Pagina 78 van 82
Re: Eurostar
Geplaatst: 30 okt 2024, 14:51
door dovaere
Steven schreef: ↑30 okt 2024, 13:53
Amsterdam centraal heeft wel degelijk beperkingen. Recent stond een velaro gewoon 20 min voor de inrit omdat er geen enkel volledig perron tijdig beschikbaar was. De halve perrons kan je niet gebruiken om die trein te ontvangen.
Bedankt voor jullie verduidelijkingen.
Vertragingen zijn spijtig en moeten vermeden worden, maar om nu te zeggen dat dat de balans zodanig beïnvloedt dat Eurostar Nederland moet verlaten? Dan zouden ze beter meteen ook hun ritten naar Duitsland opgeven
En terugbetaling/korting vragen van ProRail (of van de Nederlandse spoorwereld)
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de huidige verbouwing van Amsterdam Centraal (die nog jaren duurt) serieuze impact heeft. Maar is dat niet zo met alle serieuze verbouwingen van spoorinfrastructuur?
Ik heb nog altijd nergens gelezen welke extra capaciteitsbeperking in Amsterdam Eurostar in het voorjaar van 2025 concreet dreigt op te lopen.
Periode? Welke treinen?
Re: Eurostar
Geplaatst: 30 okt 2024, 16:48
door groentje
Daarom dat ik ook denk dat het eerder een drukkingsmiddel is van Eurostar op de Nederlandse overheid en Prorail om hen enigszins tegemoet te komen, en geen harde dreiging om het land te verlaten. Maar natuurlijk is een drukkingsmiddel maar zo effectief als de dreiging die er vanuit gaat...
Re: Eurostar
Geplaatst: 30 okt 2024, 18:53
door desirootje
dovaere schreef: ↑30 okt 2024, 09:31
De snelheidsbeperking op de HSL tussen Rotterdam en Schiphol wegen nauwelijks op de balans want dat gaat maar over een paar minuten en daarvoor moet Eurostar geen trein of personeel extra inzetten, de stilstand in Brussel voor de Nederlandse reizigers die in de Eurostar naar Londen zaten te wachten, was veel langer.
Effect op de hoge verkoopprijzen heeft het blijkbaar ook niet.
Die is juist zeer belangrijk, die paar minuutjes maken de ECD veel aantrekkelijker, veel trager is hij immers niet, Eurostar kan zo heel snel reizigers kwijt raken op de Eurostar Red richting Antwerpen en Brussel. Voor de Eurostars richting London moet men zich idd geen zorgen maken, en richting Parijs ook niet echt, maar het zou toch nog kunnen prikken.
Re: Eurostar
Geplaatst: 30 okt 2024, 19:09
door Shrek
desirootje schreef: ↑30 okt 2024, 18:53
Die is juist zeer belangrijk, die paar minuutjes maken de ECD veel aantrekkelijker, veel trager is hij immers niet, Eurostar kan zo heel snel reizigers kwijt raken op de Eurostar Red richting Antwerpen en Brussel. Voor de Eurostars richting London moet men zich idd geen zorgen maken, en richting Parijs ook niet echt, maar het zou toch nog kunnen prikken.
Over de Eurostar richting Londen maken ze zich net wel zorgen, de bedoeling was om daar met volle treinen te kunnen rijden.
Re: Eurostar
Geplaatst: 30 okt 2024, 19:23
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 19:09
Over de Eurostar richting Londen maken ze zich net wel zorgen, de bedoeling was om daar met volle treinen te kunnen rijden.
Er is echter nog steeds geen sprake van dat ze dat niet zouden kunnen doen.
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 10:01
door desirootje
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 19:09
Over de Eurostar richting Londen maken ze zich net wel zorgen, de bedoeling was om daar met volle treinen te kunnen rijden.
Gaat alles zoveel versnellen via het Etias systeem of zijn de Britten opeens praktischer geworden op vlak van grenscontroles? Anders geloof ik dat niet direct...
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 11:47
door dentheo
rvdborgt schreef: ↑30 okt 2024, 19:23
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 19:09
Over de Eurostar richting Londen maken ze zich net wel zorgen, de bedoeling was om daar met volle treinen te kunnen rijden.
Er is echter nog steeds geen sprake van dat ze dat niet zouden kunnen doen.
Ik heb begrepen dat ze de eerste periode in Amsterdam slechts een halve perronlengte zouden kunnen gebruiken.
Maar waar heb ik dat gelezen?
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 12:10
door rvdborgt
dentheo schreef: ↑31 okt 2024, 11:47
rvdborgt schreef: ↑30 okt 2024, 19:23
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 19:09
Over de Eurostar richting Londen maken ze zich net wel zorgen, de bedoeling was om daar met volle treinen te kunnen rijden.
Er is echter nog steeds geen sprake van dat ze dat niet zouden kunnen doen.
Ik heb begrepen dat ze de eerste periode in Amsterdam slechts een halve perronlengte zouden kunnen gebruiken.
Maar waar heb ik dat gelezen?
Dat is een van de mogelijke scenario's (verzoek van een van de aannemers) maar het is helemaal niet zeker of dat wel gaat gebeuren.
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 12:30
door TKR
Het is net die opeenstapeling van onzekerheden dat Eurostar hun voeten uithangt.
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 12:35
door dovaere
Shrek schreef: ↑30 okt 2024, 19:09
Over de Eurostar richting Londen maken ze zich net wel zorgen, de bedoeling was om daar met volle treinen te kunnen rijden.
Volle treinen wordt het nog niet helemaal. De nieuwe terminal ("tijdelijk" voor de komende decennia) is voor 600 reizigers ipv. 250.
