De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Dit is een nog grotere soap aan het worden dan het V250-drama waar de fabrikant flink geblunderd heeft. Gaan die locomotieven nog eens in dienst komen of niet?

Het kan toch niet zo zijn dat de NMBS een order plaatst en pas nadat de serieproductie al is opgestart ineens met allerlei wijzigingen komt, die dan op kosten van de fabrikant ingebouwd zouden moeten worden?
Aangezien Siemens al bijna 2 jaar boete betaalt, zal het wel een beetje anders liggen.

Groetjes,
Rian
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:
Het kan toch niet zo zijn dat de NMBS een order plaatst en pas nadat de serieproductie al is opgestart ineens met allerlei wijzigingen komt, die dan op kosten van de fabrikant ingebouwd zouden moeten worden?
Wijzigingen die de NMBS achteraf vraagt zullen door NMBS betaald moeten worden....waarschijnlijk aan +- dubbel van de prijs tov vraag vooraf.

Logisch alle plannen worden ongeldig enz. enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
belgiumrailnmbs

Bericht door belgiumrailnmbs »

Descheenmaeker zei in 'VOLT' op 23 maart 2011 "dat de nieuwe loks er binnen 8 weken zullen rijden"
We zullen zien
kika

Bericht door kika »

belgiumrailnmbs schreef:Descheenmaeker zei in 'VOLT' op 23 maart 2011 "dat de nieuwe loks er binnen 8 weken zullen rijden"
We zullen zien
'zullen rijden?' Dat kan je op veel manieren interpreteren, klopt het dat de homologatie dan (zo goed als) rond is en er wordt begonnen met opleidingen?
stefanic

Bericht door stefanic »

Wat ik weet:
In principe vanaf ma 4/4 dagelijks 'tot nader bericht' homologatieritten T18 voor Belgorail:
T18 + 6 I11 200km/u, uren bij benadering:

Oostende 5u - Welkenraedt 8u
Welkenraedt 9u -Oostende 12u
Oostende 13u - Welkenraedt 16u
Welkenraedt 17u -Oostende 20u

Het betreft dus lege treinen die rijden in IC-A 'stijl', geen commerciele ritten.
De rijpaden zijn er. De testen met de locs worden gradueel opgevoerd, dus ik vermoed dat niet direct vanaf 4/4 de 4 ritten gereden worden.
Daarna (binnen 8 weken?) volgt commerciele inzet op enkele P-treinen (in begin met noodloc) en daarna invoering op de IC-A en dan stap voor stap op andere relaties.
Die homologatieritten zullen vermoedelijk een hele tijd blijven, daar elke individuele loc blijkbaar 1000km moet gereden hebben vooraleer deze z'n homologatie krijgt voor inzet op commerciële ritten. Eén ritje Oostende-Welkenraedt is ongeveer 250km...
spoorwegrealist
Treinen9880

Bericht door Treinen9880 »

stefanic schreef:Wat ik weet:
In principe vanaf ma 4/4 dagelijks 'tot nader bericht' homologatieritten T18 voor Belgorail:
T18 + 6 I11 200km/u, uren bij benadering:

Oostende 5u - Welkenraedt 8u
Welkenraedt 9u -Oostende 12u
Oostende 13u - Welkenraedt 16u
Welkenraedt 17u -Oostende 20u

Het betreft dus lege treinen die rijden in IC-A 'stijl', geen commerciele ritten.
De rijpaden zijn er. De testen met de locs worden gradueel opgevoerd, dus ik vermoed dat niet direct vanaf 4/4 de 4 ritten gereden worden.
Daarna (binnen 8 weken?) volgt commerciele inzet op enkele P-treinen (in begin met noodloc) en daarna invoering op de IC-A en dan stap voor stap op andere relaties.
Die homologatieritten zullen vermoedelijk een hele tijd blijven, daar elke individuele loc blijkbaar 1000km moet gereden hebben vooraleer deze z'n homologatie krijgt voor inzet op commerciële ritten. Eén ritje Oostende-Welkenraedt is ongeveer 250km...
ik zal zeker eens proberen hem op foto te zetten
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef

Bericht door Stef »

Ben benieuwd of het eindelijk waar zal zijn 8)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika

Bericht door kika »

stefanic schreef: Daarna (binnen 8 weken?) volgt commerciele inzet op enkele P-treinen (in begin met noodloc) en daarna invoering op de IC-A en dan stap voor stap op andere relaties.
Bedankt voor alle info! Hopen maar dat die noodlocs niet nodig zijn.
gysev

Bericht door gysev »

De voorziene proefritten van vandaag werden stopgezet wegens 1860 defect in La Louvière...
bobke

Bericht door bobke »

Siemens moet NMBS 21 miljoen euro betalen wegens leveringsachterstand

Het bedrijf Siemens moet spoorwegmaatschappij NMBS 21,2 miljoen euro betalen omdat het een achterstand heeft opgelopen bij de levering van in totaal 120 treinlocomotieven. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) geantwoord op een vraag van Kamerlid Christophe Bastin (CDH), zo meldt La Libre Belgique zaterdag.
De NMBS deed in 2006 een eerste bestelling van 60 locomotieven, type Taurus Eurosprinter 3 (T18). Twee jaar later werd de optie voor nog eens 60 machines gelicht. Het volledige contract had een waarde van 440 miljoen euro.

Homologatieproblemen

Momenteel zou minstens een veertigtal locomotieven op de Belgische sporen moeten rijden, maar dat is niet het geval. Siemens heeft meer dan twee jaar vertraging. Er is sprake van homologatieproblemen. Bovendien zouden de locomotieven volgens sommige bronnen niet overeenkomen met het lastenboek.

De NMBS huurt nu TRAXX-locomotieven bij Bombardier, een concurrent van Siemens. Dat kost de maatschappij 31.000 euro per maand en per locomotief, aldus de krant.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110402_016

Die traxxen die gehuurd worden, die zijn allemaal voor het goederenvervoer toch? Weet iemand het exacte aantal?
Steven

Bericht door Steven »

De traxxen (reeks 28) zijn er met 43 exemplaren en uitgezonderd die ze gebruiken om de benelux te slepen zijn ze allemaal voor de goederen.

Daarnaast heb je ook nog de traxxen die naar Frankrijk gaan, zijnde reeks 29 als ik me niet vergis een reeks van 5 stuks
bobke

Bericht door bobke »

43 traxxen waarvoor ze 31 000 euro huur moeten betalen per maand. Amai, kostelijke affaire. Ik vind dat wel zeer veel geld per maand. Als ik zo uitreken hoeveel een loc kost (440 miljoen / 120 locs= 3,6666 miljoen per loc en als je dat deelt door het bedrag van de huur, dan heb je de loc in 10 jaar terug verdiend (terwijl een loc gemiddeld 40 jaar meegaat).
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Dat klopt, lease is duur. Maar het betreft waarschijnlijk niet alleen de huur van de locomotieven, maar ook een onderhoudscontract en snel een vervangende loc bij defecten.
dentheo

Bericht door dentheo »

bobke schreef:43 traxxen waarvoor ze 31 000 euro huur moeten betalen per maand. Amai, kostelijke affaire. Ik vind dat wel zeer veel geld per maand. Als ik zo uitreken hoeveel een loc kost (440 miljoen / 120 locs= 3,6666 miljoen per loc en als je dat deelt door het bedrag van de huur, dan heb je de loc in 10 jaar terug verdiend (terwijl een loc gemiddeld 40 jaar meegaat).

Een idee wat het onderhoud van die lok kost op die veertig jaar ?
Ik meen dat voor een lok gerekend wordt dat het onderhoud op 10 jaar evenveel kost als de nieuwprijs.....
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic

Bericht door stefanic »

Toch even melden dat de hoger vermeldde homologatieritten pas starten vanaf 11 april ipv 4 april.
En als alles naar wens gaat, eerste commerciële inzet vanaf 2 mei.
spoorwegrealist
Plaats reactie