Nieuwe vertrekprocedure
Re: Dice vertrekprocedure
Steven, zie jij dat haalbaar op pakweg Brussel-Leuven in de avondspits met trein achter trein, elkeen in vertraging? En met alle kruisingen in Brussel? Ik vermoed dat er ook weer enorme investeringen in software nodig zouden zijn om dit snel in goede banen te kunnen leiden?
Re: Dice vertrekprocedure
Je hebt natuurlijk routes nodig met zo min mogelijk kruisingen. Maar in Amsterdam lukt dat wel en daar zijn met bepaalde momenten om de 3 min treinen die naar dezelfde lijn vertrekken van op perrons waar 2 treinen achter elkaar kunnen staan.
Re: Dice vertrekprocedure
Tja, Belgen zijn slechte planners, maar als er iets mis gaat, kunnen we ons uit de slag trekken. Of we willen toch tenminste altijd even plan B, C en liefst ook nog D hebben. Maar we vergeten vaak om een goed plan A te maken. Dat is erg cultureel.
Bij voorbeeld, in Japan moet de conducteur geen kaartjes knippen want er zijn in alle stations bewaakte kaartjespoorten. Ook geen zwartrijders dus. De vertrekprocedure? De conducteur steekt zijn hoofd door het achterraam en roept om dat de deuren gaan sluiten. En dan duwt hij op de knop on de deuren dicht te doen. Gelijk krijgt de bestuurster vooraan het signaal dat ze mag vertrekken, want de passagierstrein is een geheel. Geen sleutelen want de trein is op tijd, het sein is al groen. Er zijn heel weinig wissels buiten de rangeersations. Maar er liggen vaak 4 ipv 2 sporen, 2 voor de trage en 2 voor de snellere treinen. Spoorwijzigingen in stations kunnen gewoon niet. Dat alles werkt prima omdat alles is uitgekiend en gepland, en iedereen alles quasi perfect doet. Maar o wee als er dan toch eens iets mis gaat. Dan Kan je uren op een trein vastzitten die juist voor een station staat...
Wij kennen zulk perfectionisme niet. Niet dat dat ook hoeft, gewoon een goed, niet te ingewikkeld plan A maken dat in 95/100 werkt. Zoals bij voorbeeld in Nederland.
Bij voorbeeld, in Japan moet de conducteur geen kaartjes knippen want er zijn in alle stations bewaakte kaartjespoorten. Ook geen zwartrijders dus. De vertrekprocedure? De conducteur steekt zijn hoofd door het achterraam en roept om dat de deuren gaan sluiten. En dan duwt hij op de knop on de deuren dicht te doen. Gelijk krijgt de bestuurster vooraan het signaal dat ze mag vertrekken, want de passagierstrein is een geheel. Geen sleutelen want de trein is op tijd, het sein is al groen. Er zijn heel weinig wissels buiten de rangeersations. Maar er liggen vaak 4 ipv 2 sporen, 2 voor de trage en 2 voor de snellere treinen. Spoorwijzigingen in stations kunnen gewoon niet. Dat alles werkt prima omdat alles is uitgekiend en gepland, en iedereen alles quasi perfect doet. Maar o wee als er dan toch eens iets mis gaat. Dan Kan je uren op een trein vastzitten die juist voor een station staat...
Wij kennen zulk perfectionisme niet. Niet dat dat ook hoeft, gewoon een goed, niet te ingewikkeld plan A maken dat in 95/100 werkt. Zoals bij voorbeeld in Nederland.
Re: Dice vertrekprocedure
In Nederland geven ze uw rijpad ook maar gewoon x minuten vertraging. Het recht om te mogen rijden behoud je ook maar x min bijkomend op je voorzien rijpad en ja zo kom je als IC al eens achter een goederentrein of stoptrein. Maar daar houdt men gewoon meer vast aan een trein die stipt is moet stipt blijven. Heel veel van die zaken gaan ook volledig automatisch door hun ARI systeem (automatisch rijweg instelling).
