Nedtrain is onderdeel van de NS Groep.carlos schreef:onafhankelijke onderhoudsbedrijven bestaan wel degelijk, prachtig voorbeeld van een onafhankelijk onderhoudsbedrijf is Nedtrain, welk onafhankelijk is van NS
Groetjes,
Rian
Nedtrain is onderdeel van de NS Groep.carlos schreef:onafhankelijke onderhoudsbedrijven bestaan wel degelijk, prachtig voorbeeld van een onafhankelijk onderhoudsbedrijf is Nedtrain, welk onafhankelijk is van NS
Shrek schreef:Amai hier wordt wat verkeerd gelezen![]()
Wat ik bedoelde:
Werkplaatsen verzelfstandigen lijkt mij een heel slecht idee. Je kan veel beter de rol van de bestaande werkplaatsen langzaam afbouwen (over een periode van pakweg 50 jaar) en intussen alle nieuwe treinen laten onderhouden door de leverancier.
Die huidige werkplaatsen (en hun personeel, managers en vakbonden) zijn volgens mij echt niet in staat om in een concurrentiële omgeving te werken.
Daarnaast betwijfel ik ten zeerste of de Siemensen of Bombardiers van deze wereld echt staan te wachten op werkplaatsen van 50-100 jaar oud om daar het onderhoud te doen.
Laat die zelf maar iets uit de grond stampen. Dat zal dan -uiteraard- op andere locaties gebeuren, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Dan heb je misschien een soort van CW in Genk, Charleroi of Brugge, maar dat is toch even goed als in Mechelen of Salzinnes?
carlos schreef: nochtans zijn er tal van voordelen aan het verzelfstandigen van de werkplaatsen:
+ elke werkplaats is verantwoordelijk voor zijn eigen financieen;
+ elke werkplaats kan een eigen personeelsbeleid voeren, dus ook lonen in overeenstemming met de lonen op de lokale arbeidsmarkt, bonussen ifv het resultaat
+ werkplaatsen zijn gebonden aan hun contracten: slechte service is boete en eventueel ontbinding van het contract.
+ de goede werkplaatsen kunnen door NMBS groep ten gelde gemaakt worden...
+ "slechte" en onrendabele werkplaatsen zullen moeten sluiten
+ door opsplitsing wordt de rol van de vakbonden ingeperkt: staken is in het nadeel van de eigen werkplaats
Steven schreef: ...je hebt CW, TW's en CHW's. zijnde centrale werkplaatsen, tractiewerkplaatsen en wagenwerkplaatsen. Die hebben alleen een verschillend doel. Dus moet je dat ook uitwerken, niet vanalles is het aantal even groot en de uitrusting van die werkplaatsen is ook verschillend wegens andere taken... Je beseft toch dat er veel delen bij de nmbs momenteel net zo gebouwd zijn dat ze zelfstandig weinig of niets voorstellen. CW Mechelen is niet alleen centrale werkplaats maar ook nog eens magazijnbeheerder voor alle onderdelen die noodzakelijk zijn in de TW's op vlak van motorstellen en rijtuigen. Salzinnes zal dit waarschijnlijk zijn op vlak van locomotieven.
kika schreef:... het aanschaffen van onderdelen en machines: er zijn heel wat stukken die overal nodig zijn, probeer maar eens dezelfde kortingen te krijgen. Dat ze niet flexibel (genoeg) zijn is duidelijk, dat andere mogelijkheden bekeken zouden moeten worden: zeker waar. Dat de huidige cultuur rariteiten toelaat als een Desiro depannageplaats in Ottignies die niet is aangesloten op het net, ga je niet oplossen met verzelfstandiging van verschillende onderdelen, net zoals 1 grote moloch NMBS gaat daar ook niets aan veranderen.
Omdat dat niet nodig is, Salzinnes is vlakbij.pietmol schreef:waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?
Shrek schreef:Omdat dat niet nodig is, Salzinnes is vlakbij.pietmol schreef:waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?
Ja, en toen zag men in dat 2 CW's voor locomotieven op amper 100km uit elkaar geen zin heeft en is de boel gerationaliseerd: slechts 1 CW voor locs is meer dan genoeg.bobby schreef: vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Ja in de tijd van de stoom was dat ook nodig, maar met het hoger aantal motorstellen en het verlagen van het aantal locs was dat niet meer noodzakelijk. Men is dus gaan specialiseren.bobby schreef:Shrek schreef:Omdat dat niet nodig is, Salzinnes is vlakbij.pietmol schreef:waarom is er in Vlaanderen geen CW voor locomotieven?
vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Steven schreef:Ja in de tijd van de stoom was dat ook nodig, maar met het hoger aantal motorstellen en het verlagen van het aantal locs was dat niet meer noodzakelijk. Men is dus gaan specialiseren.bobby schreef:
vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven
Dat is zeker niet de belangrijkste reden, Rationaliseren kan je namelijk ook op component-niveau, i.p.v. materieeltype. Stuurpost-uitrustingen, compressoren, remonderdelen, wielen, enz. zijn allemaal zaken die gespecialiseerde werven nodig hebben.Shrek schreef:Ja, en toen zag men in dat 2 CW's voor locomotieven op amper 100km uit elkaar geen zin heeft en is de boel gerationaliseerd: slechts 1 CW voor locs is meer dan genoeg.bobby schreef: vroeger was Mechelen ook CW voor locomotieven