De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
Hallo
Nog slecht nieuws...
Op 13/08/2013, heeft de 7741 2 treins met 4 klassiekjes van Stockem naar Athus overgebracht.
220/154/161/187
215/253/247/164
Amper 2 weken na hun laastste diensten zijn de 161 154 187 en 220 al bij de sloper.
gr
M
Nog slecht nieuws...
Op 13/08/2013, heeft de 7741 2 treins met 4 klassiekjes van Stockem naar Athus overgebracht.
220/154/161/187
215/253/247/164
Amper 2 weken na hun laastste diensten zijn de 161 154 187 en 220 al bij de sloper.
gr
M
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Nog een geluk eigenlijk dat de AM62, AM63 en AM65 het digitale tijdperk gehaald hebben. Als ze er weldra niet meer zijn, hebben we tenminste nog hopen foto's en filmpjes. Van de vorige verdwenen reeksen zijn er veel minder.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Er zijn normaal gezien nog 218 klassiekjes wat overeenkomt met iets meer dan 53000 plaatsen.
Re: De langst levende klassiekjes
Maar je mag niet vergeten dat een klassiek stel veel simpeler in elkaar zit, waar er dan ook minder kwalificaties voor nodig zijn. Zo heeft de depanneerder uit Oostende eens gezegd "dat ze bij elk van de nieuwe machinen van de reeks achttien een ingenieur van Siemens zouden moeten zetten, om hem te depanneren", terwijl deze het met een zestien allemaal zelf kon.Boris schreef:Ergens is het normaal dat de gemoderniseerde 2tjes de volgende reeks slachtoffers worden. Ze gaan deze niet allemaal op een dag opzij zetten maar ik kan aannemen dat bij grotere "problemen" van een stel, dit vlug op een zijspoor zal belanden.
De werkplaatsen zoeken nog steeds naar goede technische bedienden. De zeldzame die ze vinden gaan eerst bij het nieuwere materiaal werken. Dat is toch normaal
Re: De langst levende klassiekjes
De 234 reed vandaag nochtans in de L-trein naar Kortrijk samen met een gemoderniseerd stel.
Een kleine verrijzenis na zijn doodverklaring
Een kleine verrijzenis na zijn doodverklaring

Re: De langst levende klassiekjes
Die heb ik ook gezien. Op E690. Hij had wel een defecte deur.AM'er schreef:De 234 reed vandaag nochtans in de L-trein naar Kortrijk samen met een gemoderniseerd stel.
Een kleine verrijzenis na zijn doodverklaring
Re: De langst levende klassiekjes
Ik vind het een dikke schande als de gemoderniseerde binnen de 5 jaar zouden verdwijnen.Retard schreef:Amai, dat is rap voor den 180. En dinsdag zag ik dat stel nog staan in de bundel van Brugge.nahoj schreef:Maria wordt dit jaar vergezeld door 180, 231, 234, 237 en 250.
Nu 234 buiten dienst is, is de 204 waarschijnlijk de enige met nog volledig originele tafeltjes. Ook de 209 heeft nog één orgineel tafeltje.
Ook is het laatste gemoderniseerde stelletje maar vorig jaar in dienst gekomen. Die kun je nu toch nog niet wegdoen?
De lokettist kost te veel (ok, ik begrijp dat loonkost inderdaad een probleem is)
...maar op andere punten dan weer zotte kosten doen?
De grootste investering in de stellen is nu toch al gedaan.
Idem voor (een aantal) overbodige stations(afbraken).
Ik dacht dat de overheid moest bezuinigen?
Heeft men teveel Desiros gekocht?
En dus bijgevolg een te groot overschot, als ze allemaal in dienst zijn?




-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: De langst levende klassiekjes
En dan nog, moesten ze ineens een overschot hebben, ze die overige klassiekjes dan desnoods met 4-5 stuks in op treinen waar geen Desiro's op rijden, ik denk dat er op sommige lijnen toch wel capaciteitstekort is?
Re: De langst levende klassiekjes
De klassiekjes hebben en krijgen geen ETCS. Ze moeten dus sowieso allemaal weg zijn tegen 2023 (volgens de huidige planning ETCS - nmbs).vasonline schreef:Ik vind het een dikke schande als de gemoderniseerde binnen de 5 jaar zouden verdwijnen.
De lokettist kost te veel (ok, ik begrijp dat loonkost inderdaad een probleem is)
...maar op andere punten dan weer zotte kosten doen?
De grootste investering in de stellen is nu toch al gedaan.
Idem voor (een aantal) overbodige stations(afbraken).
Ik dacht dat de overheid moest bezuinigen?
Heeft men teveel Desiros gekocht?
En dus bijgevolg een te groot overschot, als ze allemaal in dienst zijn?
Dan lijkt het mij normaal die stellen nu nog wel onderhoud te geven maar waar er grote reparaties nodig zijn die niet meer te doen. Daardoor zal een deel binnen de 5 jaar waarschijnlijk wel weg zijn, maar het grootste deel zal dat nog wel halen.
Ik vermoed dat pas bij de levering van de dubbeldekstellen de klassiekjes er helemaal zullen uitgaan, en dat is waarschijnlijk pas tegen 2020.
Het renoveren was volgens mij geen zotte kost, ze rijden nu al bijna 10 jaar rond en zullen daar nog zeker 5 jaar bij doen. 15 jaar is een normale levensduurverlenging voor een renovatie.
Re: De langst levende klassiekjes
Bwa niet echt hoor. De grote structurele overbezettingen uit de jaren 2000 liggen toch al een hele tijd achter ons. Trouwens, je gebruikt net Desiro's waar het druk is en klassiekjes op de andere lijntjes. Het is niet voor niets dat de Desiro's momenteel bijna uitsluitend rond Brussel rijden.TrainzDr3ver schreef:En dan nog, moesten ze ineens een overschot hebben, ze die overige klassiekjes dan desnoods met 4-5 stuks in op treinen waar geen Desiro's op rijden, ik denk dat er op sommige lijnen toch wel capaciteitstekort is?
Re: De langst levende klassiekjes
Toch verbaas ik me erover dat er van het huidige overschot aan treinen nog steeds niets gedaan wordt aan de samenstelling van veel sterk bezette treinen. Op de L Leuven - 's-Gravenbrakel bijvoorbeeld is het bij veel treinen in de spits huilen met de pet op, maar de komst van de Desiro's (op de verbinding zelf, of eventueel doorschuiven van klassiekjes vanaf andere verbindingen) heeft amper iets veranderd. De meeste treinen bestaan nog steeds uit 1 Desiro of 1 à 2 klassiekjes, en 2 Desiro's is echt het absolute maximum voor een beperkt aantal treinen.Shrek schreef:Bwa niet echt hoor. De grote structurele overbezettingen uit de jaren 2000 liggen toch al een hele tijd achter ons. Trouwens, je gebruikt net Desiro's waar het druk is en klassiekjes op de andere lijntjes. Het is niet voor niets dat de Desiro's momenteel bijna uitsluitend rond Brussel rijden.TrainzDr3ver schreef:En dan nog, moesten ze ineens een overschot hebben, ze die overige klassiekjes dan desnoods met 4-5 stuks in op treinen waar geen Desiro's op rijden, ik denk dat er op sommige lijnen toch wel capaciteitstekort is?
Nog een paar willekeurige voorbeelden (ik put uit de voorbeelden die ik het beste ken, er zullen er nog zat andere zijn):
- L 2265/2066: doorkomst enkele minuten na 16 u in de NZV richting Jette-Aalst, amper twee klassiekjes. Elke keer tjokvol, werkvolk en scholieren door elkaar.
- L 5328: doet de hele lijn 60 af in volle ochtendspits richting Brussel (na een gat van 30 minuten na de vorige richting NZV), de twee MS80 zitten vanaf pakweg Asse ook zo goed als overvol.
- P 7073: doet (letterlijk) heel lijn 50 af richting Brussel met aankomst op een ideaal tijdstip voor veel ambtenaren die vroeg beginnen (Brussel-Noord 7.04 u), en de 2 klassiekjes zijn echt niet voldoende om iedereen enigszins comfortabel te vervoeren. Een kwartier eerder heb je weliswaar de 2076, maar die komt wellicht iets te vroeg aan in de NZV, waardoor velen voor de 7073 kiezen.
Waar gaan al die klassiekjes dan naartoe die men bijvoorbeeld op een L Dendermonde - Geraardsbergen, L Leuven - 's Gravenbrakel, L/IR Brussel-Antwerpen, L Brussel - LLN en dergelijke meer massaal door Desiro's vervangt? De rode gaan er natuurlijk uit, maar er zijn ook heel wat gemoderniseerde tussen.
Re: De langst levende klassiekjes
Bedankt voor het antwoord.Shrek schreef: De klassiekjes hebben en krijgen geen ETCS. Ze moeten dus sowieso allemaal weg zijn tegen 2023 (volgens de huidige planning ETCS - nmbs).
Dan lijkt het mij normaal die stellen nu nog wel onderhoud te geven maar waar er grote reparaties nodig zijn die niet meer te doen. Daardoor zal een deel binnen de 5 jaar waarschijnlijk wel weg zijn, maar het grootste deel zal dat nog wel halen.
Ik vermoed dat pas bij de levering van de dubbeldekstellen de klassiekjes er helemaal zullen uitgaan, en dat is waarschijnlijk pas tegen 2020.
Het renoveren was volgens mij geen zotte kost, ze rijden nu al bijna 10 jaar rond en zullen daar nog zeker 5 jaar bij doen. 15 jaar is een normale levensduurverlenging voor een renovatie.
Is er geweten welk ander ouder materiaal er ETCS zou krijgen?
Zouden we die datum wel halen?
Voorziet men dit bvb voor de AM-75 waar men in Mechelen aan bezig is?
Wel 'n beetje raar, aangezien sommige v/d klassiekjes jonger zijn.




Re: De langst levende klassiekjes
Het eerste klassiek stel werd in 99 voor het eerste in de nieuwe kleuren gezien. Dat was de 606 en die is nu dus aan zijn 14de verjaardag bezig in die kleur. Wetende dat de NMBS die opfrisbeurt gegeven heeft aan de klassiekjes om nog 10 tot 15 jaar mee ge gaan. Dat halen ze dus perfect.
Re: De langst levende klassiekjes
Stel 195 dat ik deze morgen zag heeft vandaag 2x Geraardsbergen - Aalst gedaan en 1x Aalst - Geraardsbergen, vanaf 09:43 heeft stel 658 of 758 overgenomen. Zou dat stel een defect hebben gehad?