Als je als machinist een beetje vlot en duidelijk kan communiceren met een treindienstleider kan je er natuurlijk wel eens iets gedaan krijgen. Dan gaat men manueel ingrijpen in dat ARI systeem.
Als je als machinist een beetje vlot en duidelijk kan communiceren met een treindienstleider kan je er natuurlijk wel eens iets gedaan krijgen. Dan gaat men manueel ingrijpen in dat ARI systeem.
Re: Dice vertrekprocedure
Men moet dan natuurlijk wel weten wat men wil: ofwel past men het bejubelde Nederlandse systeem toe (te laat is rijpad weg en desnoods op ontblokking achter een stoptrein) ofwel heeft men alle begrip voor de machinist van een HKM die hier komt klagen dat hij tijd verliest omdat hij in realtime slechte rijpaden krijgt en achter een omnibus wordt gestoken. Je hebt hier leden die dan de ene dag het Nederlandse principe bejubelen en de andere dag die machinist alle gelijk geven. Het is allemaal weinig geloofwaardig. Ook typisch dat dergelijke discussies met non-argumenten worden gevoerd. Als reizigers een aansluiting missen (voor zover die al voorzien is!) moet er aan de overstaptijden worden gesleuteld of moet het personeel beter worden gecontroleerd. Zoiets staat eigenlijk helemaal los van een andere vertrekprocedure. Het heeft er in se niets mee te maken.Steven schreef: ↑09 okt 2017, 23:11 In Nederland geven ze uw rijpad ook maar gewoon x minuten vertraging. Het recht om te mogen rijden behoud je ook maar x min bijkomend op je voorzien rijpad en ja zo kom je als IC al eens achter een goederentrein of stoptrein. Maar daar houdt men gewoon meer vast aan een trein die stipt is moet stipt blijven. Heel veel van die zaken gaan ook volledig automatisch door hun ARI systeem (automatisch rijweg instelling).
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dice vertrekprocedure
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... em/9942217
Het hoort niet echt thuis in dit topic, maar er een nieuw topic over opstarten leek me niet nodig. Ik wou gewoon aankaarten dat er tegenwoordig toch wel veel geld verloren gaat, meer dan 40 miljoen in die twee stopgezette projecten samen. Hoe kan het toch dat er ergens eerst zoveel geld naartoe gaat en men zulke projecten dan gewoon laat vallen?! Dat kan er bij mij gewoon niet in...
Het hoort niet echt thuis in dit topic, maar er een nieuw topic over opstarten leek me niet nodig. Ik wou gewoon aankaarten dat er tegenwoordig toch wel veel geld verloren gaat, meer dan 40 miljoen in die twee stopgezette projecten samen. Hoe kan het toch dat er ergens eerst zoveel geld naartoe gaat en men zulke projecten dan gewoon laat vallen?! Dat kan er bij mij gewoon niet in...
Re: Dice vertrekprocedure
Als je de deuren sluit voordat je weet of de trein mag vertrekken, stel je deels reizigers teleur die je met een andere procedure niet teleur hoeft te stellen. Dat levert dus een lagere reizigerspunctualiteit en -tevredenheid op.Asterix schreef: ↑14 okt 2017, 13:45Als reizigers een aansluiting missen (voor zover die al voorzien is!) moet er aan de overstaptijden worden gesleuteld of moet het personeel beter worden gecontroleerd. Zoiets staat eigenlijk helemaal los van een andere vertrekprocedure. Het heeft er in se niets mee te maken.
Verder houden de huidige minimale overstaptijden bij mijn weten geen rekening met het steeds vroegere sluiten van de deuren, nog voordat de vertrektijd is aangebroken (nu soms tot 1 minuut) . Alhoewel dat misschien wel een andere discussie is: je kunt immers gewoon afspreken dat je pas fluit of de deuren sluit als de vertrektijd is aangebroken. Daarna is de trein voor de reiziger immers vertrokken en de rest is dus interne keuken van de spoorwegen.
