kika schreef:Retard schreef:Naar het schijnt is een deel van die Waalse socialistische vakbond in handen gevallen van een extreemlinkse partij. Zij staan naar verluit sterk in Luik, Verviers, Brussel en Charleroi. In De Standaard stond er zelfs: "Socialistische Vakbond ruziet over stakingsdag."
Ook na een tweede en derde lezing is me enkel duidelijk dat ik niet begrijp wat je hier zegt.
Het is geen enkel probleem om nog meer uitleg te geven:
Het is Phillipe Dubois van de Franstalige vleugel van de socialistische spoorbond die gedreigd had, en daarmee de plannen van de spoorbonden om steun te vinden bij de reizigers doorkruiste, om te strijden voor een NMBS.
En nog:
Verschillende afdelingen van de Franstalige vleugel van de socialistische spoorvakbond zijn in handen gekomen van vakbondslui die sterk aanleunen bij PTB, de Franstalige tegenhanger van de extreemlinkse PVDA. Ze zijn zeer strijdvaardig en staan naar verluidt sterk in Luik, Verviers, Brussel en Charleroi. Het volstaat dat op een paar van de plaatsen enkele heethoofden de boel platleggen om het volledige spoorverkeer in de war te sturen.
Uit: De Standaard, 20 september 2012.
In De Morgen van dinsdag stond overigens dat de nieuwe stakingsaanzegging voor 29 en 30 oktober onrust en wrevel binnen het gemeenschappelijk vakbondsfront veroorzaakt. Opnieuw geeft de Waalse vleugel van de socialistische vakbond volop plankgas, terwijl de andere bonden met de handrem op voort willen onderhandelen.
In De Morgen van donderdag stond een intervieuw met Michel Abdissi, de nieuwe voorzitter van het ACOD. De belangrijkste passages:
"Deze namiddag houdt de Waalse vleugel van het ACOD spoedberaad. De uitkomst van de vergadering betekent niks meer of minder dat een tijdelijke wapenstilstand, of chaos."
"Abdissi laat zich in Vlaanderen op de achtergrond en laat de communicatie over aan de Jean-Pierre."
"Als iemand de Waalse heethoofden bij de spoorvakbonden kan intomen, is hij het."
"Abdissi begrijpt de belangrijke rol die de functie met zich meebrengt."
"ACV-Transcom was niet op de hoogte en steunt de actie niet

, maar ook binnen het ACOD was blijkbaar niet iedereen tijdig gebrieft."
"Abdissi begrijpt dat reizigers het niet leuk vinden dat het stakingswapen veel wordt gebruikt, maar vindt het ook de verantwoordelijkheid van de politiek"
"Abdissi is van eenvoudige komaf."
"Abdissi is minder emotioneel dan Jos, zegt een CEO van de NMBS, maar hij kan even hard uithalen als al zijn geduld op is."
Die Abdissi ziet er trouwens geen gemakkelijke uit.
In Het Nieuwsblad van dinsdag stond een intervieuw met Jean-Pierre. Hij zegt dat de stakingsaanzegging vooral dient om de (Waalse) achterban kalm te houden.
Hij zegt dat hij constant tussen wal en schip zit. Hij begrijpt dat de minister het niet leuk vindt te moeten onderhandelen met een stakingsaanzegging boven het hoofd, maar Jean-Pierre zegt dat hij (en Abdissi) ook geloofwaardig moet blijven voor de achterban.
Abdissi heeft het wel wat moeilijker dan Jean-Pierre. Vooral in de Walen heeft men zin om het werk neer te leggen. De
Vlaemsche spoorman is bereid om geduld uit te oefenen.
TTB is niet te spreken over het dreigement. Ze vinden het respectloos wat de vakbond allemaal uitsteekt. Er waren schoolmeesters en -juffrouws die uitstapjes met de schooljongens hebben uitgesteld uit schrik dat de treinen niet zouden rijden. "Als men ons om de zoveel weken om de oren slaat met zo'n vaag plan, wordt het spoor een heel onbetrouwbaar product."