De terminal, waar de paspoort- en veiligheidscontrole plaatsvindt, wordt verplaatst naar de Amstelpassage onder de perrons. Daardoor neemt de capaciteit flink toe: van ongeveer 250 naar 600 reizigers per trein, en kan de Eurostar beter gevuld richting Londen vertrekken.
Dan blijven er in een e320 nog 300 plaatsen te vullen, bijvoorbeeld deels in Rotterdam.
En als hij goed gevuld is in Nederland, moet hij niet per se stoppen in Brussel, spaart veel tijd. Maar ik weet niet of je dat structureel kunt doen, als het treinpad vast ligt kun je niet gemakkelijk variëren. Misschien proactief twee treinpaden aanvragen, en op tijd annuleren?
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 13:03
door dovaere
Eurostar zelf heeft ondertussen voldoende vertrouwen om in alle media [CORRECTIE] het goede nieuws en de startdatum te laten verschijnen:
Vanaf 10 februari weer directe Eurostar-treinen tussen Amsterdam en Londen
Vanaf 10 februari volgend jaar is het weer mogelijk om rechtstreeks met de trein van Amsterdam naar Londen te reizen, maakt Eurostar bekend. Door de verbouwing van Amsterdam Centraal en de verplaatsing van de Eurostar-terminal op dat station moesten reizigers een tijdlang in- en uitstappen in Brussel voor de paspoort- en veiligheidscontrole.
Eerder deze maand werd bekend dat de bouw van de nieuwe terminal grotendeels op tijd wordt afgerond, waardoor de directe treinverbinding volgend jaar hervat kan worden. Nu is dus ook duidelijk vanaf welke datum er precies weer directe treinen gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Londen.
De terminal, waar de paspoort- en veiligheidscontrole plaatsvindt, wordt verplaatst naar de Amstelpassage onder de perrons. Daardoor neemt de capaciteit flink toe: van ongeveer 250 naar 600 reizigers per trein, en kan de Eurostar beter gevuld richting Londen vertrekken. Door de verbouwing van Amsterdam Centraal moest de oude terminal op het perron al afgelopen zomer dicht.
Dreigement
[...]
Topvrouw Gwendoline Cazenave wilde dat Eurostar
meer routes naar België en Frankrijk kon gebruiken om knelpunten op een deel van de hogesnelheidslijn in Zuid-Holland te omzeilen. Ze eiste ook dat het op Amsterdam CS
gemakkelijker wordt om 400 meter lange treinen in te zetten en dat de
marechaussee gratis grenscontroles zou uitvoeren.
Op twee van de drie punten heeft Eurostar zijn zin gekregen. Alleen de kwestie met de marechaussee is nog niet beslecht, laat een woordvoerster weten.
[...]
https://www.zakenreisnieuws.nl/nieuws/c ... -en-londen
Dat van die "meer routes naar België en Frankrijk gebruiken" snap ik niet goed. Bedoelen ze "treinpaden", of is er meer?
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 13:38
door delta
Opvallend is dat op de website van Eurostar het persbericht niet te vinden is.
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 19:42
door Steven
Meer routes is wellicht bedoeld als. Meer opties indien de hsl versperd is. Je hebt namelijk wel wat keuzes op vanuit Amsterdam tot aan de grens te geraken. Op die andere routes zit al verkeer uiteraard en ik denk niet dat ProRail zit te springen om Eurostar met alle wensen gelukkig te maken.
1 van die omleidingen is vanuit Amsterdam via Utrecht, Den Bosch en Breda naar de grens. Hierbij is geen stop op Schiphol en Rotterdam.
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 20:07
door Shrek
rvdborgt schreef: ↑31 okt 2024, 12:10
dentheo schreef: ↑31 okt 2024, 11:47
rvdborgt schreef: ↑30 okt 2024, 19:23
Er is echter nog steeds geen sprake van dat ze dat niet zouden kunnen doen.
Ik heb begrepen dat ze de eerste periode in Amsterdam slechts een halve perronlengte zouden kunnen gebruiken.
Maar waar heb ik dat gelezen?
Dat is een van de mogelijke scenario's (verzoek van een van de aannemers) maar het is helemaal niet zeker of dat wel gaat gebeuren.
Het feit dat ze nu nog over "mogelijke scenarios" moeten spreken duidt op een geweldig groot Nederlands amateurisme. In België wordt dit soort faseringen in grote werken jaren op voorhand in detail uitgewerkt. De data schuiven soms wel eens, maar iedereen weet wel wat er gaat gebeuren.
Re: Eurostar
Geplaatst: 31 okt 2024, 20:35
door rvdborgt
Shrek schreef: ↑31 okt 2024, 20:07
rvdborgt schreef: ↑31 okt 2024, 12:10
Dat is een van de mogelijke scenario's (verzoek van een van de aannemers) maar het is helemaal niet zeker of dat wel gaat gebeuren.
Het feit dat ze nu nog over "mogelijke scenarios" moeten spreken duidt op een geweldig groot Nederlands amateurisme. In België wordt dit soort faseringen in grote werken jaren op voorhand in detail uitgewerkt. De data schuiven soms wel eens, maar iedereen weet wel wat er gaat gebeuren.
Niet te snel conclusies trekken.
Voor zover ik heb begrepen, was alles wel degelijk al uitgewerkt maar wilde een aannemer het nu toch anders, en is de kans dus ook groot dat dat verzoek helemaal niet wordt toegekend. Dat lijkt me ook logisch: als je nu nog iets wilt wijzigen, dan moet je echt wel zwaarwegende redenen hebben, zoals sterk gewijzigde omstandigheden.