Pagina 75 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 aug 2013, 16:51
door Klassiekje
Eigenlijk best wel triestig dat er nog altijd klassiekjes de Brussel - Luchthaven - Leuven doen, mooie eerste ervaring met Belgiƫ :D

Ik heb er geen bezwaar tegen maar je zou toch verwachten dat ze iets moderner materiaal zouden inzetten daar.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 aug 2013, 17:00
door BVG1988
Ik zou dan opteren maar van iets met dezelfde capaciteit, maar ik denk niet dat er zo een type is. Met 4 treinen per uur zie je dat een klassiekje voldoende capaciteit biedt. Ik denk dat een Sabena stel het beste zou zijn :mrgreen:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 08 aug 2013, 23:04
door Retard
De remmen worden nog steeds vervangen. Den 195 piepte eens geweldig toen hij moest remmen toen hij E672 vezekerde, toen hij een week later E4122 verzekerde, remde hij zo zoet als hij maar kon 8)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 aug 2013, 10:19
door AM'er
Ik zou beginnen denken dat ieder klassiekje die naar een technische controle gaat onmiddellijk ter zijde wordt gesteld als er iets versleten is. Al wat nu nog vervangen wordt, is verloren omdat het de kans niet meer krijgt te verslijten.

Is gewoon een veronderstelling natuurlijk, want ik ben niet op de hoogte van de beslissingscriteria om het ene stel ter zijde te schuiven en het andere te herstellen.

Gisteren nog de 268 zien rijden in Brugge, reeds goed geroest :)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 aug 2013, 10:44
door Steve
AM'er schreef:Ik zou beginnen denken dat ieder klassiekje die naar een technische controle gaat onmiddellijk ter zijde wordt gesteld als er iets versleten is. Al wat nu nog vervangen wordt, is verloren omdat het de kans niet meer krijgt te verslijten.

Is gewoon een veronderstelling natuurlijk, want ik ben niet op de hoogte van de beslissingscriteria om het ene stel ter zijde te schuiven en het andere te herstellen.

Gisteren nog de 268 zien rijden in Brugge, reeds goed geroest :)
Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 aug 2013, 23:27
door Joris
Hallo,
Die remblokken blijven normaal zitten tot bij het verschroten. Desnoods steekt men zelfs nieuwe remblokken, enkel en alleen voor het schroottransport, je moet het materieel daar natuurlijk veilig krijgen... (was zo bij de laatste 25'ers trouwens)
Groeten.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 aug 2013, 23:31
door Steven
Steve schreef:
AM'er schreef:Ik zou beginnen denken dat ieder klassiekje die naar een technische controle gaat onmiddellijk ter zijde wordt gesteld als er iets versleten is. Al wat nu nog vervangen wordt, is verloren omdat het de kans niet meer krijgt te verslijten.

Is gewoon een veronderstelling natuurlijk, want ik ben niet op de hoogte van de beslissingscriteria om het ene stel ter zijde te schuiven en het andere te herstellen.

Gisteren nog de 268 zien rijden in Brugge, reeds goed geroest :)
Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.
Niet alle types van klassiekjes hebben dezelfde remmen. De reeks 200 heeft bijvoorbeeld enkel remschijven, andere stellen hebben dan weer schijven en blokken. Er zit dus variatie op.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 10 aug 2013, 18:37
door nahoj
Maken hun laatste reis: 185, 224, 226, 232 en 265.

En om in te gaan op enkele van de posts hierboven: uiteraard worden alle onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd die de veiligheid van het spoorverkeer verzekeren, tot en met het slooptransport. Dat wil in de eerste plaats zeggen dat de remmen en wielen in orde moeten zijn.
Anderzijds is het logisch, als ze er aan dit tempo uitgaan, en met het definitieve einde zo kort bij, dat het verdere onderhoud, zowel preventief als herstellingen, quasi stil valt.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 11 aug 2013, 20:07
door Dieselfreak
De lijst van stellen die de voorbije twee maanden gesneuveld zijn:

153
154
157
161
174
175
176
179
181
182
185
186
187
207
213
215
217
220
223
224
226
230
232
233
247
253
259
265
599

Het gaat echt snel nu, gaat het de komende maanden even snel, nog sneller of trager?

Gisteren heb ik nog in stel 256 gezeten, en dan nog wel in eerste klasse, van Leuven tot Sint-Joris-Weert. Misschien was het wel de laatste keer dat ik in een roodje gezeten heb.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 aug 2013, 14:41
door BVG1988
Daarnet zag ik een vloot bordeaux klassiekjes passeren (stuk of 4 dnk ik) op lijn 50A richting Brussel, wellicht de laatste rit voor hen. :cry:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 aug 2013, 14:44
door Patrick
Wordt er eentje bewaard?
Voorziet men een afscheidsmoment bij de allerlaatste rit van het allerlaatste oudste stelletje?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 aug 2013, 14:48
door BlubBlub
Patrick schreef:Voorziet men een afscheidsmoment bij de allerlaatste rit van het allerlaatste oudste stelletje?
Die is was op 23 maart 2013.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 aug 2013, 15:07
door Steve
BlubBlub schreef:
Patrick schreef:Voorziet men een afscheidsmoment bij de allerlaatste rit van het allerlaatste oudste stelletje?
Die is was op 23 maart 2013.
Dat was inderdaad een "afscheidsmoment", maar van die "allerlaatste rit" was nog hoegenaamd geen sprake...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 12 aug 2013, 22:16
door Dieselfreak
Steve schreef:Wordt zo'n remblok of ander onderdeel bij het afvoeren van een rood klassiekje dan niet gerecupereerd voor een gemoderniseerd klassiekje? Daarvan rijdt er immers nog steeds een heel pak rond, en dat zal nog wel de nodige jaren zo blijven.
Het zal volgens mij toch niet meer zo heel veel jaren zijn. Het eerste gemoderniseerde stel rijdt ondertussen ook al 14 jaar in het wit rond.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 aug 2013, 12:54
door AM'er
Worden er nog gemoderniseerde klassiekjes in de werkplaats gebracht voor een kleine revisie (K)?