarschijnlijk wel vlotter gaan :)
AlexNL

Re: BENELUX

Bericht door AlexNL »

Tot en met 2024 (einde concessie NS) is de instroom van IC200-materieel op de 'Beneluxplus' niet voorzien.
Afbeelding
dentheo

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

ik vond ook een schema uit de Belgische persconferentie , daar gaat de Amst-R'daal-Bru naar 16 vanaf EIND 2015, dat scheelt een jaartje....

Anderzijds gaat men daar vanaf 2017 met A'dam-Breda-Brussel ineens ALLE 16...
NS is iets voorzichtiger, "gefaseerd en beheerst" zoals ze zo mooi zeggen.

ps. moet benelux draad eigenlijk niet onder internationaal ??? :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie