Pagina 77 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 14 jul 2014, 17:10
door Frank
Steven schreef:De andere optie is elektronisch en daar komt de mobib van pas..
Vreemd vind ik hoe met de Mobib-gegevens wordt omgegaan. De site van de NMBS meldt
Faq Mobib schreef:Anderzijds traceert de NMBS in geen enkel geval de gevolgde trajecten op haar netwerk. NMBS bewaart de sporen van de controles van de MOBIB-kaart in de treinen niet (uitgezonderd als er een overtreding werd vastgesteld).
Bedoelen ze hiermee nu dat ze de gegevens helemaal niet gebruiken? Dat zou toch erg zonde zijn? Het lijkt me logisch dat ze die gegevens wel gebruiken maar dan geanonimiseerd zodat ik bijvoorbeeld gebruiker "A3151B78Q" ben, ik zeg maar wat. Ook dezelfde tekst in het Frans bracht niet echt opheldering. Of ze bedoelen met "traceren" eigenlijk "terugleiden op een bepaalde gebruiker".

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 15 jul 2014, 15:02
door Patrick
Steven schreef:Het gaat nog steeds over de dienstregeling en alles wat daar bij komt kijken. Dat is dus meer dan enkel een route van a naar b bespreken ;)
Privatisering van de nieuwe dienstregeling gaat me toch iets te ver :lol:

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 15 jul 2014, 15:44
door K V B
groentje schreef:In Zwitserland is er bijvoorbeeld een autonoom onderzoeksbureau dat de tellingen doet waarmee de inkomsten van de tickets en abonnementen (die daar geldig zijn ongeacht welke maatschappij je gebruikt).
Er zijn twee maniere waarop in Zwitserland geteld wordt. Er worden inderdaad een paar keer per jaar enquetes gehouden waarbij dus personen op de trein aan iedere reiziger vragen met welk vervoersbewijs zo onder weg zijn, en welk reis ze maken. Ik kom die twee a drie keer per jaar tegen.
Maar er zijn ook automatische tellingen. Zo hebben veel bussen en treinen gewoon bij de deuren sensoren die het aantal instappende (en uitstappende) reizigers tellen.

Dat moet inderdaad onder andere dienen om het geld te verdelen. Er zijn in Zwitserland alleen al een 50tal spoorbedrijven actief...

Om het terug over dienstregelingen te hebben: Wat opvalt in Zwitserland is dat de overheid een fikse vinger in de pap heeft als het om de dienstregeling gaat. Zo wordt bijvoorbeeld voor het IC/IR net de amplitude en de frequentie, alsmede waar de treinen moeten stoppen gewoon door de overheid voorgeschreven. (Vandaar bijvoorbeeld dat op Bern - Basel een IC op de twee ook in Liestal stopt. Liestal is een kantonshoofdstad, en heeft dus "recht" op een IC verbinding)
Voor regionaal verkeer hebben de plaatselijke overheden, en ook bijvoorbeeld reizigersorganisaties ook de kans hun zeg te doen. In het Kanton Bern wordt veel in regionale groepen uitgewerkt, en hun deliberaties zijn gewoon publiek.
De OV bedrijven zelf zijn gewoon uitvoerders van een dienstverlening die openbaar vastgelegd wordt.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 15 jul 2014, 18:51
door overweg13
K V B schreef:
Om het terug over dienstregelingen te hebben: Wat opvalt in Zwitserland is dat de overheid een fikse vinger in de pap heeft als het om de dienstregeling gaat. Zo wordt bijvoorbeeld voor het IC/IR net de amplitude en de frequentie, alsmede waar de treinen moeten stoppen gewoon door de overheid voorgeschreven.
Tja, ik heb de indruk dat dit ook in België het geval. Alleen zijn de wensen van de overheid, zoals opgenomen in het beheerscontract, zo bescheiden dat zelfs de huidige dienstregeling (en dus ook de volgende) ruimschoots aan het beheerscontract voldoet. Een vroegere of latere dienstverlening zou de overheid ongetwijfeld extra geld kosten.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 16 jul 2014, 08:26
door K V B
overweg13 schreef:
K V B schreef:
Om het terug over dienstregelingen te hebben: Wat opvalt in Zwitserland is dat de overheid een fikse vinger in de pap heeft als het om de dienstregeling gaat. Zo wordt bijvoorbeeld voor het IC/IR net de amplitude en de frequentie, alsmede waar de treinen moeten stoppen gewoon door de overheid voorgeschreven.
Tja, ik heb de indruk dat dit ook in België het geval. Alleen zijn de wensen van de overheid, zoals opgenomen in het beheerscontract, zo bescheiden dat zelfs de huidige dienstregeling (en dus ook de volgende) ruimschoots aan het beheerscontract voldoet. Een vroegere of latere dienstverlening zou de overheid ongetwijfeld extra geld kosten.
het IC/IR net kost de Zwitserse overheid eigenlijk niks. De beheersovereenkomst is er een van "SBB krijgt een monopolie op binnenlands interstedelijk verkeer, in ruil verwacht de staat een bepaalde dienstverlening". Er wordt van de SBB dus verwacht dat ze het IC/IR net zelfbedruipend uitbaten, en desalnieteming van vijf uur 's Ochtends tot na middernacht.
De financiering van het regionaal verkeer is appart geregeld.

Eigenlijk zou dat voor België ook een goed model kunnen zijn.
- Verlaag de kosten voor het benutten van de infrastructuur zo dat het IC/IR net zelfbedruipend is, en laat de NMBS dat gewoon op commerciële basis uitbaten.
- Voor regionaal verkeer sluit de NMBS (of een andere partij) gewoon contracten af met de gewesten.

Dat zou betekenen dat natuurlijk een deel van de huidige NMBS subsidie voortaan rechtstreeks naar Infrabel zou moeten gaan. Maar het betekent ook dat men op die manier de wens van de Gewesten tot meer invloed op het spoorgebeuren kan verzoenen met de noodzaak om ergens toch de samenhang in het net te bewaren.

lijn 25 voorbeschouwing op nieuwe uren vanaf december 2014

Geplaatst: 05 aug 2014, 16:12
door railtravelmanager
hallo,

Op de NMBS website vindt je reeds via een link officieuze uren die Infrabel wellicht nog moet goedkeuren :D

Blijkbaar slagen ze er in in de richting van Brussel een kwardienst te bieden vertrekuur uur 09 24 39 54 ...

De IC reeks 26.. gaat verder naar Brussels Airport en Landen ?

De Benelux reeks 92.. gaat terug stoppen in Berchem precies en gaat via Brussel Nationale Luchthaven + extra stop Brussel-Noord.

Reeks 31.. gaat naar Doornik ?

Reeks 20.. en 45.. naar Charleroi

Erwin

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 05 aug 2014, 16:27
door Steve
railtravelmanager, ik heb bovenstaand bericht (waarvoor je een nieuw topic gecreëerd had) in dit bestaande topic gezet. Hier is alles wat je noemt al uitgebreid besproken. :wink:

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 07 aug 2014, 09:53
door profke
FLV-FGSP schreef:Gestreefd wordt naar 4 juli, ving ik vandaag op.
is deze datum ondertussen al gehaald of een nieuwe gecommuniceerd? ik vind de regeling nog niet online (wel in deze thread)

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 07 aug 2014, 09:55
door Steve

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 08 aug 2014, 15:29
door profke
da is nie hetzelfde he...

de website laat nog steeds alleen reisadvies toe voorbij 13/12

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 08 aug 2014, 15:46
door Treinen9880
profke schreef:da is nie hetzelfde he...

de website laat nog steeds alleen reisadvies toe voorbij 13/12
Dat is toch de bedoeling van die pagina of niet? De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 14/12/2014, op deze pagina kan je bekijken hoe de regeling voor jouw er uit ziet...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 08 aug 2014, 16:25
door Shrek
profke schreef:da is nie hetzelfde he...

de website laat nog steeds alleen reisadvies toe voorbij 13/12
Welke info heb je dan nog nodig?
(Of ben je een Stijtje aan het doen? :mrgreen: )

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 aug 2014, 17:33
door BVG1988
Interessante update gezien voor Denderleeuw in de nieuwe versie van de tool, maar ik neem dat de 522 niet meer tevoorschijn gaat komen in Denderleeuw
Ik ga binnenkort nog eens gaan kijken naar Denderleeuw naar de late treinen denk ik, want vorig jaar was ik nogal verrast dat er wel nog veel volk op de 522 opstapte. Ik ben vorig jaar geweest op 28 juni.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 aug 2014, 18:34
door BVG1988
In het tootlje zit denk ik een fout voor 'Station Leuven'. Ik zie in het weekend enkel de opvolger van de IC E Knokke/Blankenberge - Genk enkel een vermelding van trein 1506 richting Genk en geen andere treinen van de reeks. Ik denk dat een foutje is.
Ik kan moeilijk geloven dat enkel de 5xx en de 36xx tussen en Brussel en Leuven gaan rijden als snelle trein tijdens de weekends?
Nu heb je de IC A, IC E en de IR j. :D

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 aug 2014, 18:41
door BVG1988
Ik neem dat die nog niet in de tool zullen zitten, aangezien ik ze voor Genk ook niet zie.