Die alternatieven zijn er niet, precies omdat de vakbonden ze op alle mogelijke manieren zouden dwarsbomen. Ik ben het met je eens dat een alternatief voor de huidige vakbonden een gemoderniseerde versie van die vakbonden zou kunnen zijn, maar zolang ze alle veranderingen stelselmatig afblokken, moeten we daar niet op rekenen. Dus: tabula rasa, en andere manieren voor overleg zoeken.groentje schreef:Ik ben het eens met je kritiek op de vakbonden, Vic, maar ik vraag me toch af wat die bewezen alternatieven zijn voor de vakbonden, collectief onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden, etc. Voor zover ik het zie, zijn die er niet. Dat neemt niet weg dat de vakbonden dringend moeten moderniseren, want ze zijn echt niet meer bij de tijd, maar met het principe dat je samen sterk staat, ben ik het wel eens.
Spoorbonden dreigen opnieuw met actie
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Momenteel (en zeker de komende jaren) zal een zeer groot stuk van het personeel van de NMBS en dus ook van de vakbond binnen die groep vervangen worden. Andere 'jongere' mensen hebben toch meestal ook een andere visie dan die van de generatie(s)ervoor? Dus zullen ook daar hoogst wss dingen veranderen:?:
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Ik heb daar mijn twijfels over: je hebt in elke generatie heethoofden en het zijn precies zij die een jobje bij de vakbond ambiëren, omdat ze spijtig genoeg te weinig in hun mars hebben om op een andere manier op het beleid te drukken. De meesten klimmen op bij de vakbond omdat ze extreem denken, niet om hun genuanceerde manier om tegen de zaken aan te kijken.Rétro schreef:Momenteel (en zeker de komende jaren) zal een zeer groot stuk van het personeel van de NMBS en dus ook van de vakbond binnen die groep vervangen worden. Andere 'jongere' mensen hebben toch meestal ook een andere visie dan die van de generatie(s)ervoor? Dus zullen ook daar hoogst wss dingen veranderen:?:
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
.... En daar gaan we weer ....
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... akingspoor
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... akingspoor
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Zouden we de titel van dit item niet veranderen in "Spoorbonden dreigen deze maand met actie"?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
- Locatie: Negenendertigzeventig
- Contacteer:
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
"Spoorbonden dreigen weer met actie" want het is al de 2e keer deze maand.overweg13 schreef:Zouden we de titel van dit item niet veranderen in "Spoorbonden dreigen deze maand met actie"?
Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie
een "sticky" waarin de "voorbije" en "aangekondigde" stakingen van het jaar in staan zou mogen voor mij. Analoog aan de posts "dienstregeling van XXXX"
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie
Het was te verwachten ,want die nieuw "vakbondsbaas" heeft zich willen op het" bord" zetten als de opportunist zoals ik hem ken. Dus veel geblaat maar zéééér weinig wol. Ik heb hem weten te beginnen als rangeerbestuurder in 1978!MIVB-reiziger schreef:En de boel is, voorlopig althans, alweer afgeblazen.
Hij heeft de treinbestuurders meermaals Bedrogen in Merelbeke en Gent zeehaven .Er zijn verschillende syndicale akties geweest in de regio van Gent tussen 1985 en 1991 ,die niks hebben opgeleverd voor de stakers (weinig maar verkeer lag toch plat) maar des temeer voor de man zelf! Dit waren zijn "bekwaamheidsexamens" om op te klimmen binnen het rode fabriekje.
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Ook na een tweede en derde lezing is me enkel duidelijk dat ik niet begrijp wat je hier zegt.Retard schreef:Naar het schijnt is een deel van die Waalse socialistische vakbond in handen gevallen van een extreemlinkse partij. Zij staan naar verluit sterk in Luik, Verviers, Brussel en Charleroi. In De Standaard stond er zelfs: "Socialistische Vakbond ruziet over stakingsdag."
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Ik zou zelfs durven te beweren dat Duitsland niet bij 1 bedrijf zweert, integendeel. Het is wél zo dat bij pogingen van andere lange afstandsvervoerders die vakkundig worden gedwarsboomd, er een heleboel politiekers (ook financieel) belang hebben bij 1 DB en er met de regelmaat van de klok onderzoeken lopen naar corruptie bij de aanbesteding van regionale lijnen, er gebeuren boekhoudkundige trucs tussen de vele verschillende onderdelen van DB... rozegeur en maneschijn moet je elders zoeken.rvdborgt schreef:Dat over Nederland is gelogen. En dat Duitsland zweert bij één bedrijf, wil niet zeggen dat dat goed werkt. Integendeel.Retard schreef:Digneffe Wijst naar de buurlanden. "Duitsland zweert bij één enkel spoorbedrijf, Frankrijk wil het Duitse model kopiëren en in Nederland willen alle partijen af van de tweedeling die ze nu kennen.
Sowieso: DB Bahn, Arriva, DB Netze, Regio, Fernverkehr, Stadtverkehr, Schenker (rail en logistics), DB Energie... Klinkt als 1 conglomeraat. Waarom gaan zoveel mensen eigenlijk mee in die simplistische praatjes?
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Eigenlijk zou je voor iedere stakingsdag een dag later met pensioen moetenferry schreef:Jos gaat volgend jaar met pensioen, heeft hij nog enkele maanden om EINDELIJK eens te werken ipv bestendig de mensen op stang te jagen.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Het is geen enkel probleem om nog meer uitleg te geven:kika schreef:Ook na een tweede en derde lezing is me enkel duidelijk dat ik niet begrijp wat je hier zegt.Retard schreef:Naar het schijnt is een deel van die Waalse socialistische vakbond in handen gevallen van een extreemlinkse partij. Zij staan naar verluit sterk in Luik, Verviers, Brussel en Charleroi. In De Standaard stond er zelfs: "Socialistische Vakbond ruziet over stakingsdag."
Het is Phillipe Dubois van de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond die gedreigd had, en daarmee de plannen van de spoorbonden om steun te vinden bij de reizigers doorkruiste, om te strijden voor een NMBS.
En nog:
Verschillende afdelingen van de Franstalige vleugel van de socialistische spoorvakbond zijn in handen gekomen van vakbondslui die sterk aanleunen bij PTB, de Franstalige tegenhanger van de extreemlinkse PVDA. Ze zijn zeer strijdvaardig en staan naar verluidt sterk in Luik, Verviers, Brussel en Charleroi. Het volstaat dat op een paar van de plaatsen enkele heethoofden de boel platleggen om het volledige spoorverkeer in de war te sturen.
Uit: De Standaard, 20 september 2012.
In De Morgen van dinsdag stond overigens dat de nieuwe stakingsaanzegging voor 29 en 30 oktober onrust en wrevel binnen het gemeenschappelijk vakbondsfront veroorzaakt. Opnieuw geeft de Waalse vleugel van de socialistische vakbond volop plankgas, terwijl de andere bonden met de handrem op voort willen onderhandelen.
In De Morgen van donderdag stond een intervieuw met Michel Abdissi, de nieuwe voorzitter van het ACOD. De belangrijkste passages:
"Deze namiddag houdt de Waalse vleugel van het ACOD spoedberaad. De uitkomst van de vergadering betekent niks meer of minder dat een tijdelijke wapenstilstand, of chaos."

"Abdissi laat zich in Vlaanderen op de achtergrond en laat de communicatie over aan de Jean-Pierre."

"Als iemand de Waalse heethoofden bij de spoorvakbonden kan intomen, is hij het."

"Abdissi begrijpt de belangrijke rol die de functie met zich meebrengt."

"ACV-Transcom was niet op de hoogte en steunt de actie niet


"Abdissi begrijpt dat reizigers het niet leuk vinden dat het stakingswapen veel wordt gebruikt, maar vindt het ook de verantwoordelijkheid van de politiek"

"Abdissi is van eenvoudige komaf."

"Abdissi is minder emotioneel dan Jos, zegt een CEO van de NMBS, maar hij kan even hard uithalen als al zijn geduld op is."

Die Abdissi ziet er trouwens geen gemakkelijke uit.
In Het Nieuwsblad van dinsdag stond een intervieuw met Jean-Pierre. Hij zegt dat de stakingsaanzegging vooral dient om de (Waalse) achterban kalm te houden.
Hij zegt dat hij constant tussen wal en schip zit. Hij begrijpt dat de minister het niet leuk vindt te moeten onderhandelen met een stakingsaanzegging boven het hoofd, maar Jean-Pierre zegt dat hij (en Abdissi) ook geloofwaardig moet blijven voor de achterban.
Abdissi heeft het wel wat moeilijker dan Jean-Pierre. Vooral in de Walen heeft men zin om het werk neer te leggen. De Vlaemsche spoorman is bereid om geduld uit te oefenen.
TTB is niet te spreken over het dreigement. Ze vinden het respectloos wat de vakbond allemaal uitsteekt. Er waren schoolmeesters en -juffrouws die uitstapjes met de schooljongens hebben uitgesteld uit schrik dat de treinen niet zouden rijden. "Als men ons om de zoveel weken om de oren slaat met zo'n vaag plan, wordt het spoor een heel onbetrouwbaar product."
Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september
Jos gaat niet volgend jaar, maar dit jaar met pensioen, namelijk gisteren. Lallemand en Descheemaecker hadden andere verplichtingen en zijn niet naar zijn afscheidsparty gekomen. Maar daar ligt Jos niet wakker van.kika schreef:Eigenlijk zou je voor iedere stakingsdag een dag later met pensioen moetenferry schreef:Jos gaat volgend jaar met pensioen, heeft hij nog enkele maanden om EINDELIJK eens te werken ipv bestendig de mensen op stang te jagen.
Zijn biografie:
Jos werd geboren op 20 maart 1953 te Tongeren
Studeerde aan het Atheneum in Hasselt.
Begon bij de NMBS op 1 augustus 1971 als adjunt-onderstationchef en klimt op tot adjunt-stationchef.
Wordt in juli 1990 gewestelijk afgevaardigde bij ACOD in Hasselt en vanaf 1992 bestenig secretaris voor Limburg.
In juli 2004 verkozen tot voorzitter van de Vlaamse vleugel van ACOD Spoor.
Dit jaar plaatsvervangend algemeen voorzitter van ACOD Spoor.
25 oktober 2012: pensioen
In het intervieuw staat hij bij een ongemoderniseerde Break.
Uit: Knack