Groetjes,
Rian
Re: Dice vertrekprocedure
De vraag is dan wel of een schuldlastige infrastructuurbeheerder (en andere al dan niet toekomstige operatoren) mee moeten investeren omdat een welbepaalde spoorwegoperator zijn aansluitingen niet voor mekaar krijgt (dit gaat dus over zijn commercieel beleid naar de klanten toe). Dat is iets anders dan een veiligheidsprobleem, dat veel eenvoudiger kan worden opgelost, zoals al gesteld.
Er zit nu al een verbindingspersoon van NMBS op de grotere seinposten, onderstationschefs lopen op de perrons rond en elke boordchef beschikt over een gsm. Als aansluitingen dan nog de mist ingaan, is het maar de vraag of opnieuw een technologische tool het antwoord is. Ik denk dat er dan eerder naar procedures of personeel moet worden gekeken. Ik heb daar destijds al een voorbeeld van beschreven.
Re: Dice vertrekprocedure
Het is niet omdat men al VEEL geld heeft uitgegeven dat een project MOET doorgaan.....trainlovertje schreef: ↑14 okt 2017, 15:46 Hoe kan het toch dat er ergens eerst zoveel geld naartoe gaat en men zulke projecten dan gewoon laat vallen?! Dat kan er bij mij gewoon niet in...
Het is alleen spijtig dat men niet vroeger in de gaten had dat het niets ging worden.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dice vertrekprocedure
De politiek opgelegde splitsing I./N. Blijft Voor veel problemen zorgen.Asterix schreef: ↑14 okt 2017, 16:35
De vraag is dan wel of een schuldlastige infrastructuurbeheerder (en andere al dan niet toekomstige operatoren) mee moeten investeren omdat een welbepaalde spoorwegoperator zijn aansluitingen niet voor mekaar krijgt (dit gaat dus over zijn commercieel beleid naar de klanten toe). Dat is iets anders dan een veiligheidsprobleem, dat veel eenvoudiger kan worden opgelost, zoals al gesteld.
In Japan zijn er tientallen spoorbedrijven, maar die meeste rijden elk met hun eigen treinen over hun eigen sporen. Alleen zo kunnen ze de bijna perfecte Japanse stiptheid bereiken.
Als de sporen door een bedrijf en de treinen door een ander gerund wordt geeft dat veel nodeloze problemen. In Belgie zouden we beter N en I Weer samensmelten.
Re: Dice vertrekprocedure
Mag je het nog verklappen? C? Smalltalk? ...?
Bedankt voor de toelichting. Het is zelden enkel op een taal terug te voeren, maar een vat aan kleine en grote oorzaken. JIT Java in de cloud is uiteraard wél een recept voor vertragingEBP heeft vandaag de dag juist heel veel verschillende koppelingen met andere systemen, maar elke koppelingen is min of meer op maat gemaakt. En sommige van die system kunnen erg traag zijn. Zoals DICE dat was, bevoorbeeld.

Re: Dice vertrekprocedure
@kika u heeft het van de eerste keer goed geraden. Smalltalk is pas eind jaren 70 uitgevonden, dus blijft er maar een Taal op uw lijstje over... 
Java is een farce op gebied van performantie, met veel nodeloos complexiteit, en men moet erg veel nodeloos herhalen. Go language van Google is een veel performanter en gemakkelijk te programmeren alternatief.
Java is een farce op gebied van performantie, met veel nodeloos complexiteit, en men moet erg veel nodeloos herhalen. Go language van Google is een veel performanter en gemakkelijk te programmeren alternatief.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dice vertrekprocedure
Ze hebben iets beters dan Dice gevonden: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180228_03382264
En het kost niks!
En het kost niks!
Re: Dice vertrekprocedure
Dat konden alle tbg's hen waarschijnlijk ook gratis ingefluisterd hebben. En de reizigers. Want eigenlijk is het de logica zelve.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Dice vertrekprocedure
Eigenaardig alle deuren dicht na fluiten.... dus eerst AVG draaien en dan fluiten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide